۲۱ جاذبه برتر مسکو که نباید از دست بدهید

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
۲۱ جاذبه برتر مسکو که نباید از دست بدهید

مسکو پایتخت روسیه، جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد. اگر برای اولین بار است که به مسکو سفر می‌کنید، بد نیست که قبل از سفر، مهم‌ترین جاهای دیدنی شهر را بشناسید.

مسکو به‌عنوان یکی از سرزنده‌ترین و پرجنب‌وجوش‌ترین پایتخت‌های دنیا، مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از تاریخ و فرهنگ و مدرنیته است. این شهر پر از جاذبه‌های دیدنی است که در سراسر دنیا شهرت دارند. پایتخت روسیه بیش از ۸۰۰ سال است که پابرجا است و به‌راحتی ماه‌ها می‌توانید در آن به گشت‌وگذار مشغول شوید و از دیدنی‌ها و تفریحات آن لذت ببرید؛ بدون اینکه خسته شوید.

اگر برای اولین بار است که به مسکو سفر می‌کنید، بد نیست که فهرستی از برترین جاذبه‌ها و دیدنی‌ها و تفریحات مسکو در اختیار داشته باشد. از قدیمی‌ترین قلعه‌ها و کلیساهای باشکوه گرفته تا آسمان‌خراش‌های مدرن، مسکو دیدنی‌های متنوعی برای گردشگران دارد. شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی مسکو را در کجارو ببینید و اطلاعات لازم برای بازدید از آن‌ها را پیش از سفر به‌دست آورید.

برای سفر به شهر دیدنی مسکو و بازدید از جاذبه‌های متنوع آن می‌توانید تورهای متنوع مسکو و انواع تور روسیه از آژانس‌های مختلف را در کجارو مشاهده کنید. امکان مقایسه قیمت انواع تورها در کجارو باعث می‌شود بتوانید از بین تورهای ارائه شده توسط معتبرترین آژانس‌های گردشگری، بهترین و ارزان‌ترین تور را انتخاب و خریداری کنید.

در ادامه، تعدادی از جاذبه‌های شهر را معرفی می‌کنیم که مسکو را بدون دیدن آن‌ها نباید ترک کنید.

میدان سرخ

۲۱ جاذبه برتر مسکو

میدان سرخ در مرکز پایتخت روسیه قرار دارد و قلب تپنده این شهر است. میدان سرخ بدون شک یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی روسیه است. این میدان سنگ‌‌فرش‌شده با ساختمان‌هایی با معماری زیبا و چشم‌گیر احاطه شده است. میدان سرخ، جایی است که بسیاری از وقایع مهم تاریخی این شهر و حتی تاریخ روسیه، اتفاق افتاده است.

میدانی که قبلا یک بازار برای عرضه محصولات توسط تاجران بود، اکنون یک موقعیت کلیدی در شهر مسکو دارد. جاذبه‌هایی دیدنی و فراموش‌نشدنی از جمله کرملین، کلیسای سنت باسیل، آرامگاه لنین و سایر جاذبه‌های مشهور شهر، در اطراف این میدان واقع شده‌اند. بسیاری از خیابان‌های اصلی شهر به این میدان منتهی می‌شوند.

این میدان علاوه بر اینکه میدان اصلی و مرکزی شهر است به‌عنوان مکانی برای برگزاری کنسرت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و خوانندگان مشهوری تابه‌حال در آن کنسرت برگزار کرده‌اند. رژه روز پیروزی که یکی از مهم‌ترین جشن‌های ملی روسیه است، هر سال در این میدان، باشکوه خاصی برگزار می‌شود.

این میدان و بناهای اطراف آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

کلیسای جامع سنت باسیل

۲۱ جاذبه برتر مسکو

بسیاری از ما شهر مسکو و حتی کشور روسیه را با تصاویر گنبدهای رنگارنگ کلیسای جامع سنت باسیل می‌شناسیم. این گنبدهای پیازی شکل، به‌نحوی طراحی شده‌اند که یادآور شعله‌های آتش باشند.

دستور ساخت این کلیسا در دهه ۱۵۰۰ توسط ایوان مخوف صادر شده است. طبق افسانه‌ها، به نظر تزار این کلسیا بسیار زیبا شده بود به همین دلیل دستور داد تا معمار آن را نابینا کنند که دیگر نتواند بنایی بهتر از آن بسازد.

این کلیسا از نظر تاریخی و معماری، جزو مهم‌ترین بناهای نمادین روسیه است. تا سال ۱۶۰۰، این کلیسا بلندترین بنای شهر بود.

این کلیسا به‌همراه کرملین مسکو و میدان سرخ از سال ۱۹۹۰ به‌عنوان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

آرامگاه لنین

۲۱ جاذبه برتر مسکو

آرامگاه لنین یکی از آن جاذبه‌هایی است که گردشگران معمولا یا عاشق آن می‌شوند یا از آن نفرت دارند. این آرامگاه میزبان یک تابوت شیشه‌ای است که جسد مومیایی شده این شخصیت مشهور تاریخی یعنی ولادیمیر لنین، در آن قرار دارد.

این آرامگاه برای اولین بار در سال ۱۹۲۴ به روی عموم مردم گشوده شد. سالانه بیش از ۲٬۵ میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند.

کرملین مسکو

۲۱ جاذبه برتر مسکو

کرملین مسکو بزرگ‌ترین قلعه فعال در اروپا است. این مجموعه به‌تنهایی پر از جاذبه‌های متنوع است. وقتی از دیواری که ۲۲۵۳ متر در اطراف مجموعه کشیده شده است عبور کنید، ۵ میدان برای گشت‌وگذار دارید؛ همچنین چندین بنای متعدد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست و ۲۰ برج که می‌توانید نام آن‌ها را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. بزرگ‌ترین ناقوس و توپ جنگی دنیا را می‌توانید در این مجموعه ببینید.

از جمعه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر می‌توانید به این مجموعه بزرگ تاریخی سر بزنید.

موزه دولتی تاریخ روسیه

۲۱ جاذبه برتر مسکو

بنای این موزه به‌تنهایی یک جاذبه دیدنی است. ساختمان موزه در سال ۱۸۷۲ پایه‌گذاری شده است. در این موزه مجموعه‌های بزرگ و ارزشمندی از قبایل پیش از تاریخ که در این محدوده زندگی می‌کردند، نگهداری می‌شود. علاوه بر این، در این موزه بزرگ‌ترین مجموعه سکه‌های قدیمی، دست‌نوشته‌های قرن ششمی و آثار هنری جمع‌آوری شده توسط خاندان رومانف نگهداری می‌شود.

هرروز از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعدازظهر فرصت دارید تا به این موزه دیدنی سر بزنید. 

مرکز خرید GUM

۲۱ جاذبه برتر مسکو

مرکز خرید GUM دپارتمان استور اصلی روسیه است. فضای داخلی آن بسیار باشکوه و مجلل است و از تعدادی از برترین برندهای بهترین طراحان مد دنیا میزبانی می‌کند. این مجموعه بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۳ ساخته شده است. اکنون این مجموعه میزبان بیش از ۲۰۰ بوتیک است که محصولاتی از برندهای مختلف را عرضه می‌کنند. از برندهای لوکسی مثل دیور گرفته تا برندهای مقرون‌به‌صرفه‌تر مثل زارا.

حتی اگر قصد خرید کردن هم نداشته باشید، بازدید از این مجموعه خالی از لطف نیست. در این مجموعه چند غذاخوری لوکس هم وجود دارد که می‌توانید از امتحان کردن غذاهای لذیذ آن‌ها لذت ببرید.

هرروز هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب برای گشت‌وگذار و خرید در این مجموعه فرصت دارید.

خیابان آربات

این خیابان تاریخی و مجلل درست در مرکز شهر قرار دارد. خیابان آربات یکی از توریستی‌ترین مناطق مسکو است. تعداد زیادی کافه و رستوران دارد. نوازندگان خیابانی در آن آثار خود را اجرا می‌کنند. در گوشه و کنار خیابان، کاریکاتوریست‌ها و هنرمندانی را خواهید دید که می‌توانید به آن‌ها نقاشی و کاریکاتور از چهره خودتان سفارش دهید. فروشگاه‌های سوغات و سالن‌های تاتو، بناهای یادبود و تئاتر از دیگر دیدنی‌های این خیابان است که گردشگران زیادی را هرروز به سوی خود می‌کشد.

گالری ترتیاکوف (Tretyakov)

۲۱ جاذبه برتر مسکو

این گالری هنری بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۵ ساخته شده است. این مجموعه کار خود را به‌عنوان یک مجموعه خصوصی متعلق به برادران ترتیاکوف آغاز کرد که از خیرین قرن نوزدهم میلادی بودند. این گالری را معماری به نام ویکتور واسنتسوف طراحی کرده است. یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنر روسی در کل دنیا، در این گالری به نمایش درآمده است.

آثار هنری مشهوری از هنرمندان بزرگ روسی در بین آثار این گالری به چشم می‌خورد.

سه‌شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر و از پنجشنبه تا شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب برای سر زدن به این گالری فرصت دارید.

موزه دولتی هنرهای زیبای پوشکین

۲۱ جاذبه برتر مسکو

بزرگ‌ترین موزه هنرهای خارجی در مسکو شامل سه شعبه است که در آن مجموعه‌های ارزشمندی از آثار هنری و شاهکارهایی از دوران‌های مختلف تاریخ و جنبش‌های مختلف هنری به نمایش درآمده است. ساختمان اصلی، شامل شاهکارهایی از بوتیچلی، تیپولو، ورونز و رامبران است که بعضی از آن‌ها تا پیش از این به نمایش درنیامده بودند.

گالری هنرهای آمریکایی و اروپایی، در کنار این مجموعه قرار دارد و مجموعه‌های ارزشمندی از آثار امپرسیونیست و پست امپرسیونیست در آن نگهداری می‌شود.

شش روز هفته غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب می‌توانید به این موزه دیدنی سر بزنید.

پارک گورکی

۲۱ جاذبه برتر مسکو

مهم‌ترین فضای سبز مسکو، پارک گورکی است که برای همه اقشار و همه سلیقه‌ها، تفریحات جذابی دارد.

کلاس‌های فیتنس و یوگا در تمام طول تابستان، والیبال ساحلی، پینگ پونگ، اسکیت و دوچرخه سواری از جمله ورزش‌هایی است که می‌توانید در این پارک دنبال کنید.

سگ‌وی یکی دیگر از تفریحات پارک است و البته امکان اجاره قایق هم وجود دارد. در فصل زمستان، نیمی از پارک به بزرگ‌ترین پیست اسکیت روی یخ در کل شهر تبدیل می‌شود. این پارک دارای یک سینمای روباز و موزه هنرهای معاصر Garage است. این پارک یک تفریح عالی خانوادگی است و امکان دسترسی ویلچر هم دارد.

پارک اسپارو هیلز (Sparrow Hills)

۲۱ جاذبه برتر مسکو

اگر قدم زدن در پارک گورکی را در کنار رود ادامه دهید به یکی دیگر ازپارک‌های افسانه‌ای شهر می‌رسید که اسپارو هیلز نام دارد. البته این پارک به‌اندازه پارک گورکی تفریحات متنوع ندارد ولی از سکوی بازدید آن می‌توانید چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از تله کابین سواری لذت ببرید.

تالار نمایش بالشوی

۲۱ جاذبه برتر مسکو

این تالار نمایش در سال ۱۸۵۶ افتتاح شد. این تئاتر یکی از بهترین نقاط شهر برای تفریح و لذت بردن از جاذبه‌های فرهنگی است. این ساختمان دو استیج دارد و میزبان اجراهای باله و اپرا است.

تالار بالشوی از مشهورترین تالارهای جهان برای اجرای هنرهای باله و اپرا است. تالار بالشوی در سال ۱۷۷۶ میلادی، به دستور کاترین کبیر، در منطقه تورسکوی مسکو، پایه‌گذاری شد. باله دریاچه قو اثر پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، برای اولین بار در سال ۱۸۷۷ در تالار بالشوی به روی صحنه رفت.

مرکز نمایشگاهی VDNKh

۲۱ جاذبه برتر مسکو

این مجموعه اخیرا مورد بازسازی‌های گسترده قرار گرفته است و اکنون نما و ظاهر بسیار بهتری از قبل دارد. این مرکز به‌عنوان نمایشگاهی در سال ۱۹۳۵ کار خود را آغاز کرد و اکنون به‌عنوان یک موزه روباز از معماری شوروی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواره و آب‌نمای نمادین ورودی این مجموعه، چندین موزه، مراکز خرید، غذاخوری‌های متعدد، یک اقیانوس‌نمای بزرگ، زیپ لاین و یک پیست مخصوص اسب‌سواری از دیگر بخش‌های این مرکز است. در زمستان یک پیست اسکیت روی یخ هم برپا می‌شود که بزرگ‌ترین پیست اروپا است.

پارک و موزه Tsaritsyno

۲۱ جاذبه برتر مسکو

این مجموعه قبلا اقامتگاه تابستانی کاترین دوم مشهور به کاترین کبیر بود که در سال ۱۷۷۵ دستور ساخت آن را صادر کرد. البته کل این مجموعه در دهه ۱۹۸۰ میلادی بازسازی شده است و همین بازسازی باعث شده که حتی از شرایط اولیه خودش هم باشکوه‌تر و جذاب‌تر شود.

بناهای بسیار مجلل و مزین، باغ‌های دیدنی، مراتع و جنگل‌های اطراف آن باعث شده که این مجموعه بهترین جا برای لذت بردن از فضای سبز در مسکو باشد.

از سه‌شنبه تا جمعه از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ عصر می‌توانید به این مجموعه سر بزنید.

منطقه Izmaylovo

این منطقه را بیشتر از همه به خاطر بازار محلی معروف و بزرگش می‌شناسند که بزرگ‌ترین بازار شهر است. علاوه بر این بازار، در این محله تعداد زیادی فروشگاه وجود دارد که تقریبا همه چیز در آن‌ها پیدا می‌شود. از محصولات دست‌ساز گرفته تا اشیای قدیمی از دوران شوروی.

علاوه بر این، اینجا میزبان یکی از بزرگ‌ترین فضاهای سبز شهر مسکو است و اگر می‌خواهید از شلوغی و ازدحام شهر فاصله بگیرید، فرصت خوبی برای گشت‌وگذار است.

برج تلویزیونی Ostankino

۲۱ جاذبه برتر مسکو

این برج در سال ۱۹۶۷ ساخته شد. برج تلویزیونی استانکینو در زمان ساختش، بلندترین سازه فری استندینگ (بدون ساپورت توسط سازه‌های دیگر) بود.

اکنون این برج یک سکوی بازدید عالی با کف شیشه‌ای و چشم‌انداز نفس‌گیر ۳۶۰ درجه است. می‌توانید یکی از تورهای ساعتی بازدید از آن را رزرو کنید. با آسانسورهای پرسرعت بالا بروید تا به ارتفاع ۳۳۷ متری برسید و از دیدن چشم‌اندازهای خیره‌کننده لذت ببرید.

هرروز هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب فرصت دارید به این مجموعه سر بزنید.

کلیسای Kolomenskoye

۲۱ جاذبه برتر مسکو

این موزه فقط ده دقیقه با مترو از مرکز شهر فاصله دارد. در این موزه می‌توانید ببینید که روسیه در دوران قرون‌وسطا چه شکلی بود. کلیساهای قدیمی که قدمت یکی از آن‌ها به قرن شانزدهم برمی‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های مسکو در این مجموعه وجود دارد.

از سه‌شنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر برای سر زدن به این مجموعه فرصت دارید.

صومعه نووودویچی

۲۱ جاذبه برتر مسکو

این صومعه در سال ۱۵۲۴ میلادی پایه‌گذاری شده است، صومعه‌ای که رد پای آن در تاریخ این کشور مشاهده می‌شود. پشت دیوارهایی که زمانی به‌عنوان قلعه مورد استفاده قرار می‌گرفتند، ۴ کلیسای جامع قرار دارد. در زمان‌های قدیم زنانی از خانواده‌های اشراف در این صومعه حضور پیدا می‌کردند و این صومعه ساکنان مشهوری چون پرنسس سوفیا داشته است.

این صومعه یک گورستان هم دارد که افراد مشهوری چون آنتون چخوف، نیکلای گوگول، پطر کروپوتکین، نیکیتا سرگیویچ خروشچف، سرگئی پروکفیف، دمیتری شوستاکوویچ، کنستانتین استانیسلاوسکی و بوریس یلتسین در آن دفن شده‌اند.

در سال ۲۰۰۴ این صومعه به‌عنوان یکی از میراث‌ جهانی یونسکو در روسیه ثبت شد.

هرروز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر می‌توانید به این صومعه سر بزنید.

کلیسای جامع مسیح منجی

۲۱ جاذبه برتر مسکو

این کلیسا پربازدیدترین کلیسای روسیه و به‌معنای واقعی کلمه‌، جاذبه‌ای دیدنی و قابل‌توجه است. این کلیسای باشکوه در دهه‌ی ۱۹۹۰ ساخته شده است. قبلا در همین مکان یک کلیسای دیگر با همین نام وجود داشت ولی در سال ۱۹۳۱ توسط شوروی ویران شد.

برای مدت ۵۰ سال، این مکان میزبان یکی از بزرترین استخرهای شنای روباز بود تا جایی که دولت جدید این کشور تصمیم گرفت تا این مکان مقدس را بازسازی کند. این کلیسا به‌نحوی طراحی شده است تا شبیه کلیسای قبلی باشد. یک نقاشی که به‌طور معجزه آسایی از ویرانی کلیسای قبلی باقی مانده بود، در این کلیسا نگهداری می‌شود.

هرروز هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر می‌توانید به این مجموعه سر بزنید.

مسکو سیتی

مسکو سیتی یا مرکز تجاری بین‌المللی مسکو میزبان تعدادی از بلندترین ساختمان‌های اداری دنیا است. این مجموعه یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های مهندسی در سال‌های اخیر روسیه است. با وجود بناهای مرتفع، این مرکز تجاری برای کسانی مناسب است که می‌خواهند خریدی لوکس و دور از شلوغی جمعیت را تجربه کنند یا می‌خواهند از بالا، چشم‌اندازهای زیبایی از شهر را ببینند.

بازار Izmailovsky

۲۱ جاذبه برتر مسکو

برای کسانی که بودجه کمتری برای سفر در اختیار دارند، گشت‌وگذار و خرید در مراکزی مثل دپارتمان استور GUM امکان‌پذیر نیست. این دسته از گردشگران می‌توانند به بازار شلوغ و پرجنب‌وجوش Izmailovsky سر بزنند. این بازار، بهترین بازار محلی روسیه است.

در این بازار می‌توانید برای خرید ارزان‌تر، با فروشنده‌ها چانه بزنید. انواع صنایع دستی و آثار هنری در غرفه‌های آن عرضه می‌شود. از دیدن صنایع دستی بومی لذت می‌برید و می‌توانید چند نمونه از آن‌ها به‌عنوان سوغات بخرید. انواع کلاه‌های خز سنتی، عروسک‌های ماتروشکا، یادگاری‌های دوران شوروی و زیورآلات دست‌ساز از جمله محصولاتی است که در غرفه‌ها خواهید دید.

در یکی از کافه‌های این بازار، می‌توانید قبل از اینکه به گشت‌وگذار در بازار ادامه دهید، نوشیدنی‌های محلی بخورید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه