با ۹ موزه برتر کشور گرجستان آشنا شوید

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
با ۹ موزه برتر کشور گرجستان آشنا شوید

گرجستان از نظر فرهنگی و تاریخی، بسیار غنی است. این غنای فرهنگی را می‌توانید در موزه‌های گرجستان تماشا کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۶ به‌روزرسانی شده است.

گرجستان کشوری غنی در فرهنگ، تاریخ و سنت است. هیچ راهی بهتراز بازدید موزه‌ها برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ این کشور وجود ندارد. هر موزه گرجستان مجموعه‌ای خاص و جذاب از اطلاعات جزیی و دقیق در مورد آداب و رسوم، سبک زندگی، تاریخ و فرهنگ این کشور است.

اگر از علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ کشورهای گوناگون هستید، در سفر به گرجستان فرصت بازدید از این موزه‌ها را از دست ندهید. اگر دنبال بهترین تور گرجستان می‌گردید، با استفاده از امکان جستجو و مقایسه قیمت تورهای مسافرتی خارجی و داخلی در کجارو می‌توانید قیمت انواع تور گرجستان را مقایسه و ارزان‌ترین گزینه را برای سفرتان خریداری کنید.

موزه گرجستان در تفلیس

جواهرات سلطنتی در موزه ملی گرجستان

این موزه در تاریخ ۱۰ مه سال ۱۸۵۲ میلادی پایه‌گذاری شد. امروزه این موزه مجموعه‌ای منتخب از تاریخ بشر و تاریخ طبیعی است. فسیل‌های حیوانی متعلق به ۴۰ میلیون سال قبل، آثار کشف شده در سایت‌های باستانی از دوره‌های مختلف تاریخی، تنها گوشه کوچکی از آثار به نمایش درآمده در این موزه است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این موزه، گنجینه آثار باستانی است. در این نمایشگاه دائمی نمونه‌هایی از آثار آهنگران اولیه گرجستان که در جریان اکتشافات باستان‌شناسی کشف شده است، به نمایش درآمده است.

تالار اشغال شوروی در تفلیس

 پوستر های جنگی در تالار اشغال شوروی در تفلیس

این موزه در واقع بخشی از موزه تاریخ گرجستان است و به ۷۰ سال حکم‌رانی شوروی در گرجستان یعنی از سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۹۱ اختصاص دارد. در این موزه اطلاعات و اسناد خصوصی و فایل‌های شخصی از شخصیت‌های موثر در زمان اشغال گرجستان به دست شوروی، نگهداری می‌شود. همچنین در این تالار یک واگن قطار قرار دارد که در آن تعدادی از اعضای انقلاب ملی ۱۹۲۴، اعدام شده‌اند.

گالری ملی، تفلیس

گالری ملی گرجستان، در بر گیرنده آثاری از هنرمندان گرجی در قرون ۱۸ و ۱۹ است

اگر از علاقه‌مندان به هنر هستید و دوست دارید شاهکارهای هنرمندان گرجی را ببینید، حتما به گالری ملی سر بزنید. ساختمان این گالری در سال ۱۸۸۸ به تصمیم تزار روسیه برای ساخت موزه تاریخ و نظامی روسیه بنا شد تا توانایی‌های امپراتوری روسیه را به نمایش بگذارد.

امروزه این گالری، نمایشگاهی دائمی از آثار نقاشی هنرمندان قرن هجدهم تا نوزدهم است. غیر از نقاشی، آثار مجسمه سازی نیز در این گالری به نمایش درآمده است.

موزه سیغناغی در شهر سیغناغی

این موزه مجموعه‌ای از آثار مرتبط با قوم‌نگاری و شامل بیش از ۵ هزار اثر به‌جای مانده از دوره‌های مختلف تاریخی از جمله انواع منسوجات، اشیا و ظروف فلزی، وسایل چوبی، ابزارهای کشاورزی، زیورآلات و آلات موسیقی سنتی است. از دیگر بخش‌های این موزه که دیدن آن خالی از لطف نیست، مجموعه‌ای از دو هزار سکه قدیمی است که در بین آن‌ها سکه‌های عصر ساسانی هم پیدا می‌شود. در طبقه دوم آثار نقاشی Niko Pirosmani به نمایش درآمده است.

موزه دمانیسی

مجسمه انسان های اولیه در موزه دمانیستی

دمانیسی مرکزی فرهنگی این کشور و جایی برای آموختن درباره تاریخ بشر و درک تکامل بشر است. اینجا همان‌جایی است که قدیمی‌ترین شواهد از سکونت بشر خارج از آفریقا که قدمت آن به ۱٫۸ میلیون سال می‌رسد، کشف شده است.

این مجموعه شامل بقایای به جا مانده از قرون وسطی و سایت‌های باستان‌شناسی است. تورهای همراه با راهنما برای بازدید از قلعه های قدیمی و بقایای باستانی برپا می‌شود.

موزه باستان شناسی وانی

این موزه بر فراز تپه‌ای در نزدیکی وانی قرار دارد. در این مجموعه آثار باستانی متعددی کشف شده است. مجموعه‌های به نمایش درآمده در این موزه متعلق به ۸۰۰ سال پیش از میلاد تا قرن اول میلادی است. آثار معماری، تندیس‌های برنزی و سایر اشیای قدیمی پیدا شده در این محدوده در نمایشگاه‌های دائمی موزه به نمایش درآمده است.

موزه Svaneti در مستیا

نورپردازی ویترین های مستیا موزه های گرجستان

موزه تاریخ و قوم شناسی Svaneti یکی از جذاب‌ترین موزه‌های گرجستان است که مجموعه‌ای از آثار به جامانده از دو فرهنگ گرجستانی و اروپایی را به تصویر می‌کشد. دست‌نوشته‌های قدیمی، نمادهای مذهبی ارتدکس و... از جمله آثار موجود در موزه است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های موزه، مجموعه سکه‌های قدیمی قرن پنجم است. تعدادی از آثار هنری قدیمی از دوره‌های مختلف تاریخی نیز در آن نگهداری می‌شود.

موزه Samtskhe-Javakheti در قلعه رباتی

در این موزه دیدنی مجموعه‌ای جذاب از آثار قدیمی متعلق به همین منطقه نگهداری می‌شود. دست‌نوشته‌های قدیمی و اسناد و آثار تصویری از جمله دیدنی‌های موزه است. بیش از ۲۵ هزار شی تاریخی در این موزه نگهداری می‌شود از زیورآلات دست‌ساز سنتی گرجستان گرفته تا فرش‌های دست‌باف را می‌توانید در این موزه ببینید.

کاخ موزه دادیانی در زوگدیدی

فضای سبز موزه دادیانی از موزه های گرجستان

یکی دیگر از موزه‌های عالی که در آن آثاری تلفیقی از دو فرهنگ گرجستان و اروپا را خواهید دید، همین موزه است. بیش از ۴۵ هزار شی تاریخی در این موزه نگهداری می‌شود که بعضی از آن‌ها متعلق به خانواده دادیانی بوده است.

از شگفت‌انگیزترین آثار این موزه می‌توان به ماسک مرگ ناپلئون بناپارت و لباسی اشاره کرد که ادعا می‌شود لباس مریم مقدس بوده است. داستان‌ها و تئوری‌های زیادی در مورد نحوه رسیدن آن به گرجستان ذکر می‌شود.  اوت هر سال این لباس به نمایش درمی‌آید و در سایر اوقات، این لباس در معرض دید بازدیدکنندگان موزه نیست. علاوه بر این آثار تاریخی، در این موزه مجموعه بزرگی از کتاب هم نگهداری می‌شود که بعضی از آن‌ها متعلق به مجموعه شخصی ناپلئون بوده است. نظرات و تجربیات خود را در خصوص بازدید از موزه‌های گرجستان با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه