فرودگاه استانبول، بزرگترین فرودگاه جهان

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۵
فرودگاه استانبول، بزرگترین فرودگاه جهان

فرودگاه جدید استانبول که به‌تازگی در این شهرافتتاح  شده، در قسمت اروپایی ترکیه قرار دارد و اکنون، عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را یدک می‌کشد. با افتتاح این فرودگاه، فرودگاه آتاتورک تعطیل شده است.

استانبول با تاریخ غنی و موقعیت جغرافیایی خاص، یکی از برترین مقاصد گردشگری جهان محسوب می‌شود. این شهر محل تلاقی دو قاره آسیا و اروپا است و بخشی از آن در قاره آسیا واقع شده است و بخش دیگر در قاره اروپا. سرگذشت این شهر را می‌توان در جای‌جای آن و در آثار تاریخی به جا مانده مرور کرد. در سال ۲۰۱۰ استانبول به‌عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد. در این شهر مساجد باشکوهی وجود دارد که هرکدام داستانی در پس پرده دارد و شاید این شهر بخش بزرگی از شکوه و جلال خود را مدیون این بناهای تاریخی است. 

استانبول مرکز اقتصادی، فرهنگی و تاریخی ترکیه است و افراد زیادی، چه به‌منظور تفریح و چه سفرهای کاری و تجاری، به استانبول رفت و آمد می‌کنند. به همین دلیل فرودگاه‌های این شهر یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا محسوب می‌شود. به‌تازگی به‌منظور بهبود خدمات‌رسانی، فرودگاه آتاتورک این کشور تعطیل و پروازهای آن به فرودگاه تازه ساخت استانبول منتقل شد.

فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول

منبع عکس: وب‌سایت cnn

  • نام: فرودگاه استانبول (Istanbul Airport/ istanbul havalimanı)
  • کد یاتا: IST
  • کد ایکائو:  LTFM
  • نوع فرودگاه: عمومی
  • ارتفاع از سطح دریا: ۹۹ متر
  • فاصله از تهران: سفر هوایی از تهران به استانبول با توجه به آپشن‌های مختلف پرواز با هواپیما، حدودا ۳ ساعت ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
فرودگاه استانبول پس از فرودگاه آتاتورک و صبیحا گوکچن، سومین فرودگاه بین‌المللی استانبول به شمار می‌رود

استانبول در صنعت گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و تازه‌ترین موضوعی که اسم این شهر را دوباره بر سر زبان‌ها انداخته، فرودگاه جدید آن است که عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را به دوش می‌کشد. این فرودگاه پس از فرودگاه آتاتورک و صبیحا گوکچن، سومین فرودگاه بین‌المللی استانبول به شمار می‌رود.

فرودگاه استانبول، فرودگاه بین‌المللی اصلی استانبول است. این فرودگاه در منطقه آرناووت‌کوی (Arnavutkoy)، واقع در بخش اروپایی شهر (شمال غرب استانبول) قرار دارد. در تاریخ ۶ آوریل سال ۲۰۱۹، تمام پروازهای مسافری تجاری برنامه‌ریزی شده فرودگاه آتاتورک به‌دلیل تعطیل شدن فرودگاه، به فرودگاه جدید استانبول منتقل شد. کد یاتای IST  فرودگاه آتاتورک نیز به فرودگاه جدید اختصاص یافت. 

فرودگاه استانبول

منبع عکس: وب‌سایت hurriyetdailynews

گزارشی که در آوریل ۲۰۱۹ منتشر شد، نشان داد که فقط ساختمان ترمینال (پایانه) اصلی و ۲ باند این فرودگاه به‌طور کامل عملیاتی شده‌اند و در ابتدا تنها هواپیماهای ترکیش ایرلاین در فرودگاه استانبول پرواز می‌کنند و سایر خطوط هوایی در آینده امکان استفاده از این فرودگاه را پیدا می‌کنند. گفته می‌شود در سال ۲۰۲۷ این فرودگاه ظرفیت جابه‌جایی ۲۰۰ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت. 

تاریخچه

فرودگاه استانبول

منبع عکس: وب‌سایت azernews

کار ساخت فرودگاه استانبول از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و تاکنون فقط فاز یک آن فعالیت خود را آغاز کرده است

با توجه به کمبود فضا برای ساخت  باندهای جدید در فرودگاه آتاتورک، اداره فرودگاه ترکیه اجازه ورود پروازهای باری یا چارتری اضافی را به این فرودگاه را نمی‌داد؛ همچنین با توجه به افزایش تراکم ترافیک هوایی فرودگاه آتاتورک، دولت ترکیه تصمیم گرفت  فرودگاه جدیدی در استانبول بسازد. علاوه بر این، به‌دلیل کمبود ظرفیت و فضاهای پارکینگ، بسیاری از هواپیماهای ترکیش ایرلاین در فرودگاه صبیحا گوکچن مستقر بودند؛ فرودگاه صبیحا گوکچن حداکثر ۲۵ میلیون مسافر ظرفیت دارد و در سال ۲۰۱۵، ۲۸ میلیون مسافر را جابه جا کرد و باعث رشد نرخ ترافیک شد.

فرودگاه آتاتورک یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های اروپا بود. از سال ۲۰۱۳ این فرودگاه در میان ۵ فرودگاه شلوغ اروپا قرار گرفت. در سال ۲۰۱۷ دو فرودگاه بین‌المللی استانبول بیش از ۱۰۰ میلیون مسافر را جابه جا کردند و نیاز به فرودگاه جدید و بزرگ‌تر کاملا در این شهر احساس می‌شد. کار ساخت فرودگاه استانبول از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و تاکنون فقط فاز یک آن فعالیت خود را آغاز کرده است. 

پایانه‌ها و خدمات

فرودگاه استانبول

منبع عکس: وب‌سایت grimshaw.global

فرودگاه استانبول یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین ترمینال‌های جهان را دارا است که شامل یک ترمینال ورود و یک ترمینال خروج می‌شود

کار ساخت فرودگاه استانبول در ۴ مرحله انجام خواهد گرفت. اگر  تمام مراحل ساخت آن تکمیل شود، فرودگاه استانبول ظرفیت جابه‌جایی ۱۵۰ میلیون مسافر را در سال خواهد داشت که این امر می‌تواند این فرودگاه را به بزرگ‌ترین فرودگاه جهان تبدیل کند.  فرودگاه استانبول یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین ترمینال‌های جهان را دارا است که شامل یک ترمینال ورود و یک ترمینال خروج می‌شود. همان طور که گفته شد در حال حاضر فقط یک فاز این فرودگاه که شامل باند اصلی نیز می‌شود، در زمینی به مساحت ۱۴۴۰۰۰۰ متر مربع به بهره‌برداری رسیده و آن را به بزرگ‌ترین ساختمان ترمینال فرودگاه جهان (زیر یک سقف) تبدیل کرده است.

فاز اول این فرودگاه شامل ۳ باند و یک ترمینال می‌شود که ظرفیت جابه‌جایی ۹۰ میلیون مسافر در سال را دارد. ترمینال دوم که کوچک‌تر است، در سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری خواهد رسید. زمانی که فرودگاه جدید استانبول به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد، دارای ۶ باند پرواز خواهد بود. 

مختصات جغرافیایی

موقعیت فرودگاه جدید استانبول روی نقشه

اطلاعات پرواز

پروازهای تهران - استانبول و استانبول - تهران به‌صورت مستقیم از فرودگاه جدید این شهر انجام می‌شود. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه