برای بزرگداشت روز زمین در دوم اردیبهشت چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
برای بزرگداشت روز زمین در دوم اردیبهشت چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

در جهان روز ۲۲ آوریل را روز زمین پاک نامیده‌اند و در این روز رویدادها و برنامه‌های مختلفی برای پاسداشت این سیاره انجام می‌شود. برای بزرگداشت روز زمین چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم که در راستای حفاظت از مادر طبیعت باشد؟

روز زمین در راه است و بسیاری از ما دوست داریم ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا این روز مهم و به‌خصوص را پاس بداریم. اگر می‌خواهید بیش از پبش از زمین مراقبت کنید و همچنین برای بزرگداشت روز زمین زمان بیشتری صرف کنید، می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا به روش‌های مختلف به خواسته خود برسید. این موارد را بررسی و برخی از آن‌ها را امتحان کنید و از کمک کردن به زمین برای تبدیل به آنچه که شایسته آن است، لذت ببرید. 

طبق آنچه که در ویکی‌پدیا موجود است، «روز زمین رویدادی سالانه است که هر ساله در ۲۲ آوریل برگزار می‌شود؛ در این روز در سراسر جهان رویدادهایی به منظور حمایت از حفاظت محیط زیست انجام می‌گیرد. این روز برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ پاس داشته شد و در حال حاضر به‌صورت هماهنگ در بیش از ۱۹۳ کشور دنیا توسط «شبکه روز زمین» برگزار می‌شود.»

روز زمین

منبع عکس: وب‌سایت epicureandculture

بیش از آن که این سیاره به ما نیاز داشته باشد، ما به آن نیاز داریم. پس بیایید تا جایی که می‌توانیم، درخت بکاریم

بیش از آن که این سیاره به ما نیاز داشته باشد، ما به آن نیاز داریم. پس بیایید تا جایی که می‌توانیم، درخت بکاریم. بیایید از سوخت‌های فسیلی کمتر استفاده کنیم و شهرها را صد درصد تجدیدپذیر کنیم. بیایید بخشی از کمپین جهانی باشیم که هدفش آموزش مردم درباره مسائل زیست محیطی و عوامل موثر بر تخریب محیط زیست است. بیایید همین الان شروع کنیم و هیچ وقت متوقف نشویم. 

روز زمین پاک فقط یک روز، یعنی ۲۲ آوریل، نیست؛ این روز بیش از شرکت در همایش‌ها و موضع گرفتن در قبال مسائل زیست محیطی است. اینجا می‌خواهیم راه‌هایی را ارائه کنیم که می‌توانید برای بزرگداشت روز زمین پاک انجام دهید. 

۱. اگر در موقعیتی هستید که می‌توانید برای رسیدن به مقصد پیاده بروید، دوچرخه برانید یا از حمل و نقل عمومی استفاده کنید، وقتش است که به اهمیت این موضوع توجه ویژه کنید. هر چه ماشین در خیابان‌ها و جاده‌ها کمتر باشد، محیط زیست سالم‌تر و سبزتری خواهیم داشت. 

۲. شما می‌توانید وقت خود را به سازمان‌هایی (چه محلی و چه ملی) اختصاص دهید که تلاش می‌کنند دنیا را به جای بهتری تبدیل و به محیط زیست کمک کنند. کارهای زیادی وجود دارد که بتوانید انجام دهید و در روز زمین، فعالیت‌های محلی نیز سازمان‌دهی می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. 

روز زمین

منبع عکس: وب‌سایت accuweather

۳. آیا می‌دانستید که تبدیل تمام قبوض و صورت‌حسا‌ب‌ها به قبوض الکترونیکی می‌تواند هر ساله باعث نجات میلیون‌ها درخت شود؟ بله درست است! اگر در موقعیتی هستید که بتوانید بدون استرس و ایجاد مشکلی چنین کاری را انجام دهید، پس از آن قطعا می‌توانید در بلندمدت کارهای مختلفی را در راستای حفاظت از محیط زیست انجام دهید. 

۴. آموزش، کلیدحل بسیاری از مشکلات بشر است که می‌تواند درمورد محیط زیست نیز صادق باشد؛ اگر درمورد آنچه که می‌توانید برای محیط زیست انجام دهید بیشتر بدانید، می‌توانید از این دانش استفاده کنید و آن را با کسانی که ممکن است به این مساله علاقه‌مند باشند، به اشتراک بگذارید. این امر در بلند مدت می‌تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند.

آموزش، کلیدحل بسیاری از مشکلات بشر است که می‌تواند درمورد محیط زیست نیز صادق باشد

۵. آیا می‌خواهید دیگران را تشویق کنید که در این جشن شرکت کنند؟ پس تخته یا تابلویی در محل کار، مدرسه یا نمازخانه قرار دهید. شما می‌توانید یادداشت‌هایی روی آن بگذارید تا مردم بتوانند فعالیت‌هایی را که می‌توانند در  سال‌های آینده برای محیط زیست انجام دهند، در آن بنویسند.

۶. آیا برنامه‌ای برای بازیافت زباله‌ها دارید؟ اگر در حال حاضر این کار را انجام می‌دهید، شروع کنید به بررسی کارهایی که می‌توانید در راستای گسترش این فعالیت انجام دهید. اگر هنوز این کار را آغاز نکرده‌اید، پس نگاه کنید و ببینید چه چیزی با قابلیت بازیافت شدن در منطقه شما وجود دارد و با این روش می‌توان قدمی برداشت یا خیر.

۷. آیا شیرهای آب منزل‌تان چکه می‌کند؟ اگر پاسخ شما مثبت است، آیا می‌دانستید که این امر سالانه باعث هدر رفتن مقدار زیادی آب می‌شود؟ اگر تاکنون برای رفع این مشکل کاری انجام نداده‌اید، باید آن را در برنامه خود قرار دهید.

۸. یک درخت بکارید. درختان بخش بزرگی از زمین ما هستند و کاشتن یکی از آن‌ها، فقط به حفظ سلامتی و بهبودی جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، کمک می‌کند. 

روز زمین

منبع عکس: وب‌سایت smallbiztrends

۹. در گروه‌هایی عضو شوید که دغدغه مراقبت از محیط زیست و کمک به مشکلات زیست محیطی دارند. اگر بتوانید خانوده‌تان را درگیر و مشتاق این امر کنید، کار بزرگی در راستای کمک به حفظ محیط زیست انجام داده‌اید.

از آب‌ها معدنی در بطری‌های پلاستیکی استفاده نکنید؛ در غیر این صورت، با انبوهی از زباله روبه‌رو خواهیم شد

۱۰. در رویدادهای محلی شرکت کنید. در بسیاری از جوامع محلی «نمایشگاه روز زمین» یا رویدادهای شبیه آن برگزار می‌شود که می‌توانید به همراه خانواده شرکت کنید و چیزهای زیادی بیاموزید.

۱۱. از آب معدنی در بطری‌های پلاستیکی استفاده نکنید. روش‌های جایگزین زیادی برای این کار وجود دارد و اگر از این بطری‌های پلاستیکی استفاده نکنید، پلاستیک کمتری تولید می‌شود؛ در غیر این صورت با انبوهی از زباله مواجه خواهیم شد.

۱۲. حیاط خانه خود را مامنی برای پرندگان و موجودات دیگر قرار دهید؛ به پرندگان غذا دهید، خانه کوچکی برایشان بسازید، حوض کوچکی بخرید و... اگر محیط حیاط‌تان برای این موجودات راحت باشد، به احتمال زیاد در اطراف خانه شما بمانند. 

۱۳. با ایجاد شهربازی به کودکان کمک کنید درمورد محیط زیست بیشتر بدانند. این کارها در کنار اینکه باعث می‌شود بچه‌ها سرگرم شوند و بازی کنند، به آن‌ها کمک می‌کند که عاشق طبیعت شوند.

روز زمین

منبع عکس: وب‌سایت evergreenmontessori.wordpress

۱۴. سعی کنید در حیاط منزل‌تان باغ کوچکی برای خود داشته باشید. این کار باعث ذخیره پول می‌شود و به سرسبز کردن محله‌تان کمک می‌کند. 

۱۵. آیا درمورد قوانینی که برای محیط زیست وضع می‌شود، دغدغه دارید؟ اکنون زمان آن است که برای نماینده شهر یا استان خود نامه بنویسید و نگرانی‌های خود درمورد محیط زیست را با آن‌ها در میان بگذارید.

کارهایی انجام دهید که باعث برقراری ارتباط میان شما و طبیعت شود و به شما یادآوری کند که چرا می‌خواهید برای حفظ محیط زیست تلاش کنید

۱۶. هنوز لامپ‌های منزل‌تان را عوض نکرده‌اید؟ گزینه‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید از بین‌شان انتخاب کنید و بسیاری از آن‌ها با محیط زیست سازگارتر از آن لامپ‌هایی هستند که ما با آن‌ها بزرگ شده‌ایم. عوض کردن آن‌ها می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی شود. 

۱۷. اگر در شهرتان هیچ رویدادی برای روز زمین برگزار نمی‌شود، خود شما دست به کار شوید. یک رویداد ترتیب دهید، محیط زیست منطقه خود را تمیز کنید یا اگر هیچ نمایشگاهی در شهرتان برگزار نمی‌شود، یک نمایشگاه در این زمینه برپا کنید. 

۱۸. با گروهی از دوستان‌تان، یک بزرگراه را انتخاب کنید و به جمع‌آوری آشغال‌هایی که در کنار آن ریخته می‌شود بروید. بسیاری از بزرگراه‌ها پر از آشغال هستند و چهره مسیر را زشت می‌کنند. 

۱۹. در یک روز خاص به طبیعت بروید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. پیاده‌روی کنید. به پارک بروید. کارهایی انجام دهید که باعث برقراری ارتباط میان شما و طبیعت شود و به شما یادآوری کند که چرا می‌خواهید برای حفظ محیط زیست وقت صرف کنید، تلاش کنید و انرژی بگذارید. 

روز زمین

منبع عکس: وب‌سایت marionhealth

۲۰. فهرستی از اهداف خود برای کمک به حفظ محیط زیست در سال آینده تهیه کنید. در طول سال چه کارهایی می‌خواهید انجام دهید؟ برای رسیدن به هر آنچه که می‌خواهید، چه قدم‌هایی باید بردارید تا بدون اینکه اذیت شوید، به آن‌ها برسید؟ قبل از هر چیزی باید روی پاسخ این سوال‌ها تمرکز کنید. 

۲۱. و در نهایت، تمامی این کارها را برای روز زمین نگه ندارید! اگر وقتی می‌خواهیم روز زمین را جشن بگیریم، می‌توانیم کارهای بی‌شماری انجام دهیم، تصور کنید که در هر روز از سال چقدر می‌توان در راستای حفاظت از محیط زیست و زمین قدم برداشت. پس چرا به کارهایی که می‌توان در تمامی طول سال انجام داد، فکر نمی‌کنید؟ فراموش نکنید که محیط زیست، بخش بسیار مهمی از زندگی هر فرد است و اگر زمین ما پاک نباشد، با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.

تمامی این موارد تنها بخشی از کارهایی است که می‌توانید برای بزرگداشت روز زمین انجام دهید. این کارها را مد نظر بگیرید و برای بهبود وضعیت محیط زیست کشورمان و گرامیداشت زمینی که زندگی ما به آن وابسته است، آن‌ها را انجام دهید. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه