چرا ویزای تحصیلی کانادا شما رد می‌شود؟

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
چرا ویزای تحصیلی کانادا شما رد می‌شود؟

بیشتر دلایلی که باعث رد شدن ویزای تحصیلی کانادا می‌شوند، در وب‌سایت دولت این کشور ذکر نشده‌اند. مهم‌ترین این دلایل برای رد شدن ویزای تحصیلی این کشور چیست؟

با مطالعه‌ی راهنمای اخذ ویزای تحصیلی کانادا در وب‌سایت دولت این کشور، در نگاه اول ممکن است این تصور به ذهن شما برسد که پس از اخذ نامه‌ی پذیرش از یکی از مؤسسات آموزشی کانادا، قدم اصلی را برداشته‌اید و با فراهم کردن مدارک مورد نیاز، قطعا با درخواست‌تان موافقت خواهد شد. به همین خاطر بسیاری از محصلان خارجی پس از دریافت نامه‌ی پذیرش، با خوش‌بینی و قاطعیت شروع به گردآوری مدارک می‌کنند؛ اما بعدها در کمال ناباوری متوجه می‌شوند که با درخواست‌شان مخالفت شده است.

حقیقت این است که بیشتر دلایلی که به خاطرشان احتمال مخالفت با درخواست ویزای تحصیلی کانادا وجود دارد، در راهنمای موجود در وب‌سایت دولت کانادا ذکر نشده‌اند و اشاره‌ای به آن‌ها نشده است. دستورالعمل‌هایی که مبنای کار رسیدگی به درخواست‌ها هستند، نشان می‌دهند روند دریافت ویزای تحصیلی کانادا، بسیار پیچیده است و گاه تعبیرهای افسران سازمان مهاجرت از مدارک ارسالی است که تصمیم نهایی را مشخص می‌کند، نه قوانین وضع شده. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مهم‌ترین این دلایل آشنا کنیم.

۱. نداشتن پیوند و ارتباط محکم با خانواده در کشور محل زادگاه

اگر در ایران وضعیت چندان مناسبی نداشته باشید، مسئولان سازمان مهاجرت کانادا درباره‌ی این مسئله که آیا پس از پایان اعتبار ویزای تحصیلی به کشورتان برخواهید گشت یا نه، مردد خواهند شد. به‌طور معمول، اگر با ارائه‌ی مدارک لازم اثبات کنید که ارزش دارایی‌های خانواده‌تان در ایران به‌اندازه‌ای هست که پس از پایان دوران تحصیل در کانادا، مشکلی برای بازگشت به ایران و زندگی کردن در خاک خودتان نداشته باشید، جای شک‌وشبهه‌ای از این لحاظ باقی نخواهید گذاشت.

۲. نداشتن سابقه‌ی سفر خارج از کشور

این مورد بیشتر شامل حال کسانی می‌شود که تحصیلات دبیرستان‌شان تازه تمام شده است و پیش از این، سابقه‌ی سفر به خارج از کشور را نداشته‌اند. البته این دلیل به‌تنهایی باعث رد درخواست ویزای کانادا نمی‌شود و مسئولان مربوطه، آن را در کنار مدارک ارسالی دیگر مورد بررسی قرار می‌دهند. با وجود این، بهتر است پیش از اقدام، به یکی دو کشور ارزان‌قیمت خارجی سفر کنید.

۳. نداشتن آینده‌ی شغلی در ایران

اثبات وجود فرصت‌های شغلی در ایران

اگر مسئولان سازمان مهاجرت کانادا با بررسی مدارک شما به این نکته پی ببرند که پس از پایان دوران تحصیل، ممکن است قادر به پیدا کردن کار مرتبط با رشته‌ی تحصیلی‌تان در ایران نباشید، احتمال دارد با درخواست شما مخالفت کنند. شما می‌توانید از کارفرمای فعلی‌تان بخواهید نامه‌ای بنویسد با این مضمون که شما پس از پایان دوران تحصیل، نزد خود او به فعالیت ادامه خواهید داد. اگر هم در حال حاضر جایی استخدام نیستید، می‌توانید مدارکی فراهم کنید مبنی بر اینکه با تحصیل در رشته‌ی مورد نظرتان در کانادا، موقعیت‌های شغلی بیشتری برای انتخاب در ایران خواهید داشت.

۴. وضعیت مالی نامناسب

متقاضی اخذ ویزای تحصیلی کانادا تنها ملزم به اثبات توانایی مالی برای اولین سال تحصیلش در کانادا است. اما گاه پیش آمده است که مسئولان این سازمان به‌خاطر تردید داشتن درباره‌ی توانایی مالی متقاضی درخواست او را رد کرده‌اند. بنابراین توصیه می‌شود به‌هنگام فراهم کردن مدارک مرتبط با تمکن مالی، تنها به یک سال اقامت‌تان در کانادا اکتفا نکنید. در واقع اگر گواهی تمکن مالی شما حاکی از این باشد که پول کافی برای هزینه‌های بیش از یک سال اقامت‌تان را کنار گذاشته‌اید، شانس پذیرفته شدن درخواست‌تان بیشتر خواهد شد.

۵. داشتن قصد دوگانه از مهاجرت به کانادا

همان طور که می‌دانید ویزای تحصیلی، کاری و توریستی کانادا موقتی هستند و پس از پایان اعتبار ویزا، دارنده‌ی آن ملزم به ترک خاک کانادا خواهد بود. با وجود این، یکی از بندهای قانون حراست از مهاجرین و پناهندگان، تحت‌عنوان «قصد دوگانه»، به متقاضیان ویزای موقت کانادا از لحاظ قانونی اجازه می‌دهد تا در مدت اقامت‌شان، برای کسب اقامت دائم کانادا تلاش کنند.

با این تفاسیر، استفاده از این بند قانون، حتی برای متقاضیانی که از لحاظ مدارک ارسالی و پیروی از سایر قوانین وضعیت بهتری نسبت به سایرین دارند، می‌تواند به‌منزله‌ی مخالفت با درخواست‌شان مبنی بر اخذ ویزای تحصیلی کانادا باشد.

همچنین افسری که مسئول ارزیابی مدارک ارسالی از سوی شما است، ممکن است بدون درخواست مدارک یا توضیحات بیشتر برای شفاف‌سازی مشکلات احتمالی، درخواست‌تان را رد کند. با این تفاسیر، پایبند بودن به راهنمای درج شده در وب‌سایت سازمان مهاجرت کانادا یا دستورالعمل‌های این سازمان، لزوما به‌معنای موافقت با درخواست ویزای تحصیلی کانادا نخواهد بود.

روند ثبت درخواست تجدید نظر برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

درخواست تجدید نظر در ویزای تحصیلی کانادا

متقاضیان برای پیگیری تجدید نظر بر رأی منفی سازمان مهاجرت کانادا سه انتخاب پیش رو دارند:

۱. درخواست بازبینی مدارک

این روش شامل ثبت درخواستی برای افسر مربوط به رسیدگی پرونده در سازمان مهاجرت کانادا می‌شود که اقدام به بازبینی مدارک ارسالی کند و در صورت امکان، در تصمیم نهاییش تجدید نظر کند. البته افسر مربوطه می‌تواند آن را قبول نکند.

۲. ثبت درخواست تجدید نظر در دادگاه فدرال کانادا

این روش در مقایسه با روش قبلی شانس بالاتری دارد اما مشکل این روش پروسه‌ی زمان‌بر و هزینه‌ی نسبتا زیادی است که به‌دنبال دارد. اگر نظر قاضی نسبت به پرونده‌ی متقاضی مثبت باشد، روند رسیدگی به مدارک او به افسر دیگری در سازمان مهاجرت کانادا سپرده خواهد شد.

۳. ثبت مجدد درخواست ویزای تحصیلی کانادا

زمانی که درخواست مجدد ثبت می‌شود، درخواست قبلی که رد شده بود هم به پرونده‌ی متقاضی اضافه خواهد شد؛ متقاضی به‌هنگام ثبت مجدد درخواست ویزای تحصیلی کانادا باید به‌صراحت علت مخالفت با درخواست قبلی را توضیح بدهد.

نتیجه‌گیری

بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، از هر چهار درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، با سه عدد از آن‌ها موافقت شده بود. این آمار نشان می‌دهد بیشتر متقاضیان تحصیل در کانادا ، از سوی سازمان مهاجرت این کشور پذیرفته شده‌اند، با وجود این، همه‌ساله درخواست ۲۵-۲۷ درصد از متقاضیان هم رد می‌شود؛ به این معنا که چیزی حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر از محصلان خارجی امکان مهاجرت به کانادا به‌ قصد تحصیل را از دست می‌دهند.

متأسفانه رد درخواست آن‌ها باعث لکه‌دار شدن پرونده‌ی مهاجرت‌شان می‌شود. شخصی که با درخواستش مخالفت می‌شود، در آینده شانس چندانی برای تغییر دادن نظر مسئولان کانادایی نخواهد داشت و از میان روش‌هایی که برای ثبت درخواست تجدید نظر عنوان شدند، اساسا تنها ارسال مدارک به دادگاه فدرال کانادا است که ممکن است نتیجه‌ای در بر داشته باشد و همان طور که عنوان شد، این کار پروسه‌ای زمان‌بر و پرهزینه دارد.

در پایان باید خاطرنشان کرد که روند ثبت درخواست ویزای تحصیلی کانادا، آن‌گونه که در دستورالعمل‌ها و راهنماهای سازمان مهاجرت کانادا عنوان شده است، ساده و بی‌دردسر نیست و مسائل و پیچیدگی‌های خودش را دارد. البته ضوابط درج‌شده در این دستورالعمل‌ها می‌تواند تا حدود زیادی این پیچیدگی‌ها را برطرف کند، اما برای آنکه بتوانید مدارک و شرایط خود را با این ضوابط تطبیق بدهید، به کمک یک متخصص مهاجرت حرفه‌ای و باتجربه نیاز خواهید داشت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه