شعله های آتش کلیسای نوتردام را به کام خود کشید

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۵
شعله های آتش کلیسای نوتردام را به کام خود کشید

کلیسای نوتردام پاریس در عصر دوشنبه، ۱۵ آوریل دچار آتش سوزی شد و خسارت زیادی بر این بنای تاریخی وارد کرد. 

عصر دوشنبه، ۱۵ آوریل، کلیسای نوتردام پاریس در آتش سوخت و گفته می‌شود در اثر این آتش سوزی منار مخروطی کلیسا تخریب شده و سقف آن آسیب جدی دیده است. 

آتش سوزی در ساعت ۶:۳۰ عصر شروع شد و رئیس آتش نشانی پاریس، Jean-Claude Gallet، می‌گوید آتش سوزی از اتاق زیر شیروانی شروع شده است. بیش از ۹ ساعت بعد، مقامات اعلام کردند که آتش سوزی تحت کنترل است؛ اما سقف چوبی آن هنوز در حال سوختن است. Patrick Chauvet، کشیش کلیسا، گفت که ظاهرا آتش در شبکه داخلی تیرهای چوبی آغاز شده که گفته می‌شود قدمت آن‌ها به قرون وسطی می‌رسد. 

آتش سوزی کلیسای نوتردام

بنا بر اعلام مسئولان، کسی در این حادثه کشته نشده؛ اما یک آتش نشان به شدت مجروح شده است. 

به گفته شاهدان درهای کلیسا قبل از هجوم گردشگرانی که سعی می‌کردند داخل شوند، بسته شد. ویدئوها نشان می‌دهد که داربست‌هایی که در اطراف پایه مناره بسته شده  و بخشی از مرمت گسترده کلیسا بود، یکی از اولین جاهایی بود که آتش گرفت. 

امانوئل مکرون برای بازسازی کلیسای جامع، کمپین جمع‌آوری کمک‌های ملی به راه می‌اندازد

حدود ۵۰۰ آتش نشان در  Île de la Cité، جزیره‌ای در قلب پاریس که کلیسای نوتردام در آن واقع شده، مستقر شدند و بیش از ۵ ساعت برای خاموش کردن آتش تلاش کردند. 

آقای Gallet گفت که تا ساعت ۱۱ شب، سازه که شامل ۲ برج می‌شود، «نجات یافته و محافظت» شده، اما دو سوم سقف تخریب شده است. 

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت که اگرچه به‌طور کامل موفق نشدیم، اما از وقوع اتفاق بدتر جلوگیری شده است. وی در ادامه افزود که برای بازسازی کلیسای جامع، کمپین جمع‌آوری کمک‌های ملی به راه می‌اندازد. 

منار مخروطی ۲۹۵ فوتی، یک سازه چوبی که در بازسازی‌های قرن ۱۹ به کلیسا اضافه شده بود، ظاهرا تخریب شده است؛ پس از تخریب بخشی از این سازه، آتش قسمت زیادی از سقف را، جایی که مناره مخروطی ایستاده بود، از بین برد.

آتش سوزی کلیسای نوتردام

برخی از هنرهای به کار رفته در کلیسای نوتردام به دلیل مرمت‌های اخیر، احتمالا سالم مانده است. مثلا هفته گذشته ۱۶ مجسمه مسی را که مربوط به حواریون مسیح و ۴ کشیش بود، با جرثقیل از کلیسا خارج کرده بودند تا بتوانند منار مخروطی را مرمت کنند. 

طبق گفته‌های آقای Chauvet آتش‌نشان‌ها توانستند برخی از آثاز هنری کلیسا را نجات دهند که شامل پارچه‌های کتان مربوط به سنت لوئیس، تاج مقدس خار و گنجینه کلیسا می‌شود.

آقای Gallet گفت که آتش‌نشانان هنوز هم پس از  آتش سوزی آثار هنری را نجات می‌دادند و خطر اصلی، دود موجود در کلیسا و سقوط موادی مثل سرب ذوب شده است. 

دلیل آتش سوزی هنوز نامشخص است

دلیل آتش سوزی هنوز نامشخص است. وضعیت بسیاری از آثار، داخل کلیسا و بخشی از سازه آن هنوز مشخص نیست. احتمال می‌رود شعله‌های آتش باعث ذوب شدن ۳ شیشه بزرگ پنجره‌ها شده باشد و ممکن است ۳ بخش کلیسا و چندین نقاشی و مجسمه را که قدمت‌شان به قرن ۱۷ می‌رسد را از بین برده باشد یا آسیب جدی به آن‌ها وارد کرده باشد. 

بسیاری از بخش‌های این سازه در حال حاضر به شدت آسیب دیده‌اند و نیازمند بازسازی هستند: گارگویل شکسته و نرده‌های افتاده با لوله‌های پلاستیکی و تخته‌های چوبی جایگزین شده بود. چنین بخش‌هایی از کلیسا به احتمال زیاد در مقابل شعله‌های آتش و سقوط آوار بسیار آسیب‌پذیر شده‌اند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه