تشکیل کمیته ملی ژئوپارک‌ها و ثبت جهانی ژئوپارک «طبس» و «ارس»

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
تشکیل کمیته ملی ژئوپارک‌ها و ثبت جهانی ژئوپارک «طبس» و «ارس»

پرونده دو ژئوپارک «طبس» و «ارس» ایران برای ثبت در فهرست ژئوپارک‌های جهانی یونسکو آماده‌سازی می‌شود.

دو ژئوپارک «ارس» و «طبس» برای ثبت در فهرست ژئوپارک‌های جهانی یونسکو شانس بسیار بالایی دارند. علی‌رضا امری کاظمی با اعلام این خبر، اعلام کرد که احتمال دارد این ثبت در سال آینده انجام شود. او در ادامه افزود:

این دو ژئوپارک به‌صورت جدی در حال پیگیری جهانی شدن هستند. پرونده آن‌ها سال آینده در اجلاس ژئوپارک‌های یونسکو ارائه خواهد شد و با توجه به نظر رئیس شبکه جهانی ژئوپارک‌ها، فکر می‌کنیم شانس بالایی برای ثبت جهانی داشته باشند.

بر اساس دستو‌العمل یونسکو، ژئوپارک‌های دنیا باید با یکدیگر در ارتباط قرار گیرند و به همین دلیل، شبکه ملی ژئوپارک با عضویت ژئوپارک‌های ارس، طبس و قشم در ایران راه‌اندازی خواهد شد. هرچند این اقدام برای تسریع روند در جهانی شدن ژئوپارک‌های ملی انجام شده است، اما از این پس هر ژئوپارکی که در ایران شکل بگیرد می‌تواند در این شبکه عضو و از مزایای آن بهره‌مند شود. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به تبلیغ ژئوپارک‌ها برای یکدیگر اشاره کرد، که به تقویت آن‌ها منجر خواهد شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که در کشورهایی با بیش از یک ژئوپارک، این اقدام صورت گرفته است. به‌عنوان مثال کشور ژاپن دارای ۸ ژئوپارک جهانی و ۱۵ ژئوپارک ملی دارد.

در حال حاضر در کشور ایران، تنها ژئوپارک قشم به ثبت جهانی رسیده است که این امر، گردشگران خارجی را به این مکان جذب می‌کند. امری کاظمی دراین‌باره افزوده است:

قشم در سال بیش از یک میلیون مسافر دارد که بیشتر آن‌ها برای خرید و تفریح به این جزیره سفر می‌کنند. طبق آمارهای ثبت شده بیش از ۲۵۰ هزار گردشگر داخلی و ۱۰ هزار گردشگر خارجی از ژئوپارک قشم دیدن کرده‌اند. علاوه بر آن، بسیاری از گردشگران خارجی اعلام کرده‌اند که با انگیزه دیدن این ژئوپارک به این جزیره سفر کرده‌اند.

طبق اطلس زمین‌شناختی ایران و کتاب ژئوپارک‌های جهانی یونسکو، ۳۰ منطقه از کشور ایران دارای ظرفیت قطعی برای تبدیل شدن به ژئوپارک هستند. با نگاهی به ژئوپارک جهانی قشم می‌توان دریافت که جهانی شدن این منطقه، به مشاغل محلی و صنایع دستی بسیار کمک کرده است. به گفته مسئولان، هدف نهایی از تشکیل این ژئوپارک‌ها این است که اداره و بهره‌برداری آن به جامعه محلی محول شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه