برای تماشای بزرگ‌ترین شهاب سنگ ایران به کاخ گلستان بروید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۵
برای تماشای بزرگ‌ترین شهاب سنگ ایران به کاخ گلستان بروید

در تاریخ هشتم تا بیست و هشتم اردیبهشت، بزرگ‌ترین شهاب سنگ ایران معروف به شهاب سنگ ورامین در مجموعه‌ی میراث جهانی کاخ گلستان به نمایش در خواهد آمد.

شهاب سنگ ورامین از هشتم تا بیست و هشتم اردیبهشت در بزرگ‌ترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت که در کاخ گلستان برگزار می‌شود، به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیر مجموعه‌ی میراث جهانی کاخ گلستان اعلام کرده است:

شهاب سنگ ورامین به‌عنوان بزرگ‌ترین شهاب سنگ ایران، یک‌شنبه هشتم اردیبهشت در کاخ گلستان به نمایش گذاشته می‌شود. این شهاب سنگ یکی از هفت شهاب سنگ «مزوسیدریتی» در جهان به شمار می‌رود که ۱۳۸ سال پیش هنگام سقوط و برخورد با زمین، با چشم غیرمسلح دیده شده است. شهاب سنگ ورامین، پس از سقوط به دربار ناصرالدین شاه برده شد و در آن جا نگه‌داری می‌شد.

از زمان کشف نخستین شهاب سنگ ایران در ۱۳۸ سال پیش که به شهاب سنگ ورامین معروف است تاکنون آمار شهاب سنگ‌های ثبت شده در ایران به ۲۹۹ شهاب سنگ در سال ۲۰۱۹ می‌رسد. جالب است بدانید که این شهاب سنگ یکی از ۱۴۵ شهاب سنگ مزوسیدریتی جهان است که تا جولای سال ۲۰۰۹ میلادی کشف و ثبت شده است و نوع خاصی از شهاب سنگ‌های سنگی-آهنی محسوب می‌شوند. این شهاب سنگ حدود ۵۴ کیلوگرم جرم دارد و در حال حاضر قسمت اصلی آن در کاخ گلستان، سالم باقی مانده است؛ هرچند سایر قطعات آن در موزه‌های تاریخ طبیعی نیویورک، واشنگتن، فیلدشیکاگو، وین و بریتانیا، دانشگاه‌های هاروارد اسلو، استراسبورگ و آریزونا، واتیکان و مؤسسه ژئوفیزیک تهران و تعداد دیگری از موزه‌های علوم طبیعی و دانشگاه‌های مطرح جهان نگه‌داری می‌شوند. 

علاوه بر نمایش شهاب سنگ ورامین در کاخ گلستان، از بزرگ‌ترین مجموعه‌ی شهاب سنگ با بیش از ۷۰۰ قطعه که با تلاش حجت کمالی در بولتن بین‌المللی به ثبت رسیده است، رونمایی خواهد شد. وی با کشف بیش از ۱۲۰۰ قطعه شهاب سنگ استثنایی از سراسر کشور رکورد کشف شهاب سنگ در ایران را به خود اختصاص داده است و در سال ۲۰۱۶ توانست با ثبت بیش از ۲۰۰ قطعه شهاب سنگ در بولتن بین‌المللی شهاب سنگ، رتبه‌ی ایران را از جایگاه ۱۲۲ به رتبه‌ی دوم جهان و همچنین رتبه‌ی کلی ایران را در بین ۱۳۶ کشور جهان به رتبه‌ی نهم ارتقا دهد.

چنانچه از علاقه‌مندان بازدید از این شهاب سنگ هستید، باید بدانید که بزرگ‌ترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت از هشتم تا ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۷ در مجموعه‌ی میراث جهانی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه