بهترین نقاط ایران برای کوله‌گردی کدامند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
بهترین نقاط ایران برای کوله‌گردی کدامند؟

ایران مملو از طبیعت زیبا، فرهنگ‌های متنوع و تاریخ غنی است و سفر با کوله‌پشتی یا کوله‌گردی‌ می‌تواند یکی از بهترین راه‌های بازدید از جاهای دیدنی و آشنایی با مردم عزیز کشورمان باشد.

ایران جاهای دیدنی متعددی دارد و به همین دلیل کوله‌گردی در آن می‌تواند به یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌ها تبدیل شود. در واقع کوله‌گرد یا بک‌پکر (Backpacker) به اشخاصی گفته می‌شود که تمام وسایل سفر خود را در یک کوله‌پشتی ساده گذاشته‌اند، آن را روی دوش انداخته و راهی سفر شده‌اند. در این مقاله قصد داریم نقاطی از ایران را به شما معرفی کنیم که نه‌تنها کوله‌گردها می‌توانند در آنجا همدیگر را ملاقات کنند، بلکه تنوع فرهنگی و جغرافیایی ایران و مردم آن مناطق را نیز به‌طور کامل درک و تجربه خواهند کرد.

قشم و جزیره هرمز

کوله گردی در ایران

جزیره‌ی بسیار کوچک هرمز با مناظر رویایی و رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی و چشم‌انداز زیبایی که با پس‌زمینه‌ی آب‌های شفاف خلیج فارس به‌وجود آورده‌،‌ از عجایب ایران و بسیار دیدنی است.

با توجه به اینکه گوزن و سایر حیوانات وحشی در این جزیره زندگی می‌کنند،‌ این منطقه‌ی جغرافیایی نه‌تنها محل مناسبی برای عاشقان طبیعت است، بلکه کوله‌گردها نیز می‌توانند از طبیعت بسیار زیبا و بکر جزیره هرمز و اشکال صخره‌ای آن نهایت استفاده را ببرند. در ادامه می‌توانید سوار یک لنج (قایق چوبی کوچک) شوید و به جزیره‌ی دلفینی‌شکل قشم بروید که جزیره‌ی عجایب هفت‌گانه نامیده می‌شود.

شما همچنین می‌توانید بهترین آفرهای تور قشم را در کجارو پیدا کنید. تنوع فروشنده‌ها و پکیج‌های تور عرضه‌شده، به شما این اطمینان را می‌دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

خوزستان

کوله گردی در ایران

عکاس: Moh.mnazari

سفر به خوزستان معمولا کمتر در برنامه‌ی سفر گردشگران قرار می‌گیرد؛ اما زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد این شهر می‌تواند برای هر گردشگر و کوله‌گردی جذاب باشد. ترجیحاً در فصل زمستان یا بهار به این منطقه سفر کنید تا از دمای بسیار بالای این منطقه در امان بمانید. به گشت‌و‌گذار در اهواز، آبادان، خرمشهر، شوش و شوشتر مشغول شوید و از سه محوطه‌ی باستانی آن‌ها که به ثبت یونسکو رسیده‌اند، دیدن کنید. سپس می‌توانید به سراغ مناطق خلوت‌تری نظیر روستای پامنار در دزفول یا تالاب شادگان بروید و از این همه تنوع جغرافیایی و مردم ایران لذت ببرید.

شما می‌توانید جاهای دیدنی خوزستان را در کجارو مشاهده کنید و برای سفرتان به سایر نقاط این استان برنامه‌ریزی کنید.

تهران

کوله گردی در ایران

تهران یکی از شهرهای مناسب کوله‌گردی است، پس آن را از قلم نیندازید. با اینکه پایتخت معمولا غرق در دود و ترافیک است؛ اما جاذبه‌های آن به‌حدی است که بتوان آن را برای کوله‌گردی چندروزه انتخاب کرد. تهران در تقاطع تاریخ و مدرنیته قرار گرفته است و در نتیجه یکی از بهترین نقاط برای درک ساختار اجتماعی مردم ایران به‌حساب می‌آید. علاوه بر کافه‌ها و رستوران‌های شیک و لوکس، می‌توانید از موزه‌های تاریخی و صحنه‌ی فرهنگی روبه‌رشد ایران دیدن کرده و با سایر گردشگران و علاقه‌مندان به سفر ملاقات کنید. در ضمن باید بدانید که برای سفر به سایر شهرهای بزرگ ایران و همچنین بازدید از جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران، باید سفر خود را از این شهر شلوغ آغاز کنید.

برای سفری برنامه‌ریزی شده و بازدید از تک تک جاهای دیدنی تهران می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور تهران را انتخاب کنید.

یزد

کوله گردی در ایران

شهر یزد به‌لطف انرژی مثبت، مردم خون‌گرم، جاذبه‌های خیره‌کننده و غذاهای محلی خوشمزه‌اش، یکی از خاص‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. معماری بی‌نظیر بادگیرها در این شهر نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند؛ اما این همه ماجرا نیست و ازآنجاکه زمانی پیروان مذهب باستانی زرتشت در این شهر زندگی می‌کردند و هم‌اکنون تعداد کمی از آن‌ها همچنان در شهر یزد ساکن هستند، جاهای دیدنی متعددی در ارتباط با این مذهب نظیر آتشکده، برج خاموشان و زیارتگاه چک چک در حومه‌ی شهر، می‌تواند برای کوله‌گردها جذاب و دیدنی باشد. احتمالاً با سایر کوله‌گردها در اقامتگاه‌های ارزان یا زمانی که سرگردان در کوچه‌وپس‌کوچه‌های باریک این شهر قدیمی قدم می‌زنند، ملاقات خواهید کرد.

پلنگان

کوله گردی در ایران

روستای عمودی پلنگان در دره‌ای شیب‌دار در استان کردستان قرار دارد و خانه‌های آن روی دامنه‌ی صخره‌ای کوه ساخته شده‌اند، به‌طوری که سقف یک خانه، پیاده‌روی خانه‌ی دیگر به‌حساب می‌آید. با توجه به مناظر خیره‌کننده‌ی رودخانه و پل سنگی باریک روستا، نه‌تنها از منطقه‌ای که کمتر مورد توجه گردشگران است، دیدن کرده‌اید، بلکه به‌طور کامل از دنیای مدرن فاصله می‌گیرید و به همین دلیل می‌توان گفت که پلنگان محلی ایدئال برای شروع ماجراجویی در سفر جاده‌ای اطراف استان به شمار می‌رود.

اگر به کردستان سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی کردستان را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

شیراز

کوله گردی در ایران

شیراز نه‌تنها یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران است، مقصدی ایدئال برای کوله‌گردها نیز به‌حساب می‌آید. شیراز که قلب تپنده‌ی ادبیات ایران محسوب می‌شود، شهر شعرای بزرگی همچون حافظ و سعدی است که مقبره‌های آن‌ها جزو جاهای دیدنی شیراز هستند و بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی زیادی از آن دیدن می‌کنند؛ اما این همه ماجرا نیست و باغ‌های ایرانی و مسجد نصیرالملک زیبا، بخشی از فرهنگ غنی این شهر را به رخ گردشگران می‌کشد. برای دیدن برخی آثار باستانی ایران نظیر تخت جمشید و پاسارگاد باید از شهر بیرون بروید که مطمئناً ارزشش را دارد.

اگر می‌خواهید به شیراز سفر کنید، کجارو انواع تورهای لحظه آخری شیراز را در اختیارتان قرار داده است تا بتوانید با مقایسه قیمت، امکانات تورها و همچنین آژانس‌های برگزارکننده، تور دلخواهتان را با هزینه کمتری رزرو کنید.

کویر مرنجاب

کوله گردی در ایران

عکاس: مصطفی معراجی

مرنجاب، تصویر یک کویر کلیشه‌ای با تپه‎های شنی است؛ اما دقیقا همین تپه‌ها هستند که گردشگردان و کوله‌گردان خارجی و داخلی به آن علاقه دارند. اگر اهل ماجراجویی هستید، می‌توانید با روشن‌کردن آتش و چادر‌زدن، ستاره‌های آسمان را در کویر مرنجاب از فاصله‌ی بسیار نزدیک به نظاره بنشینید یا اقامت در کاروانسرای قرن هفدهمی مرنجاب را انتخاب کنید. برای اینکه تور هیجان‌انگیزی به کویر مرنجاب داشته باشید، بازدید از دریاچه‌ی نمکی و شهر تاریخی کاشان را نیز در برنامه‌ی خود بگنجانید که در همان نزدیکی قرار دارند.

تبریز

کوله گردی در ایران

شهر تبریز که در شمال‌غرب ایران قرار دارد، منطقه‌ای عالی برای کوله‌گردی است و ضمن بازدید از جاهای دیدنی تبریز، می‌توان هرچه بیشتر با فرهنگ منطقه و زبان ترکی آذری آشنا شد. بازار تبریز که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد،‌ مسلماً زیباترین بازار ایران و مسجد کبود به‌عنوان پربازدیدترین جاذبه‌های شهر به شمار می‌روند. در ادامه به بیرون شهر بروید، جایی که روستای تاریخی و صخره‌ای کندوان قرار دارد و برای بیش از ۷۰۰ سال مسکونی بوده است. با رانندگی در امتداد کوه‌های رنگارنگ این منطقه می‌توانید خود را به جلفا برسانید و از کلیسای استفانوس مقدس دیدن کنید.

شما می‌توانید تور تبریز را از طریق کجارو به‌سادگی جست‌و‌جو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه