۷ نکته که پیش از سفر به گرجستان باید بدانید

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
۷ نکته که پیش از سفر به گرجستان باید بدانید

گرجستان یک مقصد گردشگری عالی و تلفیقی از سنت‌ها و فرهنگ دو قاره آسیا و اروپا است. قبلاز سفر به این کشور به چه مسائلی باید دقت کنیم؟

گرجستان درست بین دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد. به‌دلیل این موقعیت جغرافیایی خاص، فرهنگ و هنر و معماری گرجستان نیز تلفیقی از سبک‌های اروپایی و آسیایی است.

گرجستان را بیشتر از همه به خاطر طبیعت زیبا و سرسبز، آثار معماری قرون‌وسطایی، برج‌های دفاعی باستانی و عمیق‌ترین غارهای دنیا می‌شناسند.

البته گرجستان بسیار فراتر از این‌ها است و جاذبه‌های فراوانی دارد. فقط باید سفر کنید و خودتان از نزدیک ببینید. تور گرجستان جزو پرطرفدارترین تورهای خارجی برای ایرانیانی است که می‌خواهند سفر خارجی را تجربه کنند.

برای سفر به گرجستان با ارزان‌ترین قیمت از کجارو کمک بگیرید. ما تورهای متنوع گرجستان از آژانس‌های معتبر را فهرست کرده‌ایم تا بتوانید قیمت‌ها را هم‌زمان مقایسه کنید و تور مدنظرتان را با هزینه‌ای مقرون به‌صرفه بخرید.

اگر گرجستان را به‌عنوان مقصد سفر خود در نظر گرفته‌اید، بد نیست که قبل از سفر، این چند نکته را بدانید.

زمان مناسب سفر

۷ نکته که پیش از سفر به گرجستان باید بدانید

گرجستان یک مقصد گردشگری چهارفصل است. آب و هوا در گرجستان بسیار متنوع است و هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد. زمستان‌ها تقریبا همه‌جا غیر از پایتخت، برفی است. بهار آب و هوای ملایم و آفتابی دارد و بعضی روزها بارندگی است. تابستان‌های گرجستان گرم است به‌خصوص در تفلیس. پاییز آب و هوایی شبیه به بهار ولی کمی سردتر دارد.

ویزا

گرجستان کشوری مهمان‌نواز و گردشگرپذیر است. شهروندان بیش از ۹۰ کشور دنیا بدون ویزا به گرجستان سفر می‌کنند. شهروندان ایرانی هم می‌توانند بدون نیاز به ویزا، تا ۴۵ روز در این کشور اقامت داشته باشند.

زبان اختصاصی گرجستان

۷ نکته که پیش از سفر به گرجستان باید بدانید

گرجستان، زبان و الفبای اختصاصی خود را دارد. فقط ۴ میلیون نفر یعنی ساکنان این کشور به این زبان صحبت می‌کنند. بیشتر خارجی‌ها می‌گویند که یادگیری این زبان، بسیار سخت است. الفبا و صداهای این زبان در ابتدا بسیار گیج‌کننده و غیرقابل یادگیری به نظر می‌رسد ولی یادگیری کلمات ساده و ضروری مورد نیاز، راحت است.

واحد پول

۷ نکته که پیش از سفر به گرجستان باید بدانید

گرجستان واحد پول اختصاصی به نام لاری دارد. این اسم را از روی یک کلمه قدیمی گرجستانی انتخاب کرده‌اند. سکه‌ها در گرجستان، تتری نامیده می‌شوند. کد واحد پول لاری GEL و نشانه‌ی آن ₾ است.

تبدیل پول در گرجستان بسیار راحت است. همه بانک‌ها و شرکت‌های صرافی، به‌راحتی پول شما را به واحد پول گرجستان تبدیل می‌کنند. دلار آمریکا، لیر ترکیه، پوند انگلیس و روبل روسیه را می‌توانید در صرافی‌ها تبدیل کنید.

بیشتر اماکن در تفلیس و شهرهای بزرگ، کارت‌های اعتباری را می‌پذیرند. ولی برای اطمینان خاطر، حتما پول نقد همراه داشته باشید.

حمل و نقل عمومی در تفلیس

۷ نکته که پیش از سفر به گرجستان باید بدانید

حمل و نقل عمومی در گرجستان کمی چالش‌برانگیز است. شهرهای بزرگ مثل تفلیس و باتومی، حمل و نقل عمومی نسبتا بهتری دارند. در تفلیس برای جابه‌جایی در شهر می‌توانید از اتوبوس، مینی‌بوس و مترو استفاده کنید. وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، بسیار ارزان است. مینی‌بوس‌ها معمولا گران‌تر از اتوبوس و مترو هستند.

کارت حمل و نقل عمومی Metro Money نام دارد که برای دسترسی به مترو است. البته برای اتوبوس و مینی‌بوس نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. برای خرید آن باید به ایستگاه‌های مترو مراجعه کنید. ۲ لاری برای خرید کارت و سپس هر چقدر که خواستید برای شارژ کردن آن می‌پردازید. در ۹۰ دقیقه اول بعد از خرید کارت، رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید.

تاکسی‌ها هم در گرجستان تقریبا قیمت‌های مناسبی دارند. حتما قبل از سوار شدن تاکسی، در مورد کرایه با راننده به توافق برسید.  

سفر به گوشه و کنار گرجستان

گرجستان راه‌های ارتباطی مناسبی به پایتخت دارد. برای رفتن از پایتخت به بیشتر شهرهای بزرگ می‌توانید از قطار استفاده کنید. تقریبا برای همه روستاهای گرجستان هم مینی‌بوس وجود دارد. در نگاه اول، ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی شلوغ و غیرمنظم به نظر می‌رسند ولی خیال‌تان راحت باشد چون کارشان را درست انجام می‌دهند.

اینترنت در گرجستان

در گرجستان سه شرکت اپراتور موبایل به نام‌های Geocell و Magti و Beeline فعالیت می‌کنند. همه این شرکت‌ها اینترنت 4G ارائه می‌دهند و بسته‌های آن‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه است. در بیشتر شهرهای بزرگ این کشور، آنتن دهی موبایل بسیار خوب است. اگر به‌دنبال بهترین پوشش‌دهی و امکانات هستید سیم‌کارت Magti بگیرید. شرکت Geocell قیمت‌های بسیار مناسبی برای بسته‌های اینترنتی دارد ولی عملکرد آن متوسط است. شرکت Beeline از همه ارزان‌تر است ولی پوشش‌دهی ضعیفی دارد.

اگر نمی‌خواهید برای اینترنت هزینه کنید، بیشتر کافه‌ها و رستوران‌ها در شهرهای بزرگ، وای‌فای رایگان دارند. بعضی از آن‌ها بدون پسورد است و بعضی دیگر پسورد دارد که باید از پیش‌خدمت بپرسید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه