۱۰ واقعیت جالب درباره جزیره کیش که نمی‌دانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
۱۰ واقعیت جالب درباره جزیره کیش که نمی‌دانید

از واقعیت‌های جالب جزیره کیش می‌توان به مرجانی‌بودن جزیره، نبود خودروی ایرانی در خیابان‌های آن، کاریز ۲۵۰۰ ساله کیش، حیات‌وحش زیبا و هتل‌های فوق‌العاده لوکس آن اشاره کرد.

سواحل زیبا، طبیعت معرکه و ورزش‌های آبی بخشی از جاذبه‌های جزیره‌ی کیش هستند‌، البته اگر بتوان فصل‌های بسیار گرم و هوای شرجی آن را نادیده گرفت.

این جزیره‌ی بسیار زیبا در استان هرمزگان واقع شده و سواحل چشم‌نواز و آب‌های آبی خلیج فارس، آن را به یکی از مقاصد مهم گردشگری ایران تبدیل کرده است. امروزه گردشگران بسیاری برای بازدید از جاهای دیدنی کیش و خرید از مراکز خرید جزیره کیش، خود را به این جزیره می‌رسانند تا استرس روزهای کاری پرمشغله را از تن به‌در کنند و لحظات بسیار خوبی را در کنار عزیزان خود بگذرانند.

همیشه به آن جزیره زیبای کیش می‌گویند

جزیره کیش

از زمانی که هواپیمایتان قصد فرود در فرودگاه کیش را دارد، خلبان حضور شما به «جزیره‌ی زیبای کیش» را خیرمقدم می‌گوید، تا هنگام گشت‌و‌گذار در مکان‌های مختلف جزیره که با این عبارت برخورد می‌کنید. جزيره‌ی کيش با مساحت ۹۱ کيلومترمربع، ساحل ۴۳ کيلومتری و شکل کلی تقريباً بيضی در خليج فارس قرار دارد و سالانه به‌طور متوسط، بیش از ۱٫۷ میلیون گردشگر از این جزیره دیدن می‌کنند. جالب است بدانید کیش یکی از چهار منطقه‌ی دنیا است که درصد اکسیژن خالص آن از دیگر مناطق بیشتر است.

۳۵ هزار نفر در کیش زندگی می‌کنند

جزیره کیش

تعداد افراد ساکن در کیش ۳۵ هزار نفر است که از این میان،‌ پنج هزار نفر بومی جزیره و عرب هستند. تجمع ساکنان بومی کیش اکثراً در سواحل شمال‌غربی جزیره است و همچنان به همان روش سنتی خود زندگی می‌کنند. خانه‌ی مردم‌شناسی بومیان کیش با ۲۰۰ سال قدمت در قدیمی‌ترین محله‌ی کیش، سفین قدیم، قرار دارد و به‌خوبی معماری سنتی این منطقه را نشان می‌دهد.

تعداد افراد ساکن در کیش ۳۵ هزار نفر است که از این میان،‌ پنج هزار نفر بومی جزیره و عرب هستند

این خانه در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع بنا شده و دارای ۱۵ اتاق و دو حیاط مجلسی و حیاط خانوادگی است که به‌منظور معرفی تاریخ، فرهنگ، آداب‌ورسوم، معیشت و صنایع‌دستی منحصربه‌فرد بومیان کیش و با هدف اشتغالزایی و تحقق توسعه‌ی گردشگری پایدار، به خانه‌ی مردم‌شناسی بومیان کیش تبدیل شد. گردشگران پس از بازدید از این خانه می‌توانند خود را به خوردن قهوه‌ی عربی و خرما مهمان کنند.

مردم جزیره را کیش‌وند می‌نامند

جزیره کیش

در فارسی به مردم شهرها،‌ شهروند گفته می‌شود و درهمین راستا، افراد ساکن در جزیره را کیش‌وند خطاب می‌کنند؛ هرچند این موضوع برای سایر شهرها صدق نمی‌کند و تهران‌وند یا شیرازوند نداریم. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و همه اهالی کیش کارت کیش‌وندی هم دارند. این کارت توسط سازمان منطقه‌ی آزاد ارائه می‌شود و شامل چندین مزایا و تخفیف‌های مخصوص گمرکی و همچنین تسهیلات ویژه‌ای برای دارندگان کارت می‌شود. بومیان بندرعباس، اهواز و سیستان‌و‌بلوچستان و... که اکنون در کیش کار می‌کنند نیز خود را کیش‌وند می‌دانند.

مردم بومی مشتاق صحبت با گردشگران هستند

جزیره کیش

مردم جنوب ایران را به خون‌گرمی و صمیمیت‌شان می‌شناسند. آن‌ها عاشق گفت‌و‌گو، تعریف‌کردن جوک و پاسخ به سؤال گردشگران هستند. در همین گپ‌و‌گفت‌ها به شما می‌گویند که اهل کجا هستند، تاریخچه‌ی جزیره چیست و پیشنهاداتی برای تفریح در کیش به شما می‌دهند. از همه مهم‌تر این است که همیشه لبخند می‌زنند!

هیچ خودروی ایرانی در جزیره دیده نمی‌شود

جزیره کیش

یکی از چیزهایی که در کیش بسیار به‌چشم می‌خورد، فقدان خودروی ایرانی است و برخلاف سایر نقاط ایران، خبری از پراید، پژو و سمند نیست و فقط خودروی خارجی در جزیره تردد می‌کند؛ به این دلیل که جزیره‌ی کیش، منطقه‌ی آزاد تجاری به شمار می‌رود.

یکی از چیزهایی که در کیش بسیار به‌چشم می‌خورد، فقدان خودروی ایرانی است

خودروهای خارجی شیک، سواحل شنی سفید، درختان نخل، آسمان آفتابی آبی و خیابان‌های بزرگ همگی این جزیره را شبیه به جایی مثل فلوریدا کرده‌اند.

جزیره از مرجان تشکیل شده است

جزیره کیش

خلیج فارس به‌لطف وجود مرجان‌ها همیشه زلال و شفاف است؛ اما مرجان‌ها به‌غیر از آب، در تمام نقاط خشکی نیز وجود دارند. به‌غیر از نقاطی که از آسفالت‌ و سنگ یا سنگ‌ریزه تشکیل شده، بقیه‌ی جزیره مرجان‌های فسیل‌شده است. دیوارها و بلوک‌های در امتداد آب مملو از مرجان‌ها و صدف‌های فسیل‌شده‌ی بسیار قدیمی هستند. واقعاً شگفت‌انگیز است که این جزیره روزی کاملا زیر آب بوده است.

این جزیره، حیوانات و گیاهان زیبایی دارد

جزیره کیش

حدود ۲۰۰۰ بزکوهی به‌راحتی در سطح جزیره حرکت کرده و از بوته‌های محلی تغذیه می‌کنند. علاوه بر این، در فصل بهار و تابستان در سواحل جنوبی و غربی کیش می‌توان لاک‌پشت‌های نقاب‌دار را دید که برای تخم‌گذاری خود را به این منطقه‌ی حفاظت‌شده رسانده‌اند. گل‌های کاغذی با گوشواره‌های رنگارنگ زیبایشان در سراسر جزیره خودنمایی می‌کنند و با پس‌زمینه‌ی آب‌های آبی خلیج‌ فارس حیرت هر بیننده‌ای را به‌همراه دارند. درختان بانیان نیز در کیش به‌چشم می‌خورد که قدمت قدیمی‌ترین آن‌ها را ۶۰۰ سال می‌دانند.

کشتی یونانی، نماد کیش است

جزیره کیش

عکاس: Mohjavad

کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد و ‌ چندین مالک متفاوت را تجربه کرد تا اینکه به مالک یونانی رسید. این کشتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست و تلاش‌ها برای نجات آن بی‌نتیجه ماند و اکنون به نمادی برای این جزیره تبدیل شده است، به‌طوری که دیدن تصویر آن هر شخصی را به یاد جزیره کیش می‌اندازد. از آنجا که این غول آهنی در ساحل غربی کیش قرار دارد، محلی ایدئال برای تماشای غروب خورشید و عکاسی به‌حساب می‌آید. گفته می‌شود که مالکان آن کشتی را به‌بهانه‌ی دریافت غرامت بیمه، به آتش کشیدند و حتی شاه سابق ایران را به‌خاطر نساختن فانوس دریایی شماتت کردند. از آنجا که امکان جداسازی و فروش اجزای این کشتی نبود و خود آن را نیز نمی‌توانستند حمل کنند، پس به محلی برای گردشگری تبدیل و زیرساخت‌هایی همانند مکان‌های شترسواری، رستوران‌ها، کافه‌ها و آلاچیق‌های بسیاری در اطراف آن ایجاد شد.

یک ایرانی-آلمانی کاریز کیش را بازسازی کرد

جزیره کیش

کشور ایران را به‌خاطر قنات‌های آن می‌شناسند، این چاه‌های زیرزمینی آب آشامیدنی مردم را فراهم می‌کردند. کیش نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و کاریز کیش با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت، یکی از مناطق گردشگری و تاریخی جزیره‌ی کیش محسوب می‌شود. وسعت این قنات ۱۰ هزار مترمربع بوده و بیشتر شبیه به یک شهر زیرمینی است. این قنات در عمق ۱۶ متری زیرزمین قرار دارد و با نگاهی به دیوارهای هفت متری می‌توان تجمع مرجان‌ها، صدف‌ها و فسیل‌هایی را دید که قدمت‌شان به چند هزار سال می‌رسد. این قنات به همت سرمایه‌گذاری ایرانی-آلمانی بنام منصور حاج‌حسینی به‌شکل فعلی درآمده است؛ چراکه دوست داشت این سنت باستانی را احیا کند.

کیش، هتل‌های فوق‌العاده‌ای دارد

جزیره کیش

هتل‌های متعددی در کیش فعالیت دارند که امکان اقامتی به‌یادماندنی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. از هتل داریوش با معماری شبیه به پرسپولیس گرفته تا هتل شایان که با ۱۹۳ اتاق به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین هتل‌های ۵ ستاره کیش شناخته می‌شود. علاوه بر این، بزرگ‌ترین اسکله‌ی تفریحی جزیره نیز روبه‌روی هتل شایان قرار دارد.

هتل ترنج کیش نیز در نوع خود دیدنی و هیجان‌انگیز است؛ این هتل از سال ۱۳۹۴ امکان تجربه‌ای مشابه هتل‌های روی آب مالدیو و کارائیب را در جزیره‌ی کیش برای گردشگران به‌وجود آورده است. هتل ترنج در دو فاز ساخته شده، فاز اول سوئیت‌های روی آب است که مهمانان می‌توانند اقامت روی دریا و تماشای دریا از کف شیشه‌ای اتاق‌ها را تجربه کنند. فاز دوم این هتل، ساختمانی ۴ طبقه و ساحلی‌ است که هنوز ساخت آن به اتمام نرسیده است.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با امکانات، اطلاعات بیشتر و مشاهده تصاویر هتل های کیش، فهرست کاملی از آن‌ها را در کجارو ببینید و برای رزرو هتل دلخواه‌تان برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه