با ۶ مورد از عجیب‌ترین روش‌های حمل‌ونقل دنیا آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
با ۶ مورد از عجیب‌ترین روش‌های حمل‌ونقل دنیا آشنا شوید

در بعضی نقاط دنیا، رفتن و رسیدن به مقصد، یک ماجراجویی به حساب می‌آید، چراکه از وسایل عجیب‌وغریبی برای حمل‌ونقل استفاده می‌کنند که مشابه آن در هیچ‌جای دیگر دنیا وجود ندارد. 

خودرو، قطار و اتوبوس از وسایل نقلیه‌ی متداول برای سفر هستند، اما همیشه باعث لذت از سفر نمی‌شوند؛ چراکه اغلب درحالی‌که قطار از مبدأ به مقصد درحال حرکت است، مسافران مشغول چرت‌زدن هستند. بااین‌حال، در برخی از نقاط دنیا، رفتن به یک مقصد گردشگری می‌تواند ماجراجویانه باشد. از قطارهای بامبویی در کامبوج گرفته تا دوچرخه‌ی کاناپه‌ای (Couch bike) در کانادا، از روش‌های عجیب حمل‌ونقل مردم در فرهنگ‌های مختلف دنیا هستند. در این مقاله قصد داریم به ۶ مورد از عجیب‌ترین روش‌های حمل‌ونقل دنیا اشاره کنیم.

۱. قطار بامبویی، کامبوج

حمل و نقل

قطار بامبویی که در زبان محلی، نوری (Norry) نامیده می‌شود، مثل هر قطار دیگری روی ریل حرکت می‌کند، اما شبیه به هیچ قطار دیگری در دنیا نیست و می‌توان آن را روشی استرس‌زا برای گردش در کامبوج به‌حساب آورد. قطارهای بامبویی از تخته‌ی مسطحی از چوب بامبو در ابعاد تقریباً یک تخت‌خواب دونفره ساخته شده است که روی دوجفت چرخ فلزی قرار دارد و با کمک یک موتور روی ریل‌های راه‌آهن حرکت می‌کند. سرعت این قطار بامبویی حدود ۴۰ کیلومتربرساعت است، اما انتظار سفری آرام و بی‌دغدغه را نداشته باشید.

وضعیت نامساعد ریل‌های راه‌آهن در سراسر کامبوج باعث می‌شود که از دست‌اندازهای زیادی در طول مسیر عبور کند. این قطارها حدود ۱۲ تا ۱۵ نفر گنجایش داشته و کاربرد زیادی در مناطق روستایی دارند. اگر فرصت جابه‌جایی با این قطارها برایتان پیش‌آمد، آن را ازدست ندهید؛ به‌خصوص که کرایه‌ی آن بسیار ارزان است و به‌استثنای دست‌اندازها می‌توانید تجربه‌ای هیجان‌انگیز را برای خودتان رقم بزنید.

همواره می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.  

۲. اتوبوس مرغی، آمریکای مرکزی

حمل و نقل

اتوبوس‌های مرغی، چندین کاربرد دارند و بااینکه وسیله‌ای راحت برای سفر به‌حساب نمی‌آیند، اما تجربه‌ی سواری با آن می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. این اتوبوس‌ها که زمانی اتوبوس مدرسه بودند، اکنون برای حمل مرغ و سایر پرندگان به بازار استفاده می‌شوند و درعین‌حال مردم را با کرایه‌ای بسیار کم به مقصدشان می‌رسانند. اتوبوس‌های مرغی از وسایل متداول حمل‌ونقل در آمریکای مرکزی محسوب می‌شوند که به‌خاطر نقاشی‌های رنگارنگ و منحصربه‌فردشان معروف هستند و برای جادادن تعداد زیادی مسافر در فضای کوچک‌شان، فقط زمانی حرکت می‌کنند که عملاً دیگر کسی نتواند وارد اتوبوس شود. مسافران حتی ممکن است، اتوبوس را با مرغ‌های واقعی که توسط مسافران دیگر از بازار خریداری شده است، شریک شوند.

۳. فرشته یخی، ویسکانسین

حمل و نقل

برای اینکه سفر با فرشته‌ی یخی را تجربه کنید، باید به جزیره‌ی مادلین در نزدیکی ساحل ویسکانسین بروید. این جزیره یکی از ایالت‌های مسکونی جزایر اپاستل است و ساکنان آن برای رفت‌وآمد به بی‌فیلد در فصل تابستان از کشتی و در زمستان از بزرگراهی از یخ ضخیم استفاده می‌کنند؛ اما در فصل پائیز که یخ نمی‌تواند وزن وسیله‌ی نقلیه را تحمل کند، فرشته‌ی یخی به کمک مردم می‌آید که توسط سازمان Ashland Fire مدیریت می‌شود. این کشتی‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانند روی سطح یخ، به‌نرمی و باامنیت کامل حرکت کنند و ساکنان جزیره (جمعاً ۳۰۲ نفر) را به سرزمین اصلی و بالعکس جابه‌جا کنند.

۴. جیپ‌نی، فیلیپین

حمل و نقل

درصورتی‌که به فیلیپین سفر کنید، احتمالاً یک جیپ‌نی را می‌بینید یا سوار آن می‌شوید. این وسیله‌ی حمل‌ونقل معروف در فیلیپین درواقع پس از پایان جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت، زمانی‌که نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور خارج شدند و جیپ‌های ارتشی اضافی را برای مردم محلی باقی گذاشتند. مردم نیز بخش‌های اضافی آن را برداشتند و سقفی به‌عنوان سایه‌بان اضافه و این‌بار برای حمل‌ونقل عمومی از آن استفاده کردند. این جیپ‌ها اغلب با رنگ‌های شاد و زنده رنگ‌آمیزی شده و پیام‌های مذهبی روی آن نقش بسته است. چیپ‌نی به‌عنوان رایج‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی در فیلیپین به‌شمار می‌رود و به یکی از نمادهای فرهنگ فیلیپین در جهان تبدیل شده است.

یادتان باشد که شما می‌توانید بهترین جاهای دیدنی فیلیپین را در کجارو ببینید، در مورد دیدنی‌های آن اطلاعات مختلفی به‌دست بیاورید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

۵.قایق  توتورا، پرو

حمل و نقل

بااینکه قایق توتورا (Barco de Totora)، از وسایل نقلیه‌ی پرو، شاید خیلی محکم به‌نظر نرسد، اما مطمئن باشید که آب به‌یک‌باره وارد آن نمی‌شود. این قایق‌ها به‌طور کامل از نی‌های توتورا ساخته شده است که در امتداد دریاچه‌ی تی‌تی‌کاکا می‌رویَد و برای جابه‌جایی مردم محلی و گردشگران از روی این دریاچه که در مرز پرو و بولیوی قرار دارد، به‌کار می‌رود. این قایق‌ها معمولاً به شکل اژدها هستند و گفته می‌شود که در زمان اینکاها، از نماد اژدها برای دورکردن ارواح پلید استفاده می‌کردند.

۶. سایکلو، ویتنام

حمل و نقل

بااینکه دوچرخه شاید شکل بسیار متفاوتی از وسیله‌ی نقلیه نباشد، اما سایکوی ویتنامی، یک دوچرخه‌ی معمولی نیست. این وسیله شبیه به یک ریکشای برعکس است، به‌طوری که پدال‌های راننده در عقب قرار دارد و مسافر در جلوی سه‌چرخه می‌نشیند. سایکلو، دراصل در دوره‌ی استعمار فرانسوی‌ها و بعد از تلاش ناموفق برای رواج ریکشا در ویتنام، آغاز به‌کار کرد. درحال‌حاضر، نه‌تنها مسافران را جابه‌جا می‌کند، بلکه برای حمل بارهای سنگین و بزرگ در سطح شهر نیز استفاده می‌شود. چنانچه به شهر هانوی، هوشی‌ مین یا هر شهر دیگری در ویتنام سفر می‌کنید که استفاده از سایکلو رواج دارد، قبل از سوارشدن باید سر قیمت با راننده حسابی چانه بزنید، چراکه معمولا قیمت‌های نجومی از گردشگران می‌گیرند.

برای برنامه‌ریزی سفر به این کشور و بازدید از سایر شهرها و جاهای دیدنی ویتنام از کجارو کمک بگیرید. شما می‌توانید در کجارو تور ویتنام ارزان‌قیمت را پیدا و ازطریق آژانس‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه