فعالیت‌هایی که قبل از ۳۰ سالگی باید در ایران انجام دهید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
فعالیت‌هایی که قبل از ۳۰ سالگی باید در ایران انجام دهید

اگر شما هم یک جوان علاقه‌مند به سفر و ایرانگردی هستید که عاشق ماجراجویی است، این تجربه‌های متفاوت و هیجان‌انگیز را قبل از ۳۰ سالگی در برنامه‌ی خود قرار دهید.

مقاله‌های مرتبط:

از شگفتی‌های طبیعی هیجان‌انگیز دریاچه مهارلو شیراز تا برج باستانی خاموشان، مدفن زرتشتیان یزد، می‌توان جاهای دیدنی مهیجی در سراسر ایران برای گردشگری پیدا کرد. اگر اهل ماجراجویی هستید،‌ باید بدانید که ایران به‌لطف تنوع جاهای دیدنی و فرهنگ غنی می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری مردم ایران و گردشگران خارجی باشد. برای اینکه انگیزه‌ی بیشتری پیدا کنید، تعدادی از فعالیت‌های جالبی که می‌توانید تا قبل از ۳۰ سالگی انجام دهید را به شما معرفی خواهیم کرد.

بازدید از بزرگ‌ترین غار نمکی دنیا

جاهای دیدنی ایران

بزرگ‌ترین غار نمکی دنیا در جزیره‌ی قشم قرار دارد

بزرگ‌ترین غار نمکی دنیا در جزیره‌ی قشم قرار دارد. کوه نمکی قشم که یکی از عجایب ایران و عجایب هفت‌گانه خلیج فارس به‌حساب می‌آید، تعدادی غار را درون خود جای داده است که بزرگ‌ترین آن‌ها غار نمکدان قشم با طول حدود ۶٫۴ کیلومتر محسوب می‌شود. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، قدمت نمک‌های غار به‌ دوره پیش از کامبرین بازمی‌گردد و بیش از ۵۷۰ سال عمر دارند. مجسمه‌های نمکی شکننده، رودخانه‌های نمک و گنبدهای بسیار بزرگ نمکی از بخش‌های دیدنی این غار به شمار می‌روند.

برج خاموشان زرتشتیان

جاهای دیدنی ایران

برج خاموشان، مدفن دیرین زرتشتیان یزد است. طبق مذهب باستانی زرتشتی، زمانی که فردی از دنیا می‌رود، جسد او را به برج خاموشان یا دخمه می‌برند تا بدون آلوده کردن عناصر طبیعی، جسم او را به طبیعت بازگردانند. دخمه‌ها مطابق با اصول و قواعد جالب‌توجهی ساخته می‌شدند، مکان اجساد برای مردان، زنان و کودکان هریک در محل مشخصی تعیین‌شده بود، استودان‌ها در مرکز بنای مدور دخمه به دفن و ضدعفونی استخوان‌ها اختصاص‌یافته بود و اجساد مردگان خوراک کرکس‌ها و سایر پرندگان می‌شد.

شما می‌توانید سایر جاهای دیدنی یزد را در کجارو مشاهده کنید و برای سفرتان به سایر نقاط این استان برنامه‌ریزی کنید.

شاه چراغ

جاهای دیدنی ایران

شاهچراغ، نام مسجد و آرامگاهی در شیراز است که در آن حضرت میرسیداحمد فرزند امام موسی کاظم (ع) معروف به شاه‌چراغ و برادر امام رضا (ع) دفن شده‌اند. این مسجد که به آن «مسجد زمردین» نیز می‌گویند ظاهری مشابه سایر مساجد دارد؛ اما وقتی قدم به داخل آن می‌گذارید، از بهت و حیرت زبان‌تان بند می‌آید و از تماشای هزاران تکه آینه‌ای که در سقف این مسجد به کار رفته است،‌ شگفت‌زده خواهید شد.

برای رفتن به این شهر زیبا و بازدید از طبیعت بی‌نظیرش می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد شیراز را در کجارو جست‌و‌جو کرده و تهیه کنید.

روستای صخره‌ای کندوان

جاهای دیدنی ایران

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی در شهرستان اسکو است که پیشینه‌ی تاریخی هفت هزار ساله دارد و گفته می‌شود که برای فرار از حمله‌ی مغولان ساخته شده است. وجه تسمیه‌ی روستای کندوان به‌دلیل خانه‌های مخروطی است که در دل صخره‌های بومی قرار دارند و شیوه‌ی معماری به‌کار رفته در ساخت آن‌ها سبک بومی و صخره‌ای است. در معماری صخره‌ای مصالح ساختمانی مانند گچ، آهک، خشت و... حضور نداشته و فضای مورد نظر با حکاکی درون سنگ‌های آتشفشانی ناشی از فوران کوه سهند در گذشته، ایجاد شده است. جریان زندگی و سکونت بالغ بر ۱۱۷ خانواده در داخل این صخره‌ها از نکات جالب این روستا به شمار می‌رود.

کاریز کیش

جاهای دیدنی ایران

عکاس: Hosseinronaghi

کاریز (قنات) کیش یکی از مناطق گردشگری و تاریخی جزیره‌ی کیش با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت است. این قنات در عمق ۱۶ متری زیر زمین قرار دارد و سقف آن پوشیده از صدف و مرجان‌هایی است که بنابر اطلاعات راهنمایان محلی، قدمتی معادل ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال دارد؛ اما با توجه به بستر آهکی-مرجانی آن، سن آن بیش از چند هزار سال نمی‌تواند باشد. این کاریز به زیبایی هرچه تمام‌تر قدمت معماری ایرانی را نشان می‌دهد و یک سیستم هیدرولیکی در شهر باستانی زیرزمینی بوده است.

همیشه می‌توانید بهترین آفرهای تور کیش را در کجارو پیدا کنید. تنوع فروشنده‌ها و پکیج‌های تور عرضه‌شده، به شما این اطمینان را می‌دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

دریاچه مهارلو

جاهای دیدنی ایران

عکاس: Mohammadreza Farhadi 

دریاچه‌ی مهارلو در سمت جنوب‌شرقی شهر شیراز و در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری آن قرار دارد که گاه با رنگی سرخ و گاه با انبوه پرندگان مهاجر به‌ویژه فلامینگوها علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. اینجا که به آن دریاچه‌ی نمک نیز می‌گویند، دریاچه‌ای غنی از پتاسیم و سایر نمک‌ها است و به خاطر درصد بالای جلبک‌های صورتی رنگ، به رنگ صورتی درمی‌آید. اواسط تابستان، بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه است؛ چراکه با افزایش تبخیر آب، غلظت نمک زیاد می‌شود و رنگ دریاچه به صورتی چشم‌نوازی تبدیل می‌شود.

دماوند

جاهای دیدنی ایران

دماوند، کوهی در شمال ایران است که با ارتفاع ۵,۶۱۰ متر از سطح دریا، بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه به‌حساب می‌آید و صعود به این قله‌ی زیبا چهار روز طول می‌کشد. کوه دماوند در تاریخ سیزدهم تیرماه سال ۱۳۸۷ به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

بهترین جاهای دیدنی دماوند را در کجارو ببینید، در مورد دیدنی‌های آن اطلاعات مختلفی به‌دست بیاورید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

سفر به کویر مرکزی ایران

جاهای دیدنی ایران

در مسیر اصفهان به یزد می‌توانید سفری کوتاه به کویر مرکزی ایران، دشت کویر، داشته باشید. دشت کویر، کویر مرکزی یا صحرای عظیم نمک، بیابان وسیعی است که در قلب فلات ایران و در فاصله ۳۰۰ ‏کیلومتری از شرق و جنوب‌شرق استان تهران قرار دارد. این بیابان تقریبا ۸۰۰ کیلومتر طول و ۳۲۰ ‏کیلومتر عرض دارد و گل‌ولای و باتلاق‌های نمک سطح آن را پوشانده است. این کویر بایر و بسیار سوزان محل مناسبی برای گشت‌و‌گذار بی‌هدف و بدون همراه نیست، هرچند که مناظر خارق‌العاده‌ای را پیش روی بازدیدکنندگان می‌گذارد. وزش بادهای خشک و شدید، سطح این رودخانه نمک را خشکانده و آن را به‌شکل رشته‌های درهم‌تنیده‌ای ‏از بلورهای نمکی درآورده است.

دوچرخه‌سواری از الموت تا خزر

جاهای دیدنی ایران

دوچرخه‌سواری از الموت تا خزر، به‌لطف مناظر خارق‌العاده و تنوع زمین می‌تواند سفری خاطره‌انگیز برای هر گردشگری باشد. تاریخ و افسانه‌هایی در طول راه انتظارتان را می‌کشد که حتی در تصورات‌تان هم نمی‌گنجد.

بازدید از مسجد نصیرالملک

جاهای دیدنی ایران

عکاس: MohammadReza Domiri Ganji 

مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی‌کاری از ارزنده‌ترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمان‌سازی به‌ویژه مقرنس، بی‌مانند است

اوایل صبح روانه‌ی مسجد نصیرالملک شوید و برای چندین ساعت در این مسجد بمانید و بازی رنگ‌ها را به نظاره بنشینید که با تابش نور خورشید از شیشه‌های رنگی پنجره‌ها به فضای دورنی، منظره‌ای زیبا خلق می‌کنند؛ به همین دلیل به آن مسجد صورتی می‌گویند.

مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی‌کاری از ارزنده‌ترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمان‌سازی به‌خصوص مقرنس، بی‌مانند است. این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تماشای فعالیت زورخانه

جاهای دیدنی ایران

زورخانه یکی از شکل‌های هنرهای رزمی در ایران است که ورزشکاران مرد در گودی گرد می‌ایستند و شخصی که به آن مرشد می‌گویند، با ضرب‌آهنگ و ریتمی که می‌زند و اشعاری که از حافظ و شاهنامه می‌خواند، شور خاصی به ورزشکاران می‌دهد. تماشای این ورزش باستانی نیز خالی از لطف نیست.

شما هم اگر تمایل دارید به هرکدام از این شهرها سفر کنید، کجارو به شما کمک می‌کند. در واقع می‌توانید بهترین تورهای مسافرتی داخلی را از طریق کجارو به‌سادگی جست‌و‌جو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه