توصیه هایی برای کسانی که به تنهایی سفر می‌کنند (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
توصیه هایی برای کسانی که به تنهایی سفر می‌کنند (قسمت دوم)

اگر در این روزگار پردغدغه و زندگی روزمره و ماشینی خسته شده‌اید، زمانی را به خودتان اختصاص دهید و به تنهایی سفر کنید تا هم از زیبایی‌های مقصد و خلوت خود لذت ببرید. اما چه نکاتی را در این سفر باید رعایت کرد؟

هر سنی که داشته باشید، سفر انفرادی یکی از هیجان‌انگیزترین، آزادترین و عبرت‌آموزترین تجربه‌هایی است که می‌توانید کسب کنید. علاوه بر آزادی بی‌حد، در سفرهای انفرادی فرصت‌های زیادی برای خودشناسی و رشد به وجود می‌آید. چنین سفری همچنین می‌تواند دلهره‌آور باشد، به‌خصوص اگر تاکنون تجربه به تنهایی سفر کردن را نداشته باشید. به همین دلیل بهتر است قبل از سفر توصیه‌هایی را مد نظر بگیرید و در این مسیر، از تجربیات دیگران نیز استفاده کنید تا سفری منحصربه‌فرد و امنی را تجربه کنید. 

در قسمت قبلی برخی از این نکات و توصیه‌ها را برایتان برشمردیم؛ در ادامه نکاتی دیگر برای تجربه سفر انفرادی را با شما در میان می‌گذاریم.

امنیت اولین چیزی است که باید در نظر بگیرید

سفر انفرادی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای کسانی که به تنهایی سفر می‌کنند، بحث امنیت است

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای کسانی که به تنهایی سفر می‌کنند، بحث امنیت است. اگرچه هر کسی در سفر باید جانب احتیاط را رعایت کند، اما این امر نباید شما را از سفر ماجراجویانه‌تان بازدارد.

انتخاب مقصد مناسب و بعضی جاها که نسبت به سایر مقاصد برای مسافران تنها مناسب‌تر باشد، می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. بیمه مسافرتی جزو بایدهای سفر است و این امکان را فراهم می‌کند که خانواده و دوستان‌تان بدانند شما به کجا می‌خواهید سفر کنید. 

Chandresh Jain که یک بلاگر سفر است، می‌گوید:

من همیشه برای سفرهای انفرادی از قبل آماده می‌شوم، مگر در موارد اضطراری. اگر بخواهم در کشور غریب، به جای دوردستی سفر کنم، به سفارتخانه اطلاع می‌دهم. من همیشه توصیه‌های کنسولگری را در مورد مقصد مورد نظرم مطالعه می‌کنم و یک شماره اضطراری را یادداشت می‌کنم تا در موقع نیاز با آن تماس بگیرم. 

جایی پیدا کنید و بنشینید

سفر انفرادی

منبع عکس: وب‌سایت www.abc.net.au

اغلب کلید تجربه یک سفر منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی، خارج شدن از مسیر معمول سفر و کنار گذاشتن جاهای پرگردشگر است. 

آنا رایدر، علاقه‌مند به غذا و آشپزی، می‌گوید:

تفریح مورد علاقه من در سفر، نشستن در بار یک رستوران است، جایی که مردم محلی در آن حضور دارند و با هم حرف می‌زنند. من معمولا از این افراد چند توصیه در مورد اینکه کجا بروم و چه کار کنم، می‌گیرم و معمولا این نکات فوق‌العاده هستند. معمولا در این مسیر رهگذران همراهم می‌شوند و سفرم را با افراد محلی به پایان می‌رسانم.

در اتاق‌های یک تخته هتل اقامت نکنید

سفر انفرادی

منبع عکس: وب‌سایت videoblocks

در اتاق‌های یک تخته هتل‌ها نمانید، چون هم هزینه بیشتری باید پرداخت کنید و هم اینکه همیشه باید تنها باشید. اقامت در هاستل‌ها و حتی خانه مردم محلی راه خوبی برای آشنایی با افراد جدید است.

کاترین بولنز می‌گوید:

من در هتل‌های کوچک، کمپ‌ها یا هاستل‌هایی که تعداد انگشت‌شماری اتاق و مهمان دارند، اقامت می‌کنم. به این ترتیب شما احساس می‌کنید عضو یک خانواده هستید و ارتباط برقرار کردن با میزبان یا سایر گردشگران برای‌تان بسیار آسان‌تر می‌شود. در این صورت بعد از پیاده‌روی طولانی‌مدت و گشت‌و‌گذار، هنگام بازگشت به محل اقامت‌تان، گویی دارید به خانه برمی‌گردید. 

کاری که دوست دارید انجام دهید

سفر انفرادی

هر کسی با سایر افراد جامعه یا حتی خانواده تفاوت‌های زیادی دارد؛ پس سفرتان را با توجه به شخصیت و علائق خودتان پیش ببرید و این امر، کلید داشتن لحظاتی خوب در سفر انفرادی است. 

Úna-Minh Kavanagh که یک بلاگر سفر است، می‌گوید:

اگر فرد اجتماعی باشید، شهر شلوغی مثل هانوی با فرهنگ غنی‌اش می‌تواند مقصد مناسبی برایتان باشد، در حالی که سفر به جایی مثل Camino de Santiago (مسیری که به معبدی در اسپانیا منتهی می‌شود و زائران از آن مسیر عبور می‌کنند) هم جنبه معنوی دارد و هم می‌توان با افراد دیگر ارتباط برقرار کرد. اکثر افرادی که به تنهایی سفر می‌کنند، هدفون به‌گوش هستند و فقط زمانی با سایرین معاشرت می‌کنند که مجبور باشند یا چیزی نیاز داشته باشند.

خود را به چالش بکشید

سفر انفرادی

منبع عکس: وب‌سایت travelandleisure

خستگی و تنهایی زمانی که تنها سفر می‌کنید، ممکن است به شما هجوم بیاورد؛ اما یافتن راه‌هایی برای سرگرمی خودتان می‌تواند منجر به دیدن شهر از زاویه دیگری شود. 

کاترین ریچارد (Catherine Reichardt) می‌گوید:

سفرهای من معمولا کاری است و من به آن به چشم فرصتی برای تجربه چیزهایی می‌دانم که خانواده‌ام علاقه‌ای ندارند آن را با هم تجربه کنیم. برای جذاب کردن همه چیز، من معمولا از چند تم استفاده می‌کنم. مثلا در سال گذشته در برلین، خودم را به چالش کشیدم تا با بودجه کم، ۲ روز را در این شهر سپری کنم. این بدین معنا است که بدون پرداخت هیچ پولی به‌عنوان هزینه ورودی، از تاریخ جنگ سرد این شهر بازدید کردم. خوشبختانه این چالش را با موفقیت پشت سر گذاشتم و بسیار هم جذاب و سرگرم‌کننده بود. 

همه چیز را تجربه کنید

سفر انفرادی

هر مقصدی، می‌تواند تجربه‌های متفاوتی در اختیار ما بگذارد

وب‌سایت‌های مختلف فعال در صنعت گردشگری تجربه‌ها و فعالیت‌های متنوع محلی را در شهرهای سراسر جهان معرفی می‌کنند و کسانی که به تنهایی سفر می‌کنند، می‌توانند در هر جای دنیا در تجربیات منحصربه‌فرد بی‌شماری شرکت کنند و با افراد جدید آشنا شوند. 

سم مور (Sam Moore) می‌گوید:

مهم نیست که به کجا سفر می‌کنم؛ من همیشه در سایت‌هایی که مردم تجربیات خود را در زمینه سفر در اختیار دیگران قرار می‌دهند، به دنبال مقصد خود می‌گردم. در کوبا من در مورد سرگذشت چه‌گوارا و جنگ سانتا کلارا یاد گرفتم، در حالی که در اسپانیا طعم تاپاس را تجربه کردم.

هر مقصدی، می‌تواند تجربه‌های متفاوتی در اختیار ما بگذارد و این را مردم محلی و تجربه گردشگران می‌تواند به ما معرفی کند.

به خودتان اعتماد داشته باشید

سفر انفرادی

منبع عکس: وب‌سایت koa

سفر انفرادی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما پاداش‌هایی که در پایان می‌توان دریافت کرد، ارزش همه این‌ها را دارد. گردشگران زیادی می‌گویند بعد از اینکه به تنهایی سفر کردند، اعتماد به نفس‌شان بیشتر شده و بسیار خوشحال‌تر شده‌اند. برخی هم می‌گویند نگاه تازه‌ای به زندگی پیدا کرده‌اند. 

Nina Schwarzenberg می‌گوید: 

تنهایی دوچرخه‌سواری کردن در نقاط دورافتاده بهترین تجربه‌ای بود که تا حالا داشتم. در این سفر در مورد خودم، توانایی‌هایم و مهم‌تر از همه اینکه شادی به چه معنا است، شناخت بهتری پیدا کردم. 

عجله نکنید

سفر انفرادی به معنی آزادی کامل است

سفر انفرادی به معنی آزادی کامل است. از این فرصت استفاده کنید و کارها را با سرعت خودتان تنظیم کنید. یک روز ممکن است به بازدید از جاهای دیدنی متعدد بروید و روز دیگر، بخواهید بیشتر استراحت کنید. می‌توانید مطابق میل خودتان تصمیم بگیرید. 

الکس بالتر (Alex Butler)، کارمند لونلی‌پلنت می‌گوید:

بازدید از موزه‌ها به همراه دوستانی که می‌خواهند با عجله از گالری‌ها هم دیدن کنند، کسالت‌بار است. وقتی به تنهایی سفر می‌کنم، از آزادی تنها بودن خوشحال هستم و با راهنمای صوتی از موزه دیدن می‌کنم. داشتن هدفون در گوش شاید احمقانه به نظر برسد، اما این اجازه را به من می‌دهد که در مورد چیزهایی که واقعا به‌شان علاقه دارم، مطالب مفیدی یاد بگیرم و دقیقا «هرچقدر که دوست دارم» را به بازدید از این مکان اختصاص دهم.

هرچقدر دوست دارید عکاسی کنید

سفر انفرادی

منبع عکس: وب‌سایت nationalgeographic

سفر انفرادی رویای علاقه‌مندان به عکاسی است. بدون هیچ برنامه و طرحی، می‌توانید یک روز کامل را به گرفتن عکس‌هایی از خیابان‌های شلوغ و مناظر طبیعی سپری کنید. و وقتی تنها هستید، گاهی هم می‌توانید سلفی‌های زیبا بگیرید. 

Paul Justine که یک بلاگر است، می‌گوید:

من برای گرفتن عکس‌هایی از خودم در جاهای مختلف سه‌پایه برمی‌دارم. برایم مهم نیست که چطور به نظر می‌رسم، من یاد گرفته‌ام که ثبت خاطره‌ها مهم‌تر از خجالت کشیدن است. اغلب، مردم حتی به من توجه هم نمی‌کنند و گاهی پیشنهاد می‌کنند که از من عکس بگیرند. 

پرسه بزنید

سفر انفرادی

منبع عکس: وب‌سایت dolly

اینکه بخواهید قبل از سفر به همه چیز فکر کنید و بیش از اندازه برای جنبه‌های مختلف سفر برنامه‌ریزی کنید، کار آسانی است، به‌خصوص وقتی که می‌خواهید تنها سفر کنید. گاهی اوقات اعتماد به نفس داشتن و پرسه زدن در مناطق اطراف و دیدن اینکه روز یا شب شما را کجا می‌برد، منجر به تجربه‌های خوب و منحصربه‌فردی می‌شود. 

Celia Montes که تاکنون به ۲۷ کشور سفر کرده است، می‌گوید:

وقتی به لهستان سفر کردم، کار مورد علاقه من این بود که به خودم اجازه دهم که در شهری که از آن بازدید می‌کنم، گم شوم. دفعات زیادی به یک پارک یا میدان زیبا رسیدم و این شگفتی، همه چیز را بهتر کرد. 

از دیگران مشورت بگیرید

راه‌های مختلفی برای جستجو در مورد سفری که می‌خواهید بروید، وجود دارد

راه‌های مختلفی برای جست‌وجو در مورد سفری که می‌خواهید بروید، وجود دارد و امروزه شبکه‌های اجتماعی کار را برای پرسش از مردم محلی آسان‌تر کرده است.

شما می‌توانید با استفاده از این شبکه در مورد مقصد و جاهایی که باید از آن دیدن کنید، سوال بپرسید و حتما پاسخ‌های مناسب و مفیدی دریافت خواهید کرد.

آستین دیلمن (Austin Dillman) می‌گوید:

من از سفرنامه‌نویسان منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنم، کمک می‌گیرم. آن‌ها در مورد کارها و تفریحات توریستی و غیرتوریستی و همچنین غذاهای محلی و جاهایی که نباید رفت، توصیه‌های فوق‌العاده‌ای می‌کنند. بعضی‌ها حتی من را دعوت می‌کنند تا با آن‌ها و دوستان‌شان ملاقات کنم؛ این در رم و بارسلونا برای من اتفاق افتاد.

در طول سفر کار کنید

سفر انفرادی

منبع عکس: وب‌سایت civileats

اگر پس‌انداز پول و دیدار با افراد جدید در بالای فهرست اولویت‌های شما قرار دارد، کار کردن در طول سفر همیشه یک گزینه مناسب برای شما محسوب می‌شود. وب‌سایت‌هایی وجود دارند که مسافران را به کسانی که به نیروی کار نیاز دارند، مثل کشاورزان، دامداران یا خانواده‌هایی که در ازای دادن جای خواب از مسافر می‌خواهند در کارها کمک‌شان کنند، متصل می‌کنند. 

Ruby Engel می‌گوید:

من عاشق این هستم که حین سفر، کار کنم. شما می‌توانید در جایی بمانید و بخشی از زمان خود را به کمک کردن اختصاص دهید و در قبال آن، غذا و جای خواب رایگان دریافت کنید. میزبان‌ها معمولا آدم‌های شگفت‌انگیزی هستند و می‌توانید یک کشور را از زوایای مختلف بررسی کنید. من به شخصه دوست دارم در حومه شهر سکونت کنم و چند روز را برای گشت‌و‌گذار در شهر اختصاص دهم. شما می‌توانید روابط منحصربه‌فردی با مردم برقرار کنید و گاهی فردی را برای ادامه سفر پیدا می‌کنید. 

به سفرهای تفریحی گروهی و گشت‌های کشتی‌های کروز بپیوندید

برخی از کسانی که به تنهایی سفر می‌کنند، عاشق آزادی کامل هستند؛ در حالی که برخی دیگر از گزینه‌های دیگر هم استقبال می‌کنند. سفرهای تفریحی که به مقاصد مختلف برنامه‌ریزی می‌شوند، گزینه‌های مناسبی برای افرادی است که دوست دارند در حین سفر انفرادی، با گروهی همراه شوند و بخشی از سفر را کنار دیگران باشند. 

Mélanie Bouchard می‌گوید:

بهترین تجربه من از سفر انفرادی آن‌هایی بود که در سفرهای تفریحی و تورهای کشتی‌های کروز شرکت کردم. شما به‌راحتی می‌توانید گشت‌و‌گذار کنید و از اوقات فراغت لذت ببرید یا اینکه با کسانی که در این سفر همراه‌تان هستند، هم‌صحبت شوید. شرکت در این سفرها امن، راحت و سرگرم‌کننده است.  

مهارت‌های خود را گسترش دهید

کلاس آشپزی

منبع عکس: وب‌سایت chateauelan

در برنامه‌های آموزشی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود (چه دوره‌های کوتاه‌مدت و چه ترم‌های آموزشی خارج از کشور) شرکت کنید. این کار روشی عالی برای کسب دیدگاه‌های متفاوتی در مورد زندگی است. 

Deidre Heitman می‌گوید:

در یک کلاس شرکت کنید، زبان جدید یاد بگیرید، در تورهای پیاده‌روی شرکت کنید و... سفر انفرادی من به ایتالیا به قصد شرکت در کلاس‌های مدرسه زبان بود. کلاس صبح برگزار می‌شود و من بعدازظهرها و عصرها آزاد بودم و فرصت‌های زیادی برای ملاقات با سایر افراد در مدرسه وجود داشت. من در تورهای گروهی زیادی شرکت کردم، مثل تورهای هفتگی یوگا و نقاشی. 

تصمیمات عاقلانه بگیرید

سفر انفرادی

منبع عکس: وب‌سایت inuvo

وقت طلا است و ارزشی کمتر از پول ندارد

سفر ارزان و مقرون به‌صرفه عالی است، اما منتظر نشستن برای پیدا کردن پرواز، اتوبوس یا قطار ارزان قیمت واقعا خسته‌کننده است. فکر کنید ببینید این خرید ارزان ارزش منتظر ماندن و وقت صرف کردن دارد یا نه؟ بودجه‌ریزی برای سفر به روش هوشمندانه، می‌تواند تجربه فوق‌العاده‌ای برایتان به‌همراه بیاورد.

Edana Sinclair می‌گوید:

هنگام رزرو سفر و تلاش برای خرید ارزان، تصور کنید در طول روز چه بر شما خواهد گذشت؛ مثلا ببینید ارزشش را دارد که برای کمتر پول خرج کردن، مجبور شوید مدت زیادی را در فرودگاه بمانید، یا مثلا برای پس‌انداز پول، به جای هواپیما از اتوبوس استفاده کنید؟ پس‌انداز کردن همیشه خوب است، اما من همیشه از خودم می‌پرسم آیا ارزشش را دارد که یک روز از سفرم را در انتظار تلف کنم؟ وقت هم طلا است و ارزشی کمتر از پول ندارد.

به غریزه‌های خود اعتماد کنید

سفر انفرادی

منبع عکس: وب‌سایت tripsavvy

دیدار با افراد جدید و گشت‌و‌گذار در شهر با خیال راحت در سفرهای انفرادی نیاز به تعادل دارد. در اکثر موارد عقل و درایت و کمی برنامه‌ریزی از قبل، کافی است، البته باید به خودتان نیز اعتماد کنید.

Ellen Friel می‌گوید:

من به تنهایی سفر کردن را دوست دارد و در تمامی سال‌هایی که تنها سفر کرده‌ام، تجربه‌های منفی بسیار کمی داشتم. من همیشه در مورد جایی که سفر می‌کنم، مناطق خوب و نسبتا خوب را می‌شناسم و در مورد کلاهبرداری‌هایی که ممکن است گرفتارشان شوم، مطالعه می‌کنم. علاوه بر این، من سعی می‌کنم به عقل و غرایز خود اعتماد کنم و هرگر خود را در موقعیتی که دوستش ندارم، تصور نمی‌کنم.

از آزادی کامل لذت ببرید

سفر انفرادی

منبع عکس: وب‌سایت outsideonline

سفر انفرادی به شما اجازه می‌دهد آزاد باشید و هر کاری که دوست دارید، انجام دهید

سفر انفرادی به شما اجازه می‌دهد آزاد باشید و هرطور که می‌خواهید باشید و هر کاری که دوست دارید، انجام دهید. سفر خود را آغاز کنید، به خودتان اعتماد کنید و فرصتی برای بروز تمام جنبه‌های شخصیتی خود داشته باشید.

Fritz Tarrosa می‌گوید:

آن چیزی که من را به‌عنوان یک زن به سفر انفرادی علاقه‌مند کرده است، آزادی است. شانس آزادی در کشوری که هیچ کس شما را نمی‌شناسد و شما می‌توانید هر کاری که دوست دارید، انجام دهید. این باعث شادی و خوشحالی من می‌شود. من عاشق چالش تنها بودن و چگونگی مواجه شدن با موانع هستم (البته اگر مانعی وجود داشته باشد). این فرصتی است که بتوانید با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید، از میان مردم محلی دوستان جدید پیدا کنید، غذاهای محلی نوش جان کنید، زبان جدیدی یاد بگیرید یا اینکه فقط به گشت‌و‌گذار و اکتشاف زیبایی‌های آن کشور بپردازید. 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه