رونمایی از پله‌های مقدس واتیکان بعد از ۳۰۰ سال

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان شنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۰
رونمایی از پله‌های مقدس واتیکان بعد از ۳۰۰ سال

پله‌های مقدس واتیکان رم، بعد از ۳۰۰ سال بدون پوشش چوبی روی پله‌ها، برای بازدید عموم باز شده است. اگر در بهار به ایتالیا سفر می‌کنید این فرصت را دارید تا Scala Sancta را ببینید.

پله‌های مقدس یا The Scala Sancta در رم، ایتالیا قرار دارد که به باور مسیحی‌ها، زمانی که عیسی مسیح به صلیب کشیده می‌شد، قطرات خونش روی این پله‌ها ریخته شده است.

گردشگرانی که بهار امسال به رم سفر می‌کنند، یک بار در عمرشان این فرصت را دارند تا اثری مهم و مربوط به کاتولیک را بدون پوشش چوبی روی پله‌ها ببینند.

پله های مقدس واتیکان ایتالیا

پله‌های مرمری اصلی تا ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) برای بازدید در دسترس خواهند بود. بعد از این تاریخ، تخته چوب گردویی که در سال ۱۷۲۳ به درخواست پاپ اینوسنت سیزدهم روی پله‌ها را پوشانده بود، مجدد روی آن‌ها قرار داده خواهد شد

واتیکان اعلام کرده است که برای اولین بار در ۳۰۰ سال گذشته، این پله‌های مقدس، برای بازدید عموم باز خواهند شد. باور بر این است که پیش از اعلام حکمش توسط پونتیوس پیلاطس، روی این پله‌ها راه رفته است.

گفته می‌شود قطره‌های خون مسیح، زمانی که به صلیب کشیده می‌شد روی این پلکان ریخته شده است که در زبان لاتین، اسکالا سانکتا نامیده می‌شوند. کسانی که به بازدید این پله‌ها می‌روند، با زانو روی آن‌ها راه می‌روند و نقاطی را که خون مسیح روی آن ریخته شده، می‌بوسند. در حال حاضر این نقاط با صلیب‌های قرون‌وسطایی نشانه‌گذاری شده‌اند. در طول ۳۰۰ سال گذشته، این پله‌های مرمری با تخته‌های چوب پوشیده شده بودند.

بعد از پروژه‌ی یکساله‌ی ترمیم، اکنون این پله‌ها برای بازدید عموم در دسترس خواهند بود. بازدیدکنندگان نه‌تنها می‌توانند این پله‌ها را بدون هیچ پوششی ببینند، بلکه هم‌زمان نقاشی‌ها و تزیینات روی سقف و دیوارها را هم خواهند دید که مرمت شده‌اند.

پله های مقدس واتیکان ایتالیا

بازدیدکنندگانی که بعد از مرمت و بازگشایی پله‌های مقدس، برای دیدن آن در صف ایستاده‌اند

یکی از افرادی که از این پله‌ها بازدید کرده است می‌گوید:

من قبلا هم این پله‌ها را دیده بودم؛ زمانی که پوشش چوبی داشتند؛ اما این بار تاثیرگذارتر بود. اگر به این موضوع فکر کنید که عیسی مسیح اینجا حضور داشته ـ جایی که نگاه داشته شده و رنج کشیده است، خیلی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرید.

از سال ۱۷۲۳، این پلکان با تصمیم پاپ اینوسنت دوم با تخته‌های چوبی پوشانده شد.

باور بر این است که این پلکان ۲۸ تایی از خانه‌ی پونتیوس پیلاتس در بیت المقدس برداشته شده و در قرن چهارم توسط سنت هلنا به رم آورده شده است.

پله های مقدس واتیکان ایتالیا

زائران و بازدیدکنندگان این پله‌های مقدس بعد از بالا رفتن از این پله‌ها روی زانوهایشان، وارد Sancta Sanctorum می‌شوند. اینجا اتاقی است که زمانی، کلیسای خصوصی پاپ محسوب می‌شده و شامل چندین یادگاری از افراد مقدس است.

طبق اعلام واتیکان (کوچکترین کشور جهان)، تا ۹ ژوئن ۲۰۱۹ (۱۹ خرداد ۱۳۹۸) می‌توان از این پله‌ها بازدید کرد.

بهترین آفر تور ایتالیا برای سفر به این کشور را در کجارو پیدا کنید. با مقایسه قیمت تورهای مسافرتی مختلف از ده‌ها آژانس معتبر می‌توانید ارزان‌ترین تور به مقصد دلخواه‌تان را از فروشنده‌های همکار کجارو خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه