برگزاری دو نمایشگاه «کلاه‌های دربار» و «نادیده‌های موزه آشپزخانه سلطنتی» در سعدآباد

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
برگزاری دو نمایشگاه «کلاه‌های دربار» و «نادیده‌های موزه آشپزخانه سلطنتی» در سعدآباد

به‌منظور گرامیداشت هفته میراث‌ فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها، دو نمایشگاه مجزا شامل کلاه‌های درباری و مجموعه فاخر موزه آشپزخانه سلطنتی در سعدآباد برگزار می‌شود.

طبق اعلام روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، به‌منظور گرامیداشت هفته میراث‌ فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها، از روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، نمایشگاهی از کلاه‌های درباری موجود در مخزن کاخ‌ موزه ملت، به‌مدت یک ماه، در این موزه برپا می‌شود.

این مجموعه شامل ۵۳ کلاه مربوط به تاریخ معاصر است که پس از انجام پروژه‌های پژوهشی، مرمتی و مستندنگاری علمی طی چندین ماه، جهت نمایش در این نمایشگاه برگزیده شده‌اند و اطلاعات تکمیلی آن‌ها در وب‌سایت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد قابل دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.

از آنجایی که امکان بازدید از اشیای موجود در مخازن همیشه برای بازدیدکنندگان فراهم نیست، کاخ موزه ملت همواره اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مختلف به‌صورت فصلی و مناسبتی می‌کند.

سعدآباد

همچنین، نمایشگاه دیگری شامل مجموعه‌ای فاخر از آثار موجود در گنجینه موزه آشپزخانه سلطنتی در محل این موزه نیز برپا شده است.  این نمایشگاه شامل سرویس چای‌خوری به شیوه انگلیسی ساخت کمپانی همرسلی لندن، یک ست چای‌خوری از کمپانی معروف باواریای آلمان، فنجان‌های قلم زنی نقره اصفهان و دیس قلم زنی ساخت هندوستان و... است. از آنجایی که کمپانی همرسلی لندن، در سال ۱۹۸۹ میلادی تولید محصولات خود را متوقف کرده، سرویس مذکور در حقیقت بازمانده گرانقدری از هنرهای این کمپانی محسوب می‌شود که با بهترین کیفیت پرسلین و نقاشی دست هنرمندان تولید شده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه‌های یاد شده می‌توانند  از تاریخ ۳۰ اردیبهشت سال جاری برای بازدید از مجموعه «کلاه‌های دربار» به‌مدت یک به کاخ موزه ملت و جهت بازدید از موزه آشپزخانه سلطنتی همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۶ به موزه آشپزخانه سلطنتی به نشانی میدان تجریش، خیابان ولیعصر (ج)، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه