تغییرات سریع در صخره‌ های مرجانی عامل دعوت‌ جهانی برای تفکر دوباره

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
تغییرات سریع در صخره‌ های مرجانی عامل دعوت‌ جهانی برای تفکر دوباره

صخره های مرجانی جزو حساس‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی هستند که در سال‌های اخیر با روند روبه رشد تغییراتی مواجه بوده‌اند. این تغییرات، باعث نگرانی دانشمندان و فعالان محیط زیست شده است.

متخصصان صخره‌های مرجانی از سراسر دنیا در حال دعوت از دنیا برای ارزیابی فوری اهداف زیست‌محیطی به دلیل افزایش سرعت بی‌سابقه تغییرات در این اکوسیستم حساس هستند. صخره‌های مرجانی که برای مدت ۲۴ میلیون سال بدون تغییر فعالیت می‌کردند اکنون در حال تغییرات بسیار سریع و عمیق هستند.

تعدادی از برترین متخصصان صخره‌های مرجانی دنیا در شماره ویژه‌ی Functional Ecology به سوالاتی در مورد اولویت حفظ مرجان‌ها و اکولوژی صخره‌های مرجانی به دنبال این تغییرات سریع اخیر پاسخ داده‌اند. این تغییرات سریع بسیار بیشتر از آن چیزی است که پیش بینی می‌شد.  

صخره‌ های مرجانی

دانشمندان به مسائل مختلفی در این زمینه اشاره می‌کنند از جمله اینکه چطور می‌توانیم یک صخره مرجانی زنده را در عصر آنتروپوسین تعریف کنیم؛ یعنی در عصری که انسان ها نیروی غالب تغییرات محیطی هستند. دورانی که سرآغاز تأثیر عمده فعالیت‌های انسان بر اکوسیستم و ساختار زمین‌شناختی سیاره است.

با تغییرات آب و هوایی دنیا، آب و هوای استوایی در حال حرکت به سمت قطب‌ها است که باعث می‌شود مرجان‌ها در مکان‌های جدیدی رشد کنند. با وجود از دست رفتن مرجان‌ها به خاطر گرم شدن اقیانوس‌ها در برخی مناطق و رشد آنها در آب‌های خنک‌تری که قبلا محیط نامناسبی برای مرجان‌ها بودند، دانشمندان محیط زیست باید چه عکس‌العملی در برابر این تغییرات داشته باشند؟

اگر قصد داریم که اکوسیستم مرجانی را با سرویس‌ها و مزایایی که برای ما فراهم می‌کند از غذا گرفته تا گردشگری، در کنار هم حفظ کنیم، این تغییرات سیع نیازمند پاسخ‌های تازه از سوی جوامع علمی است.

پروفسور نیک گراهام از دانشگاه لنکستر می‌گوید:

«صخره‌های مرجانی در برخی اشکال خود از زمان دایناسورها تا به امروز همراه ما بوده‌اند. اکنون صخره‌های مرجانی در خط مقدم پاسخ به تغییرات زیست محیطی ناشی از فشارهای انسانی هستند. این مقاله ویژه در مورد صخره‌های مرجانی، نحوه عملکرد آنها، شکل گونه‌های متنوع، توزیع جغرافیایی و فوایدی است که برای بشر دارند و همه آنها در حال تغییر کردن هستند.

مجامع علمی، مدیران و کاربران منابع باید به سرعت این تغییرات را بشناسند و با این تغییر سریع اکوسیستم هماهنگ شوند و یاد بگیرند که چطور آن را حفظ کنند. این امر فقط با کاهش تولید کربن، امکان‌پذیر است.»

صخره‌ های مرجانی

دکتر گارت ویلیامز از دانشگاه بنگر می‌گوید:

«این مقاله ویژه در اکولوژی کاربردی صخه‌های مرجانی بسیار ضروری و به موقع است. ما در حال مشاهده تغییراتی هستیم که پیش از این، پیش‌بینی نشده بود. این سرعت تغییر به قدری زیاد است که نیازمند بازبینی و بررسی این نکته است که درک ما از نحوه عملکرد این اکوسیستم که بر اساس چند دهه تحقیق و مطالعه است، آیا هنوز قابل اتکا است؟

این مقاله فراخوانی برای جامعه علمی است تا پاسخ‌های قدیمی را بررسی کند و تئوری‌های مطرح شده در مورد اکولوژی، مدیریت و حفظ صخره‌های مرجانی را بررسی کند. باید برای سوال‌های جدید و محرک، پاسخ‌هایی پیدا شود. از جمله اینکه در شرایط جدید زیست محیطی که ناشی از فعالیت‌های انسانی است چه بر سر صخره‌های مرجانی می‌آید؟ پاسخ به این سوال‌ها پیامدهای مهمی برای نحوه مطالعه، تشریح و مدیریت این اکوسیستم‌ها دارد.»

مطالب مرتبط:

منبع sciencedaily

دیدگاه