چطور بدون دوربین جدید، عکس‌ های جذابی در سفر بگیریم؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
چطور بدون دوربین جدید، عکس‌ های جذابی در سفر بگیریم؟

وقتی به سفر می‌رویم دوست داریم تصاویری جذاب و زیبا بگیریم تا خاطرات سفرمان را ثبت کنیم. با نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، می‌توانید بدون خرید دوربین جدید، عکس‌های حرفه‌ای و زیبا از سفرتان بگیرید.

حقیقت این است که برای ثبت عکس‌های زیبا نیازی به دوربین‌های گران قیمت ندارید. البته بعضی از تکنیک‌های عکاسی هستند که فقط با دوربین‌های حرفه‌ای و لنزهای بزرگ می‌توانید اجرا کنید ولی چند نکته وجود دارد که با رعایت آن‌ها، با هر دوربینی می‌توانید عکس‌هایی بهتر ثبت کنید.

یک عکاس خوب می‌تواند عکس‌های عالی را با هر دوربینی بگیرد. اگر نکات عکاسی را بلد نباشید، با بهترین دوربین‌ها نیز نمی‌توانید عکسی خارق‌العاده ثبت کنید.

قبل از اینکه برای خرید دوربین جدید هزینه کنید، سعی کنید تا تکنیک عکاسی خود را با همین دوربینی که الان دارید، ارتقا دهید. احتمالا بعدا خوشحال می‌شوید که برای خرید دوربین جدید هزینه نکرده‌اید.

ترکیب‌بندی عکس‌های بی‌نقص

عکاسی در سفر

در حالی که هیچ قانون و محدودیتی در عکاسی وجود ندارد، تکنیک‌هایی وجود دارد که یادگیری آن‌ها بدون شک ارزشمند است. مثلا موقع عکاسی به جز زمانی که تقارن پس‌زمینه برای شما مهم است، سعی کنید تا سوژه عکس را در مرکز عکس قرار ندهید. در تنظیمات دوربین می‌توانید خط‌های راهنما را فعال کنید. با کمک این خط‌های راهنما می‌توانید ترکیب‌بندی جذاب‌تری برای عکس‌های خود ایجاد کنید.

زاویه‌های مختلفی را امتحان کنید. مثلا سگ‌ها بامزه‌تر به نظر می‌رسند، اگر از آن‌ها در مقابل خط چشم‌هایشان عکاسی کنید. بزرگسالان، در حالی که دوربین کمی بالاتر قرار دارد، بهتر به نظر می‌رسند و بچه‌ها را بهتر است از زاویه پایین‌تر عکاسی کنید. نگاه کردن بزرگسالان به طرف پایین، باعث ایجاد چروک در چانه و گلو می‌شود و تصویر ناخوشایندی ایجاد می‌کند.

فاصله‌های مختلف را امتحان کنید. به جای اینکه جاذبه‌ی مهمی را در پس زمینه و در فاصله‌ای دور قرار دهید و از خانواده در جلوی آن با فاصله زیاد عکاسی کنید، به جاذبه مورد نظر نزدیک‌تر شوید یا طوری عکس بیاندازید که جاذبه مثلا یک برج بلند، مشرف به بقیه عکس قرار بگیرد.

وقتی در فضای باز عکاسی می‌کنید، سعی کنید نور همیشه پشت سر شما باشد؛ چون در این صورت منظره‌ای که عکاسی می‌کنید، نورپردازی بهتری خواهد داشت. بهترین زمان برای عکاسی در نور طبیعی، بعد از طلوع آفتاب و قبل از غروب آفتاب است؛ زمانی که به عنوان ساعت طلایی شناخته می‌شود.

اگر می‌خواهید یک عکس رمانتیک در ساحل بگیرید، غروب بهترین موقع و وسط روز بدترین موقع است. چون در وسط روز نور شدید مستقیما از بالای سرتان می‌تابد.

همچنین، همیشه فلاش دوربین را خاموش کنید. فقط در شرایطی که واقعا مجبور بودید آن را روشن کنید. بیشتر دوربین‌های جدید امروز و گوشی‌ها، حتی در نور کم هم عکس‌های بسیار زیبایی می‌گیرند. بنابراین اگر فلاش خاموش باشد، عکس‌های زیباتری خواهید داشت.

همیشه عکس‌های خود را چک کنید تا اگر نور آن مناسب نبود، دوباره تنظیمات لازم را انجام دهید و لحظه‌های دلپذیر سفرتان را از دست ندهید.

قبل از به اشتراک گذاری عکس‌ها، چطور آن‌ها را ادیت کنیم؟

عکاسی در سفر

یکی دیگر از ابزارهایی که برای بهبود عکس‌های خود می‌توانید از آن بهره‌مند شوید، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای ویرایش تصویر هستند. مثلا نرم‌افزارهای Adobe’s Photoshop Express یا Snapseed. در تنظیمات اینستاگرام هم می‌توانید قبل از اشترا‌ک گذاری عکس‌ها، آن‌ها را ویرایش کنید.

این نرم‌افزارها امکانی فراهم می‌کنند که با کمک آن می‌توانید در زمانی کوتاه، عکس‌هایتان را به عکس‌هایی زیبا تبدیل کنید. با فیلترها و تنظیمات این برنامه‌ها کار کنید و انواع آن را امتحان کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. با تغییر غلظت رنگ، نور، تضاد و... می‌توانید عکس‌های بهتری داشته باشید.

در ویرایش عکس، هر کسی استایل خود را دارد که بعد از مدتی کار کردن با نرم‌افزارها، استایل مورد علاقه خود را کشف می‌کنید.

از تجربه کردن نترسید

عکاسی در سفر

تجربه کردن یکی از کلیدهای موفقیت است، فرقی نمی‌کند که از چه دوربینی استفاده کنید. پشت هر عکس زیبا و بی‌نقص، سال‌ها تجربه است. دست یافتن به نتیجه عالی در عکاسی، نیازمند تجربه و تمرین فراوان است.

با همه این نکات، اگر می‌خواهید برای سفرتان یک دوربین جدید بخرید، حتما زودتر از سفر این کار را انجام دهید. با دوربین کار کنید و تنظیمات آن را یاد بگیرید. یک دوربین پیشرفته با تنظیمات اتوماتیک، هیچ فرقی با دوربین گوشی‌های متوسط و خوب ندارد.

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه