شب‌ بیداری موزه های ایران اجرایی می‌شود

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
شب‌ بیداری موزه های ایران اجرایی می‌شود

مدیر کل موزه‌های کشور از اجرای برنامه افزایش ساعت فعالیت موزه‌ها و فعالیت شبانه آن‌ها از ابتدای تیرماه ۹۸ خبر داد.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌های کشور از برنامه‌ای برای افزایش ساعت فعالیت موزه های کشور خبر داد و گفت:

در گام نخست به صورت آزمایشی کاخ موزه نیاوران از ابتدای تیرماه ۹۸ تا ساعت ۲۲ فعال می‌شود و در صورت استقبال مردم، درمورد ساعات فعالیت دیگر موزه‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

کارگر در پاسخ به این پرسش که آیا قرار هست جمهوری اسلامی ایران به رویدادی همچون «شب موزه‌ها» بپیوندد، گفت:

علاقه‌مند افزایش ساعت کار موزه‌ها هستیم؛ از این‌رو، به‌طور آزمایشی از ابتدای تیرماه ساعت اتمام کار فعالیت موزه نیاوران که پیش از این ساعت ۱۹ بود تا ساعت ۲۲ افزایش پیدا می‌کند و درصورت موفقیت و استقبال مردم، دیگر موزه‌ها نیز چنین روندی را طی خواهند کرد.

گفتنی است ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) روز جهانی موزه نام‌گذاری شده است. این مناسب در بسیاری از کشورهای اروپایی با «شب موزه‌ها» همزمان است. برای نمونه، امسال در فرانسه بیش از ۱۸۰۰ موزه در این مناسبت مشارکت خواهند داشت و پیش‌بینی شده دو میلیون نفر در آن شرکت کنند. در شب موزه‌ها درهای تمامی موزه‌ها به طور رایگان بیش از ساعت معمول باز خواهند ماند و ویژه برنامه‌هایی نظیر اجرای پرفورمنس، خلق اثر هنری، افتتاح نمایشگاه هنری، برپایی نشست‌ها و میزگردهای پژوهشی برای مخاطبان عمومی تا متخصص در حاشیه این مناسبت برگزار می‌شود.

هم اکنون ساعت کاری موزه‌های زیرنظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ماه مبارک رمضان یک ساعت کمتر شده و از ۱۹ به ۱۸ کاهش یافته است؛ در حالی که همزمانی «روز جهانی موزه» با ماه مبارک رمضان، فرصت مناسبی برای تجربه رویداد «شب موزه‌ها» و بومی‌کردن آن فراهم کرده بود.

عکس کاور: مصطفی تقاضایی

مطالب مرتبط:

دیدگاه