چطور یک روز را در مهم‌ترین جاهای دیدنی یزد گردش کنید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
چطور یک روز را در مهم‌ترین جاهای دیدنی یزد گردش کنید

بازدید از همه جاهای دیدنی یزد مطمئناً بیش از یک روز زمان می‌برد، هرچند در این مقاله به علاقه‌مندان می‌گوییم که چطور در عرض یک روز بهترین گردش را در یزد داشته باشند.

یزد یکی از برترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود. مارکوپولو هنگامی‌که در قرن سیزدهم به این شهر سفر کرده بود، از آن به‌عنوان شهری زیبا و باشکوه یاد کرد و اکنون نیز همچنان با جاذبه‌های متعددش، جذاب و دیدنی است. شهر یزد در ۲۷۰ کیلومتری جنوب‌شرق اصفهان واقع شده و در گذشته مرکز مهمی برای مذهب زرتشتی بوده است. این شهر به‌دلیل معماری تاریخی ارزشمند و بافت سنتی دست نخورده‌اش در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. جالب است بدانید که قدمت یزد به دوران ساسانیان باز می‌شود و بزرگ‌ترین شبکه‌ی قنات دنیا در شهر یزد وجود دارد. بارزترین ویژگی شهر، معماری خاص آن است. قنات‌ها، بادگیرها، مناره‌ها و گنبدها از مشخص‌ترین جنبه‌های ظاهری معماری شهر به شمار می‌روند. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم چطور یک روز خود را در این خطه از ایران سپری کنید.

برنامه گشت و گذاری که در ادامه می‌خوانید، پیشنهادی برای گردش یک روزه در این شهر است و قطعا در این فرصت کوتاه، نمی‌توان به تمام دیدنی های یزد سر زد. اگر مایل هستید روزهای بیشتری در یزد بگذرانید و برنامه‌سفرتان را به کمک تور تنظیم کنید، تورهای متنوع یزد از آژانس‌های مختلف را در کجارو ببنید. امکان مقایسه قیمت و امکانات تورها در کنار هم، در کمترین زمان به شما کمک می‌کند تا تور دلخواه‌تان را با هزینه کمتری بخرید.

صبح، گشت‌و‌گذار در منطقه‌ قدیمی یزد

جاهای دیدنی یزد

منطقه‌ی قدیمی یزد مملو از ساختمان‌های خشتی و کوچه‌ است که در سراسر شهر می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. در این منطقه می‌توانید یکی از بارزترین ویژگی معماری یزد یعنی بادگیرها را ببینید که تقریباً روی پشت‌بام همه خانه‌ها وجود دارد. از این بادگیرها برای گرفتن جریان باد و خنک کردن فضای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. باغ دولت آباد در این منطقه قرار دارد و در اواخر دوره‌ی افشاریه و در سال ۱۱۶۰ ه‍.ق توسط محمد تقی خان بافقی احداث شد. بادگیر عمارت آن با ارتفاع ۳۳٫۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است. باغ اطرافش نیز با طراحی متقارن نمایی از باغ‌های سنتی ایرانی را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. یک کافی شاپ در این محل وجود دارد که می‌توانید خود را به یک فنجان چای یا قهوه مهمان کنید.

یادتان باشد که هوای یزد در طول تابستان بسیار سوزان است،‌ پس برای اجتناب از آفتاب صبحگاهی باید در ساعات اولیه‌ی صبح گشت‌و‌گذار خود را شروع کنید.

اگر به یزد سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی یزد را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

ناهار، صرف یک وعده غذای سنتی ایرانی

جاهای دیدنی یزد

بعد از بازدید از باغ دولت آباد،‌ یک تاکسی بگیرد تا در عرض پنج دقیقه شما را از خیابان امام خمینی به میدان بهشتی برساند. در اینجا رستوران بهارستان واقع شده است که بهترین غذاهای ایرانی را سرو می‌کند و خورشت‌ها جزو بهترین گزینه‌های آن به شمار می‌روند. در واقع خورشت قیمه که با لپه و گوشت و لیموعمانی تهیه می‌شود، می‌تواند بهترین انتخاب در این رستوران باشد. با ورود به این رستوران انتظار دکوراسیون مدرن و خاصی را نداشته باشید، بااین‌حال صرف یک وعده غذای عالی می‌تواند انرژی لازم برای بقیه‌ی روز را برای شما فراهم کند.

بعدازظهر، آشنایی با تاریخ مذهب زرتشتی در آتشکده

جاهای دیدنی یزد

بعد از صرف ناهار می‌توانید با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به معبد زرتشتیان بروید که در خیابان آیت‌الله کاشانی قرار دارد. دومین جمعیت بزرگ زرتشتیان در این شهر زندگی می‌کنند و آتشکده زرتشتیان یکی از جاهای دیدنی یزد است که باید در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید. ساختمان اصلی آتشکده بر ارتفاعی حدود ۲۱ متر از زمین و در میان حیاط بزرگی که درختان همیشه سرسبز سرو و کاج آن را پوشانده، قراردارد. نگاره فروهر و سرستون‌های سنگی آن زیبایی ویژه‌ای بدان بخشیده و روبه‌روی این بنا حوض آبی قرار دارد. گفته می‌شود، آتشی که درون این آتشکده می‌سوزد، بیش از ۱۵۰۰ سال روشن مانده‌ است. تعداد زیادی از گردشگرانی را خواهید دید که برای تماشای این آتش از پشت صفحه‌ی شیشه‌ای جمع شده‌اند. ورود به این نیایشگاه همیشه برای بازدیدکنندگان با آدابی همراه بوده ‌است؛ از جمله پاکیزگی زنان و مردان و اینکه مردان باید برای ورود با کلاه سفید و زنان با روسری سفید و لباس رنگ روشن و بدون کفش وارد شوند.

عصر، بازدید از زورخانه

جاهای دیدنی یزد

در ادامه می‌توانید با تاکسی در عرض ۱۰ دقیقه یا با پیاده‌روی ۲۰ دقیقه‌ای به میدان امیر چخماق برسید و به دیدن زورخانه‌ی صاحب‌الزمان بروید که تجربه‌ای فوق‌العاده برایتان رقم می‌زند. این زورخانه‌ در واقع آب‌انبار پنج بادگیر امیرچخماق است که در مجموعه‌ی تاریخی امیرچخماق واقع شده است و به دوره‌ی ایلخانی (اواخر قرن ۹ هجری قمری و با قریب به ۵۰۰ سال قدمت) تعلق دارد، علاوه بر معماری و قدمت این بنا، حس‌و حال داخل این مجموعه خاطره‌ای خوش برایتان باقی می‌گذارد.

زورخانه، ورزش باستانی ایرانی است که ورزشکاران مرد در گودی گردی می‌ایستند و شخصی که به آن مرشد می‌گویند، با ضرب‌آهنگ و ریتمی که می‌زند و اشعاری که از حافظ و شاهنامه می‌خواند، شور خاصی به ورزشکاران می‌دهد. این ورزش تلفیقی از تمرین با وزنه‌ها و آموزش نظامی و ورزشی است. علاوه بر این ورزشکاران در اینجا جوانمردی و درس‌های معنوی را نیز یاد می‌گیرند. تماشای این ورزش در زورخانه‌ی صاحب‌الزمان برای زنان و مردان آزاد است و از آنجا که این امکان اغلب در سایر زوخانه‌های کشور میسر نیست، گردشگران می‌توانند نهایت استفاده را از این فرصت ببرند.

شب، گردش در مجموعه امیرچخماق

جاهای دیدنی یزد

برای گردش در مجموعه امیرچخماق مجدداً به خیابان امام خمینی برگردید. مجموعه‌ی امیرچقماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار است که قدمت‌شان به دوره تیموریان می‌رسد. میدان امیرچقماق، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود. تکیه‌ی سه طبقه‌ی امیرچخماق یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های در نوع خود در ایران است که ردیف‌هایی از ایوان‌های متقارن زیبایی خاصی به آن داده‌اند، به‌خصوص هنگام شب که نورپردازی این مجموعه روشن می‌شود. میدان امیرچخماق معمولا مملو از رفت‌و‌آمد و شور زندگی است و می‌توان مردم محلی را دید که به تماشای بازی فوتبال نوجوانان (بازی ملی ایرانی‌ها) نشسته‌اند. با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به‌سمت شمال موزه‌ی یزد به رستوران ملک‌التجار خواهید رسید که با سرو غذای سنتی یزد یعنی کوفته در خدمت مشتریان است. بعد از اینکه دلی از عزا درآورید، با ۱۵ دقیقه‌ پیاده‌روی به هتل داد یزد می‌رسید که اتاق‌های آن دور یک حیاط مرکزی ساخته شده است و می‌توانید اقامتی به‌یادماندنی در این هتل داشته باشید.

برای رفتن به این شهر زیبا و بازدید از طبیعت بی‌نظیرش می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد یزد را در کجارو جستجو کرده و تهیه کنید، چراکه جستجوی آسان و تنوع قیمت بلیط‌ها از ده‌ها فروشنده معتبر، به شما این امکان را می‌دهد تا ارزان‌ترین بلیط به مقصد مورنظرتان را پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه