ورود و خروج خودرو با پلاک بین المللی با چه شرایطی امکان پذیر است؟

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۵
ورود و خروج خودرو با پلاک بین المللی با چه شرایطی امکان پذیر است؟

خودروهایی که برای خروج از کشور پلاک بین‌المللی دریافت کرده‌اند، برای ورود به داخل کشور باید گواهی ناجا مبنی بر فک و اخذ پلاک‌های تردد بین‌المللی را اخذ کنند. 

سال گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورد استفاده از پلاک‌های بین‌المللی در داخل کشور، نامه‌ای به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ارسال کرده بود.  

تردد در داخل کشور با پلاک بین‌المللی، ممنوع است و این پلاک‌ها در داخل کشور جزو پلاک‌های غیرمجاز محسوب می‌شود

طبق این نامه و اعلام  پلیس راهنمایی و رانندگی، تردد در داخل کشور با پلاک بین‌المللی صادره از سوی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی برای مسافرت با اتومبیل‌های پلاک داخل به خارج از کشور، ممنوع است و این پلاک‌ها در داخل کشور جزو پلاک‌های غیرمجاز محسوب می‌شود. 

استان آذربایجان غربی ۵ مرز زمینی (ارومیه، پلدشت، ماکو، خوی و پیرانشهر) برای ارتباط با کشورهای همسایه ایران دارد؛ پلیس راهنمایی و رانندگی این استان اعلام کرده است که به‌دلیل مرزی بودن این استان، مالکین انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین دارای پلاک بین‌المللی از این پلاک سواستفاده کرده در مرز فک پلاک نمی‌کردند و در داخل کشور با همان پلاک تردد می‌کردند. 

طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، با وجود برخوردهای قانونی با چنین خودروهایی، برخی از رانندگان متخلف باز هم با استفاده از این پلاک‌ها، مرتکب تخلفات راهنمایی و رانندگی و جرایم اجتماعی شده و متواری شده‌اند و در واقع اعمال قانون برای رانندگان انجام نمی‌شود؛ این امر سبب بروز نارضایتی عمومی می‌شود و تاثیر منفی بر انضباط ترافیکی دارد. 

طبق آنچه که در نامه پلیس راهنمایی و رانندگی به کانون جهانگردی آمده است، این کانون باید دستور لازم برای تعهد گرفتن از مالکین این خودروها برای عدم استفاده از پلاک بین‌المللی در داخل کشور و همچنین سایر اقدامات پیشگیرانه را به‌منظور ارتقا انضباط اجتماعی، ایجاد رضایتمندی و اعمال قانون دقیق به متخلفین از مقررات راهور صادر کند. 

به‌دنبال صدور این بخشنامه، مسئولان مناطق آزاد هم اخیرا نامه‌ای به گمرک ارسال کرده‌ و در آن بخشنامه مربوط به پلاک‌های بین‌المللی را مورد توجه قرار داده، تاکید کرده‌اند که دستورات لازم در این زمینه را صادر کنند و قبل از صدور اجازه ورود این خودروها به داخل کشور نسبت به اخذ گواهی ناجا مبنی بر فک و اخذ پلاک‌های تردد بین‌المللی اقدام کنند.

همچنین گمرک باید قبل از صدور مجوز برای خروج از کشور باید نسبت به اخذ گواهی ناجا مبنی بر فک و اخذ پلاک گذر موقت خودروهای خارجی که به اعتبار کارنه دو پاساژ یا پروانه ورود موقت وارد و پس از انقضای مهلت ورود موقت قصد خروج از کشور را دارند، اقدام کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه