سالمندان ژاپنی می‌توانند بااستفاده از واقعیت مجازی به دور دنیا سفر کنند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
سالمندان ژاپنی می‌توانند بااستفاده از واقعیت مجازی به دور دنیا سفر کنند

تیمی از دانشگاه توکیو از فناوری‌ واقعیت مجازی برای حمایت از جامعه‌ی سالخورده‌ی ژاپن استفاده کرده و امکان سفر به دور دنیا را برای آن‌ها مهیا کرده است.

مسافرت از کانال‌های ونیز تا پل گلدن گیت سان فرانسیسکو، همان چیزی است که گروهی از سالخوردگان ژاپنی بدون ترک منزل خود تجربه می‌کنند. آن‌ها این لذت را مدیون واقعیت مجازی و همینطور تیمی از دانشگاه توکیو به مدیریت کنتا توشیما هستند. کنتا توشیما، تراپیست (درمانگر) است که در سفر خود به دور دنیا، ویدئوهایی ۳۶۰ درجه گرفت تا به والدین سالخورده‌ی خود نشان دهد. او می‌خواست به والدینش کمک کند تا آن‌ها نیز شادی و انگیزه‌ی زندگی را پیدا کنند. استفاده از فناوری VR (واقعیت مجازی) به کسانی که قادر به سفر نیستند، امکان تماشای نقاط دیدنی دنیا را می‌دهد و میل و اشتیاق‌شان برای مسافرت را ارضا می‌کند. توشیما می‌گوید:

والدینم دوست داشتند، تصاویر مکان‌هایی که در خاطرات‌شان وجود دارد را بیشتر ببینند، به‌همین دلیل فکر کردم که با استفاده از واقعیت مجازی می‌توانم خواسته‌ی آن‌ها را برآورده کنم و این مکان‌ها را به‌صورت ۳۶۰ به آن‌ها نشان دهم. آن‌ها با فناوری مذکور می‌توانند به مکان‌های مورد علاقه‌ی خود نگاه کرده و آن را به شکل ملموسی تجربه کنند.

توشیما با همکاری آتسوشی هیاما، استادیار و سخنران دانشگاه توکیو، از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی برای حمایت از جامعه‌ی سالخورده‌ی ژاپن استفاده می‌کنند.

علاوه‌براین، آن‌ها به افراد مسن فعال‌تر آموزش می‌دهند که چطور از مسافرت‌هایشان، فیلم‌برداری و ویدئوهای ۳۶۰ درجه تهیه کنند تا بتوانند این فیلم‌ها را در اختیار سالخورده‌هایی قرار دهند که به‌دلیل ناتوانی جسمی قادر به سفر نیستند. هیاما می‌گوید:

۹۰ درصد از افراد بالای ۶۵ سال بسیار فعال هستند و می‌توانند به‌تنهایی زندگی کنند. این بدان معنا است که آن‌ها در جامعه حضور و مشارکت دارند.

واقعیت مجازی

کلاسی در دانشگاه توکیو برگزار می‌شود که به افراد سالخورده امکان تماشای ویدئوهای سفر واقعیت مجازی و تهیه‌ی آن‌ها را می‌دهد. افراد شرکت‌کننده بین ۵۳ تا ۹۰ سال دارند و حدود یک سال است که درباره‌ی فناوری واقعیت مجازی آموزش می‌بینند. در این میان تاکشی ماکی ۸۲ ساله حضور دارد که با دوربین ۳۶۰ درجه‌ی خود به هاوایی سفر کرده بود. او می‌گوید:

من بیش از ۸۰ سال سنم است و دوستانی دارم که قادر به مسافرت نیستند. زمانی‌که فیلم‌های سفرم را به دوستانم نشان دادم، خیلی شگفت‌زده شدند. می‌دانید که اکثر افراد سالخورده نمی‌توانند به سفر بروند و این نوع دوربین واقعاً به آن‌ها کمک می‌کند.

طبق اعلام هیاما و توشیما، آسایشگاه‌های سالمندان در کنار توانبخشی فیزیکی،‌ روی پروژه‌ی سفر واقعیت مجازی نیز کار می‌کنند. این دو نفر امیدوارند که مسافرت بااستفاده از واقعیت مجازی، به بیماران مسن مبتلا به مشکلات جسمی و ذهنی کمک کند. توشیما می‌گوید:

آن دسته از افراد مسن بین ۸۰ تا ۹۰ سال، تقریباً همه چیز را تجربه کرده‌اند؛ اما واقعیت مجازی متفاوت است و آن‌ها را در همان لحظه به مکان دیگری می‌برد، کسانی را دیده‌ام که قادر به ایستادن یا راه‌رفتن نبوده‌اند و با مشاهده‌ی واقعیت مجازی به‌طرز شگفت‌آوری شروع به راه‌رفتن یا ایستادن کرده‌اند. بااینکه شرایط جسمی و ذهنی افراد به‌خاطر پیری ضعیف می‌شود، ولی می‌توانند با استفاده از فناوری واقعیت مجازی همچنان در جامعه حضور داشته باشند و بخشی از جامعه‌بودن را تجربه کنند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه