دریاچه ارومیه میزبان آرتمیا

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان چهار شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۵
دریاچه ارومیه میزبان آرتمیا

بعد از سه دهه بحران محیط زیستی در دریاچه ارومیه، آرتمیا که با خطر انقراض دست‌وپنجه نرم می‌کرد، اکنون به قلمرو حیات خود بازمی‌گردد.

آرتمیا، سخت پوست ریز و قرمزی است که ارزش اقتصادی بالای آن باعث شده موجودی ارزشمند به شمار بیاید. زیستگاه اصلی این سخت پوست در ایران، دریاچه ارومیه بوده که این روزها با افزایش سطح آب دریاچه، آرتمیا هم به قلمرو اصلی خود بازگشته است.

طبق نظر کارشناسان، قیمت هر کیلوگرم آرتمیا در بازارهای جهانی حدود ۸۰ تا ۱۳۰ دلار است که با توجه به نیاز و تامین ۲۶۰ تنی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه آرتمیا از طریق واردات، ضرورت احیای آن دوچندان می‌شود.

در حال حاضر پرورش آرتمیا در آب‌های غیرمتعارف، استخرهای پلاستیکی و منابع آبی دیگر در دست اجرا است؛ اما بزرگ‌ترین منبع این‌گونه‌ی باارزش، دریاچه ارومیه است که با بهبود شرایط آن، زمینه افزایش تعداد این سخت پوست و تولید آن در کشور فراهم شده است.

این روزها در کنار افزایش بارندگی‌ها و احیای دریاچه ارومیه، خبر زنده شدن تنها موجود ارزشمند این تالاب، امید و نشاط را در بین مردم ارومیه و حتی کشور افزایش داده است.

خوشبختانه خطر انقراض آرتمیا از بین رفته است و شرایط بقا و تداوم آن در دریاچه ارومیه فراهم است؛ اما برای اقتصادی شدن و تولید به‌همراه تامین نیاز کشور، فاصله زیادی وجود دارد و لازم است برنامه‌ریزی دقیقی در این مورد صورت گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع مهر

دیدگاه