با بهترین و معروف ترین سوغاتی های ایران آشنا شوید

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش سه شنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
با بهترین و معروف ترین سوغاتی های ایران آشنا شوید

سوغات شهرهای ایران بهترین یادگاری‌ها در سفر به نقاط مختلف کشور ما هستند. سوغات هر شهر ایران نشان‌دهنده بخشی از فرهنگ و هویت مردم آن منطقه است.

کشور ما ایران با ظرفیت‌های برجسته در گردشگری تاریخی و طبیعی مورد توجه بسیاری از گردشگران در تمام جهان قرار دارد. سوغات ایران و سوغات شهرهای مختلف این کشور نمادی از فرهنگ، اصالت و سنت‌های مردم ایران هستند. با رونق صنعت گردشگری امکان پیشرفت‌ اقتصادی در صنایع دستی و محصولات محلی به وجود می‌آید و ساکنان شهرها و روستاهای دور از پایتخت از امکانات بهتری بهره‌مند خواهند شد.

بخش قابل‌توجه در عرضه سوغات و صنایع دستی شهرهای مختلف، گسترش فرهنگ اصیل مناطق کمترشناخته‌شده میان گردشگران داخلی و خارجی است. هر سوغاتی از یک شهر می‌تواند فرهنگ غذایی یا آداب و رسوم متداول آن شهر را به سایر شهرها و کشورها نشان دهد و پیوندی عمیق بین تمام انسان‌ها در جهان ایجاد کند. بسیاری افراد سوغات شهرهای مختلف را به‌عنوان تحفه و یادگاری به عزیزان خود هدیه می‌دهند تا آن‌ها را در لذت سفر به مناطق مختلف شریک کنند.

سوغات صنایع دستی شهرهای مختلف ایران از ارزشمندترین صنایع دستی در جهان هستند که به دست هنرمندان و صنعتگران ایرانی ساخته می‌شوند. بیشتر این صنایع در جهان نظیر ندارند و از محبوب‌ترین سوغات‌های ایران بین گردشگران خارجی به شمار می‌روند. اگر به آشنایی با سوغات و صنایع دستی شهرهای ایران تمایل دارید، در ادامه با ما همراه شوید. ما در این مقاله معروف ترین و محبوب ترین سوغات ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین و محبوب ترین سوغات شهرهای ایران شامل محصولات فرهنگی، لباس‌های سنتی، انواع خوراکی‌ها و صنایع دستی مخصوص به شهرهای مختلف ایران می‌شوند. سوغات هر شهر بهترین یادگاری از سفر به مناطق مختلف ایران است و گردشگران داخلی و خارجی در سفر به هر منطقه از کشور ما محصولات مورد توجه خود را به‌عنوان سوغات آن منطقه می‌خرند. محصولات هر منطقه از ایران با توجه به خصوصیت‌های اقلیمی، ظرفیت‌های فرهنگی و منابع طبیعی آن تهیه می‌شوند و هر شهر از کشور ما سوغات منحصربه‌فرد و محبوب خود را دارند. با شناخت محصولات طبیعی و آثار هنرمندان هر منطقه از کشورمان می‌توانید بهترین و محبوب ترین سوغات شهرهای ایران را تهیه کنید.

سوغات ایران:

ظروف میناکاری استان اصفهان

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

استان‌های مختلف ایران ویژگی‌های برجسته‌ای در گردشگری دارند. کشور ما با پیشینه غنی در تاریخ و تمدن در طول سال پذیرای مسافران خارجی زیادی است که برای بازدید از بناهای تاریخی و اماکن باستانی به ایران سفر می‌کنند. سوغات استان های مختلف ایران توجه بسیاری از این گردشگران را به خود جلب می‌کند و حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع دستی در شهرهای مختلف ایران، رونق اقتصادی چشمگیر در این زمینه ایجاد خواهد کرد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین سوغات استان های مختلف ایران می‌پردازیم.

سوغات استان های شمالی ایران

انواع صنایع دستی حصیری در ایران

منبع عکس نامشخص

استان‌های گلستان، مازندان و گیلان در شمال ایران و کرانه دریای خزر قرار گرفته‌اند. استان‌های خراسان شمالی در شمال شرقی و اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان نیز در شمال غربی کشور ما قرار دارند. این مناطق از پرترددترین استان‌های ایران هستند که در طول سال مورد توجه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرند.

استان‌های شمالی ایران در جوار دریای خزر، سوغات نزدیک به هم دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. استان گلستان انواع محصولات خوراکی و صنایع دستی مناسب برای خرید سوغات را دارد که از میان آن‌ها می‌توان به انواع زیور آلات، فرش و قالیچه ترکمنی، روسری‌های ترکمنی، ابریشم بافی، نمد ترکمنی و پارچه‌های دستباف اشاره کرد. از میان خوراکی‌های محبوب این منطقه نیز می‌توان عسل طبیعی، رب انار، نان خرمایی، حلوای آوماج، انواع میوه‌ها، سبزیجات تازه و ماهی را نام برد.

کلوچه های فومن سوغات گیلان

کلوچه فومن، عکاس و منبع عکس: ابوذر بذری از خبرگزاری مهر

استان گیلان و به‌خصوص شهر رشت نیز از بهترین مقاصد علاقه‌مندان به سفر به شمال کشور هستند. شهر رشت را در جهان به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین شهرهای ایران می‌شناسند و از آن با عنوان پایتخت غذای ایران یاد می‌شود. همچنین نام این شهر را به‌عنوان شهر خلاق غذا در فهرست جهانی یونسکو ثبت کرده‌اند. برجسته‌ترین سوغات استان گیلان انواع صنایع دست‌ساز حصیری، کلوچه، چای، بادام زمینی، رشته خشکار، ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید، زیتون، نان فطیر حلوایی و انواع مرکبات و میوه‌های تازه هستند.

استان مازندران نیز مانند دیگر استان‌های هم جوار دریای خزر در طول سال مسافران زیادی را میزبانی می‌کند. ماهی سفید، کلوچه، رشته به رشته، لواشک، انواع مربا و ترشی، کماج، مرکبات تازه، برنج، محصولات حصیری، جاجیم، جوراب پشمی و پارچه های سنتی مناطق مختلف این استان،‌ از مهم‌‌ترین سوغات استان مازندران هستند.

چارق دوزی در استان خراسان شمالی

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

در استان خراسان شمالی نیز انواع صنایع دستی و پارچه‌های سنتی تولید می‌شوند. بخش غربی این استان در دشت بزرگ ترکمن صحرا قرار دارد و به همین دلیل ساخت محصولات دستی ترکمنی در این استان نیز رواج دارد. انواع آبنبات، شکر پنیر، قره قروت و صنایع دستباف مانند چاروق از معروف‌ترین سوغات این استان هستند.

در شمال غربی ایران چهار استان اردبیل، آذربایجان غربی، شرقی و زنجان از پر ترددترین مناطق ایران بین گردشگران به شمار می‌روند. آب و هوای عالی و طبیعت چشم‌نواز در مناطق مختلف این استان‌ها مسافران زیادی را در طول سال به شهرهای شمال غربی ایران جذب می‌کنند. این استان‌ها انواع غذاهای لذیذ محلی را دارند که می‌توانید در سفر به این خطه آن‌ها را امتحان کنید.

صنایع دستی چرمی

منبع عکس: خبرگزاری ایلنا، عکاس نامشخص

مرکز استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز، محل زندگی هنرمندان برجسته صنایع دستی کشور ما است. بانوان و دختران این منطقه هنرمندان بافنده فرش و گلیم تبریز، یکی از معروف‌ترین بافته‌های دستی در تمام جهان هستند. تابلوفرش‌های تبریز نیز طرفداران زیادی دارند و از لوکس‌ترین سوغات‌های ایران به حساب می‌آیند. صنایع چرمی تبریز نیز از مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به شمار می‌روند و گردشگران خارجی انواع تولیدات چرمی را به‌عنوان سوغات تبریز خریداری می‌کنند. دیگر صنایع دستی تبریز و استان آذربایجان شرقی شامل ظروف سفال و سرامیک، آثار منبت کاری، محصولات قلم زنی و ورنی بافی می‌شوند.

انواع شیرینی و خشکبار استان آذربایجان شرقی نیز شهرت زیادی دارند که از میان آن‌ها می‌توان قرابیه، نوقا، ریس، قند پنیری، باسلوق، گردو، کشمش و انواع برگه‌های خشک میوه را نام برد.

انواع نقل سوغات ارومیه

منبع عکس: سایت اسمارتیز، عکاس نامشخص

شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی نیز سوغات‌ برجسته و محبوبی دارند. انواع عرقیات سنتی، صنایع دستی چوبی، نقل، حلوای پسته، قالی و قالیچه از معروف‌ترین سوغات این استان هستند. نقل ارومیه را می‌توان معروف‌ترین سوغاتی این شهر دانست که انواع مختلف آن مانند نقل گردویی، نقل بیدمشک، نقل بادامی، نقل زعفرانی و نقل گل محمدی طرفداران زیادی دارند. عرق بیدمشک این شهر نیز بین مسافران و گردشگران بسیار محبوب است.

استان اردبیل دیگر استان شمال شرقی ایران است که گردشگران زیادی در طول سال برای بازدید از زیبایی‌های طبیعت و گشت‌وگذار به این استان سفر می‌کنند. در سفر به اردبیل صبحانه‌های بی‌نظیر این منطقه را از دست ندهید. انواع خوراکی‌های وعده صبحانه با کیفیت بالا از مهم‌ترین سوغات این استان هستند. عسل، خامه، سرشیر، پنیر و کره محلی و همچنین سایر محصولات خوراکی مانند حلوای زنجبیلی، قچکورگی، حلوای سفید، حلوای سیاه، باقلوای پسته، فطیر سنتی و نان برنجی از مهم‌ترین سوغات این استان به شمار می‌روند. آش دوغ اردبیل نیز طرفداران زیادی دارد.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری‌های مهر، تسنیم و صدا و سیما، عکاسان نامشخص

از دیگر سوغات صنایع دستی در استان اردبیل می‌توان به ظروف مسی، نقاشی روی چرم، قالی، گلیم، جاجیم، محصولات قلم زنی، منبت کاری و سفال و همین طور، انواع ورنی بافی و لباس‌های سنتی اشاره کرد. تراش روی شیشه نیز ازسنتی‌ترین هنرها و صنایع دستی این استان است که توسط هنرمندان شیشه در شهرهای مختلف آن انجام می‌شود.

چاقوی سنتی زنجان

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

زنجان را در تمام جهان به‌واسطه چاقوهای معروف آن می‌شناسند. چاقوی زنجان از مهم‌ترین سوغات این استان در میان گردشگران داخلی و خارجی است که انواع مختلفی دارد. در بازارهای سنتی استان زنجان می‌توانید انواع چاقو مانند جیبی، دسته ملیله، آشپزخانه و چاقوهای تزیینی را پیدا کنید. محصولات خوراکی این استان نیز میان مسافران طرفداران زیادی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به نان اردک، انگشت پیچ و سقز اشاره کرد.

از دیگر صنایع دستی زنجان می‌توان میله کاری، چاروق دوزی، مسگری و قالی‌بافی را نام برد. در ملیله کاری انواع ظروف را با ملیله تزیین و به‌عنوان دکوری از آن استفاده می‌کنند. چاروق‌های زنجان نیز بیشتر تزیینی هستند و برای پوشیدن بانوان در مراسم و جشن‌های سنتی استفاده می‌شوند.

سوغات استان های جنوبی ایران

صنایع دستی دریایی

منبع عکس: خبرگزاری راه دانا، عکاس نامشخص

استان‌های جنوبی ایران در جوار یا در نزدیکی خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته‌اند. محصولات و صنایع دستی این استان‌ها با توجه به آب و هوای گرم و شرجی این مناطق تهیه می‌شوند. مردمان جنوب ایران را به خون‌گرمی و مهمان‌نوازی می‌شناسند و گردشگران زیادی در طول سال تمایل به سفر و بازدید از استان‌های جنوبی کشور ما را دارند.

استان هرمزگان در همسایگی خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد و با جزیره‌های زیبا و سوغات منحصربه‌فرد از مسافران زیادی در طول سال پذیرایی می‌کند. محصولات دریایی مانند انواع ماهی، میگو و همین طور مرکبات مخصوص مناطق گرمسیر و خرما از معروف‌ترین سوغات این استان هستند. هم جواری با دریا و انبوه درختان نخل در این استان صنایع دستی دریایی و حصیری را در این خطه پررونق کرده‌اند. صنایع دستی سفالی نیز در بخش‌هایی از استان هرمزگان تولید می‌شوند.

گلیم افشار سوغات خوزستان

گلیم افشار  سوغات خوزستان، منبع عکس: سایت تیشینه، عکاس نامشخص

استان خوزستان از دیگر استان‌های جنوبی ایران است که در جنوب غربی کشور ما قرار دارد. این استان نیز در جوار خلیج فارس است و به‌دلیل قرار گرفتن آن در مناطق جلگه‌ای گرم، محصولات کشاورزی مخصوص مناطق گرمسیر به‌خوبی در این استان به عمل می‌آیند. انواع مرکبات، کلوچه سنتی، خرما، حلوا ارده، حلوای کنجدی، حلوای زردک و شیره خرما از مهم‌ترین سوغات خوراکی این استان هستند. از سوغات صنایع دستی در استان خوزستان نیز می‌توان به جاجیم، گیوه، لنگ، کپو و محصولات قلم زنی، احرامی بافی و گلیم افشار اشاره کرد.

ماهی‌های صید شده در بوشهر

عکاس و منبع عکس: حسین استوار از خبرگزاری مهر

استان بوشهر در همسایگی استان‌های خوزستان و هرمزگان، از دیگر استان‌های جنوبی ایران در جوار خلیج فارس است. بسیاری از ساکنان شهرهای مختلف این استان به کار صیادی مشغول هستند و انواع محصولات دریایی از مهم‌ترین سوغات استان بوشهر به شمار می‌روند. خرما و خارک (خرمای نارس)، از دیگر سوغات خوراکی این استان هستند. صنایع دستی مانند حصیربافی و عبا بافی نیز در شهرهای مختلف استان بوشهر رونق دارند. در سفر به این استان می‌توانید انواع گبه، گلیم، سفال و عبای شتری را به‌عنوان سوغات خریداری کنید.

میوه های گرمسیری سیستان و بلوچستان

منبع عکس: خبرگزاری راه دانا، عکاس نامشخص

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران قرار دارد و از مناسب‌ترین مناطق کشور ما برای کشت انواع میوه‌های گرمسیری به شمار می‌رود. موز، خرما، انبه، نارگیل و بالنگ محبوب‌ترین سوغاتی‌های خوراکی این استان هستند. انواع ادویه‌های محلی نیز در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان تولید می‌شوند. به‌جز محصولات خوراکی انواع آثار صنایع دستی سوغات شهرهای مختلف این استان به شمار می‌روند که از میان آن‌ها می‌توان به تولیدات سوزن دوزی، خامه دوزی، حصیر بافی و گلیم بافی اشاره کرد.

آبلیمو و آبغوره شیرازی از معروف‌ترین سوغات استان فارس و شهر شیراز هستند. گیوه‌های دست‌دوز این استان نیز شهرت زیادی دارند

استان فارس یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر در بین گردشگران داخلی و خارجی کشور ما است. لیمو و غوره شیرازی شهرت زیادی دارند و مسافران زیادی در سفر به این استان انواع عرقیات سنتی، آبلیمو و آبغوره طبیعی را به‌عنوان سوغات می‌خرند.

انواع دسر و شیرینی این استان مانند مسقطی، نان یوخه، کلوچه شیرازی و حلوای شیرازی نیز از مهم‌ترین سوغات خوراکی شیراز و شهرهای اطراف آن هستند. از مهم‌ترین صنایع دستی استان فارس نیز می‌توان انواع ظروف خاتم کاری، معرق کاری، نقره و قلم زنی را نام برد. گیوه‌های دست‌دوز شیراز و سایر شهرهای این استان نیز شهرت زیادی دارند.

شیرینی کلمپه سوغات کرمان

شیرینی کلمپه کرمان، منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

استان کرمان در جوار استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان از دیگر استان‌های جنوبی ایران است که سوغات متنوعی دارد. کلمپه، قاووت، زیره، کماج، خرما و انواع مرکبات از مهم‌ترین سوغات خوراکی این استان به شمار می‌روند. تولید صنایع دستی پته دوزی، گبردوزی و آجیده دوزی نیز در مناطق مختلف استان کرمان رواج دارند. خرما، قالی و پسته نیز از مهم‌ترین محصولات شهرهای بم، راور و سیرجان هستند.

استان کهکیلویه و بویر احمد نیز در جوار استان‌های خوزستان و بوشهر و نزدیک به خلیج فارس قرار دارد. عسل و انگور این استان شهرت زیادی دارند و هنرمندان صنایع دستی در این منطقه به بافت انواع گلیم، گبه، خورجین، گمچه، قالی و جاجیم می‌پردازند. محصولات صنایع دستی این استان به سایر کشورهای جهان صادر می‌شوند. از دیگر سوغات معروف استان کهکیلویه و بویر احمد می‌توان به روغن محلی، سیب، انگور و گردو اشاره کرد.

سوغات استان های شرقی ایران

انواع تسبیح مشهد در بازار رضا

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

استان‌های خراسان رضوی و جنوبی با وسعت بالا شرق کشور ما را پوشانده‌اند. در این استان‌ها نیز انواع خوراکی و محصولات دستی تولید می‌شوند که سوغات پرطرفدار این مناطق میان گردشگران هستند. شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی از پرترددترین نقاط گردشگری ایران است و مسافران زیادی در طول سال به این استان و به‌خصوص شهر مشهد سفر می‌کنند.

زعفران، زرشک، نبات، ادویه و انواع خشکبار از معروف‌ترین سوغات مشهد و سایر شهرهای استان خراسان رضوی هستند. جانمازهای ترمه، عطر، تسبیح و مهر نیز در این منطقه طرفداران زیادی دارند. بسیاری از گردشگرانی که به قصد زیارت به شهر مشهد می‌روند، انگشترهای نقره و عقیق را به‌عنوان سوغات خریداری می‌کنند. فیروزه نیشابور نیز از معروف‌ترین سوغات این استان است که شهرتی جهانی دارد.

عکاس و منابع عکس‌ها: ابوالفضل سلیمی از خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری‌ ایرنا و سایت زواران

فرش مشهد یکی از معروف‌ترین صنایع دستی مشهد و استان خراسان رضوی است که بخش قابل‌توجهی در صادرات قالی ایرانی دارد. در شهر کاشمر نیز قالی با کیفیت ایرانی می‌بافند. در شهر قوچان کشمش، انگور و شیره انگور با کیفیت تولید می‌شود و سبزوار نیز سوغات معروفی مانند کلوچه زنجبیلی، زیره، فلفل و کتیرا دارد.

در استان خراسان جنوبی نیز زرشک، زعفران و انواع خشکبار کشت و تولید می‌شوند. عناب و انار نیز از دیگر سوغات خوراکی در این استان هستند. شهر قائنات در استان خراسان جنوبی را به‌عنوان پایتخت زعفران ایران می شناسند و زرشک و خشکبار این شهر نیز کیفیت بالایی دارند. در شهرهای مختلف استان خراسان جنوبی تولید صنایع دستی زیبایی مانند ترکه بافی، قالی‌بافی و برک بافی رواج دارد.

سوغات استان های غربی ایران

بافت گلیم برجسته در ایلام

بافت گلیم برجسته ایلام، منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان در غرب ایران قرار گرفته‌اند و طبیعت زیبای این مناطق نیز گردشگران و مسافران زیادی را به شهرهای مختلف این استان‌ها جلب می‌کنند. زندگی اقوام اصیل و عشایر ایرانی در این منطقه سبب تولید انواع محصولات خوراکی و صنایع دستی منحصربه‌فرد در استان‌های غربی کشور ما شده است.

بافت گلیم برجسته میان بانوان هنرمند استان ایلام رواج دارد

استان ایلام یکی از استان‌های مرزی کشور ما در غرب ایران است که معروف‌ترین سوغات آن را شیرینی‌های محلی تشکیل می‌دهند. از میان شیرینی‌های سنتی این خطه می‌توان بژی برساق، کله کنجی و حلوای بگل را نام برد. بانوان مناطق مختلف ایلام انواع نان‌های محلی مانند نان گرده و نان ساج می‌پزند که در سفر به این استان می‌توانید آن‌ها را تهیه و میل کنید. ترخینه از دیگر محصولات پرطرفدار در استان ایلام است و از آن در طبخ نوعی آش استفاده می‌شود.

در استان ایلام انواع محصولات و صنایع دستی نیز تولید می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان گیوه، گلیم برجسته، جاجیم و نمد را نام برد. فرنجی مالی و قتره بافی نیز از سنتی‌ترین صنایع دستی در این استان هستند.

استان کردستان را با انواع شیرینی‌های خوش‌طعم و صنایع دستی هنرمندانه آن می‌شناسند. شیرینی کنجدی، سقز و بادام سوخته از معروف‌ترین سوغات خوراکی این استان هستند. در بخش‌های مختلف کردستان به‌خصوص شهر بیجار نیز نان برساق پخته می‌شود که نان محلی و اصیل این منطقه از کشور ما است. صنایع دستی متنوع بخش دیگری از سوغات و محصولات تولیدی این استان را تشکیل می‌دهند. گلیم، جاجیم، قالی، گیوه و تولیدات چوبی از مهم‌ترین سوغات صنایع دستی استان کردستان به شمار می‌روند.

سوغات کرمانشاه، منابع عکس‌ها: مشرق نیوز، پول نیوز و سایت‌هی پارسینه و رهی نو، عکاسان نامشخص

استان کرمانشاه را با نان برنجی، کاک و روغن خوش عطر و بوی آن می‌شناسند. شیرینی‌های محلی این استان از خوش مزه‌ترین شیرینی‌های سنتی ایران هستند و بیشتر مسافران در سفر به این منطقه از این محصولات به‌عنوان سوغات تهیه می‌کنند. در تهیه نان خرمایی و سایر شیرینی‌های کرمانشاه از مواد با کیفیت و روغن مخصوص کرمانشاهی استفاده می‌شود. دنده کباب نیز غذای پرطرفدار و مشهور این استان است و طعم بسیار لذیذی دارد.

به‌جز سوغات خوراکی انواع صنایع دستی مانند قالی، گلیم، گیوه، لباس سنتی، محصولات نمدی و پارچه‌های دستباف در این استان تولید می‌شوند. صنایع دستی کرمانشاه نیز مانند محصولات خوراکی این استان از پرطرفدارترین سوغات‌ ایران میان گردشگران هستند.

صنایع دستی لرستان در غرفه های بازارهای محلی

صنایع دستی لرستان، منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

در استان لرستان نیز مانند دیگر استان‌های غربی کشور ما محصولات خوراکی محلی باکیفیت و اصیل تولید می‌شوند. عسل، روغن حیوانی، نان ساجی، انواع حلوا و کلوچه از معروف‌ترین سوغات لرستان هستند. از جالب‌توجه‌ترین سوغات‌ استان لرستان می‌توان به میل باستانی خرم آباد اشاره کرد که قدمت این رشته ورزشی در این خطه از کشورمان را نشان می‌دهد. ترخینه، گردو، کشمش، کشک و انواع محصولات لبنی از دیگر فرآورده‌های خوراکی این استان هستند. صنایع دستی جاجیم بافی، نمد مالی و حصیربافی نیز از پررونق‌ترین صنایع استان لرستان به شمار می‌روند.

سفال سنتی لالجین همدان

منبع عکس: سایت sofalinc، عکاس نامشخص

استان همدان در همسایگی استان‌های کردستان، کرمانشاه و لرستان قرار دارد و آب و هوای مناسب آن در فصل تابستان گردشگران زیادی را به این منطقه جلب می‌کند. شهر لالجین در این استان را به نام پایتخت سفال جهان می‌شناسند. انگشت پیچ، کماج و آبنبات قیچی از معروف‌ترین خوراکی‌های استان همدان هستند.

شیره انگور ملایر، گز بادام و پسته‌ نهاوند و گردو و آلو بخارای تویسرکان از دیگر محصولات خوراکی معروف استان همدان به شمار می‌روند. صنایع دستی استان همدان نیز کیفیت بالایی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به صنایع چرمی، گلیم بافی و آبگینه اشاره کرد. منبت کاری در بخش‌های مختلف استان همدان نیز از برجسته‌ترین صنایع دستی چوبی این استان است. 

سوغات استان های مرکزی ایران

نمایی از ورودی بازار تهران در خیابان پانزده خرداد

بازار بزرگ تهران، منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

استان‌های مرکزی ایران در مناطق کوهستانی و کویری کشور ما قرار گرفته‌اند و هرکدام از آن‌ها با توجه به اقلیم خاص خود محصولات و صنایع دستی منحصربه‌فردی دارند. استان تهران از مهم‌ترین و پرترددترین مناطق کشور میان گردشگران داخلی و خارجی است که پایتخت کشور ما نیز در آن قرار دارد.

در بازار بزرگ و مراکز خرید تهران فروشگاه‌های صنایع دستی، آثار و صنایع هنرمندان همه شهرهای ایران را به گردشگران عرضه می‌کنند

در سفر به استان تهران می‌توانید ضمن بازدید از جاهای دیدنی تهران، سوغات مناسبی از بازارها و مراکز خرید مختلف نیز بخرید. از معروف‌ترین سوغات خوراکی در استان تهران می‌توان به سیب دماوند اشاره کرد. انواع سیب در این منطقه کیفیت بالایی دارند و به سایر مناطق کشور نیز فرستاده می‌شوند. دوغ آبعلی از دیگر محصولات خوراکی اطراف شهر تهران است که طرفداران زیادی دارد. منطقه شهریار با باغ‌های سرسبز و پر میوه انتخاب مناسبی برای خرید انواع میوه‌های تازه در سفر به استان تهران است. کشمش شهریار شهرت زیادی دارد و به شهرهای اطراف این استان فرستاده می‌شود.

از دیگر خوراکی‌های پرطرفدار در شهرهای مختلف استان تهران می‌توان به گیلاس، آلبالو و نان گلاج فیروزکوه اشاره کرد. بازار تجریش در شمال شهر تهران نیز مرکز فروش انواع میوه‌ و سبزیجات کمیاب در پایتخت است. با قدم زدن در پیاده‌روهای خیابان انقلاب می‌توانید، از فروشگاه‌های خوش عطروبو، قهوه درجه یک تهیه کنید. منطقه شهرری و به‌خصوص حوالی حرم حضرت عبدالعظیم نیز برای خرید انواع خشکبار و ترشی‌ها مناسب است.

میوه های متنوع در بازار تجریش تهران

بازار تجریش تهران، منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

در شهر تهران مراکز خرید، پاساژهای تجاری و بازارهای متنوعی فعالیت می‌کنند. بسیاری از خیابان‌های تهران بورس خریدوفروش محصولات صنایع دستی و خانگی هستند. در این مراکز انواع گلیم، جاجیم و قالی ایرانی و همین طور محصولات متنوع چرمی، مسی و چوبی به فروش می‌رسند.

استان البرز به‌دلیل نزدیکی به شهر تهران در طول سال از مسافران زیادی میزبانی می‌کند. اطراف این استان کوچک را سرسبزترین باغ‌ها و مزارع کشاورزی پوشانده‌اند و به همین دلیل در سفر به استان البرز می‌توانید تازه‌ترین میوه‌ها را تهیه کنید. آلو برغان، بستنی، توتک و محصولات لبنی آسارا از مهم‌ترین سوغات این استان هستند.

ظروف میناکاری در بازار اصفهان

صنایع میناکاری اصفهان، منبع عکس: سایت بیتوته، عکاس نامشخص

استان اصفهان بدون شک یکی از پرترددترین مناطق ایران در میان گردشگران داخلی و خارجی است. شهر اصفهان را به‌عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران می‌شناسند. برجسته‌ترین هنرمندان ایرانی در این شهر چشم به جهان گشوده‌اند و آثار و صنایع دستی زیبایی خلق کرده‌اند. بسیاری از گردشگران خارجی در سفر به ایران شهرهای استان اصفهان را به‌عنوان مقصد جالب‌توجه خود انتخاب می‌کنند و به همین دلیل فروشگاه‌های سوغات خوراکی و صنایع دستی در این استان رونق فراوان دارند.

گز لقمه پسته ای اصفهان

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

گز اصفهان معروف‌ترین سوغات خوراکی این خطه از کشور ما است که در تنوع بالا و طعم‌های مختلفی تولید می‌شود. پولکی، سوهان عسلی، شیرینی کرکی و سوهان اصفهان نیز پس از گز پر فروش‌ترین سوغات خوراکی این استان هستند. پشمک، قطاب و باقلوی کاشان نیز از دیگر سوغات خوراکی استان اصفهان به شمار می‌رود. عسل و گردوی خوانسار، پسته نائین، جوز قندی دلیجان، گلابی نطنز و سیب سمیرم نیز در میان گردشگران طرفداران زیادی دارند.

صنایع دستی اصفهان از پرفروش‌ترین آثار هنری ایران هستند و حجم زیادی از صادرات صنایع دستی کشور ما را به خود اختصاص می‌دهند. میناکاری، خاتم کاری، پارچه‌های قلمکار، پارچه‌های زرباف، ملیله کاری، کاشی سازی، مسگری، فیروزه کوبی و قلم زنی از برجسته‌ترین صنایع دستی استان اصفهان هستند. بافت گلیم، جاجیم، قالی و انواع بافته‌های داری و دستی دیگر نیز در شهرهای مختلف این استان و به‌خصوص در میان عشایر اصفهان رواج دارند.

شیشه های گلاب میان گل های محمدی کاشان

عکاس و منبع عکس: حسین خسروی از خبرگزاری تسنیم

شهر کاشان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای استان اصفهان است و حجم قابل‌توجهی از عرقیات سنتی و گلاب مورد نیاز کشور ما برای مصرف داخلی و صادرات این کالا، در این شهر و روستاهای اطراف آن تولید می‌شوند. قالی کاشان و پارچه‌های ابریشمی و پنبه‌ای آران و بیدگل نیز در استان اصفهان شهرت بالایی دارند. از دیگر صنایع دستی متداول در این استان می‌توان به خورجین بافی، سفالگری، گیوه چینی، شعر بافی و سرامیک و سفال اشاره کرد.

پسته دامغان

عکاس و منبع عکس: احمد امیر احمدی از خبرگزاری صدا و سیما

دیگر استان مرکزی کشور ما سمنان است که در همسایگی استان تهران قرار دارد. پسته از برجسته‌ترین محصولات خشکبار ایران است و معروف‌ترین مرکز تهیه و تولید آن در استان سمنان قرار دارد. شهر دامغان را به نام مرکز پسته ایران می‌شناسند.  انگور، گردو و انواع نان‌های سنتی از دیگر سوغات خوراکی استان سمنان هستند. در این استان نیز مانند دیگر مناطق کشور ما ساخت صنایع دستی رونق فراوان دارد. بافت گلیم و صنایع دستی منبت کاری از برجسته‌تری صنایع استان سمنان هستند.

شیرینی های محلی استان قزوین

شیرینی‌های محلی قزوین، منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

استان قزوین نیز در فاصله کوتاهی از استان‌های البرز و تهران قرار دارد و شیرینی‌های آن بسیار مشهور هستند. شیرینی‌های بهشتی، پادرازی، نان قندی، نان چای، نان چرخی و باقلوای قزوینی از مهم‌ترین سوغات خوراکی این استان به شمار می‌روند. انواع خشکبار و میوه‌های مختلف نیز در شهرهای مختلف این استان کشت می‌شوند. معروف‌ترین غذای محلی استان قزوین قیمه نثار نام دارد که غذای محبوب میان گردشگران داخلی و خارجی است. از برجسته‌ترین صنایع دستی استان قزوین می‌توان به گلابتون دوزی، موج بافی و گلیم بافی اشاره کرد.

سوهان لقمه ای قم

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

استان قم را با نام سوهان می‌شناسند. این شیرینی خوش‌طعم و اصیل، قدیمی‌ترین سوغات شهرهای مختلف این استان به شمار می‌رود و کمتر کسی در سفر به این منطقه از خرید این شیرینی خوش‌طعم صرف‌نظر می‌کند. در واقع سوهان قم از مشهورترین سوغات‌ خوراکی ایران نیز هست. نان کسمه دیگر خوراکی پرطرفدار در این استان است. هنرمندان زیادی در استان قم به بافت فرش و گلیم ایرانی مشغول هستند.

نانوا در حال پختن نان فطیر محلی اراک

فطیر محلی اراک، عکاس و منبع عکس: علی کریمی از خبرگزاری ایرنا

اراک و دیگر شهرهای استان مرکزی نیز سوغات خوراکی متنوعی دارند. انار، نان فطیر، انگور و عسل از معروف‌ترین سوغات این استان هستند و بافت فرش و گیوه در بخش‌های مختلف استان مرکزی رواج دارد. از دیگر محصولات خوراکی این استان می‌توان به باسلوق، کشمش سبز، ترخینه، شیره انگور و حلوا ارده اشاره کرد. جاجیم و صابون نیز از دیگر سوغات معروف این استان هستند و منطقه سرسبز محلات را با گل‌های زیبا و رنگارنگ آن می‌شناسند. گردشگران زیادی در سفر به محلات تخم انواع گل و گیاهان را خریداری می‌کنند.

استان چهار محال و بختیاری در میان کوهستان‌های سرسبز قرار دارد و عشایر بختیاری کشور ما در بهار و تابستان در بخش‌های مختلف آن سکونت می‌کنند. در این استان نیز گز سنتی تولید می‌شود و کمتر کسی تاکنون نام گز بلداجی را نشنیده است. عسل، قره قروت و بادام درختی از دیگر محصولات خوراکی استان چهار محال و بختیاری هستند. در سفر به این خطه می‌توانید زیباترین آثار صنایع دستی فرش، جاجیم، گبه و گلیم بافته شده به دست هنرمندان این منطقه را بخرید.

انواع شیرینی لوز یزدی در رنگ های مختلف

شیرینی لوز یزدی در طعم‌های مختلف، منبع عکس نامشخص

استان یزد در کویرهای مرکزی ایران قرار گرفته است و شهر یزد و سایر مناطق این استان را با شیرینی‌های لذیذ این خطه می‌شناسند. قطاب، باقلوا، پشمک، حاج بادام، سوهان، نان برنجی، نان پنجره‌ای، لوز و کیک یزدی از معروف‌ترین شیرینی‌های استان یزد هستند. در شهر بافت انواع محصولات کشاورزی و لبنی با کیفیت تولید می‌شوند و بادام، هلو و زرد آلو معروف‌ترین میوه‌های این شهر هستند. ارده اردکان نیز شهرت زیادی دارد و سوغات معروف این شهر است.

به‌جز سوغات خوراکی و شیرینی‌های لذیذ، انواع صنایع دستی اصیل نیز در شهرهای مختلف استان یزد تولید می‌شوند. حصیر بافق و سفال میبد، از دیگر سوغات معروف استان یزد به شمار می‌روند. ترمه، زیلو، چادر شب، سفال و ظروف مسی از برجسته‌ترین آثار هنرمندان یزدی هستند.

معروف ترین سوغات شهرهای ایران

زیره سوغات معروف کرمان

زیره کرمان، منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

بعضی از شهرهای کشور ما سوغات منحصربه‌فرد و معروفی دارند که در طول زمان در میان مردم سایر شهرها شناخته شده‌اند. شهرت این سوغات تا اندازه‌ای است که در ضرب المثل‌ها و محاوره روزانه از آن‌ها استفاده می‌شود. ضرب المثل «زیره به کرمان بردن» مثالی مناسب است که به سوغات معروف شهر کرمان اشاره دارد. معروف ترین سوغات شهرهای ایران قدمت بالایی دارند و با توجه به استقبال گردشگران از آن‌ها، نقش قابل‌توجهی بر رونق اقتصادی هر شهر می‌گذارند. در میان محصولات تولیدی هر شهر رد پایی از فرهنگ و رسوم سنتی هر منطقه به چشم می‌خورد و افراد زیادی از ساکنان شهرهای کوچک با ساخت و تولید این محصولات روزگار می‌گذرانند. امروزه بخش زیادی از تولید سوغات معروف هر شهر به‌صورت عمده خریداری و به سایر شهرها و کشورهای جهان صادر می‌شود. فهرستی از معروف ترین سوغات شهرهای ایران را در ادامه می‌بینید.

  • فرش تبریز
  • روسری بندر ترکمن
  • چای لاهیجان
  • کلوچه فومن
  • عسل سراب
  • چاقوی زنجان
  •  گز اصفهان
  • نقل ارومیه
  • بادام زمینی آستانه اشرفیه
  • زیتون رودبار
  • نان برنجی خلخال
  • مسقطی شیراز
  • زیره کرمان
  • خرمای مضافتی بم
  • روغن کرمانشاه
  • نان برنجی و کاک کرمانشاه
  • ماهی و میگوی بوشهر
  • زرشک و زعفران مشهد
  • فیروزه نیشابور
  • زعفران قائنات
  • شیره انگور ملایر
  • گردوی تویسرکان
  • فرش کاشان
  • گلاب و عرقیات کاشان
  • گلاب و عرقیات قمصر
  • عسل خوانسار
  • پسته دامغان
  • پسته نائین
  • تخمه فاروج
  • هندوانه شریف آباد
  • سوهان قم
  • انار ساوه
  • صابون مراغه
  • گز بلداجی
  • قطاب، پشمک و باقلوای یزد

سوغات خوراکی ایران

نان برنجی در ظرف پایه دار برنجی

منبع عکس: سایت دیجی فود، عکاس نامشخص

بخش زیادی از سوغات مناطق مختلف ایران را انواع شیرینی‌های محلی تشکیل می‌دهند. شیرینی پزی در شهرها و روستاهای مختلف ایران رواج دارد و سوغات مورد توجه بسیاری از گردشگران است. از معروف‌ترین شیرینی‌های مناسب برای سوغاتی می‌توان به نان برنجی اشاره کرد. در مناطق مختلفی از کشور ما شیرینی نان برنجی با دستورهای متفاوت پخته می‌شود. گرچه طعم این شیرینی‌ها به هم نزدیک است، هرکدام نشانه‌هایی از منطقه پخته شده در آن را با خود به‌همراه دارند.

کلوچه فومن در شیرینی فروشی های گیلان

عکاس و منبع عکس: ابوذر بذری از خبرگزاری مهر

انواع کلوچه از دیگر شیرینی‌های محبوب هستند که در شهرها و روستاهای مختلف کشور ما با تنوع بالا پخته می‌شوند. در پخت کلوچه‌های مختلف از موادی مانند زنجبیل، نارگیل، گردو، شیره انگور و مواد دیگر استفاده می‌کنند. پخت این سوغاتی محبوب در استان‌های شمالی ایران بسیار رواج دارد. باقلوا از دیگر شیرینی‌های پرطرفدار بین گردشگران داخلی و خارجی است که شهرت جهانی دارد. در شهرهای مختلف ایران نیز این شیرینی پر مغز را به شیوه‌های متفاوتی درست می‌کنند. باسلوق و سوهان نیز از شیرینی‌های مغزدار و لذیذ در شهرهای مختلف ایران هستند.

تنوع شیرینی‌ها در مناطق مختلف ایران بسیار زیاد است که از میان آن‌ها می‌توان به یوخه، قرابیه، نوقا، سه گوش، برساق، کرکی، برشتوک، قچکورگی، کاک، کیک یزدی، قطاب، بادام سوخته و حاجی بادام اشاره کرد.

عکاس و منابع عکس‌ها: مینا نویی از خبرگزاری مهر ، ساعد نیوز و سایت این تودی

انواع شکلات، دسر، آبنبات و نقل‌های محلی نیز بخش قابل‌توجهی از سوغات خوراکی در شهرهای مختلف ایران را تشکیل می‌دهند. دسرهایی مانند انگشت پیچ، رنگینک، مسقطی، پشمک و سوهان در شهرهای مرکزی ایران تهیه می‌شوند و از معروف‌ترین سوغات این شهرها هستند. شکلات رسته، شکلات تسبیحی، آبنبات قیچی، گز، پولکی، نبات، جوز قندی، سوهان عسلی و نقل‌های متنوع از محبوب‌ترین شکلات‌ها و آبنبات‌ها در مناطق مختلف کشور ما هستند که توسط گردشگران به‌عنوان سوغاتی خریداری می‌شوند.

فطیر محلی اردبیل

منبع عکس: خبرگزاری رکنا، عکاس نامشخص

از گذشته‌های دور پخت نان محلی در روستاها و مناطق مختلف مرسوم بوده است. نان محلی در استان‌های ایران با شیو‌های مختلفی طبخ می‌شود. در پخت انواع نان‌ها از آرد، تخم‌مرغ، ماست، روغن و شیر استفاده می‌کنند و بسته به محصولات هر منطقه مواد دیگری به آن می‌افزایند. به‌طور مثال در جنوب ایران نان تمشی را با سبزی محلی می‌پزند و با غذاهای دریایی می‌خورند. در مناطق کوهستانی نیز از سبزی‌های کوهی در طبخ نان استفاده می‌کنند. استفاده از گردو، بادام و سایر مغزها نیز در پخت نان‌های محلی مرسوم است. در برخی مناطق نان‌های محلی را شیرین و در بعضی جاها با نمک می‌پزند. نان فطیر یکی از نان‌های متداول در بسیاری از شهرهای ایران است و از دیگر نان‌های محلی در مناطق مختلف می‌توان به کماج و شیرمال اشاره کرد.

حلوای سیاه اردبیل

منبع عکس: setare.com، عکاس نامشخص

حلوا نیز یکی دیگر از غذاهای سنتی در ایران به شمار می‌رود که در استان‌های مختلف ایران به شیوه‌های متفاوتی آن را طبخ می‌کنند. به‌دلیل مقوی بودن و خاصیت بالای این ماده غذایی، حلوا در روستاها و شهرهای کوچک بسیار محبوب است؛ زیرا انرژی کافی برای کار در مزارع و باغ‌ها را تامین می‌کند. انواع حلواهای محلی شامل حلوا زرده، حلوای سفید، حلوای سیاه و حلواهای دیگر می‌شوند که در پخت آن‌ها بسته به منطقه مورد نظر از مواد اولیه متنوعی استفاده می‌شود. در بعضی از شهرها و روستاها برای شیرین کردن حلوا از شیره خرما و انگور یا عسل استفاده می‌کنند.

شیشه گلاب ممتاز محمدی در سینی گل سرخ

عکاس و منبع عکس: محمد اخلاقی از خبرگزاری فارس

انواع عرقیات سنتی مانند عرق بهار نارنج، عرق بیدمشک، عرق نسترن و شربت‌های گیاهی و سنتی از دیگر سوغات خوراکی محبوب میان گردشگران هستند. شیره انگور و خرما نیز از مقوی‌ترین سوغات‌ شهرهای ایران به شمار می‌روند که طرفداران مخصوص به خود را دارند. در شهرها و مناطق خوش آب و هوا که باغ‌های میوه و زمین‌های زراعی حاصلخیز دارند، انواع ترشی و مربا از محصولات تازه تهیه می‌شوند و در سبد سوغات این مناطق قرار می‌گیرند. تخمه آفتابگردان، عسل و لبنیات محلی مانند پنیر لیقوان، کره و سرشیر نیز از برجسته‌ترین سوغات‌های خوراکی شهرهای ایران هستند.

سوغات ایران از نگاه گردشگران خارجی

انواع فرش های دستباف ایرانی

منبع عکس: اقتصاد آنلاین، عکاس نامشخص

در طول سال‌های گذشته بخشی از سوغات شهرهای ایران توجه گردشگران خارجی را به خود جلب کرده‌اند. سوغات صنایع دستی استان های مختلف ایران از محبوب‌ترین سوغات ایران برای خارجی‌ها هستند. آثار دستبافت هنرمندان ایرانی ارزش بالایی در بازارهای جهانی دارند و نمونه‌هایی از آن‌ها نیز در موزه‌های برجسته جهان به چشم می‌خورند.

فرش ایرانی یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی ایران در تمام جهان است و نمونه‌های برجسته‌ای از قالی ایرانی در موزه‌های شناخته شده دنیا به چشم می‌خورند

فرش و قالی ایرانی از محبوب‌ترین سوغات ایران برای خارجی ها هستند و از گران‌ترین سوغات ایران نیز به شمار می‌روند. از دیگر صنایع دستی جالب‌توجه میان گردشگران خارجی می‌توان به صنایع میناکاری، قلم زنی، خاتم کاری و مینیاتور اشاره کرد.

هنرمندان ایرانی در این صنایع با استفاده از ابزار مختلف نقش و نگار اصیل ایرانی را بر فلز، چوب و بوم حک و آثار هنری ماندگار خلق می‌کنند. در این صنایع از فلزهای گران‌بها مانند طلا، نقره و مس استفاده می‌شود. قیمت آثار هنری تولید شده از این صنایع دستی نیز بالا است و آثار هنری این صنایع سوغات محبوب ایران برای گردشگران خارجی هستند.

پارچه های سوزن دوزی سنتی ایران

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

پارچه‌های دستباف و سنتی و لباس‌های محلی مناطق مختلف کشور ما از دیگر سوغات مورد توجه گردشگران خارجی به شمار می‌روند. در برخی از پارچه‌ها و لباس‌ها از روش چاپ دستی و سنتی استفاده کرده‌اند و نشانه‌هایی از فرهنگ و سنت هر شهر در لباس‌ها و پارچه‌های هر منطقه به چشم می‌خورد. پارچه‌های سوزن دوزی شده و ترمه از پرطرفدارترین پارچه‌های سنتی ایران برای گردشگران خارجی هستند. انواع شال، لباس‌های رنگارنگ، کفش‌های دست‌دوز و شلوارهای محلی نیز طرفداران زیادی میان مسافران خارجی دارند. گیوه به‌عنوان پاپوش سنتی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور ما، یکی از معروف‌ترین سوغات پوشاک اصیل ایران است.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری‌های موج و صدا و سیما، عکاس‌ها نامشخص

سنگ‌های قیمتی ایران یکی دیگر از سوغات محبوب برای گردشگران خارجی هستند. یاقوت، زمرد، فیروزه و عقیق از معروف‌ترین سنگ‌های تزیینی در کشور ما به شمار می‌روند که از آن‌ها در ساخت زیورآلات و تزیین ظروف و تندیس‌های مختلف صنایع دستی استفاده می‌کنند. ظروف سفالی، سرامیکی، سرویس چای خوری سنتی و کاشی‌های تزیینی پر نقش و نگار نیز توجه مسافران خارجی را به خود جلب می‌کنند.

انواع خوراکی سنتی ایران نیز بین گردشگران خارجی بسیار محبوب هستند. شیرینی‌های محلی، انواع ادویه، دسرهای سنتی، عرقیات گیاهی، خرما، لواشک، خشکبار، عسل و لبنیات از دیگر سوغات ایران برای خارجی ها به شمار می‌روند.

بهترین سوغات ایران را از کجا بخریم؟

فروشگاه صنایع دستی در اصفهان

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

برای خرید بهترین سوغات ایران گزینه‌های مختلفی پیش رو دارید. با توجه به نقش بالای سوغات و صنایع دستی در اقتصاد شهرهای مختلف کشور ما، بازارهای مرکزی و مناطق شلوغ گردشگری در استان‌های ایران انواع سوغات پرطرفدار بین گردشگران را عرضه می‌کنند. در روستاها و شهرهای کوچک امکان خرید سوغات و صنایع دستی، از خانه‌ها و کارگاه‌های کوچک نیز وجود دارد.

بازارهای سنتی، میدان‌های اصلی، مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌های اطراف بناهای تاریخی در شهرهای مختلف ایران، بهترین مکان‌ها برای خرید سوغات و صنایع دستی هر شهر هستند

در شهرهای بزرگ، شلوغ و پرگردشگر ایران می‌توانید به میدان‌های معروف شهر بروید و انواع تولیدات صنایع دستی و خوراکی‌های خوش‌طعم را از فروشگاه‌های واقع در این مناطق تهیه کنید. به‌عنوان مثال اطراف میدان نقش جهان را که یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر اصفهان است، فروشگاه‌های مختلف عرضه سوغات پوشانده‌اند. از انواع شیرینی و خوراکی‌های اصفهان گرفته تا زیباترین صنایع دستی قلم زنی و میناکاری و انواع پارچه‌ها و لباس‌های دست‌دوز و سنتی در این میدان به فروش می‌رسند.

در ورودی و خروجی شهرهای مختلف نیز کارگاه‌های تولید صنایع دستی و فروشگاه‌های عرضه سوغات خوراکی به چشم می‌خورند. در سایر شهرها با سر زدن به میدان و خیابان‌های اصلی می‌توانید بهترین سوغات شهر مورد نظر را تهیه کنید. بازارهای سنتی در شهرهای مختلف ایران از دیگر مراکز فروش سوغات و صنایع دستی هستند. در حال حاضر مجتمع‌ها و مراکز تجاری نوساز نیز فروشگاه‌هایی مناسب برای خرید سوغات و صنایع دستی با کیفیت دارند.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری‌های تسنیم و مهر، عکاسان نامشخص

شاید نام بازار مسگرها به گوشتان خورده باشد. در تاریخی‌ترین شهرهای ایران بازارهای مسگری هنوز فعالیت می‌کنند و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در طول سال برای خرید سوغات به این بازارها می‌روند. در شهرهای ساحلی که انواع محصولات و صنایع دستی دریایی را دارند، بازارهای ساحلی مناطقی مناسب برای خرید سوغات هستند. غرفه‌های صنایع دستی در اماکن تاریخی و باستانی نیز فعالیت می‌کنند و خرید از این غرفه‌ها برای مسافران با زمان‌های محدود مناسب است.

از معروف‌ترین بازارهای سنتی، مراکز خرید، خیابان‌ها و میدان‌های معروف در شهرهای مختلف ایران برای خرید سوغات می‌توان به بازار ۱۵ خرداد تهران، خیابان ویلا در تهران، بازار مسگرها در اصفهان، میدان امیر چخماق یزد، بازار وکیل شیراز، بازار رضا در مشهد، بازار تاریخی تبریز، میدان امام خمینی همدان، بازارهای ساحلی استان‌های جنوبی و بازارهای محلی استان‌های شمالی کشورمان اشاره کرد.

شیرینی فروشی‌های شهرهای مختلف نیز انواع سوغات خوراکی مناطق مختلف ایران را عرضه می‌کنند. هتل‌های متنوع نیز فروشگاه‌هایی برای فروش سوغات مناسب هر شهر به گردشگران ساکن در این مکان‌ها دارند. در حال حاضر امکان خرید از معتبرترین فروشگاه‌های سوغات خوراکی و صنایع دستی به‌صورت آنلاین نیز وجود دارد که خرید از آن‌ها سبب صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شود.

فروشگاه صنایع دستی و سوغات در بازار سنتی اصفهان

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

در این مقاله به معرفی معروف‌ترین سوغات شهرهای ایران پرداختیم. در هر شهر و روستایی از ایران که زندگی می‌کنید می‌توانید انواع سوغات و صنایع دستی محل سکونت خود را به ما و دیگر کاربران کجارو معرفی کنید.

پرسش‌های متداول

بهترین و مجبوب‌ترین سوغات ایران کدامند؟

محصولات فرهنگی، لباس‌های سنتی، انواع خوراکی‌ها و صنایع دستی بهترین و محبوب‌ترین سوغات ایران محسوب می‌شوند.

معروف ترین سوغات شهرهای ایران چیست؟

فرش تبریز روسری بندر ترکمن چای لاهیجان کلوچه فومن عسل سراب چاقوی زنجان گز اصفهان معروف‌ترین سوغات ایران هستند.

کدام سوغات ایران از نگاه گردشگران خارجی محبوبیت بیشتری دارند؟

فرش و قالی ایرانی از محبوب‌ترین سوغات ایران برای خارجی ها هستند و از گران‌ترین سوغات ایران نیز به شمار می‌روند. از دیگر صنایع دستی جالب‌توجه میان گردشگران خارجی می‌توان به صنایع میناکاری، قلم زنی، خاتم کاری و مینیاتور اشاره کرد.

بهترین سوغات ایران را از کجا بخریم؟

بازارهای مرکزی و مناطق شلوغ گردشگری در استان‌های ایران انواع سوغات پرطرفدار بین گردشگران را عرضه می‌کنند. در روستاها و شهرهای کوچک امکان خرید سوغات و صنایع دستی، از خانه‌ها و کارگاه‌های کوچک نیز وجود دارد.

عکس‌ کاور از وب‌سايت نیتا نیوز

مطالب مرتبط:

دیدگاه