زیباترین چشم اندازهای ارمنستان که نباید از دست بدهید

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۵
زیباترین چشم اندازهای ارمنستان که نباید از دست بدهید

ارمنستان یکی از مقصدهای گردشگری محبوب برای ایرانیانی است که دوست دارند سفرهای خارجی ارزان را تجربه کنند.

ارمنستان جاذبه‌های گردشگری متنوع و زیبایی دارد که مورد توجه همه گردشگران با همه سلیقه‌ها قرار می‌گیرد و همین موضوع موجب شده است تا سفر به ارمنستان از طرفداران زیادی برخوردار باشد.

ارمنستان سرزمین کوهستان‌ها، رودخانه‌ها و جنگل‌های سرسبز است. در کنار زیبایی‌های طبیعی، مناطق دورافتاده، قلعه‌ها و صومعه‌های تاریخی هم دارد.

در ادامه تعدادی از زیباترین چشم‌اندازها و جاهای دیدنی ارمنستان را معرفی می‌کنیم.

صومعه تاتو

زیباترین چشم اندازهای ارمستان

این صومعه بر فراز تپه‌ای صخره‌ای به ارتفاع ۸۵۰ متر قرار گرفته است. این صومعه قرن نهمی یکی از جاذبه‌هایی است که نه‌تنها مذهبی‌ها بلکه علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ، حتما باید از آن دیدن کنند. طبیعت زیبای اطراف آن، بدون شک مورد توجه دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد.

برای دسترسی به این صومعه گردشگران می‌توانند از مسیر کابلی بین Halidzor و صومعه استفاده کنند و از بالا، چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی را ببینند و لذت ببرند.

دریاچه سوان

زیباترین چشم اندازهای ارمستان

دریاچه سوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان است. این دریاچه در ارتفاع ۱۹۰۵ متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه آب شیرین یکی از بزرگترین دریاچه‌های مرتفع دنیا و مقصدی عالی برای گشت‌وگذار در روزهای گرم تابستانی است.

در همین نزدیکی یک صومعه باستانی به نام Sevanavank قرار دارد که از سنگ سیاه ساخته شده است و گردشگران می‌توانند از آن دیدن کنند.

صومعه خور ویراپ

زیباترین چشم اندازهای ارمستان

این صومعه بر فراز تپه کوچکی در دره آرارات قرار دارد. این صومعه جایی است که Grigor Luisavorich یا گریگور روشنگر برای مدت ۱۳ سال زندانی بود تا زمانی که توانست تیرداد سوم را درمان کند. بهبود پادشاه باعث شد که به مسیحیت روی بیاورد و ارمنستان به اولین کشوری تبدیل شد  که دین مسیحیت را در سال ۳۰۱ میلادی رسما پذیرفت.

چشم‌انداز این صومعه بسیار زیبا و دیدنی است و در نزدیکی کوه آرارات قرار دارد.

منطقه کوهستانی آراگاتس

زیباترین چشم اندازهای ارمستان

منطقه کوهستانی آراگاتس از نظر چشم‌اندازهای طبیعی و فرهنگی، بسیار متنوع و دیدنی است. در این منطقه می‌توانید از دیدن قلعه‌های و صومعه‌های باستانی احاطه شده با چشم‌اندازهای زیبای طبیعی لذت ببرید. در تابستان می‌توانید عشایر منطقه را ببینید که در چادرهای مخصوص خود زندگی می‌کنند و به کار دام‌پروری اشتغال دارند. از عشایر می‌توانید محصولات لبنی بخرید. در همین نزدیکی در ارتفاع ۳۱۹۰ متری از سطح دریا، دریاچه  Kar قرار دارد که حتی در روزهای گرم تابستانی می‌توانید از برف‌بازی در اطراف آن لذت ببرید.

دره دبد

زیباترین چشم اندازهای ارمستان

این دره مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی است. در این اطراف امکانات توریستی وجود ندارد به همین دلیل گردشگران در مناطق اطراف اقامت می‌کنند و برای سفر به این منطقه، سفرهای کوتاهی را برنامه‌ریزی می‌کنند. در این منطقه روستاهای کوهستانی فراوانی وجود دارد که بازدید از آن‌ها و معماری سنتی آن‌ها، خالی از لطف نیست.

منطقه حفاظ شده جنگلی خسرو

زیباترین چشم اندازهای ارمستان

این منطقه را با نام جنگل خسرو هم می‌شناسند. جنگل خسرو یکی ازاولین مناطق حفاظت شده درکل دنیا است. پوشش گیاهی و جانوری این مجموعه، بسیار متنوع و دیدنی است. این منطقه حفاظت‌شده در حدود ۲۹ هزار هکتار مساحت دارد و در ارتفاع ۱۶۰۰ تا ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

این جنگل توسط پادشاه خسرو سوم پایه‌گذاری شد که بین سال‌های ۳۳۰ تا ۳۳۹ بر منطقه حکم رانی می‌کرد. اینجا به‌عنوان شکارگاه سلطنتی هم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

منطقه حفاظت‌شده Shikahogh

زیباترین چشم اندازهای ارمستان

این منطقه حفاظت‌شده دومین منطقه حفاظت‌شده جنگلی در ارمنستان است. این منطقه حدود ۱۰ هزار هکتار وسعت دارد. بیش از ۱۱۰۰ گونه گیاهی مختلف در این محدوده رشد می‌کنند. بخش‌های زیادی از این منطقه هنوز کشف نشده است. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش هستید، اینجا می‌توانید گونه‌های جانوری مختلفی را از نزدیک ببینید.

دریاچه آرپی

زیباترین چشم اندازهای ارمستان

دریاچه آرپی مقصد خوبی برای فرار کردن از شلوغی جمعیت گردشگران و شهرهای پرازدحام است.

در فصل شلوغ گردشگری، این دریاچه از دریاچه سوان بسیار خلوت‌تر و دنج‌تر است. در سال ۱۹۵۱ این دریاچه ذخیره‌گاه شد و امروزه دومین منبع آبی مهم ارمنستان است.

از سال ۲۰۰۹، پارکی در اطراف دریاچه ساخته شده است تا از طبیعت اطراف آن حفاظت کند. بیش از صد گونه پرنده در این حوالی زندگی می‌کنند. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی هستید، فرصت گشت‌وگذار در این منطقه را از دست ندهید.

دره گارنی

زیباترین چشم اندازهای ارمستان

دره گارنی در ۳۰ کیلومتری از شرق ایروان قرار دارد. این دره را به صخره‌های شگفت انگیز عمودی‌اش می‌شناسند که شبیه به ستون‌های چندضلعی است. این ستون‌ها را سمفونی سنگ‌ها می‌نامند چون اگر از دور به آن نگاه کنید، شبیه یک ارگ بزرگ به نظر می‌رسد.

این دره‌ها در زمان‌های دور بر اثر فوران آتش‌فشان تشکیل شده است و بازدید از آن را نباید از دست بدهید. معبدی به نام معبد گارنی در نزدیکی این منطقه وجود دارد  که قرن اول ساخته شده است.

پارک ملی دیلیجان

زیباترین چشم اندازهای ارمستان

پارک ملی دیلیجان را به خاطر چشمه‌های آب معدنی می‌شناسند و شهر دیلیجان نیز به‌عنوان یک مقصد عالی برای اسپا مشهور شده است. تنوع زیستی، جاذبه‌های فرهنگی و زیبایی‌های طبیعی دست به دست هم داده‌اند تا این پارک ملی جنگلی و این منطقه به‌عنوان سوئیس ارمنستان شناخته شود. این پارک ملی ۲۴ هزار هکتار وسعت دارد و مقصدی ایدئال برای طبیعت گردی و ماجراجویی در دل طبیعت است.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه