۸ مکان غواصی مشهور در تایلند برای عاشقان دنیای زیر آب

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
۸ مکان غواصی مشهور در تایلند برای عاشقان دنیای زیر آب

غواصی یکی از ورزش‌های جذابی است که طرفداران خاص خود را دارد. اگر شما هم دوست دارید دنیای زیر آب را بشناسید، می‌توانید در مشهورترین مکان‌های تایلند برای غواصی، تجربه‌ی منحصربه‌فردی داشته باشید.

چه به‌صورت تفریحی غواصی کنید و چه کاوش زیر آب دریا شغل تمام وقت شما باشد، تایلند مقصد فوق‌العاده‌ای برای سفرتان محسوب می‌شود. در این کشور برخی از شناخته‌شده‌ترین و برجسته‌ترین مکان‌ها برای غواصی در جهان قرار دارد و گردشگران علاقه‌مند به غواصی و متخصصان این رشته، هر ساله عازم تایلند می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم مشهورترین مکان‌های این کشور برای غواصی را معرفی کنیم تا اگر شما نیز علاقه‌مند به این رشته بودید، با رزرو تور تایلند، بتوانید برای تفریح یا حتی تمرینات تخصصی، به این بهشت‌های زیر دریا بروید.

برای انتخاب تورهای ارزان و متنوع تایلند، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید. 

Sail Rock، کو تائو (Koh Tao)

Sail Rock، کو تائو تایلند

منبع عکس: وب‌سایت diveoclock

جزیره کوتائو مکانی شگفت‌انگیز برای غواصی است. بیش از هزار جزیره در این قاره وجود دارد؛ اما این جزیره خاص هنوز هم گزینه بسیاری از گردشگران برای کاوش در دنیای زیر آب است. ۳ جزیره از مجمع‌الجزایر سامویی جایی است که غواصان حرفه‌ای و همچنین غواصان آماتور به آن سفر می‌کنند و پر از مغازه‌های فروش لوازم غواصی با قیمت‌های ارزان است.

Sail Rock یکی از برجسته‌ترین این جزایر است که با نام هین بای (Hin Bai) نیز شناخته می‌شود. اینجا حدود ۹۰ دقیقه با قایق از جزیره فاصله دارد؛ اما مقصد قطعا ارزش این سفر را دارد، چون مکانی فوق‌العاده برای غواصی است. غواصان با صخره‌ای مواجه می‌شوند که از خلیج تایلند سر بر آورده و وقتی نزدیک می‌شوند، می‌بینند که ارتفاع آن از سطح آب ۸ متر است.

عمق این منطقه در برخی نقاط به ۴۰ متر می‌رسد. از آنجایی که این منطقه از جزیره دور است، زندگی دریایی گسترده و منحصربه‌فردی دارد که گویا هنوز از دست گردشگرانی که به کو تائو می‌آیند، در امان مانده است. این صخره که شکلی شبیه به غار و حتی دودکش دارد، چالش بزرگی برای غواصان حرفه‌ای نیز محسوب می‌شود. 

جزایر سورین (Surin Islands)

جزایر سورین تایلند

تنوع موجودات دریایی در دریای آندامان بسیار گسترده است، از سفره‌ماهی گرفته تا وال کوسه. آب دریا به شفافی شیشه است؛ پس نباید تعجب‌برانگیز باشد که چرا برخی از بهترین مکان‌ها برای اسنورکلینگ و غواصی در این دریا قرار دارد که شامل سواحل جزایر سورین نیز می‌شود.

چون اینجا از خشکی فاصله زیادی دارد، گردشگران تمایل زیادی برای بازدید از آن ندارند و به همین دلیل هم بسیار خلوت است و هم طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارد

این جزایر در استان Phang Nga و ۳۷ مایلی غرب سواحل تایلند واقع شده‌اند و یکی از مناطق دورافتاده این کشور محسوب می‌شوند. چون اینجا از خشکی فاصله زیادی دارد، گردشگران تمایل زیادی برای بازدید از آن ندارند و به همین دلیل هم بسیار خلوت است و هم طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارد.

علاوه بر حیوانات دریایی، غواصان می‌توانند تپه‌ها و صخره‌های دریایی را اینجا ببینند که هم وسعت زیادی دارد و هم اینکه ظاهرا دست‌نخورده باقی مانده و مرجان‌های متنوع روی آن‌ها را کاملا پوشانده‌اند. شاید دلیل اصلی این باشد که جزایر سورین از سال ۱۹۸۱، به‌عنوان بخشی از برنامه توسعه یونسکو، به پارک ملی دریایی تبدیل شد.

یکی از مشهورترین جاهای این جزایر برای غواصی صخره Richelieu است. غواصان اگر بین ماه فوریه تا آوریل به این منطقه بیایند، حتما می‌توانند کوسه وال‌ها را نیز زیر آب کشف کنند. 

کشتی غرق‌شده HTMS Chang، کوچانگ

کوچانگ تایلند

منبع عکس: وب‌سایت boldtravel

کشتی‌های غرق شده چرا تا این قدر برای غواصان جذاب است؟ برخی از غواصان از کشف صخره‌های دریایی مصنوعی بسیار لذت می‌برند؛ این‌ها گاهی از صخره دریایی‌های طبیعی خیره‌کننده‌تر است. آن‌ها از جو ترسناکی که یک کشتی غرق شده در دنیای زیر آب ایجاد کرده، خوش‌شان می‌آید؛ جایی که کشتی زنگ‌زده هیچ چیز به جز موجودات دریایی ندارد. این کشتی‌ها زمانی مردم و کالاها را جا به جا می‌کردند.

کشتی HTMS Chang در آب‌های اطراف جزیره کوچانگ غرق شده و امروزه به یکی از بهترین نقاط برای غواصی در تایلند تبدیل شده است

در تایلند چند کشتی غرق شده وجود دارد و غواصانی که عاشق دیدن چنین صحنه‌هایی هستند، می‌توانند با سفر به تایلند از آن‌ها دیدن کنند، چون ارزشش را دارد. یکی از این کشتی‌ها HTMS Chang است که در آب‌های اطراف جزیره کوچانگ غرق شده است. این کشتی در سال‌های نه چندان دور، یعنی در ۲۲ نوامبر سال ۲۰۱۲، غرق شد.

برای رسیدن به جایی که کشتی HTMS Chang غرق شده است، باید فاصله ۴ مایلی از جزیره را بپیمایید. طول این کشتی ۱۰۰ متر و عمق پایین‌ترین نقطه آن در زیر آب ۳۰ متر است و همین امر آن را به بزرگ‌ترین کشتی غرق شده در تایلند تبدیل کرده است. 

جزیره کوما (Koh Ma)

جزیره کوما تایلند

جزیره کوما برای کسانی که می‌خواهند برای اولین بار گواهی غواصی دریافت کنند یا مهارت‌های خود در این زمینه را بازیابند، مناسب است

غواصان تازه‌کار از شنیدن نام جزیره کوما که در نزدیکی جزیره کوفانگان (Koh Phangan) قرار دارد، خوشحال می‌شوند؛ چون این جزیره مکانی فوق‌العاده برای کسانی است که می‌خواهند برای اولین بار گواهی غواصی دریافت کنند یا مهارت‌های خود در این زمینه را بازیابند.

این جزیره از ساحل Mae Haad در کوفانگان دور نیست، با این حال هنوز هم تنوع گسترده‌ای از موجودات دریایی را دارا است که شامل طوطی ماهی رنگارنگ نیزه ماهی‌های ترسناک نیز می‌شود.

این جزیره از طریق یک شن‌تل به کوفانگان متصل است و سبب شده برای رسیدن به آن، به قایق و سایر وسایل حمل و نقل نیازی نباشد. جزیره کوما علاوه بر اینکه مکان فوق‌العاده‌ای برای غواصان تازه‌کار است، چند اقامتگاه نیز دارد که آن را به مکانی آرامش‌بخش برای فرار از شلوغی جزیره کوفانگان تبدیل کرده است. 

هین دائنگ (Hin Daeng) و هین موانگ (Hin Muang)

هین دائنگ و هین موانگ تایلند

منبع عکس: وب‌سایت sunrise-divers

در خلیج Phang Nga جزایر بکر و دست‌نخورده‌ای وجود دارد که شامل جزیره کولانتا (Koh Lanta) می‌شود. این جزیره قطعا آرام‌ترین جزیره در مقایسه با جزایر همسایه‌اش است. پارک ملی مو کو لانتا (Mu Koh Lanta) نیز در این جزیره قرار دارد که ۲ مکان از معروف‌ترین جاهای مناسب غواصی در تایلند را در خود جای داده است: هین دائنگ و هین موانگ.

اکثر گردشگران بر این باور هستند که هین دائنگ و هین موانگ یکی از بهترین نقاط برای غواصی در جهان است

اکثر گردشگران بر این باور هستند که این مکان‌ها یکی از بهترین‌ها در جهان محسوب می‌شوند و سفر به تایلند بدون بازدید از آن‌ها، هدر دادن فرصت و شانس بزرگ برای تجربه غواصی است. اینجا می‌توانید مرجان‌های نرم متعددی با سایه‌هایی به رنگ قرمز را مشاهده کنید. علاوه بر مرجان‌ها، کوسه وال‌ها و سفره ماهی‌های بزرگ نیز در این منطقه خانه دارند.

هین موانگ به دلیل داشتن مرجان‌های بنفش، به «صخره بنفش» نیز شهرت دارد. دیواره مرجانی این جزیره بزرگ‌ترین در نوع خود در تایلند است که عمق‌اش در برخی نقاط به ۶۰ متر و حتی بیشتر می‌رسد. ماه‌های نوامبر تا آوریل بهترین زمان برای غواصی در این جزایر است. 

جزایر سیمیلان (Similan Islands)

جزایر سیمیلان تایلند

منبع عکس: وب‌سایت similan-islands

جزایر سیمیلان حدود ۵۰ مایل از پوکت فاصله دارد. تمامی ۱۱ جزیره در پارک ملی مو کو سیمیلان واقع شده است و دولت تایلند از آن محافظت می‌کند. این پارک ملی در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد و می‌توانید مرجان‌های نرم و سخت، مجموعه وسیعی از موجودات دریایی و آب‌ تمیز و شفافی که ساحل را در آغوش کشیده است، مشاهده کنید. این امر یکی از دلایل وجود برخی از بهترین مکان‌ها برای غواصی در این منطقه است و شاید بتوان آن‌ها را یکی از برجسته‌ترین‌ها در جهان معرفی کرد.

کشتی غرق‌شده، پوکت

کشتی غرق شده پوکت

منبع عکس: وب‌سایت localdivethailand

کینگ کروزر برخلاف سایر کشتی‌ها که عمدا به منظور ایجاد صخره مرجانی مصنوعی غرق می‌شوند، در اثر برخورد با صخره Anemone غرق شد

پوکت ممکن است برای گردشگرانی که با کوله‌پشتی سفر می کنند جذاب باشد؛ اما مکان‌های برجسته آن برای غواصی، این جزیره را به مقصدی فوق‌العاده برای کاوش در دنیای زیر آب تبدیل کرده است. به همین دلیل اگر شما هم دوست دارید در سفر غواصی کنید، می‌توانید تور پوکت را برای تعطیلات بعدی رزرو کنید. یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای غواصی در تایلند، جایی است که کشتی کینگ کروزر (King Cruiser) غرق شده است. این کشتی اکنون به خانه مرجان‌ها و موجودات دریایی تبدیل شده است.

کینگ کروزر برخلاف سایر کشتی‌ها که عمدا به منظور ایجاد صخره مرجانی مصنوعی غرق می‌شوند، زمانی که بین پوکت و کوفی‌فی (Koh Phi Phi) تردد می‌کرد (در تاریخ ۴ مه سال ۱۹۷۷) در اثر برخورد با صخره Anemone غرق شد. این کشتی بیش از ۵۰۰ مسافر داشت که مجبور شدند به آب بپرند و خوشبختانه کسی در این حادثه کشته نشد.

کینگ کروزر هم‌اکنون بیش از ۴۰ سال است که در زیر آب خفته و به خانه انواع موجودات دریایی تبدیل شده است. مرجان‌ها هم در داخل و هم در بیرون این کشتی رشد و صحنه زیبای ایجاد کرده‌اند. خود این کشتی ۸۰ متر طول و ۳۰ متر عرض دارد و در عمق ۳۳ متری کف اقیانوس قرار دارد. 

دماغه کوسه، پوکت

دماغه کوسه پوکت

از پوکت تا دماغه کوسه حدود ۹۰ دقیقه با قایق راه است. همان‌طور که نام این منطقه مشخص است، در دماغه کوسه کوسه‌های لئوپارد زندگی می‌کنند. این موجودات منحصربه‌فرد بسیار مطیع و آرام هستند و روزانه تورهای زیادی غواصان را برای تماشای آن‌ها به این منطقه می‌برد. 

از پوکت تا دماغه کوسه حدود ۹۰ دقیقه با قایق راه است

علاوه بر کوسه‌های لئوپارد، دماغه کوسه خانه موجودات دیگری مثل ماهی‌های رنگارنگ استوایی، مارماهی‌ها و مرجان‌های نرم است. خود منطقه وسعت زیادی دارد و غواصان برای اینکه بتوانند به‌طور کامل دنیای زیر آب دماغه کوسه را کاوش کنند، باید چند روزی اینجا بمانند.

عمق منطقه از ۱۰ الی ۳۰ متر متفاوت است و این امر سبب شده دماغه کوسه هم برای غواصان تازه‌کار و هم افراد ماهر در این رشته مناسب باشد. 

تایلند بهشت عاشقان طبیعت است. این کشور علاوه بر این نقاط زیبا برای غواصی، جذابیت‌های زیاد دیگری نیز دارد و شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی تایلند را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق و شماره تماس، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه