کدام شهرهای ایران کمتر مورد توجه گردشگران خارجی هستند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کدام شهرهای ایران کمتر مورد توجه گردشگران خارجی هستند؟

گردشگران خارجی و حتی داخلی معمولا به بازدید از تعداد محدودی شهر مشهور ایران بسنده می‌کنند، در حالی که شهرهای مختلف ایران جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود را دارند که نباید آن‌ها را از دست دهند.

گردشگران خارجی که برای اولین بار به ایران سفر می‌کنند، اغلب به دیدن شهرهای اصفهان و شیراز می‌روند؛ به همین دلیل سایر شهرهای زیبا و دیدنی ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از این مقاصد گردشگری جذاب را که کمتر مورد توجه گردشگران خارجی و حتی ایرانیان قرار می‌گیرند به شما معرفی کنیم تا آن‌ها را نیز در برنامه‌ی سفر خود یا مهمانان خارجی خود بگنجانید.

مشهد

ایرانگردی

عکاس: Nader Rajabnezhad 

بسیاری از گردشگران تصور می‌کنند که مشهد فقط به آرامگاه امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان، خلاصه می‌شود؛ اما این همه ماجرا نیست. کاروانسرای عزیزالله اف یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در سال ۱۳۴۷ هجری قمری به همت حاج غلام حسین سالم مشهدی احداث شد و در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این کاروان‌سرا که در یکی از بازارهای معروف مشهد بنام عباس قلی خان واقع شده بود، مدت‌ها به‌عنوان محلی پررونق و نبض تپنده‌ی اقتصاد شهر شناخته می‌شد. این مکان تاریخی سرانجام به بازار فرش فروش‌ها تبدیل شد و بعد از آن نیز پای دیگر عمده‌فروشان به این مکان باز شد.

آرامگاه و موزه‌ی نادر شاه نیز از دیگر جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود که در سال ۱۳۴۲ خورشیدی توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌ است. ساختمان آرامگاه نادر شاه شامل قسمت مرکزی که محل تدفین نادرشاه است و دو تالار موزه می‌شود که یکی از آن‌ها موزه‌ی اسلحه دوره‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه‌ی اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش می‌دهد. آرامگاه فردوسی نیز می‌تواند مقصد بعدی گردشگران باشد. مساحت کنونی مجموعه‌ی آرامگاه نزدیک به شش هکتار و دربردارنده‌ی باغ آرامگاه، استخر و تندیسی از فردوسی اثر ابوالحسن صدیقی در جلوی آن، بنای یادبود، ساختمان‌های اداری، کتابخانه، موزه و آرامگاه مهدی اخوان ثالث است. معماری داخلی بنا نیز شامل کاشی‌کاری‌ها، نقوش سنگی برجسته از داستان‌های شاهنامه و کتیبه‌هایی سنگی از سروده‌های فردوسی و دیگران است. اگر به نیشابور سفر کردید نیز می‌توانید به آرامگاه شاعر نامی ایرانی، خیام، بروید.

اگر می‌خواهید به مشهد سفر کنید، کجارو انواع تورهای لحظه آخری مشهد را در اختیارتان قرار داده است تا بتوانید با مقایسه قیمت، امکانات تورها و همچنین آژانس‌های برگزارکننده، تور دلخواهتان را با هزینه کمتری رزرو کنید.

ماسوله

ایرانگردی

دهکده‌ی تاریخی و توریستی ماسوله، یکی از نقاط تاریخی، سرسبز و خوش آب‌وهوای شمال ایران با هوای مه‌آلود، تابستان‌های خنک و زمستان‌های پربرف است. این دهکده‌ی پلکانی حداقل هزار سال قدمت دارد و مناظری خیره‌کننده و تاریخی غنی را پیشکش گردشگران می‌کند. اینکه این خانه‌ها بسیار به هم نزدیک هستند و سقف هر خانه، حیاط خانه پایینی است، فضایی گرم و صمیمی در روستا ایجاد کرده است؛ اما تنها معماری جذاب و بی‌نظیر ماسوله نیست که این دهکده پلکانی را میان گردشگران پرطرفدار کرده است؛ ماسوله مملو از کوهستان‌های مرتفع، جنگل، ییلاقات سرسبز و دیدنی‌های جذاب و شگفت‌انگیز است. اینجا محلی عالی برای اقامت در شب است و همچنین فرصتی ایدئال برای کوهنوردی در کوه‌های اطراف به‌حساب می‌آید.

اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی بهتری برای سفر به ماسوله داشته باشید، توصیه می‌کنیم لیست کامل جاهای دیدنی ماسوله را نیز در کجارو ببینید و اطلاعات مربوط به آن‌ها را از جمله تصاویر، آدرس و شماره تماس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورید.

یزد

ایرانگردی

شهر یزد چیزی شبیه به یک داستان خیالی قدیمی است. خیابان‌های پرپیچ‌وخم،‌ گنبدهای خیره‌کننده با کاشی‌کاری‌های آبی، بادگیرها و تعداد زیادی خانه‌ی آجری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شهر به شمار می‌روند. در این معماری بادگیر برای گرفتن جریان باد و خنک کردن فضای ساختمان به‌کار می‌رفته ‌است. پیاده‌روی در خیابان‌های شهر یزد یکی از بهترین تفریحاتی است که می‌توانید در سفر به این شهر انجام دهید. اینجا منطقه‌ای غنی از فرهنگ است و خانه‌هایی مثل خانه‌ی لاری‌ها با درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاق‌های آینه‌کاری و نقاشی شده، یکی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم و دوران قاجار است.  شهر یزد به‌دلیل معماری تاریخی ارزشمند و بافت سنتی دست نخورده‌اش در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

برای رفتن به این شهر زیبا و بازدید از جاهای دیدنی یزد می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر که از طریق کجارو تورهای خود را عرضه کرده‌اند، بهترین قیمت‌ها را مشاهده کنید تور یزد را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

کاشان

ایرانگردی

شهر کاشان بین تهران و اصفهان و در حاشیه‌ی دشت کویر قرار دارد. کاشان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران و مشهور به دارالمؤمنین است. این شهر دارای بیش از ۷,۵۰۰ سال قدمت شهرنشینی و یکی از زیباترین شهرهای ایران است. آداب و رسوم گلاب‌گیری و قالی‌شویان از مراسم‌های سنتی این شهر هستند که سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. مراسم گلاب گیری معمولا از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده و مراسم قالی‌شویان در مهرماه هر سال در کاشان برگزار می‌شود.

خانه‌های تاریخی، بازار سرپوشیده‌ی فوق‌العاده زیبا و... باعث شد که حتی شاه عباس اصرار کند به‌جای اصفهان، او را در کاشان دفن کنند. در طول دوران سلجوقی، کاشان به خاطر کاشی‌، سفال و پارچه‌هایش مشهور شد. امروزه نیز این شهر قطب مهم تولید فرش،‌ منسوجات و گلاب به‌حساب می‌آید.

بم

ایرانگردی

بَم یکی از شهرهای شهرستان بم در استان کرمان در جنوب‌شرقی ایران است. این شهر بیابانی هزاران درخت خرما دارد که این محصول به دیگر استان‌های ایران ارسال می‌شود و خرمای بم معروف است. خیلی از افراد شاید شهر بم را به‌واسطه‌ی زلزله‌ی سال ۱۳۸۲ بشناسند که منجر به کشته شدن ۲۶ هزار نفر در این شهر شد. بم بعد از زلزله بازسازی شده است و یک بازار ضد زلزله دارد.

اینجا یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است، به‌طوری که حتی در شاهنامه فردوسی و کتاب کارنامک اردشیر بابکان، ردپای بم دیده می‌شود. ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان در این شهر قرار دارد و گردشگران زیادی برای بازدید از این بنا به ایران می‌آیند. از جاهای دیدنی بم می‌توان به رودخانه آدوری، منطقه ییلاقی دهبکری، کوه برفو، کوه بی سوخته، روستای خواجه عسکر و آبشار تنگ تاهران اشاره کرد. 

قم

ایرانگردی

شهر قم بعد از مشهد، دومین شهر مذهبی ایران به شمار می‌رود که علت آن هم به وجود آرامگاه حضرت معصومه (س) در این شهر برمی‌گردد. جمعیت قم از بعد از انقلاب چند برابر شده است و یکی از شهرهای ایران با سریع‌ترین رشد شهری محسوب می‌شود. این شهر در شاه‌راه مواصلاتی و حمل و نقل ایران واقع شده و از یک سو رابط بین استان‌های صنعتی ایران با تهران و از سویی دیگر رابط استان‌ها و شهرهای جنوبی ایران با استان‌ها و شهرهای شمالی است. قیام‌ها و شورش‌های پیاپی مردم قم باعث شده تا این شهر در طول تاریخ بارها توسط حاکمان و فرمانروایان ویران شده و از نو آباد شود. از جاهای دیدنی قم می‌توان به مدرسه غیاثیه، مسجد جمکران، مسجد جامع قم و مدرسه جهانگیرخان، آرامگاه فتحعلی شاه قاجار، باغ گنبد سبز، مقبره خواجه علی صفی، خانه تاریخی یزدان پناه، موزه آستانه مقدسه و موزه هنرهای سنتی قم اشاره کرد.

جزیره کیش

ایرانگردی

کیش جزیره زیبای ایران در خلیج فارس است که در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تبدیل آن به قطب گردشگری انجام شده است. گردشگران خارجی برای سفر به کیش نیازی به اخذ ویزا ندارند و این یکی از دلایلی است که سفر به کیش را جذاب می‌‌کند. این جزیره را روزی به‌خاطر مرواریدهایش می‌شناختند و حتی مارکو پولو نیز به آن اشاره کرده بود. سواحل و مراکز خرید متعدد از نقاط گردشگری این جزیره هستند و برخی از ایرانی‌ها در تعطیلات زمستانی خود را به این محل می‌رسانند که در این ایام آب‌و‌هوای مناسب و خنکی دارد. علاوه بر آثار تاریخی که مورد توجه گردشگران است، پارک‌های ساحلی و تفریحی مانند تم پارک آبی اوشن، پارک هنر، ساحل مرجانی، سواحل ماسه‌ای-مرجانی، باغ‌وحش، آکواریوم، باغ پرندگان کیش، دلفیناریوم شهر زیرزمینی کاریز، کلبه هور، کشتی‌های تفریحی و همچنین کشتی به گل نشسته یونانی از دیگر جاهای دیدنی‌ کیش هستند.

ما در کجارو به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید بهترین آفرهای تور کیش را برای سفرتان در هر فصلی از سال پیدا و خریداری کنید. تنوع پکیج‌ها و تورها از فروشنده‌های مختلف به شما کمک می‌کند به آسانی بتوانید تور دلخواه‌تان را با قیمت مناسب تهیه کنید.

فراموش نکنید که کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری مقاصد داخلی و خارجی و معرفی رستوران‌ها و راهنمای سفر، به معرفی برترین تورهای مسافرتی نیز پرداخته است. اگر تمایل دارید که سفری برنامه‌ریزی شده و راحت داشته باشید، می‌توانید تور ایرانگردی را در کجارو به‌سادگی جست‌و‌جو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید و در نهایت ارزان‌ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه