زیباترین کلیساهای سن پترزبورگ کدامند؟

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
زیباترین کلیساهای سن پترزبورگ کدامند؟

سن پترزبورگ یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی و گردشگرپذیر روسیه است که بناهای مذهبی متعددی دارد. کلیساهای زیادی در این شهر وجود دارد که برخی از آن‌ها زیبایی‌های منحصر به فردی دارند. 

سن پترزبورگ به‌طور رسمی در زمان حاکمیت تزار پیتر کبیر در اوایل قرن ۱۸ تاسیس شد، اما قدمت اکثر ساختمان‌های مذهبی آن به قرن ۱۴ و ۱۵ بازمی‌گردد. اگر تاکنون در تور سن پترزبورگ شرکت کرده باشید، حتما در گوشه و کنار شهر، بناهای مذهبی و به‌خصوص کلیساهای زیبا را دیده‌اید. در این مقاله می‌خواهیم زیباترین و از لحاظ تاریخی مهم‌ترین بناهای مذهبی سن پترزبورگ را به شما معرفی کنیم.

تابستان نزدیک است و شهرهای مختلف روسیه با آب و هوای معتدل و همچنین جاهای دیدنی متعدد، می‌تواند مقصد مناسبی برای سفر باشد. اگر به کشف داستانی که در پس هر یک از این کلیساها نهفته است، علاقه دارید، می‌توانید به کمک کجارو برای انتخاب تورهای ارزان روسیه، تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

کلیسای ناجی در خون

کلیسای ناجی در خون سن پترزبورگ

کلیسای ناجی در خون که درست پشت خیابان اصلی در Nevsky Prospekt قرار دارد، در اوایل قرن بیستم ساخته شده است. این کلیسا در محل مرگ امپراطور الکساندر دوم (در سال ۱۸۸۱ میلادی) بنا شد.

برخلاف معماری شهر که معمولا به سبک‌های باروک و نئوکلاسیک است، این کلیسای جامع ریشه در معماری قرون وسطایی روسیه دارد. دکوراسیون کلیسا، به‌خصوص دیوارها و سقف‌های آن، حاوی مجموعه وسیعی از موزائیک‌هایی است که به دقت و با ظرافت چیده شده‌اند و حدودا ۷۵۰۰ متر مربع را اشغال کرده‌اند و صحنه‌ها و شخصیت‌های کتاب مقدس را به تصویر کشیده‌اند. گفته می‌شود این بزرگ‌ترین مجموعه موزائیک دنیا به‌شمار می‌رود.

دکوراسیون داخلی کلیسا توسط برخی از مشهورترین هنرمندان روسی مثل Viktor Vasnetsov و Mikhail Vrubel کار شده است. 

کلیسای جامع پیتر و پل

کلیسای جامع پیتر و پل سن پترزبورگ

کلیسای جامع پیتر و پل یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ است و اهمیت آن کمتر از کلیسای جامع سنت ایزاک نیست، اما معمولا گردشگران آن را نادیده می‌گیرند.

کلیسای جامع پیتر و پل یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ است و اهمیت آن کمتر از کلیسای جامع سنت ایزاک نیست

قلعه که در واقع بیشتر از آن که پایگاه دفاعی باشد، به‌عنوان پایگاه نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت، محل تولد شهر است. کلیسای جامع که در این مکان ساخته شد، توسط معمار ایتالیایی، Dominico Trezzini، به سبک باروک طراحی شد و جزئیات خاصی از معماری کلیساهای غرب اروپا را نیز دارا است، مثل اشکال مستطیلی، برج‌های بلند و گنبد.

داخل کلیسا یک سالن بزرگ با یک شبستان و راهروهای فرعی است که در معماری کلیسای ارتدوکس کلاسیک کمتر دیده می‌شود. طاق‌ها با دیوارنگاره‌ها در رنگ‌های متنوع قالب‌های طلایی دکور شده‌اند. کلیسای جامع، با ۱۲ پنجره بزرگ، روشنایی زیادی دارد.

کلیسای جامع پیتر و پل از زمانی که مدفن خانواده امپراطوری شد، به‌عنوان نماد امپراطوری روسیه به‌شمار می‌رود. 

کلیسای جامع کازان

کلیسای کازان سن پترزبورگ

این کلیسا که با نام «کلیسای بانوی ما کازان» نیز شناخته می‌شود، با الهام از کلیسای سنت پیتر رم ساخته شده است. با این حال کلیسای ارتدوکس روسیه به دلیل تفاوت در عقاید مذهبی با ساخت یک کلیسای کاتولیک در روسیه موافقت نمی‌کرد. با این وجود طراحی معمار Voronikhin در میان خاندان سلطنتی حامی پیدا کرد و در نهایت با ساخت چنین کلیسایی موافقت شد.

این کلیسا به سبک امپریالیستی ساخته شده که یادآور معابد امپراطوری روم است

داخل کلیسای کازان وسیع است و با مجسمه‌ها و تمثیل‌های متنوهی که حاصل کار بهترین هنرمندان روس آن زمان هستند، دکور شده است. درهای برنزی بزرگ این کلیسا کپی درهای تعمیدگاهی در لورانس ایتالیا محسوب می‌شود. این کلیسا به سبک امپریالیستی ساخته شده که یادآور معابد امپراطوری روم است.

کلیسای کازان اولین مکان مذهبی روسیه بود که به سبک اروپایی بنا شد. معماری و طراحی داخلی آن، از جمله مجسمه‌ها و نقاشی‌هایش، با هماهنگی و ظرافت منحصربه‌فردی یکپارچه هستند. کلیسای کازان روسیه را به‌عنوان کشوری متحد معرفی کرد که در دانش و مفهوم زیبایی خود را هم‌سطح اروپا کرده بود. 

کلیسای جامع سنت ایزاک

کلیسای سنت ایزاک سن پترزبورگ

کلیسای جامع سنت ایزاک نمونه بارزی از سبک معماری نئوکلاسیک روسی اواسط قرن نوزدهم میلادی است؛ این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسای جامع ارتدوکس سن پترزبورگ محسوب می‌شود. کلیسای سنت ایزاک همچنین چهارمین کلیسای جامع بزرگ جهان است.

کلیسای جامع سنت ایزاک بزرگ‌ترین کلیسای جامع ارتدوکس سن پترزبورگ و چهارمین کلیسای جامع بزرگ جهان است

تزار الکساندر اول دستور داد کلیسا به مدیریت معماری فرانسوی، Auguste de Montferrand، بنا شود. بنای کلیسا با ۲۵۰ هزار پایه‌ای که در زمین سست و مرطوب گذاشته شد، محکم و پایدارتر شد. دیوارهای بیرونی با سنگ‌های خاکستری و صورتی تزئین شده‌اند و ۱۱۲ ستون بزرگ سرخ در اطراف کلیسا قرار دارد.

گنبد کلیسا با طلای خالص و دوازده مجسمه فرشته تزئین شده است. هزینه ساخت کل این بنا حدودا یک میلیون روبل طلایی بود. دولت شوروی این کلیسا را موزه تاریخ دین و کفر تبدیل کرد. بعد از فروپاشی کمونیست‌ها این کلیسا هنوز هم به‌عنوان موزه به روی عموم باز است.

کلیسای اسمولینی

کلیسای اسمولینی سن پترزبورگ

کلیسا جامع اسمولینی یکی از زیباترین و جذاب‌ترین کلیساهای سنت پترزبورگ است و زیبایی آن در طلوع و غروب خورشید دوچندان می‌شود، زمانی که خورشید نمای بیرونی آبی و گنبد آن را با اشعه‌های طلایی خود لمس می‌کند.

زیبایی کلیسای جامع اسمولینی هنگام طلوع و غروب خورشید دوچندان می‌شود

کلیسای اسمولینی توسط معمار ایتالیایی به نام Bartolomeo Rastrelli در سال ۱۷۴۸ طراحی شد. Rastrelli همچنین کاخ زمستانی و کاخی که در Tsarskoe Selo است را طراحی کرده است. هدف از ساخت این کلیسا تحت تاثیر قرار دادن ملکه الیزابت بزرگ بود که متاسفانه قبل از تکمیل بنا درگذشت و به همین دلیل ساخت این کلیسا ناتمام ماند. قبل از اینکه همه از تکمیل کلیسا ناامید شوند، معمار دیگری در سال ۱۸۳۵ آن را بازسازی و کامل کرد.

ورودی این کلیسای جامع به شکل نیم‌دایره است و ورودی محراب نیز با نرده‌های کریستال آراسته شده و دیوارها و ستون‌ها نیز با مرمر سفید پوشیده شده‌اند. تابوت عهد کلیسا از نقره ۸۱ کیلویی ساخته شده است. انقلاب کمونیست‌ها اسمولینی را به سرنوشت مشابه سایر مکان‌های مذهبی دچار کرد: داخل آن به شدت آسیب دید و به مدت چندین سال، درهای آن به روی مردم بسته شد.

کلیسای چشمه

کلیسای چشمه سن پترزبورگ

کلیسای چشمه قطعا یکی از عجیب‌ترین کلیساهایی است که در این فهرست معرفی می‌کنیم

کلیسای چشمه قطعا یکی از عجیب‌ترین کلیساهایی است که در این فهرست معرفی می‌کنیم. این کلیسا که در جنوب شهر قرار دارد، در دوران کاتریم کبیر، به‌عنوان کلیسایی برای قصر چشمه ساخته شد که بین سن پترزبورگ و اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی (قصر تابستانی) در Tsarskoe Selo قرار داشت. 

این کلیسا توسط معمار روسی-آلمانی به نام Yury Felton به سبک گوتیک طراحی شد؛ سبکی که برای ساخت اکثر کلیساهای روسیه استفاده شده بود. کلیسای چشمه به شکل کیک راه‌راه صورتی است با ۵ گنبد نئوگوتیک تیز.

این کلیسای منحصر به فرد در دوران سرکوب و متروکه کردن بناهای مذهبی دولت شوروی تقریبا آسیبی ندید و زمین‌های اطراف کلیسا برای دفن قهرمانان جنگ مورد استفاده قرار گرفت. 

کلیسای سنت اندرو

کلیسای سنت آندرو سن پترزبورگ

کلیسای جامع سنت اندرو اولین خوانده (Cathedral of St. Andrew the First-Called) در سال ۱۷۶۴ به‌عنوان جایگزینی برای کلیسای چوبی جزیره Vasilievsky ساخته شد. این کلیسا به یکی از حواریون به نام اندرو وقف شد، کسی که پیتر کبیر آن را پشتیبان خود می‌دانست.

بیرون کلیسا به رنگ صورتی کرمی و سفید درآمده است و تزئینات ظریف و برج‌های باریک دارد

بیرون کلیسا به رنگ صورتی کرمی و سفید درآمده است و تزئینات ظریف و برج‌های باریک دارد. به تزئینات داخل کلیسا اهمیت بیشتری داده شده است: لباس‌هایی در محراب اصلی که از نقره خالص به وزد ۱۱۵ کیلوگرم ساخته شده، انجیل‌هایی با قالب‌ نقره به وزن ۱۴٫۵ کیلوگرم و تزئینات بالا و پشت محراب که اثر هنری زیبا از هنرمندی ناشناس است.

این کلیسا در مقایسه با سایر بناهای تاریخی، در میان گردشگران زیاد شناخته‌شده نیست، چون از مرکز شهر کمی دور است و ممکن است برای گردشگران پیدا کردن آدرس مشکل باشد؛ با این حال ارزشش را دارد که زمانی را برای بازدید از این کلیسا اختصاص دهید. 

این کلیساها تنها بخشی از جاذبه‌های فرهنگی سن پترزبورگ هستند. اگر می‌خواهید روزی به این شهر سفر کنید و قبل از سفر تمامی جاذبه‌های آن را بشناسید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی سنت پترزبورگ را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه