ساخت فرودگاه میلیاردی؛ تهدیدی برای ماچو پیچو

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۰
ساخت فرودگاه میلیاردی؛ تهدیدی برای ماچو پیچو

باتوجه به آغاز کار ساخت فرودگاهی در نزدیکی ماچو پیچو، اعتراض‌ها به آن بالا گرفته است؛ هرچند مقامات دولتی از این پروژه حمایت می‌کند و قصد دارند آن را در اسرع وقت بسازند.

مورخان، باستان‌شناسان و مردم محلی نگران ساخت فرودگاه چند میلیاردی جدیدی در نزدیکی قلعه‌ی مشهور اینکا هستند. بولدوزرها کار خاکبرداری ساخت فرودگاهی در چینچرو، دروازه‌ی ورود به دره‌ی مقدس در پرو، را آغاز کرده‌اند که در ۵۸ کیلومتری جنوب‌شرق ویرانه‌های اینکا قرار دارد. مخالفان این پروژه نگران هستند که ساخت این فرودگاه منجر به آسیب ساختاری به این شهر باستانی و منطقه‌ی اطراف آن شود. حدود ۶ هزار نفر ازجمله ده‌ها باستان‌شناس، مورخ، طرفداران محیط‌زیست، اساتید دانشگاه، معماران و سایر متخصصان فرهنگی دادخواستی را به‌منظور توقف اجرای این پروژه امضا کرده‌اند.

درحال‌حاضر اکثر بازدیدکنندگان ماچو پیچو پس از پیاده‌شدن از هواپیما در فرودگاه کوزکو، با قطار یا اتوبوس یا پیاده‌روی چهار روزه در مسیر اینکا، خود را به این جاذبه‌ی تاریخی می‌رسانند. فرودگاه کوزکو فقط یک باند دارد و درنتیجه برای مدیریت پروازهای استاپ‌اُور (زمانی است که مسافران در سفر خود به شهرها و مقصدهای متفاوت، بیش از ۲۴ ساعت در شهر اقامت کنند) از لیما، پایتخت پرو، و شهرهای مجاور نظیر لا پاز و بولیوی محدودیت دارد؛ این درحالی است که فرودگاه جدید در چینچرو امکان پروازهای مستقیم هواپیماهای بزرگ‌تر در مسیرهای بین‌المللی از سراسر آمریکای لاتین و ایالات متحده را فراهم کرده و زمان مسافرت را کوتاه‌تر می‌کند. رئیس‌جمهوری پیشین پرو برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ به این پروژه اشاره و برنامه‌ی دولت برای تکمیل آن تا سال ۲۰۲۳ را مطرح کرد.

ماچو پیچو

بیش از ۱٫۵ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۸ از ماچو پیچو دیدن کردند که دوبرابر بیشتر از محدودیت پیشنهادی یونسکو بود. ناتالی مجلوف، از مورخان هنر پرو در دانشگاه کمبریج که دادخواست مذکور علیه ساخت فرودگاه را به‌راه‌انداخته است، می‌گوید:

ساخت فرودگاه در چینچرو، حفاظت از یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و باستان‌شناسی دنیا را به مخاطره می‌اندازد. علاوه‌براین، روی یکپارچکی منظره‌ی اینکا اثر می‌گذارد و دراثر آلودگی صوتی، ترافیک، ازدحام جمعیت گردشگران و شهرسازی مهارنشدنی، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد خواهد شد. ما از رئیس‌جمهوری و دولت پرو درخواست می‌کنیم که درباره‌ی اجرای این پروژه تجدیدنظر کنند. عجیب به‌نظر می‌رسد که در فاصله‌ی ۲۰ دقیقه‌ای از دره‌ی مقدس، هسته‌ی فرهنگ اینکا، می‌خواهند فرودگاهی بسازند که درست بالای همان چیزی است که گردشگران برای دیدنش آمده‌اند.

باوجود هیجان مقامات دولتی نسبت به مزایای بالقو‌ه‌ی اقتصادی ساخت این فرودگاه،‌ نگرانی‌هایی درباره‌ی تأثیر محیط‌زیستی و افزایش چشمگیر گردشگران به این منطقه وجود دارد. هر سال بر تعداد گردشگران اضافه می‌شود و با کاهش زمان ورود به این منطقه‌ی تاریخی سعی در کنترل تعداد گردشگران شده است.

یونسکو، سازمانی که حفاظت از محوطه‌های طبیعی و تاریخی سراسر دنیا را برعهده دارد، هشدار داده است که اگر کاری برای توقف این پروژه انجام نشود، این محوطه‌های تاریخی را در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار خواهد داد؛ این امر به افزایش تلاش‌ها برای حفاظت از زمین مجاور ماچو پیچو منتهی شده است. وزیر دارایی پرو، ساخت این فرودگاه را لازم می‌داند و می‌گوید:

از آنجا که این فرودگاه برای شهر کوزکو ضرورت دارد، پس در اسرع وقت ساخته خواهد شد. پشت ساخت این فرودگاه، یک‌سری پژوهش‌ فنی بوده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه