بهترین تفریحاتی که می‌توانید در جمهوری آذربایجان تجربه کنید (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
بهترین تفریحاتی که می‌توانید در جمهوری آذربایجان تجربه کنید (قسمت دوم)

کشور جمهوری اذربایجان با تاریخ پرفراز و نشیب و طبیعت بکرش، این روزها توجه گردشگران را از سراسر جهان به خود جلب کرده است. در این کشور می‌توانید تفریحات نابی را تجربه کنید که در هیچ کجای دنیا نمی‌توان لنگه‌اش را پیدا کرد.

جمهوری آذربایجان شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده است؛ جدا شدن این خطه از ایران و بعدها، حکومت کمونسیت‌ها بر این منطقه و سپس استقلال این کشور و کشف چاه نفت در باکو. در هر گوشه از این ممکلت می‌توانید صفحه‌ای از تاریخش را ورق بزنید. علاوه بر تاریخ غنی، این کشور طبیعت و چشم‌اندازهای بکری دارد که گویی بهشت روی زمین است. بعد از کشف نفت و رونق اقتصادی جمهوری آذربایجان، زیرساخت‌های گردشگری نیز توسعه یافت و این روزها این کشور و به‌خصوص پایتخت آن باکو، در فهرست مقاصد خارجی گردشگران از سراسر دنیا قرار گرفته است. در این کشور می‌توانید تفریحات متنوعی را تجربه کنید و شاید برای انجام همه آن‌ها باید ماه‌ها وقت بگذارید. در ادامه بهترین کارها و تفریحاتی را که می‌توانید در ??? ????????? تجربه کنید را به شما معرفی می‌کنیم تا هر کدام که بیشتر دوست دارید، در برنامه سفر خود بگنجانید. 

برای سفر به جمهوری آذربایجان ما به شما در انتخاب بهترین تور کمک می‌کنیم؛ برای انتخاب ??? ????، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

??? ????????? ?? ?????? ????

گشتی در روستاهای خلوت قوبا بزنید

قوبا آذربایجان

منبع عکس: وب‌سایت indy-guide

جمهوری آذربایجان مناظر طبیعی زیبای نفسگیر زیادی دارد و کمتر جایی می‌تواند در زیبایی با منطقه قوبا در کوه‌های قفقاز رقابت کند. این منطقه همچنین میزبان اقلیت‌های قومی است که به زبان خودشان سخن می‌گویند و در روستاهای دورافتاده کوهستانی زندگی می‌کنند. دو مورد از این روستاها بسیار خاص هستند: روستای خینالیق (Khinalig) و گریز (Griz)؛ این روستاها در میان گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و محیط زیست بسیار پرطرفدار هستند. 

تا چند سال پیش این روستاها جاده نداشتند و فقط می‌شد با پای پیاده یا اسب، گذرگاه‌های کوهستانی ناهموار را طی کرد و به مقصد رسید؛ اما جاده‌ای که به تازگی در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد، سفر به این روستاها را بسیار آسان‌تر کرد و فرصت‌های جدیدی برای پیاده‌روی و ره‌نوردی و همچنین اکوتوریسم ایجاد کرده است. با این حال هنوز هم سفر به این منطقه یک ماجراجویی بزرگ است و فقط برخی خودروها قادر به پیمودن مسیرهای پرخطر و کوهستانی هستند. آنچه که آن بالا انتظار شما را می‌کشد، چشم‌انداز خیره‌کننده‌ و سفر در زمان است که شما را به جایی در گذشته می‌برد. 

توصیه ما: شرکت Camping Azerbaijan تورهای پیاده‌روی و اکوتوریسم به این روستاها اجرا می‌کند که می‌توانید در این تورها شرکت کنید.

مسابقات فرمول ۱ را تماشا کنید

فرمول ۱ باکو

جایزه بزرگ جمهوری آذربایجان نیز مثل سنگاپور و موناکو، رقابت خیابانی است و دور شهر باکو سریع‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود

فرمول ۱ هنوز هم برای باکو تازگی دارد، چون برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ این مسابقات در این شهر برگزار شد. جایزه بزرگ جمهوری آذربایجان نیز مثل سنگاپور و موناکو، رقابت خیابانی است و دور شهر باکو سریع‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. 

این مسیر توسط مهندس آلمانی، Hermann Tilke طراحی شده است تا از مهم‌ترین جاهای شهر نیز عبور کند؛ بنابراین رانندگان از کنار دیواره‌های قلعه قدیمی و خیابان تاریخی استقلال عبور می‌کنند و در نهایت به بلوار باکو می‌رسند که در ساحل دریای خزر واقع شده است. 

افتتاح این مسابقات در تابستان سال ۲۰۱۶ بدون اتفاق خاصی به پایان رسید، اما سال قبل، چندین تصادف و مشاجره روی داد و مسابقات پایان هیجان‌انگیزی داشت. از آن پس، تاریخ برگزاری این رقابت‌ها به ماه آوریل تغییر یافت؛ آوریل بهترین زمان سفر به باکو است، دقیقا قبل از اینکه گرمای شدید تابستان، شهر را در بر بگیرد. 

آخر هفته به نخجوان سفر کنید

نخجوان جمهوری آذربایجان

منبع عکس: وب‌سایت azerbaijan.travel

طبق افسانه‌ای، قله کوه ایلان داغ (کوه مار) توسط کشتی نوح تراشیده شده است؛ زمانی که بعد از فرونشست سیل، از کوه آرارات جدا می‌شد.

جذابیت نخجوان در آثار تاریخی و باستانی و چشم‌اندازهای نفسگیر در امتداد رود ارس در مرز ایران نهفته است

شاید انجیل بهترین راه برای تفسیر جنبه‌های دگرجهانی این چشم‌انداز در برون بوم (بخشی از یک کشور که از بقیه کشور جدا بوده و در کشور دیگری قرار دارد) جمهوری آذربایجان، بین ایران، ارمنستان و ترکیه باشد. 

برای رفتن به نخجوان باید با هواپیما از باکو به این منطقه بروید؛ بازدید از این شهر تجربه‌ای استثنایی و جذاب است؛ اینجا رانندگان تاکسی یونیفرم خاصی به تن می‌کنند، خیابان‌ها بسیار زیبا هستند و نگهبانان در فرودگاه مودبانه از شما سوال می‌پرسند. 

جذابیت نخجوان در آثار تاریخی و باستانی و چشم‌اندازهای نفسگیر در امتداد رود ارس در مرز ایران نهفته است.

کجای جهان مثل نخجوان می‌توانید از معدن نمک شوروی سابق دیدن کنید و به تماشای دریاچه‌ای با جزایر شناور بنشینید و تا قلعه Alinja ‌(ماچوپیچوی جمهوری آذربایجان) بالا بروید. 

محو زیبایی دریاچه گوی‌گول شوید

دریاچه گویگول آذربایجان

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی غرب جمهوری آذربایجان، دریاچه تماشایی گوی‌گول (دریاچه آبی) است که در کوهپایه کوه کاپاز در پارک ملی گوی‌گول قرار دارد. 

دریاچه گوی‌گول یکی از چند دریاچه‌ای است که بعد از زلزله مهیب ۱۱۳۹ شکل گرفت

این دریاچه یکی از چند دریاچه‌ای است که بعد از زلزله مهیب ۱۱۳۹ شکل گرفت و سنگ‌هایی از بالای کوه کاپاز به رودخانه آکسو پرتاب شد. در اطراف گوی‌گول چند هتل، قهوه‌خانه و رستوران وجود دارد؛ دریاچه مارال‌گول که در نزدیکی این دریاچه قرار دارد و از گوی‌گل کوچک‌تر است، دورافتاده‌تر و خلوت‌تر است و زیرساخت‌های گردشگری خاصی ندارد. برای رسیدن به مارال‌گول باید ۷ کیلومتر پیاده‌روی کنید یا سوار مینی‌بوس شوید.

این پارک ملی دو ساعت با ماشین از دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان، یعنی گنجه فاصله دارد.

بخش بزرگی از این پارک ملی بکر و دست‌نخورده است و حیات وحش غنی دارد؛ در پارک ملی گوی‌گول حیواناتی مثل گرگ، شغال و خرس زندگی می‌کند. در این فاصله از گنجه با مناظر زیبای طبیعی، قهوه‌خانه‌های سنتی و روستاهای قدیمی واجه می‌شوید و در جاده ممکن است گاوهایی را ببینید که از عرض جاده عبور می‌کنند.

توصیه ما: هزینه اقامت در هتل‌های پارک ملی زیاد است و به همین دلیل بهتر است در گنجه اقامت کنید. این شهر تاریخ غنی، جوی جوان‌پسند و ساختمان‌های قدیمی با آجرهای قرمز دارد و باید از آن‌ها دیدن کنید. 

سری به ارتفاعات جمهوری آذربایجان بزنید

پیست اسکی کوه شاهداغ جمهوری آذربایجان

در جمهوری آذربایجان دو پیست اسکی زمستانی کوچک اما در حال توسعه وجود دارد که در ۵ یا ۶ سال گذشته افتتاح شده‌اند

در جمهوری آذربایجان دو پیست اسکی زمستانی کوچک اما در حال توسعه وجود دارد که در ۵ یا ۶ سال گذشته افتتاح شده‌اند و در آن‌ها می‌توانید اسکی هیجان‌انگیز در کوه‌های قفقاز را تجربه کنید. پیست اسکی کوه شاهداغ در ۳۰ کیلومتری شهر قوسار قرار گرفته، شیب زیادی دارد و در بالای قله دارای اقامتگاه و رستوران است. پیست اسکی کوه طوفان‌داغ نیز در کوه‌های غربی این کشور واقع شده و در شهر گابالا قرار دارد؛ این پیست بیشتر برای اسکی‌بازان تازه‌کار مناسب است، اما امکانات بسیار خوبی مثل چندین کافه، رستوران و هتل دارد. 

فصل اسکی در این مناطق نسبتا کوتاه است؛ از اوایل دسامبر تا اواخر فوریه می‌توانید در هر دوی این پیست‌ها اسکی کنید. این تفرجگاه‌ها در تابستان هم برای گردشگران تفریحات متنوعی در نظر می‌گیرند. 

برای رفتن به هر دوی این پیست‌های اسکی، می‌توانید سوار اتوبوس یا تاکسی‌های محلی شوید. اما بهترین روش، کرایه ماشین است. 

مهمان خانه اهالی شوید و از مهمان‌نوازی آن‌ها و فرهنگ پذیرایی با چای لذت ببرید

چای جمهوری آذربایجان

کشور جمهوری آذربایجان زمانی بخشی از خاک ایران بود، به همین دلیل تعجبی ندارد که مردم این کشور با ما ایرانی‌ها اشتراکات فرهنگی زیادی داشته باشند. در هر نقطه از این کشور که مهمان خانه اهالی شوید، با روی باز از شما استقبال می‌کنند؛ این خطه مردم مهمان‌نوازی دارد. آن‌ها با چای از مهمان‌شان پذیرایی می‌کنند و این ریشه در فرهنگ‌شان دارد. علاوه بر این، سفره‌های مردم این کشور با دلمه، خینگال یا پلو رنگین می‌شود و مدام به شما چای تعارف می‌کنند. 

چای نوشیدنی ملی این کشور است و بخش جدایی ناپذیری از سفر شما به جمهوری آذربایجان خواهد بود

چای نوشیدنی ملی این کشور است و بخش جدایی ناپذیری از سفر شما به جمهوری آذربایجان خواهد بود؛ چه به روستاهای کوهستانی بروید یا در سواحل دریای خزر باشید یا اینکه در هر گوشه‌ای از این کشور، کنار جاده بخواهید توقف کوتاهی کنید، حتما حداقل یک قهوه‌خانه سنتی پیدا می‌کنید که با یک فنجان چای تازه‌دم، خستگی‌تان را به در کنید. 

در قهوه‌خانه‌ها چای در استکان‌های کمرباریک سرو می‌شود؛ در حومه شهر و و مناطق روستایی، معمولا در کنار چای مربای خانگی که از میوه‌های همان منطقه تهیه شده است، می‌آورند. اما در باکو اغلب چای با باقلوا یا سایر شیرینی‌های آذری سرو می‌شود. 

توصیه ما: رستوران Shirvanshah Musey مکان فوق‌العاده‌ای برای تجربه فرهنگ نوشیدن چای در باکو است؛ در حین سفر به تاریخ شهر، می‌توانید از نوشیدن چای تازه‌دم هم لذت ببرید. 

آنچه که ما در این دو قسمت معرفی کردیم، تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری و جذابیت‌های این کشور بود. اگر می‌خواهید قبل از سفر تمامی جاذبه‌های آن را بشناسید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی جمهوری آذربایجان را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه