۱۰ توصیه سلامتی برای صرف غذا در رستوران‌های ایرانی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
۱۰ توصیه سلامتی برای صرف غذا در رستوران‌های ایرانی

هنگامی که گردشگران خارجی به ایران سفر می‌کنند، می‌توانند با رعایت یکسری نکات ساده، مراقب سلامتی خود باشند و از مصرف بیش‌ازحد چربی و شیرینی بپرهیزند.

هیچ چیزی مثل غذا نمی‌تواند افراد را دور هم جمع کند و جمع‌شدن سر میز یا سفره یکی از لحظات دوست‌داشتنی برای ایرانی‌ها به‌حساب می‌آید. درصورتی که لذت خوردن غذاهای ایرانی نصیب‌تان شده باشد،‌ حتماً می‌دانید که وعده‌های غذایی به‌اندازه‌ی زیاد سرو می‌شود و ایرانی‌ها وقتی مهمان‌نوازی خود را کامل می‌بینند که شما از همه‌ی غذا و به مقدار زیاد میل کنید. بااین‌حال گردشگران به‌خصوص گردشگران خارجی می‌توانند با انجام یکسری نکته‌های سلامتی، اوقات خوشی را برای خود رقم بزنند.

ماهی کبابی یا جوجه کباب را امتحان کنید

رستوران های ایرانی

بدون شک کباب غذای ملی ایرانی‌ها است و با توجه به تعداد زیادی رستوران و چلوکبابی در سطح کشور، می‌توان به‌راحتی هر روز کباب آبدار و جوجه‌ی زعفرانی میل کرد. رستوران‌ها جوجه کباب را با استخوان و بدون استخوان سرو می‌کنند، به شما توصیه می‌کنیم جوجه‌ی بدون استخوان را که گوشت سفید بدون پوست است، انتخاب کنید. یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی شما، خوردن ماهی کبابی است که معمولاً روی زغال، کبابی شده و با لیمو یا نارنج سرو می‌شود.

سالاد شیرازی سفارش دهید

رستوران های ایرانی

سس‌های چرب مطمئناً سالاد شما را خوشمزه می‌کنند؛ اما به‌خاطر چربی و کالری بالایی که مصرف می‌کنید، حس خوبی ندارید. به همین دلیل می‌توانید سالاد سنتی ایرانی‌ها بنام سالاد شیرازی را امتحان کنید که از سه ماده‌ی اصلی گوجه فرنگی، خیار و پیاز همراه با نعناع و آبلیمو یا آبغوره تشکیل می‌شود. این سالاد به‌حدی خوشمزه و سالم است که می‌توانید با خیال راحت آن را نوش جان کنید.

پیش غذاها را از دست ندهید

رستوران های ایرانی

هنگامی که گرسنه هستید، پیش غذاها اغلب هیجان‌انگیزتر از غذای اصلی هستند. در رستوران‌های ایرانی می‌توانید انواع و اقسام پیش غذا و مخلفات را سفارش دهید که بسیاری از آن‌ها متعلق به استان مازندران در شمال ایران هستند. زیتون پرورده که با زیتون، رب انار، گردوی‌ آسیاب شده و سیر تهیه می‌شود، می‌تواند جزو اولین انتخاب‌های شما باشد. انواع مختلف ماست نظیر ماست‌وخیار و ماست موسیر را می‌توان با نان میل کرد. غذاهای گیاهی همچون میرزاقاسمی که شامل بادمجان کبابی و گوجه و تخم‌مرغ می‌شود و همین طور کشک و بادمجان نیز می‌تواند پیش غذا یا غذای اصلی شما را تشکیل دهد.

کره را حذف کنید

رستوران های ایرانی

پلوی خوشمزه‌ی ایرانی اغلب در رستوران‌ها همراه با تکه‌ای کره سرو می‌شود و با اینکه وسوسه‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ اما قبل از اینکه ذوب شود، برای تغذیه‌ی سالم‌تر می‌توانید آن را کنار بگذارید.

وعده‌های غذایی را با دیگران تقسیم کنید

رستوران های ایرانی

وعده‌های غذایی معمولاً بسیار زیاد هستند و شاید بهتر باشد آن‌ها را با دیگران شریک شوید. یک بشقاب پلو را می‌توان به‌راحتی بین دو تا سه نفر تقسیم کرد.

کباب گیاهی سفارش دهید

رستوران های ایرانی

رستوران‌های کوچکی که مخصوص تهیه و طبخ جگر و دل و قلوه هستند و در ایران به جگرکی معروف‌اند، سیخ‌های گیاهی نیز دارند. اگر در این رستوران‌ها چند سیخ کباب گیاهی سفارش دهید، برای شما قارچ،‌ گوجه و فلفل کبابی می‌آورند و از آنجا که سریع حاضر می‌شود، خیلی معطل نمی‌شوید.

بین نان یا برنج، یکی را انتخاب کنید

رستوران های ایرانی

از آنجا که پیش غذاها همیشه با نان سرو می‌شوند و برنج بخشی از غذای اصلی است، به خاطر کربوهیدرات زیاد می‌توانید به‌جای خوردن هم نان و هم برنج، یکی را انتخاب کنید. گاهی اوقات کباب را همراه با نان و سبزی خوردن تازه می‌آورند که بسیار سالم‌تر از برنج کره‌ای است.

قید خوردن نوشابه را بزنید

رستوران های ایرانی

شاید اغلب این توصیه مبنی بر نخوردن نوشابه را شنیده باشید،‌ به همین دلیل می‌توانید در رستوران‌های ایرانی دوغ را جایگزین آن کنید. این نوشیدنی شور که از ماست تازه و نعناع خشک ‌تهیه می‌شود، از نوشیدنی‌های سنتی است که همراه با کباب سرو می‌شود و لذت غذا را دوچندان می‌کند.

پس از غذای اصلی، میوه بخورید

رستوران های ایرانی

با اینکه ایرانی‌ها علاقه‌ی زیادی به شیرینی دارند؛ اما دسر جایگاه خاصی در منوی رستوران‌های این کشور ندارد. در عوض اگر به خانه‌ی یک ایرانی دعوت شوید، بعد از غذا برای شما میوه می‌آورند یا اگر بیرون از خانه باشند، شما را به یک مغازه‌ی بستنی فروشی می‌برند. بااین‌حال می‌توانید گزینه‌ی سالم‌تر یعنی آب‌میوه‌های تازه و طبیعی را سفارش دهید.

چای را با میوه خشک شده میل کنید

رستوران های ایرانی

در ایران بیشتر از تصورتان چای میل خواهید کرد که این موضوع، مصرف قند یا شکر بیشتری را در پی دارد؛اما میوه‌های خشک شده نظیر خرما،‌ کشمش یا توت خشک به‌عنوان شیرین‌کننده‌های طبیعی می‌تواند جایگزین خوبی برای قند یا شکر باشد و از آنجا که اغلب با چای سرو می‌شود، به‌راحتی می‌توانید آن را جایگزین کنید.

فراموش نکنید که کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری مقاصد داخلی و خارجی، معرفی رستوران‌ها و غذاهای محلی ایران، به معرفی برترین تورهای مسافرتی نیز پرداخته است. اگر تمایل دارید که سفری برنامه‌ریزی شده و راحت داشته باشید، می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید و در نهایت ارزان‌ترین تور ایرانگردی را برای سفر به مقصد دلخواهتان تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه