در اجلاس باکو چه گذشت؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۵
در اجلاس باکو چه گذشت؟

صدودهمین اجلاس شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری در باکو برگزار شد و پیگیری طرح لغو روادید گروهی ایران و روسیه، از مهم‌ترین اتفاقات این نشست بود.

صدودهمین اجلاس شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری از ۲۷ لغایت ۲۸ خرداد با حضور مسئولان و نمایندگان ۳۴ کشور عضو این شورا ازجمله جمهوری اسلامی ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

ولی تیموری، معاون گردشگری با تشریح مذاکرات و رایزنی‌های ایران با جمهوری آذربایجان، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و ایتالیا در حاشیه‌ی اجلاس شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی، از پیگیری طرح «لغو روادید گروهی ایران و روسیه» و برگزاری اجلاس جهانی «گردشگری روستایی» در سال ۲۰۲۰ میلادی در ایران، خبر داد. او توضیح داد:

این کشورها به توسعه‌ی همکاری‌های دو جانبه گردشگری علاقه‌مند هستند. مذاکراتی نیز با دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی درباره‌ی قراردادهای همکاری با ایران صورت گرفت تا نماینده‌ی این سازمان برای نهایی‌شدن «برنامه‌ی ملی توسعه گردشگری» به‌زودی عازم ایران شود.

بااینکه برنامه‌ی ملی توسعه‌ی گردشگری ایران در سفر نماینده‌ی قبلی سازمان جهانی جهانگردی آماده بود، اما پیشنهادها و چارچوب‌هایی مطرح شد که با دیدگاه و پیشنهادهای ما اختلاف‌هایی داشت. درهرصورت، این برنامه اصلاح و یک ماه پیش طرح نهایی آن به سازمان جهانی جهانگردی فرستاده شد و دبیرکل این سازمان نیز برای نهایی‌شدن قرارداد اجرایی این برنامه‌ اعلام آمادگی کرد. به‌این‌ترتیب، طرفین باید قراردادی درباره‌ی زمان اجرا و برنامه‌ریزی‌ها امضا کنند تا کار آغاز شود.

علاوه‌براین، باتوجه به آخرین اقدامات انجام‌شده و آغاز همکاری‌هایی با مرکز آمار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستار اعزام مشاوران سازمان جهانی جهانگردی برای همکاری با ایران در زمینه‌ی ایجاد حساب اقماری گردشگری شدند.

مقامات گردشگری و معاون رئیس‌جمهور آذربایجان نیز به کاهش سفر ایرانی‌ها به این کشور اشاره داشتند، هرچند با توجه به آخرین آمارها روند سفر گردشگران ایرانی به جمهوری آذربایجان درحال افزایش است. جمهوری آذربایجان یکی از بازارهای اصلی و هدف گردشگری ایران است و ازآنجاکه روابط گردشگری دو کشور یک‌طرفه نیست، این توازن باید حفظ شود تا در درازمدت به ناپایداری منجر نشود. معاون گردشگری که دیداری هم با هیئت روسی داشته است،‌ گفت:

روس‌ها برای همکاری دوجانبه علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند و پیگیر لغو روادید گروهی هستند. روس‌ها برای سفر به ایران علاقه‌مندتر شده‌اند، اما جذب بیشتر آن‌ها به معرفی بهتر کشورمان در روسیه منوط است.

در این سفر، معاون گردشگری با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه گردشگری، دیدارهایی نیز با هیئت‌های ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و ایتالیا داشت و از آن‌ها برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در اواسط زمستان دعوت کرد.

شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی بالاترین مرجع تصمیم‌گیرنده قبل از مجمع عمومی است و پیشنهادهای اعضا برای تعیین برنامه‌ی کاریِ دو سال آینده‌ در این شورا مطرح و بررسی می‌شوند تا در مجمع عمومی به تأیید برسند. ازجمله‌ی پیشنهادها برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ می‌توان تأکید بر «آنلاین شدن آموزش‌ها برای ذی‌نفعان و جوامع محلی» و «دسترسی بیشتر خدمات برای افراد کم توان جسمی» اشاره کرد. علاوه‌براین، نشست این شورا فرصتی برای ارائه‌ی گزارش سالانه‌ی کمیته‌های مختلفی نظیر برنامه‌ریزی و بودجه و حساب‌های اقماری محسوب می‌شود.

اعضای شورا با بررسی وضعیت گردشگری کشورها به این نتیجه رسیدند که پیشرفت گردشگری قاره‌ی آفریقا متناسب با سایر قاره‌ها نبوده است و به‌همین دلیل بر توسعه‌ی این قاره همگام با سایر قاره‌ها تأکید شد.

از دیگر اتفاقات این نشست می‌توان به تعیین شعارهای گردشگری برای دو سال آینده اشاره کرد: «آموزش، مهارت و اشتغال» شعار سال 2019 است و شعار گردشگری سال ۲۰۲۰ نیز متمرکز بر «گردشگری روستایی» است که درحال‌حاضر تأیید شورای اجرایی را دریافت کرده و باید در مجمع عمومی نهایی شود. همسو با این شعار در همان سال استان‌های کردستان و کرمانشاه در ایران، به‌صورت مشترک با سازمان جهانی جهانگردی میزبان نشستی با موضوع گردشگری روستایی خواهند بود.

در نشست این شورا، تقاضای عضویت اعضای غیروابسته و وابسته‌ی سازمان جهانی جهانگردی مطرح شد که از ایران منطقه‌ی آزاد ارس و مجتمع گردشگری فرهنگی عباس‌آباد تأیید شدند و در شهریور ماه عضویت آن‌ها در مجمع عمومی نهایی خواهد شد و به ۱۶ عضو قبلی اضافه می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه