تفریح و سرگرمی تهرانی‌ها بعد از افطار در ماه رمضان چیست؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۰
تفریح و سرگرمی تهرانی‌ها بعد از افطار در ماه رمضان چیست؟

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بسیاری از اهالی شهر تهران گشت‌و‌گذارهای خود در شهر را به بعد از افطار موکول می‌کنند و اوقات خوشی را در دریاچه‌ی چیتگر، پارک آب و آتش یا بام تهران می‌گذرانند.

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بسیاری از خانواده‌های تهرانی ترجیح می‌دهند که بعد از افطار به گشت‌و‌گذار در شهر بپردازند. با تغییر سبک زندگی و ساعات خوراک و استراحت مردم در ماه رمضان، چرخه‌ی زندگی در این ماه تغییر کرده و زندگی شبانه جریان پیدا می‌کند. با اینکه در ماه‌های دیگر، ساعات پایانی شب با سکوت و خلوت شبانگاهی همراه است، اما در این ماه بعد از افطار و گذشتن ساعاتی از شب، تازه خیابان‌ها شلوغ می‌شود و مردم برای شب‌گردی و بازدید از جاهای دیدنی شبانه تهران به خیابان می‌آیند.

بسیاری از مکان‌های تفریحی، رستوران‌ها و سینماها نیز از این فرصت استفاده می‌کنند و با افزایش ساعت کاری خود، از ساعات قبل از افطار تا نزدیک‌ اذان صبح پذیرای اهالی تهران هستند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از این مکان‌ها را به شما معرفی کنیم تا شهروندان تهرانی آن‌ها را در برنامه‌ی بعد از افطار خود قرار دهند.

فراموش نکنید که برای سفری برنامه‌ریزی شده و بازدید از تک تک جاذبه های گردشگری تهران می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور تهران را انتخاب کنید.

دریاچه چیتگر

تهران

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی مصنوعی کشور با مساحت ۱۳۰ هکتار است که در شمال غرب تهران و منطقه‌ی ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد. چشم‌اندازهای زیبا و متنوع و همچنین هوای مطبوع و دلپذیر این دریاچه، آن را به مجموعه‌ی کامل و متنوع تفریحی-توریستی تبدیل کرده است. این مجموعه به‌دلیل مجاورت با پارک جنگلی چیتگر، پارک جنگلی لتمال کن، پارک جنگلی کوهسار، پارک ارم، محور چهار باغ، مجموعه‌ی ورزشی آزادی، شهر بازی هزار و یک شهر، پردیس اسب‌سواری، پارک آبشار تهران و پارک کوهستانی ایثار و روددره کن (پارک جوانمردان)، در شب‌های ماه مبارک رمضان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای تفریح و سرگرمی باشد.

وجود ورزش‌های آبی مانند قایق‌سواری، جت اسکی، اسکی روی آب، والیبال ساحلی و غیره و همچنین وسایل تفریحی زیادی که اطراف آن ساخته‌شده‌ است، مانند سافاری وحشت، سینما شش بعدی، هرم هیجان و پیست پرواز در آسمان، بسیاری از تهرانی‌ها را وسوسه می‌کند تا پس از صرف افطار، به این دریاچه سری بزنند و از تفریحات مهیج آن استفاده کنند. همچنین از جدیدترین امکانات این مجموعه می‌توان به ساحل سنگی اشاره کرد که فضای جالب و خاطره‌انگیزی برای شهروندان فراهم کرده‌ است تا بتوانند بدون جوراب و کفش، روی این ساحل سنگی پرآب راه بروند و هوایی تازه کنند. این ساحل سنگی در بخش شمالی دریاچه قرار دارد و شهروندان می‌توانند تا نزدیکی آب بروند.

شکم‌گردی شبانه

تهران

کافه‌ها در روزهای ماه رمضان امکان فعالیت ندارند و به‌همین خاطر بیشتر کافه‌ها سعی کرده‌اند با اضافه کردن منوی افطار و تغییر ساعت کاری خود از افطار تا حوالی سحر کسب‌وکارشان را با حال‌وهوای رمضان رونق دهند. روزه‌دارها هم بعد از یک روز گرم می‌توانند در خنکی بعد از ظهر برای افطار به یکی از این کافه‌ها‌ بروند و دورهمی خوبی با خانواده و دوستان داشته باشند.

با توجه به اینکه در طول روز رستوران‌ها و بستنی‌فروشی‌ها نیز نیمه تعطیل هستند، رفتن به کافه و کافه‌نشینی‌های شبانه و خوردن خوراکی‌هایی مثل بستنی و آب‌میوه در شب‌های ماه رمضان می‌تواند تفریح خوبی برای شب‌های این ماه باشد. آب‌میوه و بستنی پالیزی در خیابان سهروردی یکی از جاهایی است که از افطار تا سحر جای سوزن انداختن ندارد. «بابا رحیم» هم یکی از قدیمی‌ترین و خوش‌نام‌ترین ویتامینه‌سراها و بهترین بستنی فروشی های تهران است که با معجون‌های گردویی و شیر پسته‌های خوشمزه‌اش خدمت‌رسان روزه‌داران عزیز است. شهرت بابا رحیم علاوه بر معجون‌های پروپیمانی که خودش به‌تنهایی می‌تواند یک غذای کامل باشد، فالوده و بستنی میوه‌ای‌های دل‌نشین آن نیز لحظات خنک و شیرینی را در این شب‌ها برایتان به‌همراه خواهد داشت. بعضی از کافه‌ها برای زمان افطار آن‌قدر شلوغ می‌شوند که باید از قبل میز رزرو کنید. بیشتر کافه‌ها در ماه رمضان از زمان افطار تا ساعت ۳ بامداد باز هستند.

پاساژ کوروش

تهران

اگر قصد دارید برای افطار و برنامه‌های بعد از آن به یک مجتمع تفریحی بروید و کمی هم خرید کنید، پاساژ کوروش انتخاب خوبی خواهد بود. پاساژ کوروش در اتوبان ستاری، مجتمعی با امکانات و فضاهای پذیرایی و تفریحی مناسب برای شب‌گردی‌های ماه رمضان به شمار می‌رود و با داشتن شهربازی در طبقه‌ی دوم و استفاده از جدیدترین بازی‌های تفریحی برای گروه‌های مختلف سنی با بالاترین کیفیت و عملکرد، جذابیت فوق‌العاده‌ای برای شهروندان تهرانی‌ به‌وجود آورده است.

پاساژ کوروش، مجتمعی با امکانات و فضاهای پذیرایی و تفریحی مناسب برای شب‌گردی‌های ماه رمضان به شمار می‌رود

در همین طبقه نیز یکی از فودکورت های تهران قرار دارد که با ابعادی بزرگ، محیطی ایدئال برای صرف افطار یا شام محسوب می‌شود و چشم‌انداز بسیار زیبای این بخش به بیرون، از طریق پنجره‌های بلندی که در این طبقه وجود دارند، باعث جذابیت هرچه بیشتر این طبقه شده است. چنانچه به این مجتمع رفتید، می‌توانید از سالن‌‌های سینمایی موجود در آن هم استفاده کنید و فیلم‌های روز سینما را ببینید. در این سالن‌ها از سیستم‌های صوتی و تصویری بسیار مدرنی استفاده ‌شده است که لطف فیلم‌دیدن، بعد از یک افطار حسابی را چندبرابر می‌کند.

سینما

تهران

امسال با فرارسیدن ماه رمضان، قیمت بلیط‌ها تا ساعت ۲۰ به‌صورت نیم‌بها است؛ اما از افطار تا سحر قیمت بلیط به روال عادی خود باز می‌گردد و  هر مجموعه‌ی سینمایی بر اساس موقعیت جغرافیایی و طبق مقررات در صورت حضور مخاطب می‌تواند سانس فوق‌العاده داشته باشد. به‌این‌ترتیب، انتخاب یک فیلم خوب و خانوادگی و سینمارفتن از دیگر تفریحاتی است که می‌توان آن را در برنامه‌ی شبانه ماه رمضان قرار داد.

باغ پرندگان

تهران

باغ پرندگان تهران در شمال‌شرق و در نزدیکی اتوبان بابایی قرار دارد و با مساحت حدود ۲۲ هکتاری می‌تواند یکی دیگر از مقاصد تهرانی‌ها برای گشت‌وگذار شبانه در ماه مبارک رمضان باشد، مخصوصاً برای خانواده‌هایی که کودک دارند. در قسمت ورودی محوطه باغ اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، طوطی‌های سخنگو هستند که به شما خوشامد می‌گویند.

انواع پرنده‌های مختلف اعم از پرندگان گرمسیری، پرندگان شکاری و همچنین پرندگان دشت‌چر در اینجا نگه‌داری می‌شوند. علاوه بر این، وجود انواع مختلف گونه‌های گیاهی در باغ پرندگان،‌ آن را تبدیل به یک باغ گیاه‌شناسی نیز کرده است. در باغ پرندگان فضاهای دیگری نیز پیش‌بینی شده است؛ از جمله فضاهای تفریحی، ورزشی و رستوران و کافی‌شاپ که در نهایت همه این‌ها می‌توانند یک شب آرام، زیبا و به دور از هیاهو را در ماه مبارک رمضان برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورند. از شاخصه‌های باغ پرندگان تهران طراحی زیبا و منحصربه‌فرد محوطه‌ی باغ است، به‌طوری که مسیرهای سنگ‌فرش‌شده توسط درختان و گل‌های زیبا محصور شده‌اند.

برج میلاد

تهران

برج میلاد به‌عنوان بلندترین برج ایران همیشه در مناسبت‌های مختلف همچون ماه رمضان ویژه‌برنامه‌های منحصربه‌فردی داشته است. جشنواره‌ی شهر رمضان با برنامه‌ی ویژه‌ی نغمه‌های آسمانی و ختم قرآن توسط شهروندان و قاریان برتر جهان اسلام در غرفه E بخش نمایشگاهی برج میلاد برگزار می‌شود.

در گالری شرقی برج میلاد، نمایشگاه آثار قرآنی به‌همراه استارتاپ‌های قرآنی برپا است. همچنین نمایشگاه عفاف و حجاب، سوغات و صنایع دستی با رویکرد آشنایی با سنت‌ها، هنر و فرهنگ مردمان ایران‌زمین در غرفه A بخش نمایشگاهی برج میلاد به کار خود ادامه می‌دهد. جشنواره رمضانی حتی برای کودکان و نوجوان نیز برنامه‌های خاصی تدارک دیده است و غرفه‌ی بازی و سرگرمی برای گروه سنی کودک و غرفه‌های رصد نجوم و گریم کودک و اریگامی برای گروه سنی نوجوان برپا شده است. بخش بازدید از دلفیناریوم و همچنین بازی هیجان‌انگیز زیپ‌ لاین هم می‌تواند از سرگرمی‌های جذابی باشد که خانواده‌ها مخصوصاً بچه‌ها از آن لذت می‌برند.

استخر

تهران

بسیاری از استخرها در روزهای ماه رمضان ساعت کاری‌شان را تغییر می‌دهند و از افطار تا پاسی از نیمه‌شب پذیرای شهروندان تهرانی هستند. مجموعه‌های یک روز در میان، سانس بانوان برابر روال روز‌های عادی تا پایان ساعت ۲۳ و سانس آقایان از ساعت ۱۵ لغایت ۲:۰۰ بامداد است. ساعت کار استخر‌ها برای آقایان (روز‌های فرد و جمعه) بعد از افطار از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲:۳۰ بامداد طی دو سانس خواهد بود. زمان اول برابر ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰ و زمان دوم برابر ۰۰:۰۰ تا ۲:۳۰ است. در ضمن ساعت کاری مجموعه‌های ورزشی غیرآبی و برون‌سپاری، مطابق روز‌های معمول خواهد بود.

اگرچه با شروع ماه رمضان، افراد زمان کمتری برای ورزش دارند و شاید نتوانند به استخر بروند، اما حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی هم کمک زیادی به حفظ سلامت و وزن مناسب می‌کند، پس علاوه بر استخر، پیاده‌روی می‌تواند یکی از بهترین ورزش‌ها به‌حساب آید. در واقع روزه‌داران بعد از افطار می‌توانند به پارک‌ها بروند و ضمن استفاده از هوای خوب پارک‌ها و جنگل‌ها و دیدن مناظر زیبا، پیاده‌روی کنند.

سورتمه تهران و دربند

تهران

یکی از معروف‌ترین مقصدها برای افطار و برنامه‌های بعد از آن، دربند و سورتمه تهران است ، این دو محل که با ‌فاصله‌ی ۱۰ دقیقه‌ای از هم قرار دارند، می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای شب‌های ماه مبارک رمضان باشند.

دربند، یکی از محله‌های تهران از دهکده‌های قدیمی شمیران در شمال باغ سعدآباد است. وجود انواع رستوران‌های مختلف با سطح قیمت و کیفیت مختلف در این منطقه و همچنین طبیعت زیبایی که در این منطقه به‌چشم می‌خورد، آن را به یکی از بهترین محل‌ها برای شب‌گردی تبدیل کرده است. در روزهای عادی ساعت شلوغی دربند از غروب تا نیمه‌های شب است و در شب‌های ماه رمضان می‌توان تا صبح شلوغی جمعیتی را دید که برای تفریح به این محل می‌آیند.

بر فراز سورتمه تهران با سرعت حداکثر ۴۰ کیلومتر می‌توانید از فضای دل‌انگیز و چشم‌انداز بی‌نظیر شهر لذت ببرید.

در حوالی دربند به‌تازگی محل تفریحی دیگری بنام «سورتمه تهران» افتتاح ‌شده که در همین مدت کم طرفداران زیادی پیدا کرده است.  بر فراز سورتمه تهران با سرعت حداکثر ۴۰ کیلومتر می‌توانید از فضای دل‌انگیز و چشم‌انداز بی‌نظیر شهر لذت ببرید. این وسیله‌ی تفریحی با الهام از مونوریل طراحی شده است، با این تفاوت عمده که امکان تنظیم سرعت و افزایش آن را به کاربر می‌دهد. از امکانات این سورتمه می‌توان به آبشار ۳۰ متری، آلاچیق خانوادگی، زمین بازی کودکان، پیست دوچرخه سواری، فضای سبز کم نظیر و... اشاره کرد. در کنار سورتمه‌ی تهران، سافاری وحشت و سینمای پرواز هم وجود دارد که هرکدام می‌تواند با توجه به کاربری خود به‌نوعی آدرنالین خون شما را بالا ببرند.

پارک آب و آتش

تهران

پارک‌های طالقانی و آب و آتش در اراضی عباس‌آباد قرار دارند و چند سالی است که در ماه رمضان با برنامه‌های ویژه‌ میزبان مردم هستند. مساحت پارک آب و آتش بیشتر از ۲۴ هزار متر مربع است و امکانات تفریحی‌ فراوانی مانند سینمای ۷ بعدی، رصدخانه آب و آتش، زمین اسکیت، پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه‌رانی، آب‌نما، برج آتش، آلاچیق و... را در خود جای داده است. ساختمان قلعه مانند فانوس دریایی را از دست ندهید که بر بالای آن می‌توانید طبیعت زیبای تپه‌های عباس‌آباد را به تماشا بنشینید. چندین فواره‌ی آب در پارک آب و آتش وجود دارد که در روزهای گرم سال محلی ایدئال برای تفریح کودکان در تهران محسوب می‌شود. در ضمن چهار برج آتش نیز در این پارک قرار دارد که هر از گاهی شعله‌های بزرگ آتش را به‌سمت آسمان می‌فرستد. هر شب هم‌زمان با غروب خورشید و تاریک شدن هوا، این برج‌ها به کار می‌افتند و شعله‌های پر حرارت آتش را تا ارتفاع یک تا هشت متری به آسمان شب می‌رسانند.

همچنین در پارک آب و آتش حدود چهار فودکورت وجود دارد، از جمله مجموعه رستوران‌های سیاوش، فودکورت راه چوبی، فودکورت جزیره، فودکورت پل طبیعت و کلی رستوران و غرفه‌ی دیگر که می‌توانند هر ذائقه‌ای را راضی نگه دارند. جذاب‌ترین بخش پارک آب و آتش، وجود پل طبیعت در آن است. پل طبیعت بر عرض بزرگراه مدرس قرار دارد و پارک آب و آتش را به پارک طالقانی متصل کرده و نمای زیبایی از شهر را پیشکش شهروندان تهرانی می‌کند.

سفره‌های آسمانی، برنامه تلویزیونی باغ رمضان، مناجات‌خوانی اقوام ایرانی، جشن‌های مردمی و آیین گلریزان برای جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی به مناطق سیل‌زده با حضور هنرمندان، از ویژه‌برنامه‌های پنجمین جشنواره‌ی باغ رمضان است که در پارک آب و آتش، پل طبیعت، پارک نوروز، طالقانی و آسمان‌نمای گنبد مینا برگزار می‌شود. این برنامه‌ها از ساعت ۲۰:۳۰ هم‌زمان با افطار شروع می‌شود و تا ساعت ۲۳ در یک برنامه‌ریزی مدون میزبان روزه‌داران عزیز خواهند بود.

بام تهران

تهران

بام تهران به بخش بالایی ولنجک و قسمت ابتدای تله‌کابین توچال گفته می‌شود. بین بخش پارکینگ تله‌کابین و ایستگاه اول آن به‌صورت جاده‌ی آسفالت بوده و وجود مناظر زیبای کوهستانی و نیز دید زیبا از بالایی‌ترین نقطه شهر تهران موجب شده است که شهروندان تهرانی برای استفاده از طبیعت و مناظر زیبا، این جاده را به‌عنوان مسیری تفریحی و محلی برای پیاده‌روی انتخاب کنند. بام تهران برای یک گشت‌وگذار شبانه در ماه رمضان نیز گزینه‌ی مناسبی به‌نظر می‌رسد. همچنین وجود تفریح‌هایی مانند زیپ لاین و بانجی جامپینگ می‌تواند تفریح شما را هیجان‌انگیز کند. یکی از زیپ لاین های تهران هم در جاده‌ی سلامتی توچال قرار دارد و مسیر حرکتش از روی رود دره‌ی ولنجک است. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه