چگونه به کویر سفر کنیم؟

بهاره غنچه
بهاره غنچه چهار شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
چگونه به کویر سفر کنیم؟

کویر و کویرگردی با افزایش طبیعت‌گردی در بین گردشگران، بیش از گذشته مورد توجه واقع شده‌اند. سفر به مناطق کویری یکی از هیجان‌انگیزترین و در عین حال مرموزترین طبیعت‌گردی‌ها خواهد بود.

کویرهای ایران از جمله کویر مصر، مرنجاب، بیابانک و... این روزها به‌شدت در میان طبیعت‌گردان طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این مناطق زیبا و در عین حال هیجان‌انگیز هر گردشگری را به بازدید در فصول مناسب پاییز و زمستان به خود جذب می‌کند. تجربه شتر سواری، بازدید از کاروان‌سراهای تاریخی، آفرود روی رمل‌های منحصربه‌فرد، تماشای آسمان شب کویر و... هر فردی را به سفر به کویر ترغیب خواهد کرد. به همین دلیل سفر به کویر بسیار متفاوت‌تر از سفر به سایر نقاط طبیعی خواهد بود. اما برای سفر به کویر باید نکاتی را در نظر گرفت تا بتوانید در امنیت کافی از این مناطق زیبا لذت ببرید.

چه لباسی برای سفر به کویر مناسب است؟

کویر مرنجاب

انتخاب لباس مهم‌ترین گزینه خواهد بود. کویر به‌دلیل روزهای گرم، شب‌های سرد و همچنین دارا بودن حشرات گزنده بسیار حساس است. به همین دلیل اغلب به گردشگران توصیه می‌شود تا برای جلوگیری از نیش حشرات گزنده همچون مار‌های سمی یا عقرب‌ها از پوشش کامل و پوتین‌های ساق‌دار استفاده کنند. هیچ‌گاه در کویر پابرهنه راه نروید. آفتاب‌سوختگی این ناحیه از پاها بیار دردناک خواهد بود و امکان گزیدگی حشرات نیز چندبرابر خواهد شد.

همچنین پوشیدن لباس‌های سبک و رنگی برای جلوگیری از گرمازدگی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. شلوارهای ارتشی به‌دلیل جیب های فراوان، بند بالای مچ، ضخامت در ناحیه نشیمن‌گاه و زانوها بسیار برای کویرنوردی مناسب هستند. متناسب با تعداد روزهای خود از کوله مجهز استفاده کنید تا بتوانید تمامی لوازم مورد نیاز خود را در آن جای دهید.

دستمال گردن یا اسکارف یکی دیگر از پوشش‌های ضروری در کویر است تا بتواندی جلوی دهان و بینی خود را در هنگام طوفان شن بپوشانید.

با چه کسانی به کویر سفر کنیم؟

کویر مرنجاب

اگر تابه‌حال به کویر سفر نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماهمراه با تورهای طبیعت‌گردی باتجربه سفر کنید. کجارو با معرفی برترین آژانس‌های گردشگری به شما کمک خواهد کرد تا بررسی تورهای طبیعت‌گردی بهترین و مناسب‌ترین تور کویرگردی را برای خود انتخاب کنید و بدون دغدغه از سفر خود لذت ببرید.

در نظر داشته باشید که مسیریابی در کویر و داشتن اطلاعات کافی در برابر خطرات احتمالی نیاز به راهنمای آشنا خواهد داشت. با توجه به اینکه در مناطق کویری از شهر بسیار فاصله خواهید داشت، پیشنهاد می‌شود که حتما گروهی همراه با چند ماشین به این مناطق سفر کنید تا در صورت مشکل همچون خرابی ماشین، افرادی برای کمک به شما باشند.

بهترین زمان برای سفر به کویر چگونه است؟

بهترین زمان برای سفر به کویر را  فصل بهار و فصل پاییز می‌دانند چراکه گرمای کویر در تابستان به‌شدت طاقت فرسا خواهد بود و در زمستان هوا به‌شدت سرد و خشک می‌شود. همچنین به‌دلیل نوسان دما در طول روز و شب، توصیه می‌شود تا از کویرنوردی در هنگام ظهر به‌دلیل گرمای بالا خودداری کنید و در زمان‌ ابتدای صبح و انتهای روز، پیش از غروب آفتاب در میان شن‌ها گردش کنید.

لوازم ضروری برای سفر به کویر کدام است؟

کویر مرنجاب

قطب‌نما، نقشه یا جی پی اس برای مسیریابی در کویر به‌دلیل آنتن محدود گوشی‌های همراه از ضروری‌ترین لوازم برای سفر خواهد بود. همچنین جعبه کمک‌های اولیه، چراغ قوه و کیسه خواب نیز برای سفر به مناطق کویری از الزامات است. اگر قصد دارید تا شب را در کویر بگذرانید، حتما پس از برپایی چادر و کیسه خواب در آن، درب‌های چادر را ببندید تا حشرات وارد آن نشوند.

چه مواد غذایی همراه خود برداریم؟

آب یکی از مهم‌ترین نکات سفر به کویر است. به‌طور متوسط هر فرد در روز باید ۴ لیتر آب در کویر مصرف کند. پیش از سفر به کویر حتما دقت داشته باشید تا متناسب با تعداد افراد و روزهای سفرتان، آب کافی همراه خود داشته باشید. کویرنوردی به‌دلیل دشواری راه رفتن روی شن‌ها یکی از خسته کننده‌ترین سفرها خواهد بود. به همین دلیل اغلب با کمبود انرژی مواجه خواهید شد که با خوردن خوراکی‌های مقوی همچون آجیل می‌توانید انرژی خود را مجددا به دست آورید.

از چه لوازم بهداشتی استفاده کنیم؟

با توجه به‌شدت گرمای آفتاب و احتمالا آسیب دیدن پوست، بهتر است تا از کرم‌های ضدآفتاب برای محافظت از پوست خود استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از گزیده شدن توسط حشرات، استفاده از اسپری‌های دفع‌کننده حشرات نیز پیشنهاد می‌شود.

اگر در کویر قصد کمپ‌ کردن دارید، به‌علت استفاده از دستشویی‌های صحرایی بهتر است تا دستمال‌های مرطوب و ژل ضدعفونی‌کننده دست بدون نیاز به آب همراه خود داشته باشید.

هنگام برنامه‌ریزی برای سفر به کویر، حتما یکی از اقوام خود را از محل اقامت و زمان سفرتان باخبر کنید. به بررسی تورهای طبیعت‌گردی بپردازید و باتجربه‌ترین آن را انتخاب کنید. لیستی از اقلام مورد نیازتان تهیه کنید و به دقت آن‌ها را همراه خود ببرید.

کویرهای بسیار زیبایی نیز در ایران وجود دارند که جهانی بوده ازاین‌رو کویر گردی نیز در ایران بسیار لذت‌بخش خواهد بود. برای سفر به کویر‌های ایران تورهای بسیاری وجود دارد که سفری جذاب و به‌یادماندنی برای طبیعت دوستان دارد.

اگر قصد سفر به کویر را دارید و به‌دنبال آفر تور کویر مناسب هستید، در کجارو با مقایسه انواع تورهای کویرگردی در ایران از لحاظ هزینه و ویژگی‌های هرکدام، می‌توانید آفر موردنظرتان را در کمترین زمان از فروشنده‌های معتبر مسافرتی خریداری کنید.

عکس‌ها: بهاره غنچه

مطالب مرتبط:

دیدگاه