برج ایفل در تولد ۱۳۰ سالگی غرق در نور شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۵
برج ایفل در تولد ۱۳۰ سالگی غرق در نور شد

شهر پاریس به‌مناسبت جشن تولد برج ایفل و نمایش تاریخ ۱۳۰ ساله‌ی آن، مراسم نورپردازی لیزری مفصلی به راه انداخت.

مراسم تولد ۱۳۰ سالگی برج ایفل در پاریس با دعوت از ۱۳۰۰ کودک برای خوردن اسنک در زیر این برج معروف به بانوی آهنی و کارگاه‌های آموزشی کارت پستال آغاز شد و با کنسرت و نمایش بی‌نظیر نور و صدا ادامه پیدا کرد. از آنجا که طبقه‌ی اول و دوم برج ایفل برای استقبال از ۱۳۰۰ کودک مدرسه‌ای آماده شده بود، به بازدیدکنندگان برای مدت انتظار هشدار داده شده بود. در حساب توییتری آن‌ها آمده بود که اگر بلیط خود را به‌صورت آنلاین نخریده‌اند، صبح یا اوایل شب را برای بازدید انتخاب کنند.

بعد از نیمه‌شب چهارشنبه،‌ نمایش ۱۲ دقیقه‌ای لیزری با نورپردازی روی نمای ایفل شروع شد که تا جمعه شب ادامه داشت. افراد حرفه‌ای با بالارفتن از این سازه‌ی تاریخی، چراغ‌های لازم برای این نمایش بی‌سابقه را نصب کردند. طبق اعلام برگزارکنندگان این جشن، نمایش شامل نورهای چرخشی و لیزری از حدود ۵۰۰ پروژکتور سازگار با محیط زیست می‌شد که نصب آن‌ها چندین هفته زمان برده بود.

برج ایفل

بانوی آهنی اثر گوستاو ایفل است که برای نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ طراحی کرده بود و زمان ساخت آن دو سال و دو ماه و هشت روز طول کشیده بود. این برج را به افتخار او ایفل نامیدند، بااین‌حال مثل امروز مورد احترام نبوده است، چراکه کشمکش‌ها، جنجال‌ها و دعواهای زیادی ازطرف چهره‌های سرشناسی نظیر امیل زولا بر سر ساخت آن وجود داشت. برج ایفل را از ۱۸ هزار قطعه آهن و به‌صورت موقت ساختند،‌ تااینکه گوستاو ایفل در سال ۱۹۰۰ پیشنهاد استفاده از آن به‌عنوان آنتن رادیویی را مطرح کرد و به‌این‌ترتیب ارزش راهبردی و ارتشی پیدا کرد و امکان برقرای ارتباط بین پاریس و مرز فرانسه و آلمان را به‌وجود آورد.

علاوه‌بر جمعیتی که برای تماشای نمای بیرونی این اثر آمده بودند، حدود ۶ میلیون نفر هر سال به بالای این برج معروف می‌روند. این برج در زمان ساختش بلندترین سازه‌ی جهان محسوب می‌شد و به‌لطف قوانین سرسخت برنامه‌ریزی شهری، همچنان در بالای خط افق پاریس خودنمایی می‌کند. برج ایفل تنها چند روز پس از افتتاحیه‌اش در نمایشگاه جهانی، برای اولین بار در ۱۵ می ۱۸۸۹ برای بازدید عموم افتتاح شد.

اگر برای سفر به پاریس برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید با مشاهده انواع تورهای فرانسه و تور پاریس در کجارو، بهترین آفر تور از میان آژانس‌های مسافرتی همکار کجارو را انتخاب کرده و به راحتی تور مورد نظر خود را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع rfi usnews

دیدگاه