۱۰ شهر زیبای گرجستان را بشناسید

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
۱۰ شهر زیبای گرجستان را بشناسید

گرجستان کشوری با طبیعت بی‌نظیر و بکر است و شهرهای کوچک زیادی دارد که شاید زیبایی طبیعی آن‌ها کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. زیباترین شهرهای این کشور را بشناسید.

گرجستان کشوری با طبیعت شگفت‌انگیز، شهرهای قرون وسطایی، غذاهای خوشمزه، یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا و مردم مهمان‌نواز است. با این توصیف، تعجب‌آور نیست که این کشور نظر بسیاری از گردشگران را جذب می‌کند و تور گرجستان هم در ایران و هم سایر کشورها یکی از تورهای پرطرفدار برای علاقه‌مندان به طبیعت و همچنین تاریخ است. اما گرجستان فقط تفلیس نیست و شهرهای زیبای بسیاری دارد که باید بشناسید. اگر شما هم یکی از این گرشگران هستید، در ادامه همراه ما باشید تا ۱۰ شهر زیبای گرجستان را البته در کنار تفلیس به شما معرفی کنیم. 

هر زمانی که قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید تور ارزان گرجستان را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

متسختا (Mtskheta)

متسختا گرجستان

متسختا یکی از مشهورترین شهرهای گرجستان است که پایتخت سابق این کشور بود و فقط ۲۰ دقیقه با ماشین از تفلیس فاصله دارد. متسختا یکی از اولین جاهایی است که گرجی‌ها مهمانان خود را به آنجا می‌برند. این شهر حدود ۳ هزار سال قبل شکل گرفته و جاذبه اصلی آن، کلیسای جامع سوتیتسخولی (Svetitskhoveli Cathedral) است. این شاهکار معماری که متعلق به قرون وسطی است، به‌عنوان محل دفن خرقه مسیح شناخته می‌شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

گوری (Gori)

گوری گرجستان

گوری به دلیل اینکه محل تولد استالین است، شهرت دارد

گوری یکی دیگر از شهرهای نزدیک پایتخت است. اسم این شهر از کلمه‌ای گرجی به معنی «تپه» یا «پشته» گرفته شده است. گوری در بزرگراه اصلی این کشور که شرق و غرب گرجستان را به هم وصل می‌کند، قرار دارد. این شهر به خاطر اینکه محل تولد جوزف استالین، رهبر شوروی سابق است، شهرت دارد. اینجا می‌توانید از خانه موزه او دیدن کنید، جایی که دوران کودکی استالین در آن گذشته و حتی کالسکه‌های شخصی‌اش نیز آنجا قرار دارد.

کوتایسی (Kutaisi)

کوتایسی گرجستان

کوتایسی نیز مثل متسختا قبلا پایتخت این سرزمین بوده و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان محسوب می‌شود. کلیسای جامع باگراتی (Bagrati Cathedral) این شهر که متعلق به قرن ۱۱ میلادی است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این کلیسا در دوران حکمرانی پادشاه باگرات سوم ساخته شده است. در طول حملات مختلف به کوتایسی، این شهر چندین بار تخریب شده و در سال ۲۰۱۲ نیز به‌طور کامل بازسازی شد. در کنار کلیسای جامع باگراتی، صومعه گلاتی (Gelati Monastery) واقع شده که در سال ۱۱۰۶ توسط پادشاه دیوید چهارم ساخته شده است. از لحاظ تاریخی، اینجا یکی از اولین مراکز فرهنگی بوده و به‌عنوان یکی از اولین موسسات آموزشی دولتی شناخته می‌شود. 

استپان تسمیندا (Stepantsminda)

استپان تسمیندا گرجستان

دلیل محبوبیت استپان تسمیندا، وجود کلیسای ترینیتی گرگتی  است که در دامنه کوه کازبگی قرار دارد

استپان تسمیندا در ۱۵۷ کیلومتری تفلیس قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۴۰ متر است. این شهر کوچک توسط راهبی به نام استفان، کسی که خانقاهی اینجا ساخت، تاسیس شده است. اسم استپان تسمیندا ترکیبی از دو کلمه  «استفان» و «سنت» است. این شهر در دامنه کوه‌های قفقاز قرار دارد و تنها جاده‌ای که شما را به استپان تسمیندا می‌رساند، چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی دارد. خود شهر برای گردشگران طراحی نشده، اما دلیل محبوبیت زیاد آن، وجود کلیسای ترینیتی گرگتی (Gergeti Trinity Church) است که در دامنه کوه کازبگی (Mount Kazbegi) قرار دارد. 

تلاوی (Telavi)

تلاوی گرجستان

با توجه به یافته‌های باستان‌شناسی، تلاوی از دوران عصر برنز سکونتگاه ساکنان این منطقه بوده و به یک شهر سیاسی و اداری در مرکز منطقه کاختی (Kakheti) تبدیل شده بود. تلاوی مکانی جذاب برای معماران و طراحان است. از زمان شکل‌گیری این شهر پادشاهان کامتتیان، تزارهای روس، پادشاهان رومی و سلاطین گرجی شاهکار معماری‌ای از خود به جا گذاشته‌اند. 

دیوارهای قلعه قدیمی (Dzveli Galavani)، قلعه لرد (Batonis Tsikhe) و درخت چنار ۹۰۰ ساله در میان جاذبه‌های مشهور این منطقه قرار دارد.  

سیگناگی (Sighnaghi)

سیگناگی گرجستان

سیگناگی با تاریخ طولانی خود، گنجینه باستانی، مرکز شهر زیبا و چشم‌اندازهای نفسگیر دره آلازانی (Alazani Valley) هرگز گردشگرانی که از این شهر بازدید کرده‌اند را ناراضی راهی نکرده است. یکی از جاهایی که حتما باید از آن بازدید کنید، صومعه Bodbe  است که در دو کیلومتری سیگناگی قرار دارد. این منطقه، ناحیه‌ مهم مذهبی است، چون آثار سنت نینو، کسی که مسیحیت را به گرجستان آورد در این منطقه قرار دارد. 

بورجومی (Borjomi)

بورجومی گرجستان

بورجومی به خاطر تفرجگاه‌ها و آب‌های معدنی‌اش شهرت دارد. آبی که از سرچشمه می‌جوشد، کمی گرم است و طعم شور و گوگردی دارد آب‌های تولید شده‌ای که در بطری‌ها عرضه می‌شوند، طعم متفاوتی دارند و در مقایسه با آب‌ چشمه‌های اروپایی، گاز بیشتری دارند. این نوشیدنی هنوز هم در کشورهای عضو شوروی سابق پرطرفدار است. 

بورجومی به خاطر تفرجگاه‌ها و آب‌های معدنی‌اش شهرت دارد

علاوه بر چشیدن آب این شهر، اینجا می‌توانید از پارک ملی بورجومی خاراگائولی نیز دیدن کنید. یا اگر به مسائل فرهنگی علاقه بیشتری دارید، به روستا لیکانی در همسایگی بورجومی بروید تا کاخ تابستانی رومانف را ببینید. یکی دیگر از گزینه‌هایی که در شهر بورجومی برای گردشگران وجود دارد، راه آهن بورجومی - باکوریانی است که اهالی گرجستان آن را «کوکوشکا» (Kukushka) می‌نامند؛ اینجا می‌توانید از چشم‌انداز جنگل‌های سرسبز لذت ببرید. در بورجومی ممکن است به پلی که توسط گوستاو ایفل ساخته شده و Tsagveri را به Tsemi متصب می‌کند، برخورد کنید. در سال ۱۹۰۲، رومانف که یکی از اعضای خانواده سلطنتی بود، دستور داد این پل در فرانسه ساخته شود و به گرجستان انتقال یابد.

زوگدیدی (Zugdidi)

زوگدیدی گرجستان

زوگدیدی در ۳۱۸ کیلومتری تفلیس قرار دارد و شهر مرکزی منطقه سامگرلو محسوب می‌شود. به لحاظ تاریخی، این شهر تا سال ۱۸۶۷ پایتخت پادشاهی مینگرلیا بوده است؛ پس از این تاریخ، امپراطوری روسیه این حکومت را برانداخت. زوگدیدی و کاخ دادیانی محل سکونت خاندان سلطنتی مینگرلیا بود.

یکی از مهم‌ترین آثار هنری که در کاخ موزه دادیانی وجود دارد، ماسک مرگ ناپلئون و خرقه مقدس مریم، مادر مسیح است. در زوگدیدی می‌توانید از باغ گیاه‌شناسی، کاخ ملکه و بلوار شهر دیدن کنید. علاوه بر معماری‌های باشکوه شهر، منطقه سامگرلو به خاطر آشپزی و غذاهای منحصر به فردش شهرت دارد. 

مستیا (Mestia)

مستیا گرجستان

برای کسانی که عاشق ماجراجویی، پیاده‌روی و کوهپیمایی هستند، مستیا همان جایی است که باید در گرجستان بروند

مستیا شهر مرکزی منطقه سوانتی (Svaneti region) است. این شهر در ۱۲۸ کیلومتری پایتخت قرار دارد؛ اگر می‌خواهید از تفلیس به زوگدیدی بروید، بهتر است در مستیا توقف کنید و از زیبایی‌های این شهر نیز لذت ببرید. با وجود اینکه پروازهایی از ناتاختاری به فرودگاه ملکه تامار مستیا انجام می‌گیرد، ممکن است در آخرین لحظه به دلیل شرایط بد آب و هوایی پروازتان کنسل شود. 

سوانتی یکی از آرام‌ترین مناطق گرجستان است و توانسته از برج‌های دفاعی قرون وسطایی، سنت و گنجینه‌های خود محافظت کند. برای کسانی که عاشق ماجراجویی، پیاده‌روی و کوهپیمایی هستند، مستیا همان جایی است که باید در گرجستان بروند. سوانتی یکی از زیباترین دریاچه‌ها و فرصت‌های پیاده‌روی و کوهپیمایی را در کل کشور دارا است. 

باتومی (Batumi)

باتومی گرجستان

باتومی شهری ساحلی و مقصد تابستانی مردم محلی است. این شهر در سطح بین‌المللی نیز شهرت و محبوبیت دارد. زنده شبانه پرجنب و جوش، معماری مدرن و طیف گسترده‌ای از غذاهای خوشمزه، از باتومی یک مقصد فوق‌العاده و هیجان‌انگیز برای گردشگران تبدیل کرده است. معمولا تورهایی که به مقصد باتومی برگزار می‌شود، ترکیبی است و می‌توانید با رزرو تور تفلیس - باتومی با یک تیر دو نشان بزنید و از جاذبه‌های هر دو شهر دیدن کنید. جاذبه‌های اصلی شهر همگی در اطراف بلوار قرار دارند که می‌توانید با پای پیاده از تمامی آن‌ها بازدید کنید. شما همچنین می‌توانید با دوچرخه از شهر دیدن کنید.

این فهرست تنها بخشی از زیبایی‌های این کشور را به شما معرفی کرد. شما می‌توانید در کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی گرجستان را مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه