اطراف شیراز کجا بریم؟ مناطق دیدنی و روستاهای اطراف شیراز

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
اطراف شیراز کجا بریم؟ مناطق دیدنی و روستاهای اطراف شیراز

در سفر به شیراز می‌توانید در کنار بازدید از جاهای دیدنی مشهور شیراز، از شهر بیرون بروید و با بازدید از جاذبه‌های کمترشناخته‌شده، تجربه متفاوتی را برای خود رقم بزنید.

اگر جزو آن دسته از گردشگرانی هستید که به شیراز سفر کرده‌اید، با جاهای دیدنی شیراز آشنا هستید یا ساکن این شهر بی‌نظیر هستید، پس از گشت‌وگذار در داخل شهر شاید بخواهید از شیراز بیرون بزنید و گردشی در جاهای دیدنی اطراف شیراز داشته باشید. تعداد جاهای تفریحی اطراف شیراز بسیار زیاد است؛ با این حال، در این مقاله به گوشه‌ای از این جاذبه‌ها اشاره خواهیم کرد تا در برنامه‌ریزی سفرتان از آن‌ها استفاده کنید.

اطراف شیراز کجا بریم؟

دشت ارژن

  • فاصله: ۸۰ کیلومتر - یک ساعت و ۱۰ دقیقه
  • آدرس: جاده شیراز - کازرون (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

اسبی در دشتی سرسبز

عکاس: نامشخص

دشت ارژن، از دیدنیهای اطراف شیراز در بهار، دشتی وسیع در دامنه رشته کوه زاگرس است که به‌لطف تنوع گیاهی و جانوری‌، طبیعت فوق‌العاده زیبایی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. با گرم‌شدن هوا، عشایر در حوالی این دشت چادر می‌زنند که می‌توانید از نزدیک با زندگی‌شان آشنا شوید و به معاشرت با آن‌ها بپردازید. از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت، دشت ارژن مزین به لاله‌های واژگون می‌شود که منظره‌ای خیره‌کننده به وجود می‌آورد.

این دشت دیدنی، آبشاری به نام ارژن را در خود جای داده است که حتی در فصل زمستان نیز جذابیت دارد، به‌خصوص که آب آبشار در اثر سرما یخ می‌زند و کریستال‌های یخی چشم‌نوازی ایجاد می‌کند. آب این آبشار به‌طرف دشت جریان می‌یابد و نقش موثری در سرسبزی آن دارد.

دریاچه آب شیرین و تالاب ارژن نیز که مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر است، گزینه بعدی گردشگری در این منطقه خواهد بود.

روستای گردشگری دشت ارژن واقع در مسیر اصلی راه شیراز به کازرون، از زیباترین روستاهای ایران است که می‌توانید بازدید از آن را در برنامه خود بگنجانید.

روستای قلات

  • فاصله: ۴۴ کیلومتر- حدود ۵۵ دقیقه
  • آدرس: جاده شیراز - سپیدان (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

منطقه ای با سازه های تاریخی مخروبه

عکاس: فرزان احمدنژاد

روستای قلات با ۲۵۰۰ سال قدمت مملو از باغ‌های سرسبز و کوچه‌پس‌کوچه‌هایی است که جوی آب از وسط آن‌ها می‌گذرد و می‌توانید تا ساعت‌ها در آن‌ها قدم بزنید. اگر در فصل بهار به این روستا بروید، با منظره‌های جذابی مشابه جشنواره شکوفه‌های گیلاس ژاپن مواجه خواهید شد!

آبشارهای سه گانه روستا از میان صخره‌ها سرازیر می‌شوند، رودخانه‌ها و چشمه، رویش گیاهانی چون ختمی، آویشن، پونه و مرزه، وجود باغ‌های میوه‌، تولید فرآورده‌های لبنی و صنایع دستی سنتی نظیر گیوه، سبد و وسایل چوبی قلات تنها گوشه‌ای از جذابیت روستای قلات به شمار می‌روند. جاذبه‌های دیدنی در این روستا کم نیست و می‌توانید از کلیسا تا آسیاب‌های آبی، گورستان و بازار قدیمی، قلعه قزل ارسلان و... را در طول گشت‌وگذارتان ببینید. فصل بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان سفر به این منطقه دانست؛ گرچه که روستای قلات در سایر فصول نیز دیدنی و جذاب است.

آبشار کوهمره سرخی

  • فاصله: ۷۵ کیلومتر - یک ساعت و ۱۵ دقیقه
  • آدرس: جاده شیراز به کازرون، آبشار کوهمره سرخی (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

آبشاری در دل جنگل

عکاس: نامشخص

آبشار کوهمره سرخی یا آبشار رمقان با ارتفاع بیش از ۶۰ متر، در جنوب غرب شیراز در جاده شیراز به کازرون جای گرفته است. این آبشار از بین درختان پرشاخ‌وبرگ بلوط و چنار در ارتفاعات کوهمره جاری می‌شود و برای رسیدن به آن باید یک زمان پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای از روستای رمقان را به جان بخرید که ارزشش را دارد.

در اصل آبشار مذکور از دل زمین می‌جوشد و به‌شکل رودخانه‌ای پرآب از روستاهای متعدد عبور می‌کند تا اینکه در نهایت از کوهستان به‌سمت پایین سرازیر می‌شود.

روستای رمقان جزو بهترین روستاهای منطقه کوهمره سرخی به شمار می‌رود که علاوه بر شالیزارهای متعدد، جنگل‌های بلوط نیز در مجاورت این روستا قرار دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

تنگ رغز

  • فاصله: ۲۳۰ کیلومتر - سه ساعت
  • آدرس: استان فارس، جاده فسا - داراب، روستای رغز، تنگ رغز (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

حوضچه آب مملو از ماهی در زیر آبشار

عکاس: شهاب چراغی

تنگ رغز، عروس تنگه‌های ایران است که جلوه‌‌های زیبایی از معماری طبیعت را پیشکش نگاهتان می‌کند. ده‌ها آبشار و آبگیر کوچک و بزرگ و حوضچه‌های آبی متعددی در طول مسیر تنگه به چشم می‌خورد که هریک زیبایی خاص خود را دارند، به‌ویژه در ماه‌های گرم سال که می‌توانید برای ساعاتی از گرمای هوای شیراز به دل این طبیعت معرکه پناه ببرید. قطعا صدای دلنشین آبشار، شنا در حوضچه‌‌های زلال، تماشای ماهی‌‌های زیبای قزل‌آلا و غیره لحظه‌هایی به‌یادماندنی را برایتان رقم خواهند زد.

برای بازدید از تنگه رغز باید به اصول ابتدایی طبیعت‌گردی، شنا، سنگ‌نوردی یا دره‌نوردی آشنا باشید و بهتر است که با افراد بومی آشنا به این منطقه، پا به طبیعت‌ زیبای آن بگذارید. رسیدن به سرچشمه رغز از دو مسیر امکان‌پذیر است که پیمودن یکی از آن‌ها مستلزم حدودا چهار ساعت کوهپیمایی است؛ هرچند مسیر دیگر را می‌توان با دو ساعت رانندگی و سپس دو ساعت کوهپیمایی پیمود.

تنگ بستانک

  • فاصله: ۱۴۰ کیلومتر - دو ساعت و ۱۰ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، شمال غرب شیراز، مرودشت، کامفیروز (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

جریان رودخانه در وسط جنگل

عکاس: علیرضا جواهری

تنگ بستانک، منطقه‌ای کاملا کوهستانی با کوه‌های مرتفع و سربه‌فلک‌کشیده در پنج کیلومتری کامفیروز از توابع مرودشت است که بین گردشگران و طبیعت‌گردان حرفه‌ای با نام بهشت گمشده شیراز شناخته می‌شود. این منطقه از پوششی جنگلی برخوردار است و رودخانه‌ای بسیار زیبا و زلال با آبشارهای کوچک و بزرگ در وسط آن جریان دارد.

در طول مسیر باید از کنار رودخانه و از میان درختان سرسبز عبور کنید که نه‌تنها صحنه‌های بسیار چشم‌نوازی هستند، بلکه به‌لطف هوای خنک و مطلوب این منطقه می‌توانید هوای تازه و پاک استشمام کنید. در ادامه راه به استخری موسوم به استخر ۹ متری می‌رسید که عمق آن تقریبا سه متر است و گزینه‌ای عالی برای آب‌تنی در طبیعت محسوب می‌شود. در ادامه شاهد درختان چنار و گردو و دیواره‌های سرسبزی خواهید بود که پیمودن این مسیر را به تجربه‌ای به‌یادماندنی تبدیل می‌کنند.

دریاچه سد تنگاب

  • فاصله: ۹۶ کیلومتر - یک ساعت و ۲۰ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد، مسیر فیروزآباد-کوار (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

دریاچه ای در احاطه درختان

عکاس: Paarsa Saryazdi

سد تنگاب که با نام‌های دیگری همچون سد ساسانیان، سد اردشیر و سدآریوبرزن شناخته می‌شود، در ۱۲ کیلومتری شمال غرب شهر فیروزآباد، روی رودخانه فیروزآباد قرار دارد.

مناظر اطراف دریاچه سد تنگاب بسیار دیدنی است، به‌خصوص در فصل شکوفه‌های بادام در اواخر اسفند و اوایل فروردین که فضای فوق‌العاده شگفت‌انگیزی به وجود می‌آید. در واقع با فرارسیدن بهار، این دریاچه به تفرجگاهی برای مردم منطقه و نیز استراحتگاهی برای مسافران تبدیل می‌شود. با اینکه شنا در دریاچه خطرناک است، می‌توانید از تماشای پرندگان مهاجر و ماهیگیری لذت ببرید. آثار تاریخی و طبیعی متعددی از قلعه دختر تا کاخ اردشیر، شهر گور و تنگه هایقر در نزدیکی سد قرار دارند.

تنگ تیزاب

  • فاصله: ۱۲۷ کیلومتر - حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، ۳۰ کیلومتری شمال اردکان، جاده سپیدان یاسوج، تنگ تیزاب (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

توقف خودروها در کنار رودخانه ای بزرگ

عکاس: محمود کاظمی

تنگ تیزاب یکی از بهترین دیدنیهای اطراف شیراز در تابستان است؛ چراکه هوای خنک این منطقه هر گردشگری را به وجد می‌آورد. در صورتی که اهل طبیعت‌گردی هستید، بی‌شک از وقت‌گذرانی در کنار رودخانه‌ای پرآب و خروشان و شنیدن صدای دلنواز آن لذت خواهید برد. این تنگه که ترکیبی جذاب و حیرت‌انگیز از رودخانه و جنگل را در خود جای داده است، امکان یک سفر مفرح یک‌روزه را برایتان به ارمغان می‌آورد.

تنگ تیزاب یکی از بهترین جاهای دیدنی سپیدان در تابستان است

در هوای گرم تابستان هیچ چیز به‌اندازه آب‌تنی در آب خنک نمی‌تواند جسم و روحتان را سرحال آورد. ضمن اینکه می‌توانید ماهیگیری در این محل را تجربه کنید. چنانچه اهل پیاده‌روی و کوه‌پیمایی هستید، از کنار رودخانه به بالای کوه بروید و از آب زلال آن لذت ببرید. در حاشیه رودخانه نیز مکان‌هایی برای کمپینگ و استفاده از آلاچیق وجود دارد.

آبشار مارگون

  • فاصله: ۱۵۰ کیلومتر - دو ساعت
  • آدرس: جاده یاسوج - اقلید، شهر اردکان، کمهر، علی آباد کاکان، جاده مارگون، منطقه جوب خلا، آبشار مارگون (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

آبشاری در ارتفاعات یک صخره بلند

عکاس: امیرعلی سهیلی

آبشار مارگون با حدود ۱۰۰ متر عرض و ۷۰ متر ارتفاع در غرب شهرستان سپیدان قرار دارد. جالب اینکه صدها چشمه در بالای آبشار وجود دارد و به همین دلیل از این آبشار به‌عنوان بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای دنیا یاد می‌کنند. اطراف این آبشار زیبا را باغ‌های سیب، درختان زالزالک و بوته‌های زرشک فراگرفته‌ که جذابیتی دوچندان به آن بخشیده‌اند. در گرم‌ترین روزهای سال، دمای این منطقه به حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد که شرایطی ایدئال برای کمپ‌زدن در دل طبیعت و لذت‌بردن از آن به حساب می‌آید.

بند بهمن

  • فاصله: ۵۹ کیلومتر - ۶۰ دقیقه
  • آدرس: فارس، شهرستان کوار، پنج کیلومتری غرب شهر کوار (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

سدی کوتاه در کنار کوه

عکاس: Saeed CHoganbaz

بند بهمن از جاذبه‌‌های تاریخی و طبیعی شهرستان کوار در استان فارس است که روی رودخانه قره آغاج قرار دارد و به‌عنوان مهم‌ترین بنای باستانی این شهرستان به شمار می‌رود. قدمت این سد به زمان هخامنشیان برمی‌گردد و قدیمی‌ترین سد مورد استفاده در کشور است. مهندسان آن دوران دقت بسیاری برای ساخت بند بهمن به کار بستند و در وهله اول، محلی را برای آن انتخاب کردند که از دو طرف به کوه متصل می‌شد و حوضچه آرامش آن، دست‌ساز نبود و کاملا طبیعی بود. این بند ۲۵۰۰ ساله، در طول تاریخ بارها مرمت شده؛ هرچند در اثر فرسایش آب، سیمان روی آن ساییده شده و میلگردهای آن عیان شده‌ است.

مناظر دیدنی، آب‌وهوای مناسب، درختان سرسبز و بلند اطراف بند باعث شده است که گردشگران بسیاری فصل بهار و تابستان را برای اتراق در کنار آن انتخاب کنند.

پارک ملی بمو

  • فاصله: ۴۴ کیلومتر - حدود ۵۵ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، شمال شرق شیراز، بخش زرقان، بزرگراه شیراز - مرودشت (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

دشتی سرسبز هنگام غروب خورشید

عکاس: پیروز صدر نفیسی

پارک ملی بمو در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان، آب‌وهوایی مساعد و خوبی برای گردش و تفریح دارد؛ به همین خاطر در این بازه زمانی، سیل عظیمی از گردشگران و دوستداران طبیعت خود را به پارک ملی می‌رسانند. این منطقه علاوه بر اینکه بسیار بکر و زیبا است، هوای بسیار پاکی در آن جریان دارد و از نفس کشیدن در این منطقه و تماشای طبیعت وحشی آن لذت بسیار خواهید برد.

این پارک از نظر تنوع حیات‌وحش و تعداد حیوانات موجود در آن، سومین پارک ملی حفاظت‌شده کشور به حساب می‌آید و زیستگاه حیواناتی نظیر پلنگ ایرانی، آهو، بز، قوچ، پازن، عقاب و... است. چشم‌اندازهای کوهستانی، دره‌های عمیق، صخره‌ها و پرتگاه‌های متعدد و دیدنی، آن را به یک ژئوپارک تبدیل کرده‌اند.

دریاچه سد درودزن

  • فاصله: ۱۱۲ کیلومتر - یک ساعت و ۳۰ دقیقه
  • آدرس: شیراز، مرودشت، ۵۰ کیلومتری شمال غرب مرودشت، روستای درودزن، سد درودزن (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

تپه ای سرسبز در کنار دریاچه

عکاس: علیرضا جواهری

سد درودزن که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب مرودشت قرار دارد، آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت را تامین می‌کند. حدود ۲۴۰۰ سال قبل، هخامنشیان برای آبیاری مزارع این منطقه، سدی در حوالی روستای درودزن ساخته بودند که با نام سد داریوش بزرگ شناخته می‌شد.

در قرون بعد، سد جدیدتری در این محل ساخته شد تا اینکه با احداث سدی بزرگ در سال ۱۳۵۱، بقایای سد داریوش به محلی در سه کیلومتری آن انتقال یافت. این سد که عنوان قدیمی‌ترین سد خاکی خاورمیانه را با خود یدک می‌کشد، به‌عنوان یکی از مقاصد تابستانی برای تفریح در هوای گرم مناسب است.

روستای دشتک

  • فاصله: ۱۱۱ کیلومتر - یک ساعت و ۴۰ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، شهرستان مرودشت، بخش درودزن، دهستان درودزن، روستای دشتک (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

رودخانه ای در دل جنگل

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: امیر صادقیان)

روستای دشتک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان فارس است که بر اساس سنگ‌نوشته‌های گورستان قدیمی آن، قدمت شکل‌گیری روستا به قرن هفتم هجری قمری برمی‌گردد. روستای مذکور در دشتی کوچک قرار دارد و به همین دلیل به دشتک معروف شده ‌است. این روستا که از توابع بخش درودزن در مرودشت به حساب می‌آید، بقایای آثاری از دوره هخامنشیان را در خود جای داده است.

آب‌وهوای معتدل روستا در بهار و تابستان، آن را به گزینه‌ای عالی برای سفر یک‌روزه و استفاده از طبیعت و هوای مطلوبش تبدیل کرده است. این روستا به‌لطف پوشش جنگلی، باغ‌های گسترده، طبیعت بکر، درخت چنار ۴۰۰۰ ساله، چشمه‌سارها و آبشار‌های زیبا و همین طور مناظر دل‌نواز، فضای بسیار جذابی برای گردش دارد. مطمئنا قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌های دیدنی روستا و گوش‌سپردن به صدای آب، آرامشی وصف‌ناپذیر را برایتان به ارمغان می‌آورد.

جریان آب در دل جنگل

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: امیر صادقیان)

از آنجا که روستای دشتک در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و خانه‌های قدیمی آن دارای چینش پلکانی هستند، جلوه زیبایی را پیش روی شما می‌گذارد.

راه‌پله‌ کتل با ۱۲۰۰ پله سنگی یکی از آثار جالب روستا است که در گذشته از آن برای تردد استفاده می‌شد و روستا را به مناطق پایین‌دست مرتبط می‌کرد. چندین آسیاب‌ قدیمی نیز در روستای دشتک وجود دارد که جزو آثار تاریخی آن محسوب می‌شوند.

دریاچه مهارلو

  • فاصله: ۳۰ کیلومتر - ۳۵ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

کوهی نمکی در دریاچه ای صورتی رنگ

عکاس: نامشخص

تالاب یا دریاچه مهارلو یکی از دیدنیهای اطراف شیراز در پاییز است که با نام دریاچه صورتی نیز شناخته می‌شود؛ زیرا در اثر رشد نوعی جلبک در آب آن، رنگ آب به صورتی درمی‌آید. این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجر نظیر فلامینگوها است؛ ضمن اینکه به‌عنوان بخشی از منطقه شکار ممنوع مهارلو به شمار می‌رود.

اطراف دریاچه تپه‌های نمکی وجود دارد که وقتی برای اولین بار چشمتان به آن‌ها می‌افتد، فکر می‌کنید که برف باریده است! نمک‌دریاچه علاوه بر مصرف در صنعت غذایی، تولید دارو و لوازم آرایشی، برای بهبود درد مفاصل و‌ عضلات موثر است.

قایق کوچکی در دریاچه مهارلو

عکاس: نامشخص

دریاچه فصلی مهارلو در فصل تابستان آب بسیاری ندارد و در اثر بارندگی‌‌های پاییز و زمستان، آب دریاچه بالا می‌آید؛ از همین رو از پاییز تا اواسط اردیبهشت را می‌توان بهترین زمان بازدید از آن دانست.

مجسمه شاپور اول

  • فاصله: ۱۳۸ کیلومتر - دو ساعت
  • آدرس: استان فارس، ۳۰ کیلومتری شمال کازرون، چهار کیلومتری تنگه چوگان (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

مجسمه شاپور اول

عکاس: Garegin Hambardzumyan

مجسمه شاپور اول تنها مجسمه باقی‌مانده از ایران باستان است که هنر سنگ‌تراشی عصر ساسانی را به رخ می‌کشد. دو کتیبه سنگی از دوره پهلوی در دهانه غار وجود دارد که به ترجمه کتیبه شاپور در نقش رجب و همین طور برپاسازی مجسمه به دست ارتش در سال ۱۳۳۶ می‌پردازد.

این اثر تاریخی که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، در دهانه یک غار قرار دارد که مهم‌ترین غار گردشگری استان فارس محسوب می‌شود. برای رسیدن به غار باید از ۲۳۰ پله بالا بروید تا بتوانید مجسمه باعظمت شاپور اول، شاه مقتدر ساسانی را ببینید که بخش‌هایی از آن در طول تاریخ از بین رفته؛ اما همچنان اوج هنرمندی مجسمه‌سازان دوران باستان در آن مشهود است.

پرفسور رومن گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی احتمال داده است که آرامگاه شاپور اول نیز در این غار باشد. جالب اینکه چند سال پس از طرح این تئوری، اسکلت یک انسان در دالان‌های غار کشف شد که روی آن لایه‌ای از رسوب قرار داشت.

شهر باستانی دارابگرد

  • فاصله: ۲۵۰ کیلومتر - سه ساعت
  • آدرس: استان فارس، ۶ کیلومتری جنوب داراب، کنار جاده جدید داراب - شیراز (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

شهری باستانی به شکل مدور

عکاس: نامشخص

شهر تاریخی دارابگرد که در قدیم به دارابجرد معروف بود، با قدمتی بالغ بر ۲۵۰۰ سال، نخستین پایتخت سلسله ساسانیان و از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان محسوب می‌شود. دارابگرد شاید نخستین شهر مدوری باشد که به دست داریوش هخامنشی برپا شده است؛ هرچند که برخی روایات تاریخی، داراب، پسر بهمن، پسر اسفندیار کیانی را بنیان‌گذار آن دانسته‌اند.

این شهر بر اساس شهرهای قدیم بین‌النهرین باستان طراحی و ساخته شده و هنوز بناهایی از جمله کاخ و قلعه حاکم شهر، بر فراز قله میانی به جا مانده است. محیط این شهر که با دیوارهایی ممحصور بوده، به حدود ۶ کیلومتر می‌رسید و برای حفاظت از شهر خندقی دور آن حفر شده بود.

گنبد نمکی دارابگرد در وسط دشت سرسبز و پهناور داراب قرار دارد که دیواری حلقوی آن را در بر گرفته است. دو آتشکده ساسانی در مجاورت یکدیگر در این محل وجود دارد که ساختاری مشابه سایر آتشکده‌های ساسانی دارند و به‌شکل چهارطاقی با گنبد مدور هستند.

کاخ اردشیر بابکان

  • فاصله: ۱۰۴ کیلومتر - یک ساعت و ۳۰ دقیقه
  • آدرس: جاده شیراز به فیروزآباد، بعد از قلعه دختر فیروزآباد (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

عمارتی باستانی در دشتی سرسبز

عکاس: محمد محمدی

کاخ اردشیر بابکان که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، حدود ۱۸۰۰ سال قدمت دارد. این بنا یکی از ارزشمندترین آثار به‌جامانده از دوره ساسانی است که به اعتقاد برخی باستان‌شناسان کاخ نبوده و جزو آتشکده‌های بزرگ آن زمان بوده است. از آنجا که این عمارت در مجاورت یک برکه آب ساخته شده است، احتمال کاربری آن به‌عنوان آتشکده افزایش می‌یابد.

بقایای یک عمارت آجری تاریخی

عکاس: مارکو کانتارینی

کاخ اردشیر بابکان یا آتشکده فیروزآباد، نخستین بنای دوره ساسانی محسوب می‌شود که ایوان، طاق و گنبد در آن به کار رفته است. تزیینات گچبری در نقاط مختلف این عمارت تاریخی، تالارها و راهروهای تودرتو، چهار تالار گنبددار، به‌کارگیری خیشخان (باد پیچ) برای جریان هوا در تالارها و اتاق‌ها و... تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های این کاخ دیدنی است.

جنگل بناب ارسنجان

  • فاصله: ۱۳۴ کیلومتر - یک ساعت و ۳۰ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، بزرگراه مرودشت - سعادت شهر، بزرگراه سعادت شهر - ارسنجان (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

جنگلی کوهستانی

منبع عکس: سایت مسافر سلام

جنگل بناب یا جنگل ارسنجون به‌لطف مناظر بدیع و دل‌انگیزی که دارد، برای گردشگران شیراز گزینه‌ای ایدئال است تا به بهانه استراحت نیز که شده ساعتی را در این طبیعت زیبا توقف کنند و روح و جان خود را صیقل دهند. جنگل بناب در باریکه جنوبی سلسله جبال زاگرس قرار دارد و آب‌وهوای معتدل آن باعث شده است که در فصول مختلف سال حتی پاییز و زمستان از سوی گردشگران مورد بازدید قرار بگیرد. جنگل بناب در فاصله دو شهرستان ارسنجان و پاسارگاد قرار دارد و جاده‌ آسفالتی از وسط جنگل می‌گذرد.

قلعه دختر (فیروزآباد)

  • فاصله: ۱۰۰ کیلومتر - یک ساعت و ۲۵ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، فیروزآباد، ۶ کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

بقایای سازه ای تاریخی در شیراز

عکاس: احسان رجبی

قلعه دختر در دامنه کوهی مشرف به جاده فیروزآباد به شیراز قرار دارد و گفته می‌شود که اردشیر ساسانی این قلعه را احتمالا در اواخر دوره اشکانیان ساخته‌ است. روایت‌های متفاوتی درباره اسم این قلعه وجود دارد، نظیر اینکه به‌دلیل مسیر بسیار سخت و دست‌نیافتنی‌اش، به آن قلعه دختر می‌گفتند یا آن را به آناهیتا، خدای آب، متعلق می‌دانستند و به همین دلیل این نام را برای آن برگزیده بودند.

بقایای سازه ای تاریخی

عکاس: فردوس همتی

این قلعه، موقعیت استراتژیکی دارد و از سه طرف با تنگه احاطه شده است. ضمن اینکه قلعه مذکور به سبک معماری ساسانی با مصالحی چون سنگ لاشه و گچ  در سه طبقه و به‌صورت پلکانی ساخته شده است و از همین رو شاهکاری از معماری و مهندسی آن دوران به حساب می‌آید. سه فضای اصلی آن شامل تاسیسات نگهبانی و آب‌انبار، حیاطی با اتاق‌های اطراف آن و ایوان و گنبدخانه‌ای باشکوه می‌شود.

تخت جمشید

  • فاصله: ۶۰ کیلومتر - ۵۰ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، مرودشت، ۱۱ کیلومتری شمال شرق مرودشت (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

پلکان ورودی تخت جمشید

منبع عکس: خبرگزاری مهر

تخت جمشید یادگار پادشاهان هخامنشی و از مهم‌ترین اسناد تاریخ تمدن جهان است که قدمت آن به ۲۵۰۰ سال پیش می‌رسد. این اثر که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و از نظر معماری و ساختار، شاهکاری در جهان به شمار می‌رود، میزبان جشن‌های بسیاری در اوج شکوهش بوده است.

تخت جمشید یا پرسپولیس، یکی از شهرهای باستانی ایران در ۱۰ کیلومتری شمال شهر مرودشت است که بنای اولیه آن به دست داریوش بزرگ روی صخره‌ای در دامنه کوه رحمت گذاشته شد. این شهر در سالیان متمادی توسط سایر پادشاهان هخامنشی نظیر خشایارشا گسترش یافت و به‌عنوان پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی استفاده می‌شد.

تخت جمشید، از دیدنیهای اطراف شیراز در زمستان، شامل بخش‌ها و کاخ‌های متعددی است که از آن جمله می‌توان به دروازه ملل، کاخ آپادانا، کاخ اختصاصی داریوش (تچر)، کاخ هدیش، کاخ ملکه، موزه تخت جمشید، کاخ سه دری، خزانه و غیره اشاره کرد.

پاسارگاد

  • فاصله: ۱۳۸ کیلومتر - یک ساعت و ۴۴ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، شهرستان پاسارگاد (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

مقبره کوروش در شب

عکاس: نامشخص

مجموعه تاریخی پاسارگاد شیراز، یکی از آثار ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو است که به‌دلیل وجود مقبره کوروش بزرگ در آن، از مشهورترین جاذبه‌های تاریخی ایران به حساب می‌آید. این مکان باستانی به‌عنوان نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی شناخته می‌شود و مورخان یونانی و رومی، آن را بیشتر ساخته و پرداخته کورش دانسته‌اند. این مجموعه از بخش‌های مختلفی نظیر کاروانسرای مظفری، کاخ اختصاصی، کاخ بارعام، مجموعه باغ ایرانی، کاخ دروازه، سنگ دروازه، برج سنگی، تل تخت و محوطه مقدس تشکیل شده است که فرصت آشنایی بیشتر با تاریخ این مرزوبوم را برای گردشگران فراهم می‌کند.

بی‌شک برجسته‌ترین بخش پاسارگاد، آرامگاه کورش بزرگ است که در سال ۱۸۲۰ به‌عنوان آرامگاه این پادشاه مقتدر ایرانی شناسایی شد‌ و چون گوهری در میان دشت می‌درخشد.

نقش رستم

  • فاصله: ۶۷ کیلومتر - ۵۵ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، شمال شهرستان مرو دشت، روستای زنگی آباد (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

کعبه زرتشت در نقش رستم

عکاس: نامشخص

نقش رستم یکی از محوطه‌های باستانی منحصربه‌فرد متشکل از سازه‌ها و گوردخمه‌هایی در دل صخره‌ای بزرگ و باشکوه است که به محل دفن بزرگ‌ترین پادشاهان ایرانی، داریوش کبیر، داریوش دوم، اردشیر اول و خشایار شاه اختصاص دارد.

در این جاذبه معروف شاهد آثار حجاری متعددی از دوره ایلامی تا ساسانی خواهید بود. قرارگیری آثار باستانی از سه دوره تاریخی برجسته در کنار نیز، وجه تمایز نقش رستم با سایر جاذبه‌های تاریخی فارس است؛ ضمن اینکه سنگ‌نگار‌ه‌های بی‌نظیری از نبرد شاهان ساسانی نیز در این مجموعه به‌چشم می‌خورد.

کتیبه های نقش رستم

عکاس: نامشخص

کعبه زرتشت، یک بنای تاریخی مکعبی‌شکل در این محوطه است که وجود کتیبه‌ها و حجاری‌ها، نوع معماری و غیره، موجب شده روایت‌های مختلفی درباره کاربری آن در دوره‌های مختلف تاریخی وجود داشته باشد.

نقش رستم در فاصله اندکی از تخت جمشید قرار گرفته و می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و بازدید از هر دو جاذبه دیدنی را در برنامه‌ خود بگنجانید.

نقش رجب

  • فاصله: ۶۷ کیلومتر - ۵۵ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، مرودشت، جاده مرودشت - سارویی (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

نقش برجسته باستانی

منبع عکس: سایت پرشیا ادوایزر تراول

نقش رجب یکی دیگر جاذبه‌های تاریخی استان فارس است که مثل تخت جمشید و نقش رستم، ارزش تاریخی بسیاری دارد؛ به‌خصوص که تعدادی از باشکوه‌ترین نقش‌برجسته‌های ایران را در خود جای داده است. این نقش‌برجسته در دامنه کوه رحمت کنده شده است و به سه مجلس مهم شاهان ساسانی شامل مجلس شاپور و درباریان، مجلس تاج‌گذاری اردشیر بابکان، مجلس تاج‌گذاری شاپور اول و نیز کتیبه کرتیر اختصاص دارد.

این محل تاریخی فقط سه کیلومتر با تخت جمشید فاصله دارد و می‌توانید در کنار تخت‌جمشید و نقش رستم، بازدید از نقش رجب را نیز در برنامه خود بگنجانید.

پیست اسکی پولادکف سپیدان

  • فاصله: ۱۱۸ کیلومتر - یک ساعت و ۵۰ دقیقه
  • آدرس: استان فارس، کیلومتر ۱۵ جاده سپیدان به آبشار مارگون (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

پیست اسکی پولادکف سپیدان یکی از پیست‌های بین‌المللی ایران به شمار می‌رود که طرفداران ورزش‌های برفی می‌توانند یک روز پرهیجان و فراموش‌نشدنی را در آن تجربه کنند. ضمن اینکه در طول مسیر انواع تیوب و لاستیک در سایزهای مختلف به فروش می‌رسند و می‌توانید با خرید آن، سرسره‌بازی مهیجی با تیوب داشته باشید. با استفاده از تله کابین و تله اسکی نیز می‌توانید خود را به قله برسانید. اسنوموبیل‌های پرسرعت، هتل پولاد کف، پارکینگ، موتور برفی و... از دیگر امکانات این مجموعه هستند.

مجموعه تفریحی سپیدان، به‌صورت چهار فصل فعالیت می‌کند؛ به‌نحوی که در اواخر بهار و تابستان می‌توانید از طبیعت سرسبز، اسکی روی چمن، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های آبی لذت ببرید و در فصول سرد سال به شرط بارش برف کافی، به اسکی بپردازید.

پیست اسکی

عکاس: سینا اسکندری

اگر تاکنون به شیراز سفر کرده‌اید و تجربه بازدید از هر یک از این جاذبه‌ها را داشته‌اید، در پایین این مقاله از کجارو می‌توانید از نظر و تجربه خود برای مخاطبان ما بگویید.

عکس کاور: وحید دژام‌پور

پرسش‌های متداول

اطراف شیراز کجا بریم؟

برای سفر یک روزه اطراف شیراز به تخت جمشید، مجموعه جهانی پاسارگاد، نقش رجب، نقش رستم، دشت ارژن، روستای قلات، تنگ رغز، تنگ بستانک، دریاچه سد تنگاب، دریاچه مهارلو، تنگ تیزاب و آبشار مارگون بروید.

جاهای دیدنی اطراف شیراز در پاییز کدامند؟

قلعه دختر (فیروزآباد)، جنگل بناب ارسنجان، کاخ اردشیر بابکان، شهر باستانی دارابگرد، مجسمه شاپور اول و دریاچه مهارلو جاهای دیدنی اطراف شیراز در پاییز هستند.

کدام منطقه به بهشت گمشده شیراز معروف است؟

تنگ بستانک، منطقه‌ای کاملا کوهستانی با کوه‌های مرتفع و سربه‌فلک‌کشیده در پنج کیلومتری کامفیروز از توابع مرودشت است که بین گردشگران و طبیعت‌گردان حرفه‌ای با نام بهشت گمشده شیراز شناخته می‌شود.

علت رنگ صورتی دریاچه مهارلو چیست؟

در اثر رشد نوعی جلبک در آب آن، رنگ آب به صورتی درمی‌آید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه