مهمانداران شما را بر اساس چه رفتارهایی قضاوت می‌کنند؟ (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
مهمانداران شما را بر اساس چه رفتارهایی قضاوت می‌کنند؟ (قسمت اول)

مهمانداران هواپیما در طول سفر هوایی با مهربانی و روی گشاده در اختیار مسافران هستند، اما گاهی برخی از مسافران با رفتارهایی نسنجیده، باعث رنجش آن‌ها می‌شوند. می‌دانید چه رفتارهایی باعث می‌شود مهمانداران شما را قضاوت کنند؟

مهمانداران هواپیما از اعضای خدمه پرواز هستند که واقعا سفر هوایی را قابل‌تحمل می‌کنند. آن‌ها برایتان نوشیدنی می‌آورند و هر جایی که نیاز باشد، به کمکتان می‌آیند. 

با این وجود مسافران همیشه با مهمانداران رفتار خوبی ندارند؛ گاهی اوقات سوالات نامربوط می‌پرسند، ممکن است در دستشویی سیگار بکشند یا با سایر مسافران دعوا کنند و از مهماندار بخواهند در این مشاجره مداخله کند. از مهمانداران و سایر خدمه پرواز سوالاتی در مورد اینکه از کدام رفتارهای مسافران متنفر هستند، سوال شده است؛ در ادامه می‌خواهیم به شما بگوییم که مهمانداران بر اساس چه رفتارهایی شما را قضاوت می‌کنند (حتی اگر آن‌قدر باادب باشند که قضاوت‌شان در مورد مسافران را به رویشان نیاورند و در قبال آن‌ها سکوت کنند).

نشستن روی صندلی‌های فرست کلاس با بلیط اکونومی

صندلی فرست کلاس هواپیما

شاید بعضی از مسافران فکر کنند که اگر با بلیط اکونومی در صندلی‌های فرست کلاس خالی بنشینند، هیچ کس متوجه نمی‌شود. اما باور کنید مهمانداران متوجه می‌شوند! Sherry Saehlenou، که ۲۹ سال مهماندار Pan Am و United Airlines بوده است، می‌گوید:

مهمانداران مجبور هستند با چنین مسافرانی برخورد کنند و آن‌ها را به صندلی خود بازگردانند. اکثر مسافران نمی‌دانند که خدمه پرواز فهرست مسافران را در اختیار دارند؛ بنابراین آن‌ها می‌دانند شما باید دقیقا کجا بنشینید. 

Saehlenou در ادامه می‌گوید:

یک بار یکی از مسافران که دانش‌آموز دبیرستانی بود و از طرف مدرسه با گروهی به سفر می‌رفتند، از گروه‌شان جدا شد و اصرار داشت که در بیزینس کلاس بنشیند. او وقتی دید بهانه‌ها و حرف‌هایش کارساز نیست، مجبور شد به صندلی خود بازگردد. 

توصیه ما: اگر می‌خواهید در صندلی‌های فرست کلاس بنشینید، باید بلیط هواپیما فرست کلاس بخرید.

قبل از نوبت سوار هواپیما شدن

صف ورود به هواپیما

منبع عکس: وب‌سایت wired

در فرایند سوار شدن مسافران به هواپیما، مشکلات زیادی وجود دارد. با این حال این دلیل نمی‌شود که شما بخواهید قوانین را نقض کنید. ماموران ورودی و مهمانداران اصلا خوش‌شان نمی‌آید بخواهید قبل از اینکه نوبت‌تان شود، سوار هواپیما شوید. ممکن است فکر کنید که مهمانداران اصلا متوجه این کار شما نمی‌شوند، اما آن‌ها تسلط کامل بر فرآیند سوار شدن بر هواپیما دارند. 

بنابراین اگر آن‌ها ببینند کسی چنین کاری می‌کند، حتما به او تذکر می‌دهند. همان طور که Saehlenou می‌گوید، مهمانداران حتما با این کارتان، در موردتان فکرهای خوبی نمی‌کنند. آن‌ها شاید جلوی شما را نگیرند، اما حتما در موردتان قضاوت خواهند کرد. 

توصیه ما: کمی تحمل کنید و در صف بایستید. یا اگر واقعا می‌خواهید اولین نفری باشید که سوار هواپیما می‌شوید، هزینه خدمات تشریفات اختصاصی را پرداخت کنید. 

گذاشتن چمدان دستی در اولین صندوقی که بالای سرتان می‌بینید

هواپیما

فضای موجود در صندوق‌های بالای سر در هواپیما محدود است (به‌خاطر هزینه‌های سرسام‌آوری که ایرلاین‌ها برای اضافه‌بار چمدان‌هایی که به قسمت بار می‌رود، درخواست می‌کنند). با این وجود باید بقیه مسافران را نیز در نظر بگیرید و حق آن‌ها را نیز رعایت کنید. آن‌ها نگران پیدا کردن جایی برای کوله‌پشتی یا چمدان‌شان هستند. 

Saehlenou می‌گوید:

من همیشه از اینکه ببینم مسافری به‌محض سوار شدن بر هواپیما وسایل‌شان را در صندوق بالای سرشان می‌گذارند و سپس به طرف صندلی‌شان که در انتهای هواپیما است می‌روند، آزرده می‌شوم. 

شما حتی نباید چمدان و وسایل‌تان را به زور زیر صندلی‌هایتان جا دهید؛ این کار هم مهمانداران را آزرده خاطر می‌کند. 

توصیه ما: چمدان‌تان را تا جایی که می‌توانید، سبک ببندید و کوله‌پشتی و وسایل‌تان را جایی نزدیک صندلی‌تان قرار دهید. 

ضربه زدن به دیگران با کوله‌پشتی

سفر هوایی

آیا بار سفرتان زیاد است؟ منطقی به نظر می‌رسد که بخواهید کوله‌پشتی‌تان را روی شانه‌هایتان بیندازید. با این حال اکثر مسافران ممکن است به کوله‌پشتی‌تان برخورد کنند و مهمانداران به این نکته هم توجه می‌کنند. 

همان طور که Saehlenou  توضیح می‌دهد، کوله‌پشتی این افراد، هنگامی که به چپ یا راست می‌چرخند تا وسایل‌شان را روی صندوق‌های بالای سرشان بگذراند، به مسافرانی که روی صندلی نشسته‌اند برخورد می‌کند. در هواپیما فاصله زیادی بین شما و صندلی‌های کناری وجود ندارد و به احتمال زیاد، کوله‌پشتی‌تان با صورت مسافران دیگر برخورد خواهد کرد. 

توصیه ما: خیلی مراقب کوله‌پشتی‌تان باشید که به کسی برخورد نکند یا اینکه آن را در دستان‌تان نگه دارید. 

گذاشتن چمدان یا کیف زیر صندلی و پای سایر مسافران

سفر هوایی

همه ما می‌دانیم که نباید تمام فضای صندوق بالای سر مسافران را با وسایل خودمان اشغال کنیم. با این حال گذاشتن کیف یا ساک زیر صندلی مسافران دیگر (فضایی که آن‌ها باید پایشان را بگذارند) نیز کار اشتباهی است.

Adeodata Czink، موسس «Business of Manners» می‌گوید:

اینکه کسی فکر کند صندلی‌های کنارشان نیز متعلق به آن‌ها است، واقعا گستاخی است. 

چنین مسافرانی معمولا بار زیادی به‌همراه دارند و در نتیجه نمی‌توانند جایی در صندوق بالاسرشان برای گذاشتن این وسایل پیدا کنند؛ بنابراین به خود این اجازه را می‌دهند که وسایل‌شان را زیر پا و صندلی مسافر کناری بگذارند. 

توصیه ما: همان طور که نباید تمامی فضای صندوق بالای سر مسافران را با وسایل‌تان اشغال کنید، هرگز کیف یا هر وسیله دیگر را زیر پای مسافران دیگر قرار ندهید. 

بلافاصله پس از سوار شدن به هواپیما، درخواست خدماتی که در خود فرودگاه دسترسی به آن وجود دارد

سفر هوایی

استفانی ریورز (Steffanie Rivers) مهمانداری است که کتاب کاملی در مورد اسرار صنعت هواپیمایی نوشته است. به نظر او یکی از کارهایی که مهمانداران، مسافران را با آن قضاوت می‌کند، این است که برخی از مسافران دقیقا بلافاصله پس از سوار شدن به هواپیما درخواست‌هایی می‌کنند که می‌توانستند به‌راحتی در فرودگاه و قبل از سوار شدن به هواپیما به آن‌ها دسترسی داشته باشند. او در ادامه چند مثال می‌زند:

مثلا آن‌ها می‌خواهند از حمام استفاده کنند یا آب بنوشند یا حتی صندلی‌شان را عوض کنند.

در ترمینال فرودگاه‌ها حمام‌های بزرگ‌تری وجود دارد. علاوه بر این، فروشگاه‌ها و غرفه‌هایی که در فرودگاه وجود دارد، آب سالم می‌فروشند. و وقتی تمامی مسافران سوار هواپیما شده‌اند و صندلی خالی‌ای وجود ندارد، مهماندار نمی‌تواند هیچ کمکی به شما کند که صندلی‌تان را عوض کنید. 

توصیه ما: اگر می‌دانید که به‌زودی و هنگام سوار شدن به هواپیما به چیزی نیاز خواهید داشت، سعی کنید از قبل آن را رفع کنید. 

صحبت کردن با تلفن هنگام توضیح اقدامات ایمنی در هواپیما توسط مهماندار

سفر هوایی

جوک‌های زیادی در مورد توضیح اقدامات ایمنی در هواپیما ساخته‌اند. با این حال مهمانداران باید به شما توضیح دهند که تجهیزات ایمنی هواپیما چگونه کار می‌کند؛ و شما باید به این توضیحات با دقت گوش دهید تا در صورت وقوع حوادث احتمالی، بدانید که باید چه کاری انجام دهید. 

Saehlenou می‌گوید که همیشه از اینکه مسافران حین توضیحات اقدامات ایمنی در هواپیما با تلفن صحبت کنند و توجهی به حرف‌های مهماندار نداشته باشند، آزرده می‌شود. تماس لحظه آخری شما شاید مهم باشد، اما این هم مهم است که بدانید که در مواقع اضزرار باید چه کار کنید و ماسک اکسیژن و سایر تجهیزات ایمنی کجا قرار دارند و چگونه باید از آن‌ها استفاده کنید. 

توصیه ما: گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید و ۲ دقیقه به توضیحات مهماندار در مورد اقدامات ایمنی با دقت گوش کنید.

درخواست از مهمانداران برای باز کردن پنجره!

سفر هوایی

Dan Boland، موسس «Holidayers» و خلبانی که ۱۱ سال سابقه کار دارد، می‌گوید او و همسرش که به‌مدت ۱۰ سال است مهماندار هواپیما هستند، از مسافران رفتارهای عجیب و غریب زیادی دیده‌اند. 

به‌خصوص زمانی که همسرش در پروازهایی به مبدا چین حضور دارد، برخی از مسافران از مهمانداران درخواست می‌کنند که پنجره‌ها یا در اضطراری را باز کند تا هوای تازه در داخل کابین جریان پیدا کند. شاید باورکردنی نباشد، اما این درخواست‌ها در کشتی‌های مسافرتی نیز وجود دارد. او در ادامه می‌گوید:

گاهی مسافران حتی پنجره‌های اضطراری و سرسره اضطراری را باز می‌کنند! این امر سبب لغو پرواز می‌شود، چون سرسره اضطراری باید با استفاده از دستگاه و ماشین‌آلات خاصی دوباره جمع و بسته‌بندی شود. 

توصیه ما: به یاد داشته باشید برخلاف زمانی که با ماشین سفر می‌کنید، نمی‌توانید در سفر هوایی نیز پنجره‌ها را برای هوا خوردن باز کنید!

بی‌ملاحظگی در قبال کودکان سایر مسافرها

سفر هوایی

Krista Canfield McNish، فردی که به‌طور مکرر سفر می‌کند و تاکنون به ۶۶ کشور دنیا رفته، پروازهای زیادی را تجربه کرده است. به همین دلیل او خوب می‌داند چه چیزی باعث آزار مهمانداران می‌شود. او می‌گوید:

در یکی از پروازهای اخیر چند کودک گریه می‌کردند و اکثر مسافران به آن‌ها و والدین‌شان چپ چپ نگاه می‌کردند. 

McNish به شما توصیه می‌کند که اگر فکر می‌کنید گریه کودکان شما را اذیت می‌کند، یک هدفون به‌همراه داشته باشید؛ با این حال او فکر می‌کند باید والدینی که در این شرایط قرار گرفته‌اند را درک کرد:

به‌جای چپ چپ نگاه کردن و استرس دادن به خود و دیگران، تلاش برای کمک به والدینی که خسته هستند می‌تواند گزینه بهتری برای تحمل این شرایط باشد. 

توصیه ما: در مورد صدای بچه‌ها در پرواز غر نزنید. علاوه بر این، با والدین آن‌ها با پرخاش و عصبانیت رفتار نکنید. 

بسیار آرام حرف زدن، طوری که مهماندار صدای شما را نشنود

سفر هوایی

چه آب بخواهید و چه مهماندار را برای کمک در وضعیت اضطراری صدا بزنید، باید به‌قدری بلند حرف بزنید که او صدایتان را بشنود. ریورز می‌گوید:

اکثر مسافران بسیار آرام حرف می‌زنند، طوری که با سر و صدای هواپیما نمی‌توان صدای آن‌ها را شنید. 

او در ادامه اضافه می‌کند:

کمک من را می‌خواهید یا نه؟ اگر جواب‌تان بله است، محض رضای خدا هم که شده، بلند حرف بزنید!

توصیه ما: نیاز نیست فریاد بزنید، اما به‌قدری بلند حرف بزنید که مهماندار صدایتان را بشنود. 

بلند بلند حرف زدن در طول پرواز

سفر هوایی

برعکس، برخی افراد هم اصلا مشکل آرام حرف زدن ندارند. در حقیقت برای همه دردناک است که پیش کسی بنشینیم که با صدای خیلی بلند حرف می‌زند. 

Czink، کارشناس تشریفات و ضوابط اخلاقی، بلند بلند حرف زدن را نوعی بی‌تربیتی می‌داند. او می‌گوید:

۳ برابر بلندتر از دیگران حرف نزنید، ما صدایتان را می‌شنویم؛ ممنون.

اگر شما هم با صدای بلند صحبت می‌کنید، سعی کنید در طول پرواز با همراهان‌تان مکالمه طولانی مدت نداشته باشید، به‌خصوص زمانی که سایر مسافران می‌خواهند بخوابند. 

توصیه ما: ما قول می‌دهیم که اصلا لازم نیست که فریاد بزنید.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه