تماشایی ‌ترین معابد مالزی را بشناسید

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
تماشایی ‌ترین معابد مالزی را بشناسید

مالزی، میزبان مردمی از سراسر دنیا با فرهنگ‌ها و مذهب‌های گوناگون است. در مالزی می‌توانید از معبدهای آیین‌های مختلفی چون بودایی و هندو، دیدن کنید.

در مالزی، پیروان مذاهب گوناگون بودایی و هندو هنوز مراسم و آداب مذهبی روزانه خود را در معابد به جا می‌آورند. هر معبد، تاریخچه و معماری خاص خود را دارد و به خدایان و بزرگان هر مذهب، تقدیم شده است.

اگر از علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی هستید، بازدید از معابد می‌تواند تجربه جذابی در سفر به مالزی باشد. مالزی معابد متعددی از مذاهب گوناگون دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

اگر دوست دارید برای دیدن این معبدها به مالزی سفر کنید، می‌توانید با کمک کجارو، بهترین و ارزان‌ترین تور مالزی را انتخاب کنید. در کجارو امکانی برای شما فراهم شده تا بتوانید تورهای معتبرترین آژانس‌های گردشگری را جست‌و‌جو و مقایسه کنید و بهترین و ارزان‌ترین تور را انتخاب کنید.

در ادامه تعدادی از تماشایی‌ترین و جذاب‌ترین معابد مالزی را معرفی می‌کنیم که در سفر به مالزی نباید فرصت بازدید از آن‌ها را از دست بدهید. بعضی از این معابد، جزو محبوب‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی مالزی هستند.

معبد غارهای باتو

تماشایی ‌ترین معابد مالزی

پیروان آیین هندو به طور مرتب از معبد غارهای باتو یا باتو کیو دیدن می‌کنند تا اعمال مذهبی خود را به جای بیاورند. همچنین، آن‌ها جشن تایپوسام را در این معبد مقدس برگزار می‌کنند. این معبد در تپه‌های سنگ آهکی Gombak واقع شده است و با قطار حدودا ۴۰ دقیقه تا کوالالامپور فاصله دارد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی است که گردشگران کوالالامپور حتما از آن دیدن می‌کنند.

در این معبد یک تندیس بزرگ و طلایی که تندیس لرد موروگان است قرار دارد. این تندیس در ورودی معبد قرار گرفته است و در کنار آن ۲۷۲ پله تعبیه شده است که به غارها منتهی می‌شود.

این مکان مقدس از مجموع سه غار اصلی تشکیل شده است و چند غار کوچک‌تر هم دارد. اصلی‌ترین غار، غار معبد نام دارد. هر غار دارای آرامگاه‌های مزین‌شده‌ی هندو، تندیس‌ها و نقاشی‌هایی است که داستان‌هایی در مورد لرد موروگان نقل می‌کنند.

هر سال بیشتر از ۱٫۵ میلیون نفر از این معبد دیدن می‌کنند و به همین دلیل، این معبد یکی از پربازدیدترین اماکن مذهبی دنیا است. از نظر زمین‌شناسی، قدمت تشکیل این غارها به ۴۰۰ میلیون سال پیش می‌رسد.

این معبد، زیارتگاهی نه تنها برای پیروان آیین هندو در مالزی بلکه برای همه پیروان هندو است که در هند، استرالیا و سنگاپور زندگی می‌کنند. مهم‌ترین مراسم مذهبی که در این معبد برگزار می‌شود مراسم سالانه تایپوسام است.

از سال ۱۸۹۲، فستیوال تایپوسام در ماه تامیل تایلندی، که مصادف با آخر ژانویه و اوایل فوریه است، در این معبد برگزار می‌شود.

پله‌های چوبی‌ای که به غار معبد منتهی می‌شدند، در سال ۱۹۲۰ ساخته شد که با ۲۷۲ پله بتنی جایگزین شده‌اند. از بین معابد غاری متعددی که این مجموعه را تشکیل می‌دهند، بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها، غار معبد نام دارد. به این دلیل غار معبد نام گرفته است چون میزبان چندین زیارتگاه هندو است.

در آگوست سال ۲۰۱۸، این ۲۷۲ پله با رنگ‌های جذابی رنگ‌آمیزی شدند.

معبد Kek Lok Si

تماشایی ‌ترین معابد مالزی

این معبد، یک معبد بودایی مزین شده و زیبا متعلق به قرن نوزدهم است که بر فراز تپه‌های جزیره پنانگ قرار گرفته است. فضای داخلی، نماهای بیرونی تالارهای معبد، پاگوداها و گذرگاه‌های طاقدار این معبد با میلیون‌ها تصویر زیبا از بودا مزین شده است. حکاکی‌های جزیی و بی‌نظیر، تندیس‌های متعدد و نقاشی‌های دیواری، تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این معبد دیدنی است.

طراحی معماری دقیق و با جزییات این معبد، نمادی از فرهنگ چینی و آموزه‌های بودایی است. یک باغ در فضای باز معبد قرار دارد که فرصت خوبی برای قدم زدن و تماشای زیبایی‌های معبد است.

این معبد بزرگ‌ترین معبد بودایی در مالزی است و همین طور یک مرکز زیارتی بسیار مهم برای بودایی‌های هنگ کنگ، فیلیپین، سنگاپور و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا به شمار می‌رود. کل این معبد در بازه زمانی سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۳۰ ساخته شده است.

این جاذبه، برای یک گشت و گذار خانوادگی مناسب است. علاقه‌مندان به لندمارک‌های معماری نیز از دیدنی زیبایی‌های معبد لذت می‌برند.

معبد Sri Mahamariamman

تماشایی ‌ترین معابد مالزی

این معبد، زیارتگاهی مقدس برای پیروان آیین هندو است. ورودی زیبای این معبد با ۲۲۸ تندیس خدایان هندو مزین شده است. موتیف‌های هندو که بازگوکننده داستان‌هایی از شکل‌گیری آیین هندو هستند این معبد را مزین کرده‌اند.

تالار اصلی این معبد با سقف مزین و زیبا، دارای سه زیارتگاه اصلی است. چهار زیارتگاه کوچک‌تر در اطراف تالار اصلی معبد قرار دارد. این زیارتگاه‌ها به خدایان هندو اختصاص یافته‌اند.

این معبد از ابتدای پایه‌گذاری، یک مکان مذهبی و عبادی مهم برای اولین مهاجران هندی این منطقه بود و اکنون به یکی از میراث ارزشمند فرهنگی و ملی این کشور تبدیل شده است.

یک ارابه نقره‌ای در این معبد وجود دارد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراسم سالانه تایپوسام است. از این ارابه برای چرخاندن تندیس‌های موروگان در سرتاسر شهر استفاده می‌کنند. این ارابه در سال ۱۸۹۳ و با استفاده از ۳۵۰ کیلوگرم نقره ساخته شده است.

معبد Thean Hou

تماشایی ‌ترین معابد مالزی

این معبد یک معبد بودایی است که آن را با نام معبد الهه بهشت هم می‌شناسند. علاوه بر این، این معبد زیارتگاهی برای عبادت‌کنندگان گوان یین، الهه بخشش است.

این معبد، المان‌هایی جزیی از آیین‌های بودایی، تائوئیسم و کنفوسیانیسم دارد. حکاکی‌های تزیینی سنتی و جزییات معماری مدرن هم در آن دیده می‌شود. ورودی باشکوه این معبد با ستون‌های سرخ و ستون‌هایی که از ظاهر اژدها الهام گرفته‌اند و سقف‌های پاگوداها، بسیار دیدنی و زیبا است. پاگوداهای مدرن بودایی و تالار بزرگ هشت ضلعی با تصاویری از بودا، تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های معبد است.

یک باغ گیاهان دارویی چینی در کنار معبد قرار دارد که می‌توانید در آن قدم بزنید و از گشت و گذار لذت برید.

این معبد در کوالالامپور قرار دارد و در زمینی به وسعت ۶۷۵۸ مترمربع قرار گرفته است. ساخت معبد در سال ۱۹۸۷ به پایان رسید؛ ولی رسما در سال ۱۹۸۹ افتتاح شد.

معبد Khoo Kongsi

تماشایی ‌ترین معابد مالزی

معبد Khoo Kongsi یکی از میراث ارزشمند و جاهای دیدنی پنانگ است. این معبد در قرن نوزدهم ساخته شده است. با نقاشی‌های دیواری و حکاکی روی سنگ، گوشه و کنار معبد را با تصاویری از اژدها، خدایان و محافظان الهی، تزیین کرده‌اند.

این معبد محلی برای جمع شدن خانواده‌های چینی است تا اجداد مقدس خود را زیارت کنند. این معبد در میدان Canon در مرکز منطقه جرج تاون قرار گرفته است.

معبد مار

تماشایی ‌ترین معابد مالزی

این معبد در سال ۱۹۵۰ ساخته شده است. این معبد بودایی به افتخار مبلغ بودایی چو سو کونگ، ساخته شده است. طبق افسانه‌ها، این مبلغ بودایی سرپناهی برای مارهای جنگلی ساخته است که بعد ها ملازمان و شاگردان وی تبدیل شدند.

بعد از مرگ او، این مارها معبد را به‌عنوان خانه خود انتخاب کردند.

بعد از گذر از ورودی معبد به تالار اصلی آن می‌رسید که یک عودسوز بزرگ در مرکز آن قرار دارد. حکاکی‌ها و تندیس‌ها مزین‌کننده این مجموعه دیدنی است.

این معبد در پنانگ مالزی قرار دارد. پیروان آیین بودا از سنگاپور، تایوان و چین برای عبادت و زیارت یه این معبد سر می‌زنند. معمولا روز تولد این راهب یعنی در روز ششم اولین ماه قمری، زائران به این معبد سر می‌زنند.

معبد Arulmigu Balathandayuthapani

تماشایی ‌ترین معابد مالزی

این معبد با نام معبد تپه آبشار هم شناخته می‌شود. این معبد در جرج تاون پنانگ قرار گرفته است. طبق یک عقیده قدیمی، یک مرد مقدس این نقطه را در نزدیکی آبشار برای ساخت زیارتگاهی برای لرد موروگان انتخاب کرده است.

بازدیدکنندگان معبد باید برای دسترسی به آن از ۵۱۳ پله بالا بروند.

این معبد یکی از زیارتگاه‌های مقدسی است که پیروان آیین هندو برای اجرای مراسم مذهبی و عبادت روزانه خود در آن جمع می‌شوند و مراسم مذهبی مختلف مثل تایپوسام را در آن برگزار می‌کنند.

این معبد از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و دارای چند تالار و زیارتگاه است. تندیس بزرگی از لرد شیوا به ارتفاع ۸٫۲۳ متر در در این مجموعه قرار دارد.

معبد Sam Poh Tong

تماشایی ‌ترین معابد مالزی

این معبد در یک تپه سنگ آهکی در ایپوه قرار دارد. این معبد هم از نظر مذهبی و هم از نظر هنری، اهمیت زیادی دارد. تندیس‌های مختلف بودایی در بین استالاکتیت و استالاگمیت‌های طبیعی این معبد قرار گرفته است. عمارت معبد به زیبایی تمام مزین شده است و یک باغ زیبا با استخرهای ماهی در بیرون آن قرار گرفته است.

در سال ۱۹۹۳، این فضای سبز آرام و زیبا به‌عنوان بهترین باغ منظره مالزی انتخاب شد. می‌توانید از ۲۴۶ پله معبد بالا بروید تا از آن بالا چشم‌انداز زیبایی از نواحی اطراف معبد را تماشا کنید.

این معبد پنج کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد.

غاری که امروز به دروازه و مدخل معبد تبدیل شده است توسط راهبی از چین در سال ۱۸۹۰ پایه‌گذاری شد. این راهب چینی از ایپوه به این منطقه راه پیدا کرده بود. این راهب تصمیم گرفت که غار را به خانه خود و مکانی برای مراقبه تبدیل کند. او تا آخر زندگی‌اش همین‌جا زندگی کرد. بعدا این کار توسط راهبان و راهبه‌های دیگر هم ادامه پیدا کرد؛ کسانی که زندگی خود را وقف بودا کرده بودند. در نهایت در دهه ۱۹۵۰ میلادی، این معبد اینجا ساخته شد.

معبد Ling Sen Tong

تماشایی ‌ترین معابد مالزی

این معبد یک معبد غاری تائوئیست است و در دامنه یک تپه سنگ آهکی در ایپوه قرار دارد. نام این معبد را اگر کلمه به کلمه ترجمه کنیم به معنای صخره ارواح بهشتی است. این معبد در نزدیکی معبد Sam Poh Tong قرار گرفته است. بخش‌های مختلف این معبد با طراحی‌های مختلفی تزیین شده است که شامل حیوانات، خدایان و سایر کاراکترهای فولکلور چینی است.

تندیس‌های رنگارنگی از اسطوره‌های چینی هم در این معبد نگهداری می‌شود.

ورودی این معبد رایگان است. هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر فرصت دارید تا به این معبد سر بزنید.

معبد غاری Chin Swee

تماشایی ‌ترین معابد مالزی

این معبد در دامنه‌های صخره‌ای در نزدیکی قله ریزورت‌های مرتفع Genting قرار دارد. این معبد یک مکان مقدس برای پیروان آیین بودا و الهه بخشش است.

سنت‌ها و اعتقادات چینی را می‌توانید در این معبد مذهبی از نزدیک تماشا کنید و با آن آشنا شوید. یک پاگودای ۹ طبقه‌ای نمادین در این معبد وجود دارد که با ده هزار لامپ کوچک روشن می‌شده است که امروزه ۲ هزارتای آن باقی مانده است. این لامپ‌ها و تندیس‌های کوچک بودا توسط پیروان و زائران، در این پاگودا نصب شده است.

در سکوی بازدید می‌توانید چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از ارتفاعات Genting را ببینید و از وزش نسیم خنک و ملایم، لذت ببرید.

پیروان این آیین از کشورهای مختلفی برای زیارت به این معبد سفر می‌کنند. از سنگاپور و تایوان و ویتنام گرفته تا چین و تایلند و اندونزی، مردم از کشورهای اطراف و سراسر دنیا به این معبد سر می‌زنند. این معبد به طور رسمی در سال ۱۹۹۴ افتتاح شده است. ساخت این معبد به‌خاطر موقعیت جغرافیایی آن و قرار گرفتن در صخره‌ها، کار سختی بود و با ماشین‌آلات مدرن، امکان‌پذیر نبود. در مجموع، ساخت این معبد ۱۸ سال طول کشیده است.

با وجود سختی مراحل ساخت این معبد و قرار گرفتن در یک موقعیت جغرافیایی خاص و استفاده کردن از ابزارها و روش‌های دستی، در طول دوره ساخت این معبد، هیچ حادثه‌ای که مرتبط با کار کردن در این شرایط سخت باشد، گزارش نشده است.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه