زیباترین مساجد ترکیه را بشناسید

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
زیباترین مساجد ترکیه را بشناسید

مساجد در ترکیه اماکنی فراتر از عبادتگاه مسلمانان هستند. مسجدهای ترکیه زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند که توجه هر گردشگری را جلب می‌کنند.

مساجد ترکیه زیبا و باشکوه هستند. زیبایی و شکوه هنر اسلامی را می‌توانید در معماری و تزیینات مسجدها ببینید. از فضای داخلی مزین و باشکوه گرفته تا نماهای چشم‌نواز فضای بیرونی، این مسجدهای زیبا بخش‌های مختلفی دارند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست و به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند.

در ادامه، تعدادی از زیباترین مساجد ترکیه را معرفی می‌کنیم. در جریان سفر خود می‌توانید برای بازدید از آن‌ها وقت بگذارید و از تماشای زیبایی آن‌ها لذت ببرید.

مسجد Sancaklar

زیباترین مساجد ترکیه

مسجد Sancaklar جدیدترین مسجد این فهرست محسوب می‌شود. از نظر زیبایی معماری، بسیار چشم‌نواز است. طراحی آن را معمار مشهور ترکیه، Emre Arolat، انجام داده است. معماری مسجد از قوانین کلاسیک معماری مساجد پیروی نمی‌کند. فضایی مینی‌مال دارد در عین حال فضای معنوی مسجد را به‌خوبی حفظ کرده است. این مسجد در سال ۲۰۱۵ جایزه‌ی بنای مذهبی سال را از آن خود کرد. ساخت‌وساز آن در سال ۲۰۱۲ به پایان رسیده است. این مسجد در یکی از محله‌های شهر استانبول قرار دارد.

مسجد شاکرین

زیباترین مساجد ترکیه

مسجد شاکرین مسجدی در بخش آسیایی شهر استانبول است. این مسجد نمای بیرونی مدرن و فضای داخلی بسیار زیبایی دارد. طراح آن Zeynep Fadillioglu نام دارد و اولین زنی است که در ترکیه مدرن، مسجدی را طراحی کرده است. موتیف‌های تزیینی و لوستر جذاب و منحصربه‌فردی که شبیه به قطره آب است، دست به دست هم داده‌اند تا مسجد شاکرین به یکی از زیباترین مساجد ترکیه تبدیل شود. این مسجد دو مناره ۳۵ متری هم دارد. معماری آن کاملا مدرن و البته برای مسجد، غیرمعمول است.

مسجد سلطان احمد

زیباترین مساجد ترکیه

مسجد سلطان احمد یکی از شناخته شده ترین مساجد ترکیه است. این مسجد را با نام مسجد آبی می‌شناسند. مسجد آبی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول است و مشرف به منطقه قدیمی شهر قرار دارد. ساخت این مسجد در سال ۱۶۱۶ به پایان رسیده است. دستور ساخت آن را سلطان احمد اول صادر کرده است تا شکوه سلطنت عثمانی را نشان دهد.

به خاطر وجود کاشی‌های آبی ‌رنگ این مسجد را مسجد آبی نامیده‌اند. مسجد آبی در نزدیکی تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های استانبول واقع شده است؛ از جمله موزه ایا صوفیه و کاخ توپقاپی.

مسجد قوجاتپه

زیباترین مساجد ترکیه

مسجد قوجاتپه بزرگ‌ترین مسجد در آنکارا است. این مسجد بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۷ ساخته شده است. این مسجد را تقریبا از هر نقطه پایتخت ترکیه می‌توان دید و در محله‌ای هم‌نام با اسم مسجد قرار دارد. این مسجد بزرگ برای حدود ۲۴ هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

مسجد قوجانتپه یک گنبد مرکزی و چهار نیم‌گنبد در اطراف آن دارد. سبک تزیینات داخلی آن به سبک تزیینات کلاسیک دوره عثمانی است. این مسجد علاوه بر اینکه عبادتگاه مسلمانان است، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنکارا برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری است.

مسجد سلیمانیه

زیباترین مساجد ترکیه

مسجد سلیمانیه در دوران عثمانی ساخته شده است. سلطان سلیمان دستور ساخت این مسجد را داده و دومین مسجد بزرگ استانبول است. ساخت این مسجد در سال ۱۵۵۷ توسط معمار مشهر عثمانی یعنی معمار سنان به پایان رسید. تزیینات و معماری آن ترکیبی از سبک‌های اسلامی و المان‌های معماری بیزانس است. مسجد سلیمانیه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ و معماری هستید، بازدید از این مسجد را از دست ندهید.

مسجد عبدالحمید خان

مسجد عبدالحمیدخان چهارمین مسجد بزرگ ترکیه است. این مسجد بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۱ ساخته شد. مساحت این مسجد در حدود ۳۶۰۰ مترمربع است. این مسجد باشکوه روی چهار ستون ساخته شده است و ۳۲ طاق گنبدی دارد. ظرفیت این مسجد زیاد است و برای حدود ۲۰ هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

مسجد سلیمیه

زیباترین مساجد ترکیه

یکی دیگر از شاهکارهای بزرگ و ارزشمند و باشکوه معمار سنان، مسجد سلیمیه است. این مسجد به دستور سلطان سلیم دوم ساخته شده است و ساخت آن بین سال‌های ۱۵۶۹ تا ۱۵۷۵ ادامه داشته است. مسجد سلیمیه یکی از باشکوه‌ترین آثار معماری اسلامی است. این اثر در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۲۰۱۱ در جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در پاریس وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.

مسجد جدید

زیباترین مساجد ترکیه

مسجد جدید که در ترکیه به نام Yeni Cami شناخته می‌شود، یکی از نمادین‌ترین سازه‌های استانبول است. این مسجد مشرف به گلدن هورن یا خلیج شاخ طلایی واقع شده است. ساخت مسجد بین سال‌های ۱۶۶۰ تا ۱۶۶۵ طول کشیده است. این مسجد سلطنتی عثمانی با ۶۶ طاق زیبا و کاشی‌های زیبایی که نمای داخلی آن را مزین کرده است، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استانبول است. فرصت بازدید از این مسجد زیبا را از دست ندهید.

مسجد بزرگ بورسا

زیباترین مساجد ترکیه

بورسا قبلا یکی از پایتخت‌های امپراتوری عثمانی بود. به همین دلیل این شهر سازه‌های تاریخی متعددی دارد که یکی از آن‌ها مسجد جامع است. این مسجد در بین آثار تاریخی این شهر می‌درخشد. این مسجد به دستور سلطان بایزید اول بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ میلادی ساخته شده است. این مسجد به سبک معماری سلجوقی ساخته شده است و معماری چشم‌نوازی دارد.

مسجد فاتح

زیباترین مساجد ترکیه

این مسجد را به افتخار سلطان محمد فاتح، مسجد فاتح نامیده‌اند. مسجد فاتح بین سال‌های ۱۴۶۳ تا ۱۴۷۰ ساخته شده است. بعدا در سال ۱۷۷۱، بعد از زلزله یک بار بازسازی شده است. مسجد فاتح بخشی به‌عنوان مدرسه علوم اسلامی دارد. این مدرسه را ملا علی قوشچی، منجم ایرانی ساخته است.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه