۱۰ تجربه غیرتوریستی که باید در ایران تجربه کنید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
۱۰ تجربه غیرتوریستی که باید در ایران تجربه کنید

کشور بزرگ ایران علاوه بر جاذبه‌های معروف و دیدنی، تفریحات متنوع و جالبی نیز برای گردشگران به‌خصوص گردشگران خارجی دارد که می‌تواند آن‌ها را بیشتر با فرهنگ ایران آشنا کند.

ایران، جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی متعددی دارد و گردشگرانی که سفر به شهرهای مختلف ایران را انتخاب می‌کنند،‌ دوست ندارند هیچ یک از آن‌ها از دست بدهند.

اما اگر می‌خواهید تجربه‌ای متفاوت برای خود رقم بزنید و با مردم شهر معاشرت کنید،‌ با ما همراه باشید تا ۱۰ تجربه‌ی غیرتوریستی و جالب را به شما معرفی کنیم تا در تور ایرانگردی خود بگنجانید.

فرقی نمی‌کند قصد سفر به کدام‌یک از شهرهای ایران را دارید. ما در کجارو به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید قیمت تورهای مسافرتی داخلی از آژانس‌های مختلف را در کمترین زمان با یکدیگر مقایسه کنید و تور ارزان برای سفرتان خریداری کنید.

در ادامه تفریحات و کارهایی را به شما معرفی می‌کنیم که کمتر مسافر و گردشگری به سراغ تجربه‌ی آن‌ها در سفر می‌رود. اگر به‌دنبال تفریحی جدید در سفرهای خود هستید یا میزبان فردی خارجی در ایران هستید، این فهرست برای شما است تا خودتان و مهمان‌تان، به سراغ تجربه‌هایی جدید بروید:

بازدید از زورخانه

زورخانه

زورخانه، محلی برای انجام ورزش باستانی ایرانی است که می‌توان آن را ترکیبی از ورزش‌های رزمی و یوگا دانست. در این ورزش چند صد ساله که مبتنی بر رزم و چنگ است، از ابزارآلاتی مشابه ابزار جنگی استفاده می‌شود. ورزشکاران در گودی گردی می‌ایستند و شخصی که به آن مرشد می‌گویند، با ضرب‌آهنگ و ریتمی که می‌زند و اشعاری که از حافظ و شاهنامه می‌خواند، شور خاصی به ورزشکاران می‌دهد. با اینکه زورخانه به‌طور سنتی محلی برای مردان است؛ اما درهای زورخانه‌ی صاحب‌الزمن یزد به روی بانوان باز است و می‌توانند از نزدیک به تماشای این ورزش بنشینند.

رفتن به تئاتر یا کنسرت

تئاتر

نمایش‌های تئاتر زیادی هر شب هفته در تهران اجرا می‌شود که می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای تجربه‌ای منحصربه‌فرد باشد. با اینکه برخی از معروف‌ترین بازیگران در این تئاترها بازی می‌کنند؛ اما قیمت بلیط‌ها واقعا مقرون‌به‌صرفه و مناسب هستند. تماشای یک تئاتر اصیل ایرانی یا ترجمه‌ی یکی از آثار وودی آلن را در برنامه‌ی خود قرار دهید. یکی دیگر از تجربه‌های متفاوت گردشگری را می‌توان شرکت در کنسرت دانست. کنسرت‌ خواننده‌های سنتی، پاپ یا ارکستر ملی، هرکدام که با سلیقه‌ی شما هماهنگ است را انتخاب کنید.

برای سفری برنامه‌ریزی شده به تهران می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، قیمت بهترین تورها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور تهران را از آژانس‌هاس همکار کجارو خریداری کنید.

شرکت در جشنواره‌ها

گلاب گیری

جشنواره‌های فرهنگی و مناسبت‌های مذهبی متعددی در سراسر ایران برگزار می‌شود که هر یک در نوع خود جالب است. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به جشن‌های نوروز یا مراسم عاشورا اشاره کرد که پیشنهاد می‌کنیم، حضور در عزاداری محرم در یزد را در برنامه‌ی خود قرار دهید یا به لرستان بروید و گل‌مالی مردم محلی را ببینید که به مناسبت شهادت امام حسین، به سر و بدن خود گل می‌مالند. از دیگر مراسم‌های خاص ایران می‌توان به گلاب گیری کاشان اشاره کرد که در فصل بهار روح شما را تازه می‌کند. در ایام مختلف سال مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود که با دیدن تقویم ایران می‌توانید به تاریخ دقیق آن‌ها پی ببرید.

کشف اسرار محله زرتشتیان یزد

یزد

محله‌ی زرتشتیان یزد واقعا مسحورکننده است و با نگاهی به کلون‌های در، درختان سرو، طاق‌ها و نیمکت‌ها می‌توان فهمید که هر یک از این اجزا بسیار آگاهانه طراحی شده‌اند.‌ یکی از ویژگی‌های جالب کوچه‌های این محله را می‌توان کوچه‌ی آشتی‌کنان دانست که به‌حدی باریک هستند که گاهی اوقات فقط برای عبور یک نفر جا دارند. مردم قدیم این‌طور فکر می‌کردند که اگر دو نفر با هم قهر باشند و وارد این کوچه‌ شوند،‌ چاره‌ای جز روبه‌رو شدن با یکدیگر و آشتی کردن ندارند.

اگر به یزد سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی یزد را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

چشیدن غذای خیابانی در لشکرآباد اهواز

اهواز

مردم اهواز با وجود مصائب و سختی‌های هشت سال جنگ تحمیلی و شرایط نامساعد آب و هوایی، بسیار شاد و سرزنده‌ هستند. یکی از بهترین مکان‌ها برای نظاره‌ی این سرزندگی را می‌توان لشکرآباد دانست، خیابانی طولانی که گوشه و کنار آن پر از غذاهای خیابانی خوشمزه است. فلافل، سمبوسه‌های پر ادویه و مرغ سرخ‌شده‌ی داغ و تازه به فروش می‌رسد و خودروها موسیقی بندری پخش می‌کنند. هنگام شب به این منطقه بروید و در کنار فضای شاد و پرانرژی آن، یک ساندویچ فلافل خوشمزه میل کرده و با مردم محلی معاشرت کنید.

شما می‌توانید جاهای دیدنی اهواز را در کجارو مشاهده کنید و برای سفرتان به سایر نقاط این شهر برنامه‌ریزی کنید.

چادر زدن در کویر

کاروانسرا

وقتی می‌توانید شب را زیر آسمان پر ستاره بگذرانید،‌ چرا اقامت در هتلی چهار ستاره را انتخاب کنید؟ به کویر مرنجاب که خارج از کاشان قرار دارد سر بزنید، در آنجا می‌توانید چادر بزنید یا اگر دوست دارید اوقات خود را در فضای باز سپری کنید و همچنان از کمی امکانات مجلل برخوردار باشید، در یک متل محلی اقامت کنید. اگر حوالی یزد هستید، به‌سمت کاروانسرای زین الدین بروید و زندگی تاجران کاروان جاده‌ی ابریشم را در یک کاروانسرای ۴۰۰ ساله تجربه کنید. آتش روشن کنید یا به‌همراه یک ستاره‌شناس به ستارگان خیره شوید. به هر حال خوابیدن زیر آسمان پر از ستاره‌ی شب، ‌اوقاتی فراموش‌نشدنی برایتان رقم خواهد زد.

شرکت در تورهای شکم‌گردی

غذای ایرانی

غذا منجر به نزدیک شدن و اتحاد انسان‌ها می‌شود و چه راهی بهتر از شکم‌گردی می‌تواند شما را با فرهنگ یک مرزوبوم آشنا کند؟ تورهای غذای ایرانی به همت دو بانوی خوش‌ذوق به نام‌های شیرین و متین در تهران برگزار می‌شود. آن‌ها ابتدا راهی بازار می‌شوند تا علاقه‌مندان را با مواد غذایی سنتی ایرانی آشنا کنند و بعد از خرید مواد مورد نیاز، به آشپزخانه‌شان برمی‌گردند و با کمک افراد شرکت‌کننده در تورهای غذایی، اقدام به تهیه و طبخ انواع غذاهای ایرانی می‌کنند. این تور که نصف روز طول می‌کشد،‌ یکی از بهترین تفریحات برای گردشگران به‌خصوص گردشگران خارجی است تا لذت پخت غذاهای ایرانی را تجربه کنند.

گشت‌زدن در تهران قدیم

تهران قدیم

عکاس: رضا امیرحسنی

شاید باورش سخت باشد؛ اما مناطقی از جنوب تهران در گذشته به‌عنوان شمالی‌ترین نقاط تهران شناخته می‌شدند. به‌نظر می‌رسد محله‌هایی مانند سنگلج، با کوچه‌های باریک و پرپیچ و خم و عودلاجان ـ محله‌ای که سابقاً محله‌ی یهودی‌ها بوده است، در بستر زمان متوقف شده‌اند؛ زیرا سبک زندگی در این محله‌ها به روال قبل ادامه دارد. در میان جاذبه‌های متعدد این محله‌های بازمانده از تهران قدیم می‌توان چندین کنیسه، اولین بانک ایران (به قهوه‌خانه تبدیل شده است)، درخت چنار ۹۰۰ ساله، حمام‌های عمومی که هنوز مشغول فعالیت هستند و کاخ‌های قدیمی زیبا را مشاهده کرد.

گذراندن یک شب با عشایر

عشایر

با چند ساعت رانندگی به خارج از شهر شیراز،‌ با یک ایل عشایری قشقایی مواجه می‌شوید. این عشایر امروزه به‌صورت نیمه‌اسکان زندگی می‌کنند و خود را با زندگی مدرن‌تر وفق داده‌اند؛ بااین‌حال هنوز هم در فصل زمستان به جنوب شیراز کوچ می‌کنند. با اینکه شاید عدم اطلاع از زبان فارسی برای گردشگران خارجی مانعی برای برقراری رابطه به‌حساب آید؛ اما قشقایی‌ها دوست دارند با گردشگران تعامل داشته باشند و فرهنگ و سنت‌های چندصد ساله‌ی خود نظیر قالی‌بافی را به آن‌ها نشان دهند.

برای رفتن به این شهر زیبا و بازدید از جاهای دیدنی شیراز می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد شیراز را در کجارو جست‌و‌جو کرده و تهیه کنید، چراکه جست‌و‌جوی آسان و تنوع قیمت بلیط‌ها از ده‌ها فروشنده معتبر، به شما این امکان را می‌دهد تا ارزان‌ترین بلیط به مقصد مورنظرتان را پیدا کنید.

رفتن به طبیعت

طبیعت

ایرانی‌ها سعی می‌کنند در آخر هفته از زندگی شهری فاصله بگیرند و حتی برای چند ساعت به دل طبیعت بزنند. به‌لطف تنوع جغرافیایی ایران،‌ مردم با توجه به شهری که در آن ساکن هستند،‌ ساحل، جنگل، بیابان، کوه، دره یا آبشار شهر خود را برای تفریح انتخاب می‌کنند. اگر اهل پیاده‌روی هستید،‌ می‌توانید بهترین مسیرهای پیاده‌روی ایران را بررسی کنید و با یک جفت کفش ورزشی و کوله‌پشتی به راه بیفتید. گردشگرانی که در فصل زمستان به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنند، نیز می‌توانند اسکی کردن در پیست‌های اسکی تهران یا سایر شهرها را در برنامه‌ی خود قرار دهند.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه