آغاز مرمت سرای «ایکی قاپیلی» بازار تبریز در هفته جاری

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۰
آغاز مرمت سرای «ایکی قاپیلی» بازار تبریز در هفته جاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی از آغاز مرمت سرای «ایکی قاپیلی» بازار تبریز در هفته جاری خبر داد.

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، ضمن اعلام خبر آغاز مرمت سرای «ایکی قاپیلی» بازار تبریز در هفته جاری، چنین اظهار کرد:

سرای «ایکی قاپیلی» بازار تبریز مورخ ۱۹ اردیبهشت ۹۸، دچار حریق و دالان‌های میانی و سقط فروشان درگیر آتش‌سوزی شدند، این حریق به همت آتش‌نشانان تلاشگر در کمتر از پنج ساعت اطفا شده و مراحل رسیدگی به این بخش از بازار تاریخی تبریز بلافاصله پس از آن آغاز شد.

وی ادامه داد:

پس از اتمام مراحل اطفا، لکه‌گیری و همچنین، اعلام دلیل این حادثه ناگوار، کارشناسان پایگاه جهانی بازار و دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای انجام اقدامات اولیه مرمت این سرا و دالان‌های میانی و سقط‌فروشان در محل حاضر شدند و نسبت به برآورد خسارات کالبدی و ارزیابی موارد مورد نیاز برای آغاز مرمت اقدام کردند.

آبدار با اشاره به اینکه مرمت سرای ایکی قاپیلی پس از عملیات آواربرداری، طی هفته جاری آغاز خواهد شد، ادامه داد:

پس از اتمام عملیات آواربرداری توسط شهرداری تبریز، مرمت این سرا با مشارکت کسبه از هفته جاری آغاز و طی آن اقداماتی نظیر سبک‌سازی سقف، تقویت پایه‌ها، بازسازی قسمت‌های تخریب شده اعم از (طاق و گنبد) و تعمیر، مرمت و اجرای درب، پنجره و... انجام خواهد شد.

آبدار در خاتمه با اشاره به اینکه جلسه‌های متعددی با هیئت امنا بازار تبریز طی چند هفته گذشته برگزار شده است، گفت:

در هفته‌های گذشته جلسات متعددی با هیئت امنا بازار تبریز در راستای پیشبرد اهداف مرمتی و حفاظتی و همچنین بررسی مشکلات مطرح شده توسط کسبه تشکیل شد که به دنبال آن درصدد تامین نیازهای موجود و همچنین، هماهنگی‌های لازم با اصناف و کسبه بازار برای حفاظت هر چه بیشتر از این میراث جهانی خواهیم بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه