۱۰ شهر زیبای ارمنستان که باید بشناسید

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
۱۰ شهر زیبای ارمنستان که باید بشناسید

تاریخ و زیبایی‌های طبیعی در کنار هم، از ارمنستان مقصدی فوق‌العاده برای سفر ساخته است. این کشور شهرهایی دارد که می‌تواند لحظات به‌یادماندنی از تعطیلات را برایتان رقم بزند. 

ارمنستان که در تقاطع آسیا و اروپا قرار دارد، کشوری با تاریخ و میراث فرهنگی غنی، غذاهای بسیار خوشمزه و چشم‌اندازها و مناظر کوهستانی زیبا است. در سراسر این کشور جاذبه‌هایی نهفته است که می‌تواند حیرت گردشگران را برانگیزد. در ادامه می‌خواهیم ۱۰ شهر زیبای این کشور را معرفی کنیم تا بتوانید قبل از سفر برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و سری هم به این جاهای کمترشناخته شده بزنید. 

گوریس (Goris)

گوریس ارمنستان

منبع عکس: وب‌سایت lostwithpurpose

گوریس یکی از جذاب‌ترین شهرهای جنوبی ارمنستان است که در مسیر قره‌باغ (Nagorno Karabagh) قرار دارد. خود شهر در امتداد یک رودخانه واقع شدع و کوه‌های سرسبز آن را احاطه کرده‌اند. آنچه که باعث تمایز گوریس با سایر شهرها می‌شود، صخره‌هایی با اشکال عجیب در حاشیه شهر است. گردشگران همچنین می‌توانند به روستای باستانی به نام «Old Khndzoresk» بروند که با غاری که در آن وجود دارد، شهرت دارد.

اما آنچه که حتما باید ببینید، صومعه زیبای تاتو (Tatev) است. برای رسیدن به این صومعه که روی صخره‌هایی در ارتفاع ۸۵۰ متر قرار دارد، گردشگران می‌توانند سوار طولانی‌ترین تراموای برقی جهان شوند و از آن بالا، از تماشای مناظر طبیعی چشم‌نواز لذت ببرند. 

سوان (Sevan)

سوان ارمنستان

منبع عکس: وب‌سایت rimatravel

اگرچه ارمنستان دریا ندارد، اما دارای گوهری طبیعی به نام «دریاچه سوان» است

اگرچه ارمنستان دریا ندارد؛ اما دارای گوهری طبیعی به نام «دریاچه سوان» است. سوان که در کرانه رودخانه واقع شده، مقصدی زیبا است. این شهر که در ارتفاع ۱۹۰۵ متری از سطح دریا قرار دارد، شهری فوق‌العاده برای سفر و شنا در گرمای تابستان محسوب می‌شود؛ در سوان اگر حتی خوب نباشد و نتوانید شنا کنید، از طعم ماهی‌های کبابی تازه محلی که از خود دریاچه صید می‌شوند، لذت ببرید. 

صومعه Sevanavank یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های سوان به شمار می‌رود. این کلیسای تاریخی زیبایی‌اش را مدیون سنگ‌های سیاه که در طراحی نمای بیرونی استفاده شده و همچنین محراب قدیمی داخل بنا است. اینجا همچنین می‌توانید از تماشای مناظر و چشم‌انداز‌های خیره‌کننده از دریاچه عظیم لذت ببرید.

کاپان (Kapan)

کاپان ارمنستان

منبع عکس: وب‌سایت pinterest

اسم این شهر از کلمه «kapel» گرفته شده که به معنی قفل است

کاپان، بزرگ‌ترین شهر استان سیونیک (Syunik)، مکانی فوق‌العاده برای سفر، استراحت و لذت بردن از تماشای مناظر طبیعی نفس‌گیر از کوه‌های مرتفع، دره‌های زیبا و نفس کشیدن در هوای تازه و پاک است. اسم این شهر از کلمه «kapel» گرفته شده که به معنی قفل است و به زنجیره‌ای از کوه‌های به‌هم پیوسته در شهر اشاره دارد.

پارک‌های سرسبز و آرامش‌بخش، رودهای جاری و کافه‌های روباز مرکز شهر کاپان را به مکانی دلپذیر تبدیل کرده است. گردشگران همچنین می‌توانند از صومعه قرن نهمی Vahanavank که فقط ۷ کیلومتر از شهر فاصله دارد، دیدن کنند؛ این مکان زمانی مرکز مذهبی پادشاهان سیونیک بود. 

دیلیجان (Dilijan)

دیلیجان ارمنستان

منبع عکس: وب‌سایت phoenixtour

مردم محلی به دیلیجان لقب «سوئیس کوچک» یا «سوئیس ارمنستان» می‌دهند

دیلیجان اصلی‌ترین شهر دارای چشمه‌های آب گرم در استان تاووش (Tavush) است که به خاطر چشمه‌های شفابخش آب معدنی‌اش شهرت دارد. این شهر هم میان مردم محلی محبوب است و هم در میان گردشگران. این شهر سبز چند هتل و استراحتگاه  خوب دارد و به گردشگران این فرصت را می‌دهد که از زیبایی‌های اطراف پارک ملی و بناهای تاریخی دیدنی لذت ببرند.

مردم محلی به دیلیجان لقب «سوئیس کوچک» یا «سوئیس ارمنستان» می‌دهند. این شهر جنگلی زیبا چند بنای تاریخی با معماری سنتی ارمنی را در خود جای داده است، به‌خصوص در «شهر قدیمی». علاوه بر این این شهر مقصد فوق‌العاده‌ای برای دوچرخه‌سواری کوهستان، راه‌نوردی و حتی پیک‌نیک است. 

جرموک (Jermuk)

جرموک ارمنستان

منبع عکس: وب‌سایت web.chessdailynews

جرموک به‌خاطر آب و هوای معتدل، طبیعت خیره‌کننده و چشمه‌های آب معدنی شفابخش‌اش شهرت دارد

جرموک شهر کوچک آرامش‌بخشی است که به‌خاطر آب و هوای معتدل، طبیعت خیره‌کننده و چشمه‌های آب معدنی شفابخش‌اش شهرت دارد. اکثر گردشگران با هدف درمان به جرموک سفر می‌کنند و این امر سبب شده این شهر به مقصد گردشگری سلامت تبدیل شود.

شما می‌توانید به چشمه‌های آب معدنی که در نقاط مختلف شهر واقع شده‌اند، سر بزنید و از آب تازه در دماهای متفاوت لذت ببرید. درمجموع حدود ۴۰ چشمه آب گرم در جرموک وجود دارد.

یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی شهر، آبشار جرموک است که با آبی که از ارتفاع ۶۸ متری سرازیر می‌شود، دومین آبشار بزرگ ارمنستان به حساب می‌آید. 

ادزون (Odzun)

ادزون ارمنستان

منبع عکس: twitter.com/armenia

ادزون در استان لوری Lori ارمنستان واقع شده و روستای تاریخی مهم و زیبایی است که در فلات بالای سمت چپ گلوگاه رود Debed قرار دارد. مناظر طبیعی این منطقه نفس‌گیر است، به‌خصوص زمانی که بخواهید از کلیسای بسیار مشهور ادزون که مشرف بر شهر است، به تماشای این مناظر فوق‌العاده بنشینید. خود این کلیسای قرن پنجمی ارزش سفر به ادزون را دارد و در واقع اصلی‌ترین جاذبه‌ شهر محسوب می‌شود؛ چون دارای یکی از خیره‌کننده‌ترین باسیلیکاهای این کشور و همچنین گنبدی زیبا است. 

تساغکادزور (Tsaghkatsor)

تساغکادزور ارمنستان

منبع عکس: وب‌سایت phoenixtour

تساغکادزور که در شمال ایروان واقع شده، یکی از پرطرفدارترین شهرهای دارای چشمه‌های آبگرم است

تساغکادزور که در شمال ایروان واقع شده، یکی از پرطرفدارترین شهرهای دارای چشمه‌های آبگرم است؛ این شهر کوچک و آرام، پیست اسکی هم دارد و در تمامی فصول، مقصد مناسبی برای سفر است. تابستان‌ها هوا معمولا آفتابی و معتدل است و گردشگران می‌توانند با سوار شدن بر تله‌کابین از مناظر زیبای کوهستانی لذت ببرند و در فضای سبز آرامش‌بخش به پیک نیک بروید.

در زمستان‌های سرد بازدیدکنندگان امکان اجاره تجهیزات اسکی را دارند؛ اینجا می‌توانید در کوه از اسکی یا اسنوبرد لذت ببرید. هزینه اجاره تجهیزات در مقایسه با سایر نقاط دنیا نسبتا پایین است و این امر سبب شده گردشگران زیادی برای اسکی کردن به این شهر بیایند. تساغکادزور همچنین یکی از شهرهای ارمنستان است که زیرساخت‌های گردشگری مناسب مثل هتل‌های لوکس، امکانات تفریحی و رستوران‌های شگفت‌انگیز دارد.

اشترک (Ashtarak)

اشترک ارمنستان

منبع عکس: وب‌سایت robertharding

اشترک یکی از سکونتگاه‌های باستانی در ارمنستان است

اشترک یکی از سکونتگاه‌های باستانی در ارمنستان است. به همین دلیل در این شهر آثار تاریخی و فرهنگی متعددی وجود دارد که ویژگی‌های برجسته معماری ارمنستان را به نمایش گذاشته است. در قرن ۹ میلادی، اینجا سکونتگاهی روستایی بود.

در اشترک چند کلیسا وجود دارد که هر یک داستانی در پس پرده دارد. یکی دیگر از جاذبه‌های این شهر پلی است که در قرن ۱۷ میلادی روی رودخانه Kasagh ساخته شد که دقیقا پایین کلیسای زیبای سورپ سرکیس (church of Surp Sarki) جاری است.

ایروان

ایروان ارمنستان

منبع عکس: وب‌سایت ayastour

به‌خاطر استفاده از سنگ‌های توف صورتی رنگ در ساخت ساختمان‌های ایروان، به آن لقب «شهر صورتی» داده‌اند

میراث فرهنگی ارمنستان را به هر سو از این کشور که بنگرید، خواهید دید؛ به‌خصوص در پایتخت زیبای آن، ایروان. اکثر ساختمان‌های شهر به سبک معماری شوروی ساخته شده و شهر میزبان چند شگفتی پست‌مدرن است. ایروان شهری است که به‌خاطر استفاده از سنگ‌های توف صورتی رنگ در ساخت ساختمان‌هایش، به آن لقب «شهر صورتی» داده‌اند.

پایتخت ارمنستان چندین گالری هنری دارد که آثاری از هنرمندان بااستعداد محلی را به نمایش گذاشته است. در این شهر همچنین موزه‌های تاریخی و فرهنگی وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. ایروان برای شکموها هم جذاب است؛ اکثر دورهمی‌های این شهر روی غذا تمرکز دارد و در ایروان رستوران‌های متعددی وجود دارد که غذاهای باکیفیت محلی عرضه می‌کنند. پس تور ایروان می‌تواند برای هر کسی با هر سلیقه‌ای، سفری خاطره‌انگیز رقم بزند.

آرزاکان (Arzakan)

آرزاکان ارمنستان

منبع عکس: وب‌سایت booking.com

اکثر گردشگران برای استراحت و تنفس هوای تازه و پاک کوهستان به این منطقه سفر می‌کنند

آرزاکان در استان کوتایک قرار دارد و روستای کوچک زیبایی است با تفرجگاه کوهستانی پرطرفدار به نام Aghveran. اکثر گردشگران برای استراحت و تنفس هوای تازه و پاک کوهستان به این منطقه سفر می‌کنند.

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند از تماشای ویرانه‌های قرن دهمی صومعه‌ای به نام نگوتسی وانک (Neghutsi Vank) که زمانی بسیار زیبا بود، لذت ببرند. این ویرانه‌ها در دره‌ای که در شمال غرب شهر واقع شده، قرار دارد. علاوه بر، در آرزاکان ویرانه‌های کلیسای باشکوه گوکی وانک (Ghuki Vank) نیز وجود دارد که متعلق به قرن ۱۳ میلادی است. 

هر یک از شهرهایی که در این مقاله از آن‌ها نام بردیم، جاذبه‌های گردشگری زیادی دارند و شبیه گنجینه‌هایی پنهان هستند که گردشگران باید کشف کنند. شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی ارمنستان را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق و شماره تماس، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه