از مراسم آیینی شهرهای ایران بیشتر بدانید

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات شنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
از مراسم آیینی شهرهای ایران بیشتر بدانید

ایران کشوری با چندین قومیت و فرهنگ متفاوت است. هر گوشه از کشور، دارای فرهنگ خاص و آداب و رسوم خاص خود است. مراسم آیینی شهرهای مختلف کشور که در زمان‌های خاصی برگزار می‌شوند، می‌توانند انگیزه سفر به این شهرها باشند تا با یک تیر دو نشان بزنید و هم جاهای دیدنی شهر را ببینید با فرهنگ و رسوم شهر آشنا شوید. در ادامه، اسنپ تریپ به معرفی چند مراسم آیینی در شهرهای مختلف ایران پرداخته است.

مراسم پیرشالیار کردستان

مراسم پیر شالیار

مراسم پیرشالیار در منطقه هورامان کردستان، هرسال دو بار یکی در نیمه زمستان و دیگری در نیمه بهار برپا می‌شود. این جشن که جشنی سه روزه است، به «عروسی پیرشالیار» معروف بوده و درکنار آرامگاه پیرشالیار که از مریدان شیخ عبدالقادر گیلانی بوده، برگزار می‌گردد.

شروع این مراسم روز چهارشنبه است. در صبح روز اول، مراسم با ذبح دام‌های نذری آغاز می‌شود. پس از ذبح، قسمتی از گوشت‌ها را برای تبرک بین مردم پخش می‌کنند و باقی را برای غذای مراسم به داخل خانه پیر انتقال می‌دهند.

غذای مراسم، آش جو یا همان هولوشینه‌تشی است که ۹۵۰ سال پیش در مراسم پیرشالیار پخته می‌شد. حدود ساعت دو تا سه عصر، دف‌نوازی آغاز شده و پیر و جوان با تشکیل حلقه‌های بزرگی به شادی و پایکوبی می‌پردازند. در روز آخر برگزاری مراسم برخلاف دو روز پیشین که مراسم فقط تا عصر برپا بود، مردم تا شب به رقص و آواز می‌پردازند و ساعاتی از شب را نیز در خانه پیر شالیار می‌گذرانند.

مراسم قالی‌شویان کاشان

اسنپ تریپ

آیین سنتی و مذهبی قالی‌شویان فین کاشان در مشهد اردهال واقع در ۴۲ کیلومتری شهر کاشان، هر ساله در دومین جمعه مهرماه (که نزدیک‌ترین جمعه به ۱۱ مهرماه سال‌روز شهادت سلطان‌علی‌بن محمدباقر است) برگزار می‌شود.

این مراسم که قدمتی چند هزارساله دارد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آیین‌های مذهبی ایران شناخته می‌شود، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این مراسم از روز چهارشنبه با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی آغاز می‌شود و تا روز جمعه که به شستن قالی و برگزاری مراسم شام غریبان می‌انجامد، ادامه میابد.

این مراسم یکی از باشکوه‌ترین آیین‌های مذهبی ایران است که سالانه چندین هزارنفر برای شرکت در آن به این منطقه می‌آیند. در سومین روز برگزاری این مراسم که به جمعه قالی شهرت دارد، اهالی این منطقه به‌همراه چوب‌دستی‌هایشان به صحن امامزاده می‌آیند و پس از مراسم سینه‌زنی و سخنرانی، قالی درون بنای امامزاده را برای شستن در نهر شاهزاده حسین بیرون می‌آورند. در تمام مسیر رفت و برگشت از امامزاده تا نهر، مردم حسین حسین گویان چوب‌دستی‌هایشان را تکان می‌دهند. آرامگاه سهراب سپهری شاعر بزرگ ایرانی نیست در همین روستاست.

برای رزرو هتل با تخفیف مناسب در شهر کاشان به هتل های تخفیف دار شهر کاشان بروید.

مراسم گرگیعان اهواز

اسنپ تریپ

مراسم آیینی سنتی گرگیعان یا قرقیعان هرساله در نیمه ماه مبارک رمضان (مصادف با ولادت امام حسن مجتبی (ع)) در مناطق عرب‌نشین استان‌های خوزستان و هرمزگان توسط کودکان این مناطق برگزار می‌شود. این مراسم در سال ۱۳۹۵، به‌عنوان میراث معنوی مردم عرب ایران به ثبت ملی رسید.

در این مراسم، در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان، کودکان لباس‌های محلی خود را پوشیده و با شور و شعف به کوچه پس‌کوچه‌های مناطق عرب‌نشین رفته و با آویختن کیسه‌هایی بر گردن، برای جمع‌آوری عیدی و شیرینی به درب منازل می‌روند. اجرای این مراسم با خواندن شعرهایی به زبان عربی توسط کودکان و پاسخ آن توسط صاحبان منازل همراه است.

جشن سده زرتشتیان یزد

اسنپ تریپ

جشن سده زرتشتیان ایران هرساله در شامگاه روز دهم  یا روز آبان بهمن ماه در مکانی چون روستای چم شهر یزد برگزار می‌شود. جشن سده، بزرگترین جشن آتش و یکی از کهن‌ترین آیین‌های ایران باستان است که در آن تمام زرتشتیان از سراسر ایران و جهان به هم می‌پیوندند و این جشن را برپا می‌کنند. این جشن نمادی برای نشان دادن اهمیت نور، آتش و انرژی است و مقابله با تاریکی و سرمای زمستان است. در این مراسم، مردم بخشی از اوستا را که آتش‌نیایش نام دارد می‌خوانند. پیش از غروب آفتاب، مردم به‌سمت توده هیزمی که از قبل آماده شده می‌روند و افرادی لاله‌های آتش را به‌همراه دارند تا با شعله آن هیزم را آتش بزنند. در تمام طول جشن، آواز و دف‌زنی و پایکوبی ادامه دارد و موسیقی لحظه‌ای قطع نمی‌شود. در پایان و پس از خاموشی آتش، کشاورزان مقداری از خاکستر سده را به نشانه خاتمه سرمای زمستان به کشتزارهای خود می‌برند.

پیش از سفر به یزد برای کم کردن هزینه‌های سفرتان، به صفحه رزرو هتل در یزد بروید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه