دریاچه ارومیه میزبان کشتی آرتمیا پس از ۷ سال

مینا رهبری
مینا رهبری جمعه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۵
دریاچه ارومیه میزبان کشتی آرتمیا پس از ۷ سال

پس از بارش‌های اخیر در کشور، به‌دلیل بالا رفتن سطح آب دریاچه ارومیه کشتی آرتمیا توانست پس از ۷ سال روی آب شناور شود.

به گفته فرهاد سرخوش، رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه  هزار و ۲۷۱ متر و ۳۲ سانتی‌متر است و کشتی آرتمیا به خاطر افزایش تراز دریاچه در روزهای اخیر، پس از ۷ سال روی آب دریاچه شناور شد. این کشتی از سال ۹۱ و به‌دلیل پایین رفتن سطح آب دریاچه ارومیه به گل نشسته بود.

وی اعلام کرد ارتفاع دریاچه نسبت به سال گذشته ۵۹ سانتی‌متر افزایش یافته است. سرخوش گفت:

اکنون وسعت دریاچه ارومیه بیش از ۲ هزار و ۸۵۵ کیلومتر مربع است و وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۵۸۰ کیلومتر مربع افزایش داشته است.

به گفته او هم‌اکنون ۳ میلیارد و ۴۴۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد و در روزهای آینده نیز افزایش حجم آب دریاچه ادامه خواهد داشت، به‌طوری که تخمین زده می‌شود تا پایان اردیبهشت امسال، حجم آن به حدود ۳ میلیارد و ۷۷۰ متر مکعب برسد. 

سرخوش معتقد است بارندگی مناسب، لایروبی مناسب رودخانه‌ها و رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه، دلیل اصلی افزایش تراز این دریاچه بوده است.

وی در ادامه افزود:

قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به‌طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت، اما برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.

به گفته سرخوش طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره‌برداری نرسیده و در سال آینده شاهد بهره‌برداری چند طرح انتقال آب خواهیم بود که گفته می‌شود نفش مهمی در احیای دریاچه ارومیه خواهد داشت.

به عقیده کارشناسان داخلی و خارجی، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در احیای دریاچه ارومیه، مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه