کشف سومین شهر زیرزمینی همدان

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان شنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کشف سومین شهر زیرزمینی همدان

شهر زیرزمینی صالح‌آباد در منطقه صالح‌آباد همدان، سه سال پیش کشف شده بود که باستان‌شناسان به‌تازگی به این منطقه رفتند تا مطالعات بیشتری در مورد آن انجام دهند.

سه سال از کشف شهر تاریخی صالح‌اباد همدان می‌گذرد و باستان‌شناسان به این منطقه تاریخی رفتند تا مطالعه و کاوش در مورد آن را آغاز کنند. این منطقه تاریخی احتمالا متعلق به دوره‌ی ایلخانی (۸۰۰ سال پیش) است.

احمد ترابی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان می‌گوید، حدود سه سال پیش با اطلاع شورای شهر از وجود این محوطه تاریخی، از آن دیدن کرده است که بررسی‌های اولیه روی آن انجام شد. امسال اعتبار مناسب برای مطالعه و کاوش در محوطه تاریخی صالح‌آباد اختصاص داده شد و ۲۰ روز پیش، باستان‌شناسان به شهر صالح آباد رفتند.

به گفته ترابی در سه سال گذشته، به‌منظور جلوگیری از احتمال حضور قاچاقچیان آثار تاریخی در این محل، خبری از کشف و وجود این شهر تاریخی منتشر نشده بود تا اعتبارات لازم برای آغاز مطالعه روی آن اختصاص داده شود.

او با بیان اینکه آثار اولیه به‌دست آمده از این محوطه، تکه سفال‌های مربوط به دوره‌ی اسلامی و تاریخی است، تاکید کرد:

برای انجام پژوهش و کاوش‌های بیشتر در این محوطه به زمانِ بیشتری نیاز داریم، تا بتوانیم این منطقه را به طور کامل بررسی کنیم.

بر اساس مطالعات اولیه، زمانی که سربازانِ روسی از این منطقه برای عبور به سمتِ شمال ایران استفاده می‌کردند، مردهای منطقه خانواده‌های خود را در شهرِ زیرزمینی پنهان می‌کردند تا کسی متوجه حضورِ آن‌ها نشود.

طبق گفته‌های ترابی، آبرفت‌هایی طی ۸۰۰ سال وارد این شهر شده‌اند که بارندگی‌های زیادی باعث جمع‌شدن آبرفت‌ها شده است و در گام نخست، باید تمام آن‌ها خارج شود تا بتوان کارهای مطالعاتی را آغاز کرد.

ترابی، این شهر زیرزمینی را محوطه‌ای تاریخی مشابه شهرهای «سامن» و «ارزانفود» می‌داند و بیان می‌کند:

در طولِ دو سه سالِ گذشته از زمان کشف این محوطه مطالعاتی روی این منطقه انجام شد تا با ارسال نتایج اولیه‌ی آن به پژوهشگاه میراث فرهنگی، بتوانیم سازمان را برای تخصیص اعتبار مناسب با هدف انجامِ مطالعه و کاوش‌های اولیه قانع کنیم.

به گفته وی، شهرداری و شورای شهر منطقه، اعتبار اولیه برای فصل اول مطالعه و کاوش در این شهر زیرزمینی را تقبل کرده‌اند و این مطالعات به درخواست مدیریت شهری منطقه آغاز خواهد شد تا در صورت رسیدن به جواب قطعی، برنامه‌ریزی‌های آینده برای آن سریع‌تر انجام شود

او تاکید می‌کند:

از روز نخست هم می‌دانستیم که در این منطقه یک شهر زیرزمینی وسیع وجود دارد؛ اما برای انجام مطالعاتِ بیشتر، نیاز به زمان و اعتبار قابل ملاحظه داریم.

ترابی با بیان این‌که برای مطالعه و اعتبار قابل توجهی برای این محوطه به زمان بیشتری نیاز داریم، می‌گوید:

قرار است گزارشِ فصل نخست کاوش در این منطقه به میراث فرهنگی ارسال شود تا به واسطه‌ی وسعت نسبتاً زیاد این محوطه به آن اعتبار تخصیص یابد.

پیش از این و در طول سال‌های گذشته، دو شهر زیر زمینی «سامن» و «ارزانفود» در شهر تاریخی همدان که برخی باستان‌شناسان آن به دوره‌ی مادها نسبت می‌دهند، کشف شده بود. بر این اساس شاید بتوان همدان را خاستگاه شهرهای دستکند ایران نامید.

برای بازدید از جاهای دیدنی همدان می‌توانید تور همدان گردی را به کمک کجارو پیدا و ارزان‌ترین گزینه برای سفرتان را ازطریق آژانس‌های همکار کجارو تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه