۱۲ روستای کوهستانی که در سفر به گرجستان نباید از دست داد

مینا رهبری
مینا رهبری چهار شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
۱۲ روستای کوهستانی که در سفر به گرجستان نباید از دست داد

گرجستان فقط در شهرهای بزرگ و مشهور خلاصه نمی‌شود؛ فرهنگ و زیبایی این کشور را باید در روستاهای دوردست و خوش‌منظره جستجو کرد. تجربه سفر به روستاهای کوهستانی گرجستان، قطعا منحصر‌به‌فرد خواهد بود.

در حالی که شهرهایی مانند تفلیس، کوتائیسی و باتومی مقصد اصلی مسافران در سفر به گرجستان هستند، برای اینکه روح واقعی گرجستان را دریابید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از روستاهای دورافتاده و شهرهای کوچک این شهر دیدن کنید. گردشگران ایرانی معمولا تور گرجستان را مساوی با تفلیس یا باتومی می‌دانند؛ اما می‌توان کمی دورتر رفت و جاذبه‌های بکر این کشور را کشف کرد. در این مقاله فهرستی از جذاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین روستاهای گرجستان را معرفی می‌کنیم تا در برنامه سفرتان به این کشور تجدید نظر کنید و به کشف این گوهرهای پنهان بروید. 

اگر شما هم می‌خواهید به تماشای زیبایی‌های خاص این کشور بروید، برای انتخاب تور گرجستان زمینی و هوایی، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

استپان تسمیندا، کازبگی (Stepantsminda, Kazbegi)

استپان تسمیندا کازبگی گرجستان

استپان تسمیندا یکی از پرطرفدارترین مناطق کوهستانی است. مناظر کوه کازبگی و کلیسایی در کوهپایه آن، شبیه تصاویر کارت پستال‌ها است و گردشگران زیادی را جذب این منطقه می‌کند. علاوه بر این، استپان تسمیندا به تفلیس نزدیک است و می‌توانید در تور تفلیس، با توری یک روزه به این طبیعت بی‌نظیر سفر کنید. 

بزرگراه ارتش گرجستان، جاده‌ای است که به استپان تسمیندا منتهی می‌شود؛ این مسیر پر از مناظر زیبا است. اگر پیاده به سمت کلیسا بروید، چشم‌انداز تماشایی را به نظاره خواهید نشست.

بوچورنا، آخمتا (Bochorna, Akhemta)

بوچورنا آخمتا گرجستان

بوچورنا، روستای کوهستانی در بخش آخمتا در ارتفاع ۲۳۴۵ متری از سطح دریا قرار دارد و این امر، این روستا را در میان بلندترین مناطق مسکونی اروپا قرار داده است. 

شاتیلی، خوسورتی (Shatili, Khevsureti)

شاتیلی خوسورتی گرجستان

شاتیلی که بزرگ‌ترین سکونتگاه این منطقه است، در نزدیکی مرز گرجستان و چچن قرار دارد

منطقه خوسورتی یکی از دوردست‌ترین مناطق این کشور است. شاتیلی که بزرگ‌ترین سکونتگاه این منطقه است، در نزدیکی مرز گرجستان و چچن قرار دارد.

شاتیلی که زمانی بخشی از پادشاهی کاختی بود، به همراه سایر بخش‌های این منطقه، در دوران حکومت شوروی دوباره مسکونی شد.

امروزه این روستا که جمعیت کمی دارد، با برج‌های قرون وسطایی، بسیاری از کوهپیمایان و گردشگران را جذب می‌کند. 

موتسو، خوسورتی (Mutso, Khevsureti)

موتسو خوسورتی گرجستان

موتسو آخرین منطقه مسکونی خوسورتی است که در نزدیکی مرز چچن واقع شده است؛ از این روستا حتی می‌توانید سربازان گشتی مرز را نیز ببینید. آنچه که موتسو را جذاب کرده است، شهر ویرانه‌ای است که بالای روستا روی زمینی صخره‌ای قرار دارد. صعود به این منطقه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ اما هر قدمی که به سوی آن بردارید، ارزشش را دارد و چشم‌اندازهای باشکوه دره پاداش تمام سختی‌هایی است که در مسیر تحمل کرده‌اید. 

اومالو، توشتی (Omalo, Tusheti)

اومالو توشتی گرجستان

توشتی یکی دیگر از مناطق دورافتاده گرجستان با طبیعت و معماری باشکوه است

توشتی یکی دیگر از مناطق دورافتاده گرجستان با طبیعت و معماری باشکوه است. این منطقه به علت داشتن مسیرهای خطرناک برای سفر مشهور است؛ اما این امر گردشگران و مردم محلی را از تصمیم‌شان برای بازدید از جذابیت‌های منطقه منصرف نمی‌کند. 

اومالو مرکز توشتی و بزرگ‌ترین روستای منطقه است. جمعیت اینجا برخلاف خوسورتی زیاد است. برای بازدید از روستاهای دیگر منطقه می‌توانید به اومالو بروید، با این حال قلعه قدیمی که مشرف به روستا است، به خاطر داشتن چشم‌اندازی بر اومالو و طبیعت اطراف آن، ارزش دیدن دارد. 

شناکو، توشتی (Shenako, Tusheti)

شناکو توشتی گرجستان

شناکو که در نزدیکی اومالو قرار دارد، به خاطر کلیسای قدیمی‌اش که روی تپه و مشرف بر دره پایینی قرار دارد، شناخته می‌شود. این روستا کم‌جمعیت است؛ اما مثل دارتلو (Dartlo) می‌توانید چند مهمانخانه برای اقامت در شب پیدا کنید. 

دارتلو، توشتی (Dartlo, Tusheti)

دارتلو توشتی گرجستان

روستای دارتلو در میان کوه‌ها قرار دارد و شبیه افسانه‌ای است که در کنار رودخانه Alazani واقع شده است. دارتلو شاید کوچک باشد؛ اما چند خانه هست که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید. اینجا کافه‌ای هم قرار دارد که می‌توانید هنگام صرف قهوه یا ناهار، از تماشای مناظر طبیعی اطراف لذت ببرید. 

باخمارو، گوریا (Bakhmaro, Guria)

باخمارو گوریا گرجستان

باخمارو که در منطقه گوریا قرار دارد، تفرجگاهی کوهستانی است که در ارتفاع ۱۹۲۶٫۲۰۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا توسط جنگل‌های کاج و صنوبر احاطه شده و با امکانات درمانی‌اش متمایز می‌شود. 

آمبرولاوری، راچا (Ambrolauri, Racha)

آمبرولاوری، راچا گرجستان

منطقه راچا یکی از جذاب‌ترین مناطق گرجستان است. اینجا شاید به زیبایی توشتی، خوسورتی یا سوانتی نباشد؛ اما هنوز هم ارزش بازدید دارد. اینجا آب و هوای فوق‌العاده‌ای دارد. 

اوشگولی، سوانتی (Ushguli, Svaneti)

اوشگولی سوانتی گرجستان

این منطقه به خاطر اینکه مرتفع‌ترین روستای مسکونی دائمی اروپا است، شهرت دارد

اوشگولی که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، دورافتاده‌ترین منطقه سوانتی بالایی است.

این منطقه به خاطر اینکه مرتفع‌ترین روستای مسکونی دائمی اروپا است، شهرت دارد.

اوشگولی چشم‌اندازهای نفسگیری از شخارا (Shkhara)، بلندترین قله کشور و برج‌های دفاعی قرون وسطایی که به تدریج رو به ویرانی می‌شود، دارد. 

مستیا، سوانتی (Mestia, Svaneti)

مستیا سوانتی گرجستان

اینجا نسبت به سایر روستاهای منطقه زیرساخت‌های توسعه یافته‌تری دارد

جاده‌ای که از زوگدیدی به سمت مستیا کشیده شده، منطقه را به‌طور کامل تغییر داده است. مستیا زمانی مثل اوشگولی دورافتاده و پر از آثار معماری سوان (Svan architecture) بود؛ اما امروزه به راحتی می‌توانید به مستیا دسترسی داشته باشید؛ اینجا نسبت به سایر روستاهای منطقه زیرساخت‌های توسعه یافته‌تری دارد.

در گذشته مسیر مستیا در اثر بارش سنگین برف در زمستان بسته می‌شد؛ اما این روزها از این قابلیت استفاده شده و پیست اسکی Hatsvali این روستا، اسکی‌بازان محلی و خارجی را جذب می‌کند. 

بشومی، آجارا (Beshumi, Adjara)

بشومی آجارا گرجستان

بشومی تفرجگاهی کوهستانی در آجارا (منطقه ساحلی کشور گرجستان) است. این منطقه که در ارتفاع ۱۸۵۰٫۱۹۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، جنگل‌های مخروطی دارد و به همین دلیل در تابستان، هوای بسیار خنکی به منطقه می‌بخشد. میانگین دمای هوا در ماه اوت ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. 

گرجستان علاوه بر این روستاهای دورافتاده و زیبا، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیاد دیگری نیز دارد. شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی گرجستان را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق و شماره تماس، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه