راهنمای گردش ۴۸ ساعته در باکو؛ جمهوری آذربایجان

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
راهنمای گردش ۴۸ ساعته در باکو؛ جمهوری آذربایجان

باکو به‌قدری جاذبه و جای دیدنی دارد که باید چند روز را برای بازدید از آن اختصاص دهید. اما چگونه می‌توان در ۴۸ ساعت، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری باکو دیدن کرد؟

شاید چند دهه پیش وقتی صحبت از سفر خارجی می‌شد، کمتر کسی نام باکو و جمهوری آذربایجان به ذهنش می‌رسید. اما این روزها این سرزمین به یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری تبدیل شده است. سرزمین آتش این روزها میزبان کسانی است که برای دیدن بناهای تاریخی، فرهنگ و جاذبه‌های طبیعی، عزم سفر می‌کنند. تور باکو در بین گردشگران ایرانی یکی از تورهای نسبتا گران خارجی به شمار می‌آید و مدت اقامت در میانگین هزینه‌ها تاثیر بسزایی دارد. شاید برای بازدید از باکو یک هفته زمان کوتاهی باشد، اما اگر زمان‌تان برای بازدید از این شهر کوتاه است، ادامه مقاله را دنبال کنید تا ببنید چگونه می‌توان ۴۸ ساعت را در باکو گذراند و به بازدید از جذابیت‌های این شهر رفت. 

اگر دوست دارید برای تعطیلات به جمهوری آذربایجان سفر کنید، برای انتخاب انواع تور باکو زمینی و هوایی، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

صبح روز اول: در تورهای پیاده‌روی رایگان شرکت کنید

ایچری شهر باکو

منبع عکس: وب‌سایت bakusightseeing

اکثر هتل‌ها در باکو معمولا در نزدیکی ایچری شهر (بخش قدیمی باکو) قرار دارند. صبح زود بیدار شوید و با پای پیاده در این منطقه تاریخی به گشت و گذار بپردازید؛ بعد از این گردش در یکی از چند کافه شهر، قهوه یا چای نوش جان کنید. چای در فرهنگ آذربایجانی نقش مهمی ایفا می‌کند. ساعت ۱۰ صبح در غرب ایچری شهر و بیرون ایستگاه مترو تور پیاده‌روی رایگان برگزار می‌شود که باید از شب قبل جا رزرو کنید. 

این تور که چند ساعت طول می‌کشد، شما را به بازدید از جاذبه‌های اصلی شهر قدیمی می‌برد و راهنما در مورد اینکه چگونه کشف اولین چاه نفت موجب پیشرفت باکو و ظهور معماری‌هایی به سبک اروپایی، کافه‌ها، رستوران‌ها و بارهای متعدد در شهر شد، توضیحاتی ارائه می‌کند. به این ترتیب می‌توانید سیر تکامل باکو را از سکونتگاهی کوچک با دیوارهای مستحکم ایچری شهر به شهر مدرن امروزی آشنا شوید. 

بعدازظهر روز اول: از تماشای باکوی مدرن لذت ببرید

برج های شعله باکو

دانستن اینکه برای بازدید از باکوی مدرن کجا باید رفت، ساده است. برج‌های شعله که ۳ آسمان‌خراش به‌شکل شعله‌های آتش است، مشرف بر دورنمای غربی شهر است. قبل از سوار شدن به مترو و رفتن به سوی نریمان نریمانف، چند عکس از برج‌ها بگیرید. 

برج‌های شعله که ۳ آسمان‌خراش به‌شکل شعله‌های آتش است، مشرف بر دورنمای غربی شهر است

پیاده برای بازدید از شاهکار معماری مدرن مرکز حیدر علی‌اف بروید. این بنا دارای اشکال منحنی بدون زاویه است. این مرکز به نام رئیس‌جمهوری سابق جمهوری آذربایجان نام‌گذاری شده و نماد مدرنیته و آینده درخشان باکو محسوب می‌شود. 

با دنبال کردن خطوط سبز یا قرمز، به ایستگاه ۲۸ می یا پارک و قصر حیدر علی‌اف بروید. پس از آن به سالن کنسرت به سبک شوروی بروید که زمانی رویدادهای مهم شهر در آن برگزار می‌شد. همچنان به‌سمت غرب حرکت کنید و در پارک فیزولی (Fizuli Park) عکس‌های زیبا بگیرید.

عصر روز اول: از زیبایی‌های باکو لذت ببرید

قطار کابلی باکو

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

با تاکسی یا پیاده به قطار کابلی باکو در نزدیکی برج‌های شعله بروید. این قطار که اولین و تنها قطار کابلی آذربایجان است، با هزینه بسیار ناچیزی شما را به بالای تپه و خیابان شهدا و شعله ابدی می‌برد. خیابان شهدا جایی است که در سال ۱۹۹۰ سربازان شوروی مردم معترض را به گلوله بستند. این خیابان به‌منظور بزرگداشت یاد این قربانیان «شهدا» نام گرفته و اگرچه یادآور خاطرات غم‌انگیزی از نسل قبل است، اما بازدید از این خیابان تنها غم و اندوه به‌همراه ندارد؛ اگر از مردم محلی بپرسید که کجا می‌توان بهترین چشم‌انداز از باکو را تماشا کرد، قطعا پاسخ «خیابان شهدا» است. دریای خزر در شرق قرار دارد و همین طور که چشم‌ می‌گردانید، ترکیبی از تاریخ و مدرنیته باکو را می‌توانید از بالا تماشا کنید. 

توقف بعدی در خیابان نظامی است؛ این خیابان با ۳٫۵ کیلومتر طول و مغازه‌ها پاساژهای متعدد، مرکزی برای خرید محسوب می‌شود

توقف بعدی در خیابان نظامی است؛ این خیابان با ۳٫۵ کیلومتر طول و مغازه‌ها پاساژهای متعدد، یکی از مراکز خرید باکو محسوب می‌شود. سپس به دیدن میدان فواره‌ها بروید و در خیابان سنگ‌فرش و پیاده‌گذر قدم بزنید. به تغییر سبک معماری ساختمان‌ها از نماهای اروپایی قرن بیستمی تا نماهای ساده‌تر شوروی، به دقت نگاه کنید. چندین کافه و رستوران شیک در این خیابان وجود دارد. 

وقتی هوا تاریک می‌شود، به‌سمت جنوب و بلوار باکو حرکت کنید که پیاده‌گذری در امتداد دریای خزر است. در این مسیر قدم بزنید و سپس به‌سمت چشم باکو که چرخ و فلکی بزرگ است، بروید. پس از آن می‌توانید سوار قایق‌های کوچک در کانال آبی ونیز کوچک شوید. به مناظر زیبا و محیط دوست‌داشتنی اطراف‌تان نگاه کنید و ببینید چه آدم خوشبختی هستید که می‌توانید از این فضای دل‌انگیز لذت ببرید.

چراغ‌های برج‌های شعله پس از تاریکی هوا روشن می‌شود و دورنمای خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کند؛ پس بعد از تاریکی هوا حتما به تماشای این برج‌های مدرن بنشینید. 

صبح روز دوم: از فرهنگ غنی این سرزمین لذت ببرید

کاخ شیروان شاه باکو

منبع عکس: وب‌سایت lonelyplanet

سفر به باکو بدون بازدید از یکی از موزه‌های آن، مثل سفر به پاریس بدون دیدن برج ایفل است! به ایچری شهر بروید و در ابتدا از کاخ شیروان شاهان دیدن کنید.

سفر به باکو بدون بازدید از یکی از موزه‌های آن، مثل سفر به پاریس بدون دیدن برج ایفل است!

این کاخ قرن پانزدهمی قرون‌وسطایی اقامتگاه فرمانروایان سابق بود. امروزه کاخ شیروان شاه که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، به‌همراه یک آرامگاه و یک موزه از گردشگران میزبانی می‌کند. ورودیه این بنا ۵٫۹۰ دلار است و برای بازدید از آن حداقل باید ۲ ساعت زمان مد نظر بگیرید. 

بعد از دیدن زیبایی‌های کاخ شیروان شاه، قدم به سوی قلعه یا برج دختر بردارید؛ سازه‌ای استوانه‌ای در سمت مقابل شهر قدیمی. داخل برج یک موزه و راه‌پله‌ای مارپیچی وجود دارد که شما را به بالای قلعه با ارتفاع ۲۹٫۵ متر هدایت می‌کند. برای بازدید از این قلعه نیز باید ۵٫۹۰ دلار هزینه کنید. یا اینکه می‌توانید از موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو، موزه فرش جمهوری آذربایجان یا وزه تاریخ ملی این شهر دیدن کنید. 

بعدازظهر روز دوم: از معبد آتشگاه دیدن کنید

آتشگاه باکو

آتشگاه، معبد آتش باکو، قدمتی به درازای هزار سال دارد و در اوایل ظهور آیین زرتشتی ساخته شده است

آتشگاه، معبد آتش باکو، قدمتی به درازای هزار سال دارد و در اوایل ظهور آیین زرتشتی ساخته شده است. گازهای زیرزمینی مشتعل می‌شوند و شعله‌ای ابدی خلق می‌کنند. آتش نقش مهمی در آیین زرتشتی ایفا می‌کند. این معبد که بین قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی ساخته شده، در ۲۰ کیلومتی شرق ایچری شهر قرار دارد. امروزه اینجا یک بنای تاریخی و نمادی از باکو به شمار می‌رود. 

بسته به بودجه شما، ۳ راه برای بازدید از آتشگاه وجود دارد. اول اینکه سوار اتوبوس‌های خط ۱۸۴ در ایستگاه متروی نریمان‌اف شوید (خطوط سبز یا قرمز)، تاکسی بگیرید یا در یکی از تورها شرکت کنید. هزینه تاکسی نباید بیشتر از ۲۳٫۵۰ دلار باشد. اگر تاکسی گرفتید، هم از آتشگاه و هم از یانار داغ (کوه سوزان) دیدن کنید. اکثر تورها گردشگران را به بازدید هر دوی این جاذبه‌ها می‌برند.

عصر روز دوم: سوار کشتی کروز دریای خزر شوید

وقتی از آتشگاه برگشتید، قبل یا بعد از شام به بلوار باکو بروید و سوار کروز دریای خزر شوید

وقتی از آتشگاه برگشتید، قبل یا بعد از شام به بلوار باکو بروید و سوار کروز دریای خزر شوید؛ این سفر یک ساعت طول می‌کشد و پایان فوق‌العاده‌ای برای گردش ۴۸ ساعته در باکو است. در این کشتی بنشینید و از تماشای غروب زیبای آفتاب و رقص نور در دورنمای مدرن پایتخت لذت ببرید. 

باکو جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که بازدید از آن‌ها به چند روز زمان نیاز دارد. اگر می‌خواهید بیش از ۴۸ ساعت در باکو بمانید، می‌توانید به فهرست کاملی از جاهای دیدنی باکو را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق و شماره تماس، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه