کاهش ۷۰ درصد گرد و غبار نمکی دریاچه ارومیه

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۵
کاهش ۷۰ درصد گرد و غبار نمکی دریاچه ارومیه

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی خبر از مهار ۷۰ درصدی گرد و غبار نمکی دریاچه ارومیه داد.

اجرای ۱۹۰۰ هکتار عملیات بوته و نهال کاری در حاشیه اطراف دریاچه ارومیه، یکی از موفق‌ترین پروژه‌های منابع طبیعی در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ است.

میرصمد سید موسوی مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در جریان بازدید از دریاچه ارومیه بیان کرد:

بدین منظور از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ مبلغ ۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در ۴ منطقه بحرانی واقع در شهرستان‌های ارومیه، سلماس و میاندوآب از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه هزینه شده و اعتبارات سال ۹۷ نیز هنوز ابلاغ نشده و در حال پیگیری است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی تصریح کرد:

در این بازه زمانی به طول ۱۱۲ کیلومتر بادشکن غیر زنده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سایت جبل‌کندی ارومیه در راستای احیای بیولوژیکی دریاچه ارومیه احداث شده است.

چرای دام در سطح ۵۰۰ هزار هکتار ساماندهی شده و از گز زارهای اطراف دریاچه در سطح حدود ۶۰۰ هکتار نگهداری شده است.

موسوی با اشاره به قرق مطلق در سطح ۲۵ هزار هکتار از طریق توزیع رایگان بسته‌های حمایتی، اضافه کرد:

از سوی دیگر در این بازه زمانی توزیع رایگان جو به میزان ۵۱۸ تن، مدیریت هرزآب در سطح ۲۶۰۰ هکتار از اراضی ساحلی، آبیاری سنواتی، پژوهش در زمینه روش‌های نوین مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار، اقدامات ترویجی و فرهنگی در قالب مدل ترسیب کربن و نیز مطالعات اجرایی در ۷۶۰۰ هکتار از اراضی منطقه جبل کندی و محدوده پارک ملی صورت گرفته است.

مطالعات و پایشی که توسط دانشگاه ارومیه در ایستگاه‌های سنجش و پایش فرسایش بادی حاکی از آن است که حداکثر ظرفیت انتقال تجمعی گرد و غبار در حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و از ۲۹۸ کیلوگرم در مترمربع در سال ۹۶ به ۱۵۷ کیلوگرم در مترمربع در سال گذشته رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت:

همچنین تلفات خاک تجمعی از ۳۹ تن در هکتار در سال ۹۶ به ۱۲ تن در هکتار در سال گذشته کاهش یافته است به‌طوری که با اقدامات انجام شده میزان گرد و غبار نمکی تا ۷۰ درصد مهار شده است.

عکس کاور از یاشار رضایی

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه