پیاده گردی در محله زرتشتیان یزد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
پیاده گردی در محله زرتشتیان یزد

محله‌ی زرتشتیان یزد یکی از جاهای دیدنی این شهر کویری است که درکوب‌های زنانه و مردانه روی درهای چوبی، سکوهای نشیمن و کوچه‌های آشتی‌کنان آن می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

در نگاه اول، شاید محله‌ی زرتشتیان یزد چیزی بیشتر از یک منطقه‌ی تاریخی جذاب نباشد؛ اما با نگاهی دقیق‌تر و با کمی اطلاعات از پیشینه‌ی آن می‌توان به تمام جزئیاتی که به‌صورت هدفمند در آن ساخته شده‌ است، پی‌برد.

قبل از اینکه اعراب، ایران را تصرف کنند و ایرانی‌ها دین اسلام را بپذیرند، دین زرتشتی، مذهب رسمی ایرانیان بود. بسیاری از زرتشتیان در آن زمان به یزد مهاجرت کردند و با پرداخت مالیات، در آیین زرتشتی باقی ماندند. درحال‌حاضر بسیاری از آداب‌ورسوم ما ایرانی‌ها ریشه در این مذهب باستانی دارد و بااینکه جمعیت زرتشتیان یزد کاهش یافته است؛ اما هنوز هم تعداد زیادی از آن‌ها در یزد زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی یزد

قبل از بازدید از آتشکده یزد، در کوچه‌های باریک خشتی محله‌ی زرتشتیان قدمی بزنید که مطمئناً برایتان جذاب خواهد بود. جزئیات متعددی در این محله وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به تعدادی از آن‌ها اشاره کنیم.

اگر تمایل دارید که سفری برنامه‌ریزی شده و راحت به یزد داشته باشید، با کمک کجارو می‌توانید بهترین تور یزد را برای سفر انتخاب کنید. کجارو با ارائه فهرستی متنوع از انواع تورهای ارزان یزد با همکاری معتبرترین آژانس‌های مسافرتی، امکان مقایسه قیمت، انتخاب و خریداری تور در کمترین زمان را فراهم کرده است تا بتوانید سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

درکوب‌های زنانه و مردانه

جاهای دیدنی یزد

درکوب‌های مسی فقط جنبه‌ی تزئینی برای درهای چوبی نداشته است. این درکوب‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از در خانه‌های ایرانیان هستند که در بسیاری از شهرها و روستاهای قدیمی ایران هم یافت می‌شوند. درواقع خانه‌های قدیمی دو درکوب یکی برای آقایان و یکی برای بانوان داشته‌اند. به‌این‌ترتیب، صاحب‌خانه می‌توانست تشخیص بدهد که چه کسی پشت در خانه است؛ این موضوع به‌خصوص برای خانواده‌های مسلمان اهمیت داشت. مردها از درکوب سمت راست استفاده می‌کردند که صدای بم‌تری ایجاد می‌کرد و درکوب سمت چپ با صدای ضعیف‌تر برای زنان بود. ازآنجاکه برای زرتشتیان تشخیص جنسیت کسی که در می‌زد، مهم نبود،‌ یک درکوب فقط در سمت راست در وجود داشت که با قدم‌زدن در این محله می‌توان به‌راحتی خانه‌های آن‌ها را تشخیص داد.

سکوها و طاقچه‌ها

جاهای دیدنی یزد

عکاس: Pontia Fallahi

ازآنجاکه برقراری ارتباط و ایجاد تعامل با همسایگان بین اهالی یزد بسیار اهمیت داشت، در گوشه‌وکنار کوچه‌ها سکوهای خشتی تعبیه می‌شد تا اهالی محل بتوانند در طول روز روی آن بنشینند و بیشتر از یک سلام‌و‌علیک ساده با یکدیگر صحبت کنند.

در حین قدم‌زدن در کوچه‌ها شاهد طاقچه‌هایی روی دیوارها خواهید بود که دراثر روشن‌کردن شمع و پیه‌سوز سیاه شده‌ است و اهالی با قراردادن شمع یا پیه‌سوز روی آن، روشنایی مورد نیاز  خود را تأمین می‌کردند. به‌این‌ترتیب، با فرارسیدن غروب آفتاب و تاریک‌شدن هوا می‌توانستند زیر نور شمع به گفتگوی خود ادامه بدهند. امروزه به‌دلیل وجود چراغ‌های مدرن در خیابان‌ها و کوچه‌ها، این طاقچه‌ها کارایی خود را از دست داده‌اند و یادگاری از گذشته‌ی نه چندان دور محله زرتشتیان به‌شمار می‌روند.

کوچه آشتی‌کنان

جاهای دیدنی یزد

یکی از ویژگی‌های معماری شهری در ایران باستان، کوچه‌های باریک و طویلی است که به کوچه‌ی آشتی‌کنان شهرت داشتند. این کوچه‌ها به‌حدی باریک هستند که دو نفر به‌سختی می‌توانند از آن عبور کنند؛ مشابه این کوچه‌ها در محله‌ی زرتشتی‌های یزد هم به‌چشم می‌خورد. فلسفه‌ی ساخت چنین کوچه‌هایی برای این بوده است تا دو نفری که با یکدیگر قهر بودند، هنگام عبور از این کوچه‌ها با یکدیگر روبه‌رو شوند و چاره‌ای جز آشتی نداشته باشند. طاق‌هایی در قسمت بالای این کوچه‌ها تعبیه شده است که چندین کاربرد داشته‌اند. آن‌ها نماد دو دستی هستند که به هم رسیده‌اند و به یکدیگر متکی هستند؛ زیر آفتاب مستقیم کویر حکم سایه‌بان را دارند؛ باعث می‌شوند که طول کوچه‌ها کمتر به‌نظر برسد و عبور از آن برای عابران چندان خسته‌کننده نباشد.

برای رفتن به این شهر زیبا و بازدید از جاهای دیدنی یزد می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما را در کجارو جستجو کرده و تهیه کنید، چرا که جستجوی آسان و تنوع قیمت بلیط‌ها از ده‌ها فروشنده معتبر، به شما این امکان را می‌دهد تا ارزان‌ترین بلیط به مقصد موردنظرتان را پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه